ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مروری بر روزگار تولید کنندگان کامپیوترهای شخصی در تایوان؛ بزرگان بازار در پی کسب درآمد از راه هایی تازه هستند

این روزها ایام چندان به کام کامپیوتر سازان شخصی در تایوان نیست و بازاری که روزگاری چندین میلیارد دلار ارزش داشت حالا به شکلی درآمده که نام های بزرگی همانند ایسر و ایسوس را دچار ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۲۹ شهریور ۱۳۹۴ | ۲۰:۰۰

این روزها ایام چندان به کام کامپیوتر سازان شخصی در تایوان نیست و بازاری که روزگاری چندین میلیارد دلار ارزش داشت حالا به شکلی درآمده که نام های بزرگی همانند ایسر و ایسوس را دچار چالش هایی جدی کرده و آینده ای نه چندان واضح را در پیش روی شان قرار داده است.

بر طبق اطلاعات انتشار یافته از جانب گارتنر در نیمه دوم ۲۰۱۵ بازار PC نسبت به سال پیشین خود با افولی ۹.۵ درصدی روبه رو خواهد بود و تعداد دیوایس های عرضه گشته در آن به ۶۸.۴ میلیون دستگاه خواهد رسید. این بیشترین افت کسب و کار یاد شده طی دو سال اخیر محسوب گشته و گارتنر گمان می برد به صورت کلی و طی سال جاری بازار مورد بحث با تنزلی ۴.۴ درصدی مواجه باشد.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

Helen Chiang، از مدیران دفتر تایوان موسسه تحلیلی-آماری IDC نیز خاطر نشان می کند که کاسته شدن از تقاضاها، بسیار بیشتر از آنچه انتظار می رفته رخ داده و کار به جایی رسیده که حتی در زمان عرضه ی نسخه ی جدید ویندوز یعنی ویندوز ۱۰ هم تولید کنندگان چندان تکاپویی نداشته اند.

او می گوید در نیمه ی دوم ۲۰۱۴ و وقتی مایکروسافت بنا داشت تا به پشتیبانی از ویندوز اکس پی خاتمه دهد بسیاری از کاربران در پی ارتقا سیستم های خود بودند و از همین رو اوضاع بسیار بهتر از امروز محسوب می شد؛ ولی حالا حتی آن درآمد کاذب هم از بین رفته و رکودی بسیار بد حاکم گشته است.

تحلیل گران ذکر می کنند اولین نشانه های کم شدن محبوبیت کامپیوترهای شخصی در سال ۲۰۱۲ بروز نمود، آنهم درست در زمانی که بسیاری از کاربران به سمت موبایل خود برای بهره گیری از شبکه های اجتماعی تمایل پیدا کردند.

اولین نشانه های کم شدن محبوبیت کامپیوترهای شخصی در سال ۲۰۱۲ بروز نمود.

در این بین گسترده ترین ضرر ممکنه به یکباره متوجه کامپیوتر سازان تایوانی شد؛ برای مثال، ایسر در ۲۰۱۱، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ اقدام به گزارش ارقام قابل توجهی از زیان خالص خود کرد و در ۲۰۱۴ برای بازه زمانی کوتاهی مجدداً طعم سود دهی را چشید.

اما پس از چند ماه خوب در ۲۰۱۴، بازهم روزهای بدی برای ایسر رقم خوردند و مطابق بررسی های IDC، فروش پی سی های این برند از ۵.۹ میلیون به ۴.۳ میلیون رسیدند و کاهش فروش سالانه ی ۲۷ درصدی را رقم زدند. برند تایوانی مورد بحث در همان ایام و برای سه ماهه مابین آوریل الی ژوئن گزارش منفعتی ناچیز و دو میلیون دلاری را داد و این مسئله در شرایطی صورت گرفت که مجموع درآمد سالانه آنها با نزولی ۱۹ درصدی روبه رو شده بود.

ایسر پنجمین سازنده پی سی در جهان محسوب می گردد و باید بگوییم اوضاع برای دیگر هموطنش یعنی ایسوس حداقل تا این حد وخیم نبوده است. در سال قبل عرضه کامپیوترهای شخصی شرکت مذکور از ۴.۷ میلیون دستگاه به ۴.۴ میلیون رسید و افتی ۷.۷ درصدی را از سر گذراند.

برای بسیاری از کسب و کارها و افراد هنوز ابزاری وجود ندارد که بتواند جای کامپیوترهای شخصی را بگیرد.

IDC نیز خبر از سود خالص ۱۴۵ میلیون دلاری ایسوس از فروش پی سی در سه ماهه منتهی به ژوئن داده، که البته رقم پیش تر اشاره شده کاهش سالانه ای ۳ درصدی را روایت می کند. در سمت دیگر ماجرا درآمد کمپانی مورد بحث نسبت به بازه زمانی مشابه در ۲۰۱۴ تقریباً چهار درصد رشد کرده.

در همین راستا Tracy Tsai، از تحلیل گران بازار، نظریه جالبی دارد، به باور وی این تنزل در جایی متوقف خواهد شد و در اصل شیب کاهش تقاضا بالاخره و در روزهایی نه چندان دور ملایم می گردد، زیرا برای بسیاری از کسب و کارها و افراد هنوز ابزاری وجود ندارد که بتواند جای کامپیوترهای شخصی را بگیرد.

در میان سایر نام های برخواسته از تایوان ایسوس شاید هوشیار ترین برند بوده، زیرا با درکی صحیح بخش بزرگی از تمرکز و توانش را معطوف بازار موبایل کرده است. این برند ساکن تایپه، در زمان حاضر اسمارت فون هایی ارزان قیمت ولی کارا و با کیفیت را به تولید می رساند و تلاش دارد هر چه سریعتر برای خودش در میان ۱۰ عرضه کننده برتر تلفن هوشمند جهان جایی باز نماید.

جری شن، مدیر عامل ایسوس نیز گفته، بنا دارند تا در سال ۲۰۱۶ مابین ۳۰ الی ۴۰ میلیون دستگاه اسمارت فون به بازار ارائه کنند و بر این باورند تا ۲۰۱۸ درآمدشان از کسب و کار مذکور می تواند بر درآمد کسب و کار اصلی شان، یعنی ساخت کامپیوترهای شخصی غلبه نماید.

ایسوس و مدیرانش به خوبی می دانند بازار تلفن های هوشمند هم در حال اشباع شدن است.

ناگفته نماند که ایسوس و مدیرانش به خوبی می دانند بازار موبایل های هوشمند هم در حال اشباع شدن است و به همین علت اقدام به تولید و توسعه ی گستره ی وسیعی از گجت ها و ابزارهای اسمارت کرده اند. Charles Chou، از تحلیل گران MIC، بیان می کند که جری شن و یارانش معتقدند در طی سال های پیش رو دیوایس های بسیاری که وابسته و قابل کنترل از طریق ساعت هوشمند خواهند بود مورد نیاز و علاقه کاربران واقع می شوند و لذا با چنین دیدی سرمایه گذاری گسترده ای در بحث اینترنت اشیا و خدمات مبتنی بر کلاود صورت داده اند.

ایسر نیز که شرایط به مراتب ناخوشایندی دارد، به شدت به تکاپو افتاده تا خودش را به عنوان یک شرکت ارائه کننده راه حل های تجاری-نرم افزاری و سرویس های ابری مطرح کند. شرکت مذکور به تازگی در بحث خدمات کلاود سرمایه گذاری ۴ میلیون دلاری را صورت داده و یکی از مکان هایی که در کشور چین تا سال ۲۰۱۱ برای مونتاژ کامپیوترهای شخصی به کار می بست را بدل به مرکزی برای عرضه چنین سرویس هایی نموده است.

تحلیل گران می گویند ایسر می تواند از این مرکز به عنوان یک آزمایشگاه استفاده برده و بازار را محک بزند که آیا به خدمات ابری اش روی خوش نشان خواهد داد یا خیر و در صورت موفقیت بدون هیچ ریسکی اقدام به توسعه ی این کسب و کار نماید.

Tsai از گارتنر اظهار می کند کوشش ایسر برای کاهش وابستگی اش به بازار کامپیوترهای شخصی بسیار خردمندانه محسوب می شود، ولی مشکل اینجاست که هیچکس این برند را به عنوان یک ارائه دهنده راه حل های نرم افزاری-تجاری یا کلاود نمی شناسد و برای باز تعریف برند مسیر بسیار سختی باید طی گردد.

همچنین Tsai تصمیم ایسوس برای اتکا به بازار اسمارت فون را نیز بحث بر انگیز دانسته و شانس اینکه این بازار هم مانند کامپیوترهای شخصی دچار رکود و کاهش تقاضا گردد را زیاد می داند. وی می گوید آنها می خواهند بر موج اینترنت اشیا سوار شده و سخت افزارهایی مرتبط تولید نمایند که خبر خوشایندیست، ولی در مورد گذار به دوران فرا پی سی چالش هایی جدی وجود دارد.

هنوز کسی برآورد دقیقی از نیاز دوران یاد شده ندارد و مشخص نیست الزاماً تقاضاها شامل چه هستند و چگونه پاسخ داده خواهند شد و لذا یک اشتباه یا تلنگر می تواند همه ی محاسبات را برهم زده و برندی را زمین گیر و برند دیگری را به اوج برساند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • pouriya
    pouriya | ۳۰ شهریور ۱۳۹۴

    msiهم تایوانی ه چرا اسمی از ام اس آی نکردید؟!

  • امیرحسین
    امیرحسین | ۲۹ شهریور ۱۳۹۴

    سلام.من میخوام همکاری کنم درضمن میخوام مقاله بنویسم (همون خبر)

مطالب پیشنهادی