ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بررسی دیجیاتو: iOS 9 ؛ در جست و جوی بینش

در کنار طراحی، نرم افزار بخش دیگری است که اپل را به شرکتی که امروز می بینیم، تبدیل کرده است. هماهنگی شگفت انگیز نرم افزار و سخت افزار، پایداری و امنیت آن از یک طرف ...

عماد ساعدی
نوشته شده توسط عماد ساعدی | ۲ مهر ۱۳۹۴ | ۲۲:۳۰

در کنار طراحی، نرم افزار بخش دیگری است که اپل را به شرکتی که امروز می بینیم، تبدیل کرده است. هماهنگی شگفت انگیز نرم افزار و سخت افزار، پایداری و امنیت آن از یک طرف و اپلیکیشن های کاربردی و خاصی که به طور انحصاری برای محصولات آن تولید می شوند از طرف دیگر، پلتفرم اپل را بسیار خاص جلوه می دهند. اپل نیز که یک شرکت سازنده گجت های همراه است، توجه ویژه ای به این بخش دارد چون حیاتش به آن وابسته است؛ مخصوصاً به iOS. همانطور که تیم کوک در کنفرانس معرفی آیپد پرو گفت، iOS ملموس ترین چشم انداز اپل از آینده دنیای کامپیوترها است.

iOS 9 با تمرکز بر پایداری سیستم عامل، هوشمند تر شدن و بهبود تجربه کاربری معرفی شد.

هفتمین نسخه سیستم عامل iOS، آغازگر تغییرات بنیادی در طراحی و ساختار این سیستم عامل بود. اما هنوز محدودیت های بچه گانه ای در آن وجود داشت که اپل با iOS 8 تعدادی از آن ها را برطرف کرد. iOS 8 علی رغم داشتن سرعت و امکانات مناسب، کمی ناپایدار بود و تعداد زیادی از کاربران با آن به مشکل برخورده بودند. هر چند اپل در آخرین نسخه های iOS 8 یعنی 8.4 سعی کرد آن را پایدار سازد، اما وعده اهالی کوپرتینو برای رسیدگی اساسی به آن، iOS 9 بود.

iOS 9 با تمرکز بر پایداری سیستم عامل، هوشمند تر شدن و بهبود تجربه کاربری معرفی شد. iOS 9 از نظر طراحی بصری تفاوت چندانی با نسخه 8 ندارد و در نگاه اول حتی نمی توانید آن ها را تشخیص دهید. این نسخه قرار نیست iOS را از ریشه دگرگون کند، بلکه آمده تا ریشه های آن را مستحکم تر سازد. شاید 3 ویژگی یاد شده کم اهمیت به نظر برسند اما تأثیر چشم گیری بر کارایی iOS دارند. iOS 9 بر خلاف ظاهرش، یک به روز رسانی بزرگ هم برای اپل و هم برای کاربران است.

باید ببینیم اپل چطور توانسته به وعده اش عمل کند و آیا iOS 9 نسبت به نسخه قبلی آنقدر بهتر شده که ارزش آپدیت کردن را داشته باشد یا خیر. در ادامه مطلب با بررسی دیجیاتو همراه باشید.

دستگاه هایی که iOS 9 برای آن ها عرضه شده است.
دستگاه هایی که iOS 9 برای آن ها عرضه شده است.

از آنجا که iOS 9 بر اساس iOS 8 ساخته شده و در اکثر موارد کاملاً یکسان عمل می کنند، ما به بررسی تغییرات آن نسبت به نسخه 8 می پردازیم. برای اطلاع از ویژگی های دیگر iOS 9 که با نسخه قبلی آن یکسان است، می توانید بررسی دیجیاتو از iOS 8 را مطالعه کنید.

کار کردن با iOS 9 حسی مشابه با iOS 8 یا حتی 7 دارد. با کمی دقت، می توانید تغییرات کوچک را در محیط iOS ببینید؛ فونت. اپل نسبت به فونت بسیار حساس است و کسی انتظار نداشت که اپل فونت Sans Serif را که سال ها به کار برده، تغییر دهد. اکنون این فونت، با فونت San Francisco جایگزین شده است.

IOS9digiato (12)

تغییر مثبتی که در بخش نوتیفیکیشن ها به چشم می خورد این است که اعلان ها بر اساس تاریخ مرتب می شوند. در نسخه های قبلی iOS، چینش اعلان ها بر اساس اپلیکیشن بود و کاربر به دلیل سردرگمی برای پیدا کردن نوتیفیکیشن ها، بسیاری از آن ها را از دست می داد اما اکنون چینش آن ها معقولانه تر شده است.

تغییرات ظاهری در اپ سوییچر و فونت جدید خلاصه می شود.

صفحه چند وظیفگی که در iOS از آن با نام اپ سوییچر (App Switcher) یاد می شود نیز دستخوش تغییر شده است. اپلیکیشن ها به صورت لایه لایه چیده شده اند و هر چه لایه ها عمیق تر می شوند، تصویر آن ها مات می گردد. ما اپ سوییچر قبلی را ترجیح می دهیم چون طراحی ساده تری داشت. طراحی جدید این بخش علاوه بر پیچیده شدن نسبت به قبل، باعث سنگین تر شدن آن نیز گشته به طوری که انیمیشن های جا به جایی بین اپلیکیشن ها لگ زیادی دارد.

در آیفون 6 اس، برای رفتن به اپ سوییچر کافیست صفحه را فشار دهید تا با استفاده از قابلیت 3D Touch، اپ سوییچر اجرا شود. این قابلیت iPhone 6S کاربردهای دیگری مثل پیش نمایش ایمیل ها، نشان دادن میانبرها با فشردن روی آیکن اپلیکیشن و ... نیز دارد که آن را به کلیک راست ماوس تشبیه کرده اند.

اپ سوییچر جدید در مقابل اپ سوییچر ساده iOS 8
اپ سوییچر جدید در مقابل اپ سوییچر ساده iOS 8

تغییر ظاهری دیگر، اضافه شدن دکمه Back است. فرض کنید در حال مطالعه کتاب یا متنی هستید و در آن یک لینک وجود دارد. لینک را لمس می کنید و به اپلیکیشن دیگری هدایت می شوید. کارتان که تمام شد، می توانید با لمس کردن دکمه بازگشت که در گوشه بالای سمت چپ نمایشگر قرار دارد، دوباره به اپلیکیشن قبلی برگردید.

دکمه بازگشت سال ها است که در اندروید وجود دارد و کاربران زیادی خواستار وجود این دکمه در iOS نیز بودند. اپل معتقد بود به خاطر شیوه طراجی رابط کاربری iOS نیازی به چنین دکمه ای نیست اما به مرور زمان و با اضافه شدن امکانات جدید، نیاز به چنین قابلیتی احساس می شد. دکمه بازگشت به صورت یک متن کوچک مشکی طراحی شده که اصلا جالب نیست اما بودنش بهتر از نبودنش است. قبلاً مجبور بودید با اپ سوییچر و مسیری پیچیده تر این کار را انجام دهید.

IOS9digiato (9)

اپل اعلام کرده که iOS 9 بهینه تر شده است. ما در حین کار کردن با آن تفاوت خاصی مشاهده نکردیم و تنها قسمتی که می توان این گفته را بهتر درک کرد، باتری است. این بخش قرار است با حالت Low power mode، یک ساعت ماندگاری بیشتری داشته باشد که این کار را با کاهش نور نمایشگر و غیر فعال کردن اپلیکیشن هایی که در پس زمینه فعالیت می کنند، انجام می دهد. به گفته اپل ماندگاری باتری می تواند تا حداکثر 3 ساعت افزایش پیدا کند اما در عمل تغییر چندانی احساس نخواهید کرد.

قابلیت دیگری برای باتری فراهم شده که شاید بتواند بیشتر از حالت یاد شده به شما در ذخیره انرژی باتری کمک کند. در تنظیمات این بخش، می توانید میزان انرژی مصرف شده توسط هر یک از اپلیکیشن ها را مشاهده کنید و پی ببرید کدام اپ ها خوره باتری دارند.

صفحه جست و جوی جدید (سمت چپ) در مقابل نسخه قبلی
صفحه جست و جوی جدید (سمت چپ) در مقابل نسخه قبلی

iOS 9 یک تغییر بزرگ کرده و صفحه جست و جو به صفحه های اصلی آن اضافه شده است. قبلاً هم چنین صفحه ای به نام Spotlight Search وجود داشت اما اپل آن را حذف کرد و با سوایپ از بالا به پایین در صفحه اصلی می توانستید به صفحه جست و جو دسترسی داشته باشید. هنوز هم می توانید این کار را انجام دهید. چه سوایپ کنید و چه به صفحه سرچ بروید، فرقی نمی کند، هر دو یکسان هستند. در حقیقت اپل برای تأکید بیشتر و ترغیب کردن کاربر به استفاده بیشتر از آن، این صفحه را به صورت جداگانه نیز اضافه کرده است.

اضافه شدن صفحه جست و جو که به تنهایی فایده ای ندارد. اپل این جست و جو گر را هوشمند ساخته و آن را با Siri  ادغام کرده است. آیپد یا آیفون شما رفتار شما را زیر نظر دارد و رفتار شما را پیش بینی می کند؛ بر اساس نوع استفاده شما، اپلیکیشن های مورد نیازتان را به شما پیشنهاد می دهد. اگر در دستگاه شما نصب باشد، که راحت تر تر در دسترس شما خواهد بود و اگر نه، به شما می گوید که از اپ استور آن را نصب کنید. از همینجا می توانیک پی ببریم که اپل برای Siri برنامه های فراوانی دارد و Siri قرار است در آینده نقشی فراتر از یک دستیار صوتی بازی کند.

IOS9digiato (10)

در این صفحه علاوه بر اپلیکیشن های پرکاربرد، مخاطبانی که با آن ها بیشترین تماس را دارید نیز لیست می شوند. اخبار مورد علاقه تان از اپلیکیشن News اضافه می شود و وضعیت ترافیک مسیرهای رفت و آمدتان به شما ارائه می گردد. رویدادهای درج شده در تقویم و ایمیل های دریافتی شما همگی در اینجا ثبت خواهند شد. در یک کلام، صفحه جست و جو قرار است یک میز کار کامل باشد که Siri آن را متناسب با فعالیت های شما، برایتان شخصی سازی می کند.

البته هنوز نمی توانید انتظار داشته باشید عملکرد بی نقصی به شما ارائه کند چون مثلاً اپل در بخش نقشه از گوگل خیلی عقب تر است و اطلاعات موجود در آن همیشه به روز نیستند. اما هوش مصنوعی آن به طرز شگفت انگیزی خوب عمل می کند و دقت بالایی در پیش بینی و بررسی رفتار شما دارد. همچنین جست و جوی صوتی Siri با سرعت و دقت بی نظیری انجام می شود که استفاده از آن را نسبت به قبل راحت تر کرده است.

IOS9digiato (3)

در نسخه جدید iOS دو اپلیکیشن جدید داریم، اولی Notes که نسبت به قبل کاملاً دگرگون شده است. اپلیکیشن Notes قابلیت نوشتن به صورت استاندارد (عنوان، بدنه متن، پاراگراف بندی و ...)، نوشتن و طراحی آزادانه با قلم، استفاده از خط کش مجازی و اضافه کردن تصویر به یادداشت را فراهم کرده است که پیشرفت چشم گیری محسوب می شود. البته اپلیکیشن Evernote همچنان گزینه حرفه ای تری در زمینه یادداشت برداری به شمار می رود.

news

اپلیکیشن دیگر News که یک خوراک خبری کامل را برای شما مهیا می کند و اپل با آن سرویس هایی مثل Flipboard را هدف گرفته است. با ورود به اپلیکیشن، سایت های خبری مورد نظر خود را انتخاب می کنید و News، مجموعه اخبار برگزیده آن ها را در فرمتی مانند روزنامه به شما نشان می دهد. البته هنوز از نظر صفحه آرایی جای کار دارد اما دنبال کردن اخبار با آن لذت بخش تر از دیگر اپلیکیشن ها است؛ چرا که تجربه ای متفاوت و در عین حال آشنا را برایتان به همراه می آورد.

IOS9digiato (7)

اگر چه اکثر تغییراتی که به iOS 9 آمده اند در آیفون و آیپد مشترک هستند، اما در این به روز رسانی به آیپد بیشتر توجه شده و اپل سعی کرده که با اضافه کردن امکانات اختصاصی برای آیپد، بهره وری آن را افزایش دهد. اولین مورد، App Launcher است. وقتی در حال کار کردن با یک اپلیکیشن باشید، با سوایپ از سمت راست نمایشگر، اپ لانچر اجرا می شود و می توانید سریع و راحت به اپلیکیشن های خاصی در یک نوار عمودی دسترسی داشته باشید.

iOS 9 کارایی آیپد را افزایش می دهد.

به این قابلیت، Slide Over می گویند. بعد از انجام کارتان هم می توانید سریعاً به اپلیکیشن قبلی برگردید. در حال حاضر فعلاً فقط اپلیکیشن های اپل در اپ لانچر قرار دارند اما احتمالاً به زودی اپلیکیشن های شخص ثالث نیز تحت پشتیبانی از این حالت قرار خواهند گرفت.

split

اپل برای رقابت با سرفیس مایکروسافت، تدابیری را هم برای آن دسته از کاربران که به دنبال تولید محتوا هستند، اندیشیده است. هر چند هنوز نمی توان با قاطعیت در مورد تولید محتوا با آیپد صحبت کرد، اما آنچه که اپل در آیپد پرو به نمایش گذاشت، نشان از توجه اهالی کوپرتینو به این موضوع دارد. حالت دیگری به نام Split Screen در آیپد وجود دارد که می توانید به صورت همزمان دو اپلیکیشن را در کنار هم اجرا، و با آن ها کار کنید. متأسفانه این قابلیت خوب تنها به مدل های iPad Air 2، iPad mini 4 و iPad Pro محدود می شود.

جلوه های تصویری متعددی به iOS 9 آمده اند. یکی دیگر از این جلوه ها، قابلیت تصویر در تصویر است که می توانید در حین تماشای ویدیو، آن را به صورت یک ویجت کوچک در بیاورید و ضمن تماشای آن، به انجام کار دیگری بپردازید.

IOS9digiato (5)

کیبورد iOS در آیپد به دکمه های Copy، Paste، Undo و Redo مجهز شده است. همچنین می توانید با استفاده از فلش هایی که بالای کیبورد قرار دارند، بین فیلدهای ورودی متن جا به جا شوید (مانند عملکرد دکمه Tab.) این گزینه ها قبلاً با لمس کردن قسمتی از متن نمایان می شدند اما حالا برای استفاده سریع تر و راحت تر، به صورت مجزا به کیبورد اضافه گشته اند.

IOS9digiato (6)

اگر در حین تایپ کردن خواستید به عقب برگردید و قسمتی را ویرایش کنید، کافیست دو انگشت خود را روی کیبورد، کنار هم قرار دهید تا کیبورد به تاچ پد تبدیل شود و بتوانید آزادانه نشانگر را جا به جا کنید. این روش از حالت قبلی که باید روی قسمت مورد نظر ضربه می زدید، راحت تر است. این قابلیت برای کاربران آیفون 6 اس با فشردن نمایشگر در قسمت کیبورد و فناوری 3D Touch فعال می شود.

یکی از امکانات مهمی که در iOS 9 به مرورگر سافاری آمده، قابلیت Content Blocking یا مسدود کردن محتوا است. با این قابلیت می توانید موارد خاصی را در سایت ها فیلتر کنید و به بیان دیگر، فیلترینگ شخصی خودتان را اجرا کنید که بارز ترین نمونه آن، مسدود کردن تبلیغات داخل وبسایت ها، تبلیغات ردیاب و pop-up ها است. می توانید اپلیکیشن هایی مختلفی را در این رابطه از اپ استور دانلود کنید و به صورت یک افزونه، از آن ها در سافاری برای مسدود کردن محتوا استفاده کنید.

اپلیکیشن Mail نیز بهبود پیدا کرده و از این پس قابلیت ضمیمه کردن فایل به ایمیل های ارسالی خود را خواهید داشت. می توانید به صورت مستقیم، تصاویر را در متن ایمیل بیاورید یا این که آن ها را ضمیمه کنید. برای ضمیمه کردن فایل ها باید درایو iCloud را برای بارگذاری آن ها فعال کنید تا از فضای شخصی خودتان برای آن ها استفاده شود.

انیمیشن ها، لگ فراوانی دارند.
انیمیشن ها، لگ فراوانی دارند.

در کنار قابلیت های مفید، عیب های مختلفی نیز در اولین ویرایش iOS 9 وجود دارند. یکی از آزار دهنده ترین ایرادها، انیمیشن های کند و پر از لگ سیستم عامل است. باگ هایی از جمله بارگذاری نشدن کیبورد در حین مرور وب، قفل شدن کیبورد و نوار آدرس در سافاری و ... نیز در آن وجود دارند که امیدواریم همگی در به روز رسانی های بعدی برطرف شوند.

یک عیب دیگر هم وجود دارد که بهتر است آن را متأثر از سیاست های اپل بدانیم. قابلیت های هوشمند Siri و جست و جوگر داخلی هوشمند iOS، بهترین عملکرد خود را در تعامل با اپلیکیشن های پیش فرض خود دستگاه که توسط اپل تهیه شده اند، بروز می دهند. قابلیت هایی مثل Split Screen و اپ سوییچر نیز فعلاً تنها برای اپلیکیشن های اپل در دسترس هستند و باید صبر کنیم تا ببینیم آیا اپل حاضر می شود از اپلیکیشن های شخص ثالث نیز پشتیبانی کند یا خیر.

جمع بندی

IOS9digiato (2)

نسخه جدید iOS نشان دهنده چشم انداز اپل به آینده صنعت کامپیوترها است. دستگاه هایی هوشمند که بتوانند با شما تعامل کنند و حتی قبل از این که از آن ها چیزی بخواهید، برایتان آن را فراهم کنند. در حقیقت اپل به دنبال ایجاد بینش در گجت های ما است. هوشمندی از یک طرف، و تلاش اپل برای حذف تبلیغات نامربوط و اسپم و بستن قرار داد با ناشران برای تولید محتوای مفید، می توانند آینده روشنی را برای ما ترسیم کنند.

البته این ها صحبت های جدیدی نیستند؛ گوگل سال ها است که روی هوش مصنوعی کار می کند و حتی شبکه پیشرفته Google Brain را با الهام گرفتن از مغز انسان ساخته است. مایکروسافت نیز در زمینه فراهم ساختن ابزار تولید محتوا پیشرو است. حالا اپل این وسط می خواهد چه کار کند؟

iOS 9، چشم انداز اپل از آینده دنیای کامپیوتر است.

اپل از زمان مدیریت تیم کوک، انعطاف پذیرتر شده و روز به روز ایده های جدیدی می سازد یا ایده های موجود را بهبود می بخشد. iOS نیز به عنوان پلتفرم اصلی این شرکت، آینده آن ها را می سازد. اما تفاوت اپل با بقیه این است که پایه هایش را از همان ابتدا مستحکم می سازد و همین، عامل موفقیتش است.

iOS 9 یک به روز رسانی مهم به شمار می رود که دستگاه شما را هوشمند تر می سازد و کارایی آن را افزایش می دهد. پایداری سیستم عامل به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرده و قابلیت های کوچک، اما مهمی به آن اضافه شده اند. نکته قابل توجه این است که iOS 9 با وجود برخورداری از موارد یاد شده، حجم کمتری (1.1 گیگابایت) نسبت به آپدیت های قبلی دارد.

این نسخه قطعاً بهتر از iOS 8 است اما به خاطر وجود لگ در انیمیشن ها و باگ در کارکرد سیستم عامل، توصیه می کنیم برای آپدیت کردن دستگاه خود تا عرضه ویرایش بعدی iOS 9 صبر کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (56 مورد)
  • Meysam
    Meysam | ۱۷ اسفند ۱۳۹۴

    سلام من آيفون 6s دارم بعضي وقتا انيميشن هاي گوشي كار نميكنه و سرعت خيلي خيلي زياد ميشه و موقع قفل كردن صفحه قبل از قفل يه لحظه روشن ميشه صفحه بعد خاموش ميشه ايراد نرم افزاريه ؟؟
    خاموش روشن كه ميكنم درست ميشه

  • Amir775151
    Amir775151 | ۱۱ آبان ۱۳۹۴

    من 4s دارم.ios 9 شده.میشه به ios8 برگرده؟ کمک کنین لطفا

  • همیشه
    همیشه | ۱۳ مهر ۱۳۹۴

    سلام به دوستان.

    بعضی ها شنا می کنند، بعضی از کنار ساحل لذت شنای اونها رو وصف می کنند. اپل و سامسونگ دارند حالشو می برند. ما داریم با هم کل کل می کنیم. از اولین ورژن ایفون داشتم. اون موقع تلفن سامسونگ اسباب بازی بود. الان فقط دلم نمی یاد. اپل رو ول کنم!
    آفرین به همت و مدیریت سامسونگ. اختراع اپل رو گرفت و ازش کپی کرد. حالا هم فکر کنیم چند تا ایده رو اپل از سامسونگ گرفته باشه.
    جنگ ناموسی نکنیم

  • سهند
    سهند | ۵ مهر ۱۳۹۴

    خیلی سیستم عامل بیخدیه از نظر سرعت. افتضاحه سرعتش. حالا اگه 5 داشتیم میگفتم نمیکشه. ایفون 6 دارم و سرعتش افتضاح شده

  • Shayan_Q9
    Shayan_Q9 | ۴ مهر ۱۳۹۴

    توی اپ سویچر ، توی ios 8 مخاطبینی که به تازگی باهاشون تماس داشتی را برای دسترسی راحت تر گذاشته بودن ، اما توی ios 9 چنین قابلیتی نیست! :| یا من خبر ندارم!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی