ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بررسی تبلت

بررسی دیجیاتو: تبلت Asus ZenPad C 7.0

زمانی که ایسوس با همکاری گوگل تبلت نکسوس ۷ را ساخت، این محصول به یکی از بهترین ابزارهای اندرویدی بازار تبدیل شد که با قیمت پایین امکانات مناسبی را در اختیار کاربران این پلتفرم قرار ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

زمانی که ایسوس با همکاری گوگل تبلت نکسوس ۷ را ساخت، این محصول به یکی از بهترین ابزارهای اندرویدی بازار تبدیل شد که با قیمت پایین امکانات مناسبی را در اختیار کاربران این پلتفرم قرار می داد.

اکنون از آن زمان ۳ سال گذشته و سازنده تایوانی که دیگر شریک گوگل برای ساخت محصولات سری نکسوس نیست، تبلت های سری ZenPad خود را در نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۱۵ شهر تایپه رونمایی کرده است.

این تبلت ها در اندازه ها و قیمت های مختلفی عرضه شده اند تا نیاز انواع کاربران مختلف را تحت پوشش قرار دهند، از مدل هایی مثل ZenPad S 8.0 که تردیدی در مورد قدرت و جذابیت آن وجود ندارد، تا نسخه های اقتصادی با قیمت هایی که حتی تبلت های سری نکسوس در مقابل آنها گران قیمت به نظر می رسند.

یکی از این محصولات اقتصادی Asus ZenPad C 7.0 است که سازنده تایوانی آن را با قیمت ۱۲۵ دلار (۹۹ دلار برای نسخه بدون سیم کارت) عرضه کرده و یکی از ارزان ترین تبلت هایی به شمار می رود که از سوی تولید کنندگان با سابقه و معتبر ارائه شده است.

وجود نام ایسوس در کنار طراحی زیبا باعث می شود این تبلت اقتصادی جذابیت زیادی برای کاربران داشته باشد، اما آیا واقعا سازنده تایوانی از نظر کارایی و امکانات هم موفق شده تولیدکنندگان بی نام و نشان  چینی را شکست دهد؟

با بررسی دیجیاتو از نسخه دو سیم کارته Asus ZenPad C 7.0 (مدل Z170CG) همراه باشید.

طراحی

IMG_0033

تبلت ۷ اینچی ایسوس هرچند از پلاستیک نرم ساخته شده، اما طراحی زیبایی دارد و لمس بدنه چرم مانند آن نیز حس کیفیت را به کاربر منتقل می کند.

«سی ۷.۰» هرچند ۸.۴ میلی متر ضخامت دارد و نمی توان آن را در زمره باریک ترین ها به حساب آورد، اما با وزن ۲۶۵ گرم قطعاً محصول سبکی به شمار می رود.

IMG_0049

این تبلت با توجه به قیمت خود از حاشیه های باریکی برخوردار است که این مورد علاوه بر بهبود زیبایی و ارگونومی، نسبت نمایشگر به بدنه ۶۷.۶ درصدی را برای محصول به ارمغان آورده است، رقمی که در مقایسه با رقبا قابل توجه به نظر می رسد.

سازنده ضمنا در اطراف نمایشگر از یک فریم فلزی براق استفاده کرده که با استفاده از فناوری NCVM جلا داده شده و این مورد هم از دیگر خصوصیاتی است که طراحی این محصول اقتصادی را چشم نواز تر کرده است.

IMG_0031

کناره های تبلت ساده و خلوت هستند، درگاه Micro USB در پایین، ورودی هدفون در بالا و دکمه های صدا و power در سمت راست قرار دارند و درگاه های سیم کارت های Micro و کارت حافظه نیز در پشت تبلت زیر درپوشی مخفی شده اند.

سازنده ضمنا «سی ۷.۰» را در چهار رنگ سفید، مشکی، قرمز و طلایی متالیک (Aurora Metallic) عرضه کرده که هر چهار رنگ از بدنه پلاستیکی با جنسی مشابه چرم بهره می برند.

IMG_0035

وزن کم، حاشیه های باریک نمایشگر و جنس پلاستیک مورد استفاده در بدنه باعث شده این تبلت زیبا در مجموع ارگونومی مناسبی داشته باشد و استفاده از آن حس استحکام و کیفیت را به کاربر منتقل کند، آن هم با وجود قیمت بسیار پایین دستگاه.

نمایشگر

IMG_0047

تبلت ایسوس به یک نمایشگر IPS با رزولوشن ۶۰۰ در ۱۰۲۴ و تراکم ۱۷۰ پیکسل در اینچ مجهز است که سازنده در ساخت آن علاوه بر یک لایه چربی گریز، از فناوری های متنوع خود در زمینه تصویر بهره گرفته است.

از جمله این فناوری ها می توان به TruVivid اشاره کرد که با حذف هوای بین لایه ها و یکی کردن ماژول LCD با حسگر لمسی، می تواند موجب افزایش خوانایی نمایشگر تا ۹۴ درصد گردد.

asus vivid

ایسوس همچنین در ساخت نمایشگر خود از فیلتر نور آبی استفاده کرده که با کاهش میزان نور آبی ساتع شده از نمایشگر، در کاهش خستگی چشم و اختلالات خواب کاربر موثر خواهد بود.

asus blue light filter

فناوری دیگر نیز Splendid نام دارد که کاربر با کمک آن می تواند تمام خصوصیات تصویر از جمله دمای رنگ، روشنایی، کنتراست و تیزی تصویر را بر اساس سلیقه و نیاز خود تنظیم کند.

Asus ZenPad C 7 SC01

اما متاسفانه هیچ کدام از این فناوری ها نتوانسته رزولوشن و تراکم پایین پیکسل های نمایشگر را جبران کند و با روشن کردن صفحه نمایش مشاهده خواهید کرد که آیکون اپلیکیشن ها کیفیت چندان بالایی ندارد، رنگ ها تاحدی کدر هستند و روشنایی نمایشگر در حد متوسط است.

IMG_0044

برای بررسی بیشتر تبلت را به محیط های خارجی بردیم و عملکرد نمایشگر هرچند در این بخش هم متوسط بود، اما می توان گفت بیشتر از آنکه با طراحی بسیار زیبای بدنه تناسب داشته باشد با قیمت اقتصادی دستگاه متناسب است.

البته این نمایشگر ویژگی های مثبتی نیز دارد و برای مثال زاویه دید آن به لطف استفاده از پنل IPS به ۱۷۸ درجه می رسد.

نحوه نمایش رنگ ها و کدر بودن تصویر نیز به دلیل ارائه تنظیمات دستی فراوان تا حدی قابل اصلاح هستند، اما رزولوشن و جزئیات پایین تصویر مشکلاتی هستند که برای رفع کردنشان تنها می توانید به آنها عادت کنید.

 سخت افزار

IMG_0097

ایسوس برای تبلت های اقتصادی خود به سراغ چیپست های اینتل رفته و برای این محصول از Atom x3-C3200 استفاده کرده که یک مدل ۶۴ بیتی ۴ هسته ای با ۱ گیگاهرتز قدرت پردازش است و ۱ گیگابایت نیز حافظه رم دارد.

این چیپست هرچند به هیچ وجه در زمره مدل های قدرتمند به شمار نمی رود، اما برای امور روزمره مثل مرور وب و پخش موسیقی و فیلم کفایت می کند.

البته باید دقت داشته باشید قدرت دستگاه فقط در حد کفایت است و هنگام اجرای بخش های مختلف رابط کاربری و باز کردن اپلیکیشن ها گاهی با تاخیر مواجه خواهید بود.

برای بررسی توانایی اجرای بازی ها نیز واحد پردازش گرافیکی Mali-450 MP4 دستگاه را با انجام بازی هایی در سطح متوسط مثل Temple Run 2 و Subway Surfers سنجیدیم.

نتیجه اینکه بارگذاری بازی ها بیش از معمول طول می کشید و در بخش هایی که تعداد فریم تصویر بالا می رود شاهد تاخیر و پرش خواهید بود، اما بازی کردن غیر ممکن نبود و می توان برای انجام بازی هایی در این سطح روی تبلت ایسوس حساب کرد.

بنچمارک ها هم البته تایید کننده همین موضوع هستند و «سی ۷.۰» در بررسی ما امتیاز ۱۸ هزار را در تست antutu به ثبت رساند که این محصول را در سطح تلفن های هوشمند چند سال پیش قرار می دهد.

Asus ZenPad C 7 SC03

در بنچمارک geekbench 3 هم به امتیاز ۳۶۰ برای عملکرد تک هسته و ۱۰۰۰ برای چند هسته ای رسیدیم که هردو با عملکرد نکسوس ۷ که ایسوس در سال ۲۰۱۲ ساخته بود برابر هستند.

Asus ZenPad C 7 SC02

این تبلت ضمنا ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی دارد که البته حدود ۱۱.۵ گیگابایت از آن در اختیار کاربر قرار دارد.

در مجموع می توان گفت «سی ۷.۰» تبلت ارزان قیمتی است که برای انجام امور عادی مثل مرور وب ساخته شده و اگر انجام بازی های سنگین و پخش فیلم را مد نظر دارید بهتر است به سراغ محصولاتی با پردازنده بهتر و البته نمایشگر بهتر بروید.

نرم افزار

IMG_0083

ایسوس تبلت «سی ۷.۰» را با نسخه ۵.۰.۲ از اندروید آب نبات چوبی ارائه کرده و روی آن رابط کاربری ZenUI خود را قرار داده که به امکانات متنوعی برخوردار است.

رابط کاربری ایسوس طراحی زیبایی دارد و سازنده در آن تغییرات زیادی روی اندروید ایجاد کرده، موردی که باعث شده این نرم افزار بخش زیادی از حافظه دستگاه را به خود اختصاص دهید.

یکی از امکاناتی که ایسوس در رابط کاربری خود به اندروید اضافه کرده امکان استفاده از gesture ها یا فرامین حرکتی هستند.

با استفاده از این فرامین می توانید علاوه بر خاموش و روشن کردن نمایشگر به کمک tap کردن، تا ۶ اپلیکیشن را نیز با نوشتن حروف انگلیسی روی نمایشگر باز کنید که اپلیکیشن اختصاص داده شده به هر حرف نیز قابل شخصی سازی است.

Asus ZenPad C 7 SC04

قابلیت دیگر Manage Home نام دارد که با کشیدن انگشت از پایین به بالای نمایشگر، می توانید به بخش ها و تنظیمات مختلف نرم افزار دستگاه از جمله ویجت ها، فونت ها و غیره دسترسی داشته باشید.

Screenshot_2015-09-22-21-33-14

از دیگر بخش ها می توان به Kids Mode اشاره کرد که با فعال کردن آن می توانید اپلیکیشن های مورد خود را در یک محیط ایزوله در اختیار کودکان قرار دهید، بدون اینکه کودک به دیگر بخش های تبلت دسترسی داشته باشد.

Asus ZenPad C 7 SC06

ایسوس همچنین در رابط کاربری خود امکانات شخصی سازی کاملی را ارائه می کند که با استفاده از آن تمام جزئیات نرم افزاری دستگاه قابل تغییر هستند، از نحوه نمایش فولدرها، تا آیکون ها و حتی نحوه نمایش انیمیشن اسکرول بین بخش های home screen نیز به سلیقه کاربر قابل تغییر و شخصی سازی هستند.

Asus ZenPad C 7 SC05

تغییرات زیاد در اندروید و ارائه اپلیکیشن های پیش فرض متعدد باعث شده کاربران در مواجهه با رابط کاربری ایسوس به دو دسته علاقه مندان و مخالفان آن تقسیم شوند، اما می توان گفت نرم افزار «سی ۷.۰» طراحی زیبایی دارد و هرچند اپلیکیشن های غیر قابل حذف بسیاری روی آن ارائه شده، اما در مجموع می توان امکانات آن را قابل قبول ارزیابی کرد.

دوربین

IMG_0038

کاربران معمولا برای عکاسی به سراغ تبلت ها نمی روند و سازندگان نیز از همین رو نیازی نمی بینند تا دوربین هایی با کیفیت روی این ابزارها قرار دهند، خصوصاً در مدل هایی مثل «سی ۷.۰» که با حداقل هزینه ممکن ساخته شده.

این تبلت به یک دوربین ۲ مگاپیکسلی بدون فلش در پشت دستگاه مجهز است که هرچند تولیدکننده در ساخت آن از فناوری PixelMaster خود استفاده کرده، اما به دلیل رزولوشن پایین و نداشتن فلش نباید توقع چندانی از آن داشته باشید.

دوربین دستگاه البته در حالت پیش فرض با نسبت تصویر ۱۶:۹ و رزولوشن ۱.۴ قرار دارد که برای رسیدن به حداکثر کیفیت لازم است این مورد را از بخش تنظیمات روی نسبت ۴:۳ و رزولوشن ۲ مگاپیکسل قرار دهید.

یک گزینه دیگر در بخش تنظیمات نیز Image Quality است که به شکل پیش فرض روی گزینه Standard قرار دارد و برای افزایش آن لازم است حالت Fine را به شکل دستی انتخاب کنید.

ایسوس همچنین امکان تنظیم دستی Exposure value، White balance و ISO را نیز در بخش دوربین محصول خود ارائه کرده است.

Screenshot_2015-09-22-10-38-15

ایسوس در رابط کاربری خود همچنین حالت های عکاسی متنوعی را ارائه کرده که از جمله آنها می توان به HDR، روتوش خودکار، عکاسی در شب، افکت های رنگی، سلفی، ساخت انیمیشن های GIF، پانوراما، مینیاتور، حذف خودکار سوژه های اضافه و متحرک از عکس، انتخاب بهترین عکس از بین ۵ مورد، اسلو موشن و تایم لپس اشاره کرد.

Screenshot_2015-09-22-10-37-33

برخی از این قابلیت های مثل حالت سلفی کاربردی هستند، حالتی مثل سلفی که با استفاده از آن و تعیین تعداد افراد، دوربین به شکل خودکار قرار گرفتن این تعداد صورت در کادر را تشخیص داده و تصویر را بدون نیاز به فشردن دکمه شاتر ثبت می کند، اما برخی موارد نیز مثل ثبت پانورامای ۱۴۰ درجه به دلیل کیفیت نه چندان بالای دوربین چندان کاربردی نخواهند داشت.

دوربین جلویی دستگاه نیز ۰.۳ مگاپیکسل است که این مورد هم حداقل ممکن به شمار می رود و بیش از آنکه به درد سلفی گرفتن بخورد، برای مکالمه های تصویری کاربرد خواهد داشت.

Jpeg

تبلت ایسوس ضمنا ویدیوها را نیز با حداکثر رزولوشن ۷۲۰ ثبت می کند و در این بخش نیز امکان تنظیم دستی White balance و Exposure value را داراست، اما عملکرد این قسمت هم تنها در سطح رفع نیاز های اولیه است و نباید توقع بالایی از این تبلت ارزان قیمت داشته باشید.

در ادامه می توانید تصاویر ثبت شده با دوربین Asus ZenPad C 7.0 را مشاهده نمایید.

موسیقی

IMG_0063

«سی ۷.۰» طبق اعلام سازنده نخستین تبلتی است که از فناوری DTS-HD Premium Sound برای بخش صدای فراگیر بهره می برد و تولیدکننده در ساخت آن همچنین از فناوری SonicMaster خود نیز بهره گرفته است.

برای بررسی بیشتر موضوع کیفیت پخش صدا را موسیقی در سبک های مختلف و پخش فیلم سنجیدیم و در مجموع می توان گفت تبلت ایسوس در این بخش هم عملکرد متوسطی ارائه می کند، تفکیک صدا مناسب است، بلندی در سطح متوسطی قرار دارد و البته نباید توقع قدرت بیس بالایی داشته باشید.

ایسوس البته برای بهبود کارایی این بخش در نرم افزار پخش موسیقی دستگاه نیز اکولایزر دستی ارائه کرده که با استفاده از آن می توانید نحوه پخش صدا را بر اساس نیاز و سلیقه خود تنظیم کرده و بهبود بخشید.

Asus ZenPad C 7 SC07

علاوه بر این اپلیکیشن AudioWizard نیز در رابط کاربری وجود دارد که با استفاده از آن می توانید از بین حالت پخش موسیقی، فیلم، بازی و صحبت انتخاب کرده و یا تشخیص بهترین حالت را به خود دستگاه بسپارید.

قابلیت های ارتباطی

IMG_0042

ایسوس «سی ۷.۰» را در ۲ نسخه ارائه کرده که مدل Z170CG از ۲ سیم کارت 3G سایز Micro برای اتصال به اینترنت و برقراری تماس پشتیبانی می کند.

این دو سیم کارت به شکل همزمان فعال هستند اما برای استفاده از اینترنت تنها می توانید یکی از آنها را انتخاب کنید.

امکانات نرم افزاری ارائه شده نیز موارد معمول هستند که از جمله آنها می توان به امکان انتقال تماس، لیست سیاه، ضبط مکالمه و ویبره اشاره کرد.

Asus ZenPad C 7 SC08

از دیگر امکانات ارتباطی دستگاه نیز می توان به پشتیبانی از استاندارد 802.11b/g/n برای وای-فای و بلوتوث ۴.۰ اشاره کرد، اما توجه داشته باشید دستگاه فاقد NFC و فرستنده مادون قرمز است.

باتری

IMG_0078

«سی ۷.۰» به یک باتری ۳۴۵۰ میلی آمپری غیر قابل تعویض از نوعLi-polymer مجهز است که سازنده عملکردی تا ۸ ساعت را برای آن اعلام کرده است.

هرچند چنین عملکردی نوید همراهی یک روزه با کاربر را می دهد، اما این تبلت در آزمایش پخش ویدیوی ما زمان نزدیک به ۵ ساعت و نیم را ثبت کرد، در حالی که با توجه به رزولوشن پایین و سخت افزار نه چندان قوی توقع بالاتری از دستگاه داشتیم.

ایسوس البته برای جبران ضعف سخت افزاری، بخش Power saving را نیز در رابط کاربری خود تدارک دیده که با استفاده از آن می توانید فعالیت نرم افزار ها در پس زمینه را محدود کرده و روشنایی تصویر را کاهش دهید.

Asus ZenPad C 7 SC09

البته این بخش نیز از دیگر مواردی است که امکان شخصی سازی در آن ارائه شده و با فعال کردن حالت Customized، می توانید اجازه فعالیت در پس زمینه را به اپلیکیشن های اجتماعی بدهید یا میزان کاهش روشنایی تصویر را تعیین نمایید.

در مجموع می توان گفت «سی ۷.۰» با یک استفاده ترکیبی و متوسط قادر است تا حداکثر یک روز کاربر را همراهی کند، اما اگر به استفاده سنگین تر یا همراه داشتن دستگاه در شرایطی مثل سفر نیاز دارید بهتر است تهیه پاور بانک را مد نظر داشته باشید.

جمع بندی

IMG_0061

Asus ZenPad C 7.0 در مجموع تبلت بسیار زیبایی است که عملکردی در سطح متوسط دارد. این محصول هرچند در بنچمارک ها امتیاز چندان بالایی کسب نکرد، اما در عوض از امکانات متنوعی برخوردار است که استفاده از آن برای امور روزانه را امکان پذیر می کند.

اگر به محصولی احتیاج دارید که با استفاده از آن به مرور وب و استفاده از اپلیکیشن های اجتماعی بپردازید، تبلت ایسوس ابزار زیبایی است که انجام این کار را با کمترین قیمت برای شما ممکن خواهد کرد.

از سوی دیگر اما اگر به نمایشگر بهتر برای پخش فیلم، یا باتری قوی تر برای استفاده در محیط های خارجی احتیاج داشته باشید، لازم است هزینه بیشتری کرده و محصولات رده بالاتری را انتخاب نمایید.

 نکات مثبت

  • طراحی عالی
  • وزن سبک
  • پشتیبانی از سیم کارت 3G
  • قیمت پایین

نکات منفی

  • نمایشگر بی کیفیت
  • تاخیر در اجرای رابط کاربری
  • عمر باتری متوسط
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (18 مورد)
  • سجاد
    سجاد | ۲۰ اسفند ۱۳۹۴

    تبر من زود داغ میکنه و بازی کلش اف کلن رو خوب اجرا نمی کنه البته بعد از اپدیت اینجوری شد وگرنه خوب بود

  • علی
    علی | ۱ مهر ۱۳۹۴

    من یک تبلت asus fe170cg دارم با 8 گیگ حافظه داخلی پشت آبی معاوضه با همین دستگاه c170cg می کنم به اضافه 120 پول تماس با ایمیل info.alimansooritm@gmail.com

  • اهورا
    اهورا | ۱ مهر ۱۳۹۴

    تایید میشه .
    چرا محصولات شیائومی یا میزو را بررسی نمیکنید ؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی