ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گزارش دیجیاتو از اختتامیه شریف کاپ و جشنواره موبایل شریف

دانشگاه شریف امسال میزبان چهارمین دوره مسابقات رباتیک آزاد شریف‌ کاپ و دومین دوره جشنواره موبایل شریف بود که همزمان از تا 3 مهر ماه برگزار شدند. این جشنواره که با همکاری کانون علمی فرهنگی رسانای ...

عماد ساعدی
نوشته شده توسط عماد ساعدی | ۵ مهر ۱۳۹۴ | ۲۰:۱۵

دانشگاه شریف امسال میزبان چهارمین دوره مسابقات رباتیک آزاد شریف‌ کاپ و دومین دوره جشنواره موبایل شریف بود که همزمان از تا 3 مهر ماه برگزار شدند. این جشنواره که با همکاری کانون علمی فرهنگی رسانای دانشکده مهندسی برق شکل گرفته، در 10 لیگ مجزا و در بخش‌های دانش‌آموزی و دانشجویی برگزار شد. شرکت کنندگان در لیگ‌های ربات های همکار، ربات مسیریاب، کنترل ترافیک، ربات کاوشگر، ربات آتش نشان، ربات‌ های پرنده، رانندگی هوشمند و فوتبالیست با یکدیگر رقابت کردند. دومین دوره جشنواره موبایل شریف نیز در دو بخش بازی‌ های ایرانی و اپلیکیشن‌ های ایرانی برای پلتفرم‌ های اندروید و iOS، توسعه دهندگان را به رقابت دعوت نمود.

این مسابقات که با هدف تعامل دانشگاه و صنعت برگزار می شود، به ربات ها و اپلیکیشن های کاربردی روی آورده و از مسابقات رایج که تنها جنبه فنی در آن اهمیت دارد، فاصله گرفته است. علاوه بر این، کسب تجربه عملی و یادگیری کار تیمی از دیگر اهداف این مسابقات است. همچنین شرکت ها و مراکز صنعتی مختلفی این جشنواره را حمایت می کنند تا از افراد نخبه، پشتیبانی های لازم را به عمل آورند. دیجیاتو نیز به عنوان حامی رسانه ای در این جشنواره حضور داشت.

در ادامه مطلب، با گزارش دیجیاتو از اختتامیه جشنواره شریف کاپ و جشنواره موبایل شریف همراه باشید.

Sharifcup20

مراسم با تلاوت قرآن و پخش سرود ملی آغاز شد. در ابتدا، دکتر فتوحی، ریاست دانشگاه صنعتی شریف، معرفی مختصری از این دانشگاه و پیشینه آن ارائه نمود. سپس فرید ستاری، از دانشجویان برتر این دانشگاه  که به عنوان مجری این مراسم حضور داشت، آمار مختصری از تعداد تیم ها اعلام کرد. در مجموع 200 اپلیکیشن و 150 تیم در این جشنواره شرکت کرده بودند. او در ادامه، حضار را به تماشای کلیپی از حاشیه های جشنواره دعوت نمود.

Sharifcup6

متأسفانه سالن دارای نظم خوبی نبود و علاوه بر سر و صدای زیاد حضار، صندلی کافی نیز برای آن ها در نظر گرفته نشده بود و تعداد زیادی به طور مداوم ایستاده، نشسته در کنار دیوار یا در حال رفت و آمد بودند. با این وجود، شرکت کنندگان به خوبی حواسشان به کلیپ بود و هر تیم با دیدن اعضای خودش، در گوشه ای از سالن خودش را تشویق می کرد.

Sharifcup21

بعد از پخش کلیپ، نوبت به اعلام اپلیکیشن ها و بازی های برتر رسید. فودلیست، ابرک، هدفون به ترتیب توانستند رتبه های اول تا سوم برترین اپلیکیشن را به خود اختصاص دهند و بازی های خروس جنگی، هشت خوان و جدل روی سرعت به ترتیب به عنوان بازی های اول تا سوم معرفی گردیدند. به توسعه دهنده بازی ها و اپلیکیشن های برتر، به ترتیب مبلغ 2، 1.5 و 1 میلیون تومان و پشتیبانی تبلیغاتی رایگان به عنوان جایزه، اهدا شد.

Sharifcup22

فرید ستاری دوباره به صحنه برگشت. او درباره اهمیت رباتیک و خدمات مفیدی که ربات ها می توانند به جامعه انسانی ارائه کنند صحبت کرد. او Rodney Brooks را به عنوان یکی از تأثیرگذار ترین افراد این صنعت معرفی کرد و تعدادی از ربات های مهمی که او ساخته است را به حضار نشان داد. رودنی بروکس دارای دکترای علوم کامپیوتر از دانشگاه استنفورد است و در دانشگاه MIT، علاوه بر تدریس، مدیریت آزمایشگاه هوش مصنوعی و برنامه های مربوط به رباتیک را بر عهده دارد.

ستاری این بخش از سخنان خود را با این جمله از رودنی بروکس به پایان برد: «ترجیح می دهم نیمی از ایده هایم عملی شوند تا این که صد درصد آن به صورت یک مقاله دانشگاهی در بیاید.» سپس از اهمیت ربات های آتش نشان در کمک به انسان ها گفت و یاد امید عباسی، آتش نشانی که جان خود را برای نجات یک کودک از دست داد را گرامی داشت. او در نهایت از محمد تنها که یکی از مدیران سازمان آتش نشانی است، خواست برای ایراد سخن در یادبود امید عباسی و اهمیت ربات های آتش نشان به روی سن برود.

Sharifcup25

محمد تنها، اقدام امید عباسی، آتش نشان جوانی که جان خود را برای جفظ جان یک کودک از دست داد، ستایش کرد و گفت که ربات ها می توانند در چنین مواقعی، به کمک انسان ها بیایند و جان آن ها را نجات دهند. او جشنواره شریف کاپ را در پیشرفت صنعت چنین ربات هایی بسیار تأثیر گذار دانست. محمد تنها همچنین ایمنی سازه ها و امکانات شهری را مورد انتقاد قرار داد و گفت که باید زیر ساخت های لازم برای ایجاد امنیت تأمین شوند.

پس از سخنرانی محمد تنها، تیم های برتر لیگ های مختلف شریف کاپ معرفی شدند و در پایان، اساتید دانشگاه شریف با تیم اجرایی و تیم سازمان آتش نشانی تهران، عکس یادگاری گرفتند.

Sharifcup37

تیم های برتر مسابقات رباتیک به تفکیک لیگ به شرح زیر هستند (از راست به چپ به ترتیب اول تا سوم، نام سرپرست تیم ها ذکر شده است):

لیگ آتش نشان: هامان صنعت (فرشاد رنگین کمان)، Bombero (سید علی موسوی)، پژوهش سرای سیستانی (مسلم سرگزی سرباسکی)

لیگ فوتبالیست وزن آزاد: AMOS (امیرحسین پریسایی)، فرزانگان 1 (ساناز معصومی)، Heli Afra (امین زاهدی)

لیگ فوتبالیست سبک وزن: فرزانگان 6 (سودابه جهانگیری)، Heli Afra (امین زاهدی)، Noise (علی کدخداییان)

لیگ رانندگی هوشمند: Hyperstone (حسین محمدی فر)، Downfall (علی منظمی)، رهنوردان (امیرعلی صادقی)

لیگ کنترل ترافیک: فن آسا (رحیم پناهی)

لیگ مسیریاب آزاد: honamic a، تیم King 1، علمی کاربری خانه کارگر تهران

لیگ کاوشگر: رتبه اول مشترک برای تیم های KNIC (محمد امین کاشی) و Immortals (سید علی صالحی نیشابوری)

لیگ همکار: Sarda Robot 1 (محمد صادق مجتبایی)، SANA (حامد عباسی)، RYRIC (رضا محزونیه)

لیگ ربات های پرنده: Dron-chi، تیم Persis (محمد نوربخش نجف آبادی)، KNIC (سید علیرضا رضوی نیا)

لیگ مسیریاب دانش آموزی: تعاونی انقلاب شهریار 1 و تعاونی انقلاب شهریور 2 به ترتیب اول و دوم (اسماعیل دولتخواه)، GIANT1 (سید مهدی حسینی)

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • علی
    علی | ۸ مهر ۱۳۹۴

    من به برنامه مانکن رای دادم می تونست جایزه بگیره

  • محمدحسن
    محمدحسن | ۶ مهر ۱۳۹۴

    اون kn2c هست نه knlc
    مال دانشگاه خواجه نصیره
    پرچمش بالاست...

  • Saeid
    Saeid | ۶ مهر ۱۳۹۴

    Wish you all the success. Farid, I am proud of you :)

  • مجی
    مجی | ۵ مهر ۱۳۹۴

    ابرک الان سه سال هست که داره تو این جشنواره‌ها شرکت می‌کنه و جایزه می‌گیره...

  • مسعود
    مسعود | ۵ مهر ۱۳۹۴

    رضا محزونیه تو مدرسه ما بود! یادش بخیر! 5 سال پیش!
    خیلی آدم با استعدادیه!
    کارهاش رو اینجا دنبال کنین!
    http://www.aparat.com/roboreza/%D8%B1%D8%B6%D8%A7_%D9%85%D8%AD%D8%B2%D9%88%D9%86%DB%8C%D9%87
    اگر اینو می خونی به عنوان یه همکلاسی قدیمی تبریک میگم بهت!

مطالب پیشنهادی