ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

شهاب سنگ ها در کنار آتشفشان ها احتمالا عامل انقراض دایناسورها بوده اند

همه ما دایناسورها را به خوبی می شناسیم و می دانیم که مدت ها قبل در اثر اتفاقی نامشخص به طور کل از بین رفته اند. تا به حال نظریات بسیاری مطرح شده که از ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۰ مهر ۱۳۹۴ | ۱۶:۰۰

همه ما دایناسورها را به خوبی می شناسیم و می دانیم که مدت ها قبل در اثر اتفاقی نامشخص به طور کل از بین رفته اند. تا به حال نظریات بسیاری مطرح شده که از جمله آن ها می توان به برخورد شهاب سنگ های عظیم به زمین و یا آتشفشان ها اشاره کرد.

پژوهشی که اخیرا به انتشار رسیده، دو اتفاق فوق را به هم مرتبط می کند و می گوید هر دوی آن ها همزمان با هم رخ داده اند. تقریبا 66 میلیون سال قبل، شهاب سنگی بزرگ به زمین برخورد کرد و دهانه Chicxulub را به وجود آورد. Chicxulub بزرگ ترین دهانه کره زمین است و زمان برخورد آن مصادف می شود با انقراض دایناسورها.

اما برخورد یک جرم آسمانی بزرگ به تنهایی سبب کشته شدن دایناسورها در سراسر جهان نشده. پس از برخورد جسم با زمین، گازهای سمی که از دریاچه ی لاوا در هند با نام Deccan Traps آزاد شده بودند، تاثیر شگرفی روی زندگی و حیات موجودات زنده داشته اند. در این انقراض بزرگ، بیش از 70 درصد موجودات زنده زمین از بین رفتند.

دانشمندان می گویند پس از این اتفاق بزرگ در 66 میلیون سال قبل، 500 هزار سال طول کشیده تا زمین دوباره اکوسیستم پایداری پیدا کند و حیات بتواند در آن پیشرفت کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • نخودی
    نخودی | ۱۱ مهر ۱۳۹۴

    من یک نفر را میشناسم که شاهد ماجرا بوده ، شاید خودش تعریف کند !!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی