ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گوگل و ناسا یک کامپیوتر کوآنتومی تازه دریافت می کنند

آزمایشگاه معروف هوش مصنوعی کوآنتومی به زودی سخت افزار قدرتمند تازه ای را به تجهیزات خود می افزاید. این آزمایشگاه اعلام کرده براساس پروژه ای مشترک که قرار است بین گوگل، ناسا و انجمن تحقیقات ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۷ مهر ۱۳۹۴ | ۱۲:۰۰

آزمایشگاه معروف هوش مصنوعی کوآنتومی به زودی سخت افزار قدرتمند تازه ای را به تجهیزات خود می افزاید. این آزمایشگاه اعلام کرده براساس پروژه ای مشترک که قرار است بین گوگل، ناسا و انجمن تحقیقات فضایی دانشگاه های ایالات متحده آمریکا انجام شود، به زودی پیشرفته ترین سیستم پردازش کوانتومی دنیا موسوم به D-Wave 2X را در اختیار این شرکت ها می گذارد.

این دستگاه که توان پردازشی اش بیش از 1000 کیوبیت عنوان شده قدرتمندترین کامپیوتر ساخته شده در نوع خود به شمار می رود و قرار است از آن برای حل مسائل دشوار بهینه سازی که پیش روی ناسا و گوگل قرار دارند استفاده گردد.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

همانطور که گفته شد، توان پردازشی این دستگاه بسیار بالاست و این یعنی، پردازنده آن صرفا در دماهای بسیار پایین کار می کند. دمای عملیاتی استاندارد برای 2X کمتر از 15 هزارم کلوین اعلام شده که به مراتب سردتر از هوای جو خارجی زمین است.

به گفته هارتمات نوین، سرپرست آزمایشگاه هوش مصنوعی کوانتوم: «پردازنده های D-Wave به ما کمک می کنند مدل های کوانتومی خود را توسعه داده و بهینه سازی نماییم. ما همچنان امید داریم که در آینده شاهد پیشرفت های بیشتری در نسل های آتی سیستم های D-Wave باشیم.»

اما همزمان با آغاز استفاده این آزمایشگاه از توانمندی های کامپیوتر جدید، پرسش هایی اساسی در مورد نتیجه بخش بودن محاسبات کوانتومی با استفاده از D-Wave مطرح می شود.

تست های بنچمارک انجام شده روی مدل های قبلی D-Wave نشان می دهند که خبری از «افزایش سرعت پردازش کوانتومی» (منطور همان افزایش قابل ملاحظه در قدرت محاسباتی است که این نوع پردازش را جذاب می کند) در میان نیست.

در مقابل سازندگان D-Wave پیشنهاد کرده اند که برای درک این افزایش سرعت از بنچمارک های جایگزین استفاده شود اما از نظر اغلب کارشناسان، مناقشه در این رابطه همچنان پابرجاست.

در عین حال این را هم باید یادآور شویم که کامپیوترهای D-Wave تنها فعالیت گوگل در حوزه محاسبات کوانتومی نیستند. بزرگ ترین رقیب پروژه مذکور در این حوزه تیمی از دانشمندان دانشگاه سانتا باربارا هستند که در سال 2014 میلادی به استخدام گوگل درآمدند.

در حالی که D-Wave صدها کیوبیت را با نرخ های بالای خطا به یکدیگر پیوند می دهد، گروه دانشمندان دانشگاه سانتا باربارا روی تعداد کوچکتری از کیوبیت ها با اطمینان پذیری بالاتر کار می کنند و تلاش دارند که نرخ خطای آن را پایین تر از D-Wave نگه دارند.

در مورد اینکه کدام دستگاه بهترین عملکرد را دارد هنوز هم پرسش های زیادی باقی است، اما اگر هر کدام از این مدل ها موفق شوند، گوگل نخستین شرکتی خواهد بود که از نتایج آنها بهره مند می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • soroush_showbert
    soroush_showbert | ۷ مهر ۱۳۹۴

    فک میکنم اینا سیستم کاریش مث پردازنده های معمولی نیس کلا فرق داره بعدش اینه اطلاعات رو به صورت نور در میاره
    خیلی پیچیدست

  • عـــامـر
    عـــامـر | ۷ مهر ۱۳۹۴

    یه سوال:
    اینا هنگ هم میکنه؟

مطالب پیشنهادی