ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کدامیک گزینه بهتری است: پی سی یا مک؟

شاید پرسش متداولی نباشد اما اگر می خواهید یه لپ تاپ بخرید بد نیست فکر کنید کدام گزینه بهتر است؟ یا شاید هم می خواهید کامپیوترهای خانگی تان را ارتقا دهید و باز هم سوالی ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۰ مهر ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

شاید پرسش متداولی نباشد اما اگر می خواهید یه لپ تاپ بخرید بد نیست فکر کنید کدام گزینه بهتر است؟ یا شاید هم می خواهید کامپیوترهای خانگی تان را ارتقا دهید و باز هم سوالی مشابه به ذهن تان خطور می کند. پاسخ آن ساده است: دستگاهی را انتخاب کنید که کار مد نظر شما را با بهترین قیمت ممکن انجام می دهد.

اما با این حال کسانی که از یک سیستم عامل استفاده کرده اند و دوست دارند حالا کار با سیستم عاملی دیگر را تجربه کنند همواره سوالات متنوعی دارند. آیا دستگاه جدید می تواند کارهایی که پیش از این انجام می دادند را به درستی پیش ببرند یا صرفا به خاطر برخی ویژگی های خاص باید در همین اکوسیستم باقی بمانم؟

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا برخی از این مشکلات را با هم مرور کنیم.

عوارض کوچ کردن

اگر پیش از این با کامپیوتر کار نکرده باشید که طبیعتا هیچ چیز برای از دست دادن ندارید و هر کدام را بخرید به هر حال با محیطی جدید روبرو می شوید. اما اگر کاربر پی سی باشید، باید آن همه قابلیت خاص ویندوز را کنار گذاشته و به سراغ یادگیری ترفندهای OS X بروید. با این حال اگر استفاده چندان حرفه ای از ویندوز نداشته باشید، OS X هم به همان میزان می تواند شما را یاری کند.

بسیاری از برنامه های ویندوز انحصاری هستند و این مسئله در مورد مک هم صادق است. بنابراین از هر سیستم عاملی که بخواهید کوچ کنید، باید به دنبال نرم افزارها و برنامه های مخصوص آن باشید. انتقال داده ها از سیستم قدیمی با محیط جدید نیز مسئله دیگری است. این مسئله می تواند برای دارندگان کسب و کارهای بزرگ امری طاقت فرسا باشد. خلاء نرم افزارهای سرگرم کننده در OS X نیز می تواند عاملی دیگر باشد تا قشر گسترده ای بخواهند روی ویندوز باقی بمانند.

از سوی دیگر، عمده مشتریان امروزی حالا استفاده ای براساس سرویس های تحت وب دارند و کمتر میل به دانلود نرم افزارهای سنگین برای انجام کارهای فوق العاده دارند.

مبحث اقتصادی را هم باید در نظر بگیرید. معمولا می توانید با قیمتی نازل یک لپ تاپ ویندوزی بخرید اما برای خرید مک باید سرمایه بیشتری داشته باشید. پول بیشتر، دستگاهی بهتر و سریع تر در اختیار شما قرار می دهد، چه مک باشد و چه ویندوزی اما شاید شما بتوانید با 200-300 دلار لپ تاپی بخرید که نیازهای ابتدایی تان را برطرف کند ولی اپل علاقه ای به حضور در این رده قیمتی ندارد.

با این حال، مک ها نسبت به پی سی هزینه نگهداری کمتری دارند و آپدیت کردن در آن ها بسیار ساده و سریع تر رخ می دهد. همچنین OS X بسیار امن تر از ویندوز است و چنین فضای آرامی می تواند برای بسیاری کلید اصلی باشد.

گزینه های سخت افزاری

با وجود اینکه مک ها بسیار بادوام هستند اما باز هم مردم ترجیح می دهند تا دستگاه های ویندوزی بخرند که یکی از دلایل آن ارزان تر بودن است. نباید فراموش کنیم که ویندوز گستره وسیع تری از نیاز کاربران و کمپانی ها را پوشش می دهد، بنابراین چه از لحاظ کارایی و چه از لحاظ اقتصادی، پی سی گزینه معقول تری است.

محدودیت های بسیاری در کامپیوترهای لوکس اپل وجود دارد که مهندسین کامپیوتر و صاحبین کسب و کار ترجیح می دهند بیشتر به سراغ ویندوز و لینوکس بروند. بحث بازی های ویدیویی هم که اصلا جایگاهی بین کاربران مک ندارد، بنابراین یک گیمر چرا باید برای رفع نیازهای گیمینگ خود مک بخرد؟

شرکت های تولیدکننده پی سی گزینه های بیشتری در اختیار کاربران قرار می دهد. برای مثال کمپانی Dell چندین برند مختلف دارد که هر کدام باب پسند قشری خاص می شود. چنین تنوع محصولاتی در میان لیست کامپیوترهای اپل دیده نمی شود.

برای مثال یک سری ترکیب های عجیب و غریب مثل ترنسفورمرزها یا حتی کامپیوترهایی با نمایشگر لمسی و قلم، از انتخاب های دیگر پی سی بازهاست.

محصول جامع

یکی از نکات مثبت غیر قابل انکار اکوسیستم ویندوز، گستره وسیع محصولات است، اگر شما یک پی سی هم بخرید، این کامپیوتر در استراتژی بازاریابی محصول جامع می گنجد.

در اصطلاحات بازاریابی، محصول جامع متشکل از یک قطعه (برای مثال در این زمینه یک پی سی) است که به سرویس های متنوعی متصل شده و پشتیبانی قابل قبولی از آن صورت می گیرد که ویندوز در زمینه پشتیبانی نرم افزاری و ارائه سرویس های متنوع حرف اول را می زند.

اگر شما یک پی سی بخرید، قابلیت خرید هزاران ابزار جانبی، استفاده از هزاران اپلیکیشن و برنامه و دسترسی با سرویس های بسیاری خواهید داشت. اگر هم خلاقیت سازندگان سخت افزار محبوب شما به پایان رسید می توانید هر زمانی از یک شرکت دیگر خرید انجام دهید.

صرف نظر از کیفیت ساخت یک دستگاه به تنهایی، تاریخ می گوید که ویندوز پی سی در استراتژی بازاریابی محصول جامع همیشه از مک موفق تر بوده. سوال اینجاست که محصول جامع آینده اپل و مایکروسافت چیست؟

پلتفرم های آینده

ما می دانیم که ویندوز در حال انجام چه کاری است. آن ها می خواهند هر سه پلتفرم ویندوز، ویندوزفون و اکس باکس وان را در یک محصول جامع به نام ویندوز 10 ادغام کنند و محتوای آن را روی هر محصولی پیاده سازی کنند. البته لزوما یکپارچه سازی پلتفرم ها به مفهوم یک رابط کاربری واحد نیست. کاربران می توانند اطلاعات خود را در یک نقطه ذخیره کرده و در پلتفرمی دیگر آن را مشاهده کنند.

تقریبا سیاست همه ی شرکت های دارنده سرویس های بزرگ همین است و مایکروسافت نیز خود را یک قدم به این اتفاق نزدیک می کند. از سوی دیگر، مایکروسافت با دست درازی در قلمروی حریف خود سعی دارد کاربران را به استفاده از محصولات اش ترغیب کند (برای مثال آفیس 365). اپلیکیشن های مایکروسافت حالا نه تنها برای ویندوز و یندوزفون، بلکه برای اندروید و iOS هم ساخته می شوند. آن ها شرکتی نرم افزاری بوده و هستند و به صرف داشتن سیستم عاملی محبوب، قرار نیست محصولات شان را در یک نقطه متمرکز کنند.

اما در مورد اپل همه چیز مرموز است. این کمپانی محبوب عادت ندارد برنامه های چند سال آینده اش را پیش از اینکه آماده ی عرضه باشند مطرح کند. با این وجود، نحوه درآمدزایی آن ها نسبت به مایکروسافت کاملا متفاوت است. کوک از طریق فروش سخت افزار، عمدتا آیفون، شرکت خود را در توازن مالی نگه می دارد و علاقه ای ندارد با فروش سیستم عامل یا نرم افزار پولی به جیب بزند. برای مثال، اپل آیتونز را به ویندوز منتقل کرد تا فروش آیپاد را تسریع بخشد.

مفهوم محصول جامع برای اپل روی سخت افزار متمرکز است. آن ها محیطی می سازند تا محصولات شان با یکدیگر عالی کار کنند. شما می توانید ارتباط متقابل میان iOS و OSX و همچنین قابلیت Continuity را ببینید. قابلیت Continuity می تواند برای کسانی که هم آیفون و هم مک دارند بسیار دلپذیر باشد (البته با پولی که روانه جیب های اپل می شود، برای این کمپانی هم دلپذیر خواهد بود).

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (61 مورد)
  • zoroastrian
    zoroastrian | ۱۱ مهر ۱۳۹۴

    مک .

  • سیاوش
    سیاوش | ۱۱ مهر ۱۳۹۴

    دوستان با هم جر و بحث نکنیم

    دو تا شرکت که هر کدام جداگانه از ما براساس نیازمون پول در میارن
    باید دید نیاز چیست آنوقت بسراغ آنچه میخواهیم برویم

    اما نظر شخصی خودم که نیازم کار با سیستمهای امن و بی دردسر هست و نه سیستمهای Gaming همیشه سیستمهای مبتنی بر هسته های Unix را ترجیح میدم. بخاطر اینکه مدیریت سخت افزار آنها خیلی بهتر از سایر سیستم عاملها هستند.

    من هم MAC دارم هم ویندوز. برای هر کاری باید سراغ وسیله خودش رفت.
    مثلا کارهای گرافیکی مثل Photoshop فقط با MAC
    بازی فقط با ویندوز
    برنامه نویسی با سیستم عامل مربوط به پروژه (Linux, Windows, Mac)

    جانبداری هیچ فایده ای ندارد

    زمانی که میخواستم لپتاپ بخرم دنبال چیزی میگشتم که قوی و سبک باشه
    اما با مشخصات Macbook pro هیچ سیستمی با این قیمت نبود
    حتما چک کنید. درست است که ۷ میلیون پول زیادی است اما با همان مشخصات لپتاپ ویندوزی هست که حدودا ۱ میلیون بیشتر قیمت دارد

    نیاز تعیین کننده است نه تعصب

  • (#_#)
    (#_#) | ۱۱ مهر ۱۳۹۴

    از زمانی که من یادم میاد این بحث امنیت مک و ویندوز نقل محافل گیک ها بوده و دو طرف هم سعی در قانع کردن طرف دیگه داشتن. در کل هر دو سیستم به سری نقاط ضعف و قدرت مربوط به خودشونو دارن و نمیشه گفت 100 درصد کدوم به دیگری برتری داره. ولی من شخصا بعد از تجربه مک و استفاده حدود چندروز(در روزای اول اصا نمیتونستم استفاده کنم گیج میزدم) به نظرم میرسه لپ تاپ های اپل بسیار سریع تر و با کیفیت تر و همینطور به نظر من پایدار تر از ویندوز کرکی هستن که من استفاده کردم(شاید در نسخه های اورجینال تفاوت کنه که بازم بعید میدونم چون با ویندوز اورجینال 8 که روی لپ تاپ خودم هست هم همین مشکلاتو دارم) به هر جال بجای کل کل بیهوده بیایید دوستانه با مدرک سعی کنیم شواهدو نشون بدیم، کسی هم نمیخواد شمارو قانع کنه. با هم مهربان باشید.

  • Hossein_manam
    Hossein_manam | ۱۱ مهر ۱۳۹۴

    یه چند تا سوال
    برای راه اندازی سرور یک سایت آیا مک میشه استفاده کرد؟
    برای بازی 144 فریم 4کی در مک امکان پذیر است؟ایا کلا همچین گیمی برای مک وجود خارجی دارد؟
    برای ارتقاء قطعات در مک چه راهکاری اندیشیده شده است؟
    آیا تعداد 40 میلیون نرم افزار ویندوز قابل مقایسه با 36 هزار نرم افزار قابل مقایسه هست؟
    آیا 93.6 کاربران دسکتاپ اشتباه میکنند؟
    چرا هیچ نرم افزار رسمی در استور رسمی مک مشاهده نمی شود؟
    آیا سیستم عامل مک رایگان است؟ به طوری که میتوان بر پلت فرم های مختلف از Raspberry Pi تا سرور های عظیم نصب کرد یا منحصر به سخت افزار خاصی است؟
    قابلیت ریموت با پلت فرم های مختلف با نر افزار های داخلی را دارا میباشد؟
    آیا بازه سخت افزاری در سیستم عامل انحصاری اپل به چه شکل است؟ به طور مثال ویندوز 10 1 گیگابایت تا 512 گیگ یا لینوکس 128 مگابایت تا 4 ترابایت رم را پشتسبانی میکند.
    چرا بعد از ای تیونز و سافاری در استور مک محبوب ترین نرم افزار شبیه ساز ها هستند؟

    • ava
      ava | ۱۱ مهر ۱۳۹۴

      میشه ولی هیچ کس حتی خود اپل هم این کار رو نکرده و کلا پروژه مک سرور منتفی شد .
      32.8 درصد سرور های جهان ویندوزی
      67.2 درصد سرور های جهان از لینوکس استفاده میکنند
      مک رایگان نیست به هیچ عنوان
      اپن سورس نیست ولی سورس اولیش رو از بی اس دی برداشتن و تغیر دادن مثل پلی استیشن (بی اس دی رو هر کس میتونه تغیر بده و صاحب نداره!)
      مک رو روی هیچ چیز نمیشه نصب کرد اون چیزی که شما دنبالشی لینوکس هست که روی هر چیزی نصب میشه
      بقیه سوالاتتون هم با توجه به این نیاز به پاسخ نیست
      اپل محصولاتش انحصاری هست
      مایکروسافت انحصار نرم افزاری
      اپل انحصار سخت افزار و نرم افزار با هم
      یعنی شما نمیتونی مک رو رو سخت افزار شرکت دیگه نصب کنی
      البته روش هایی هست مثل هکینتاش و ... که با کلی عیب و ایراد به زور میشه اجرا کرد که غیر قانونی هست فکر کنم
      اکثر کاربران مک روی شبیه ساز یک ویندوز هم دارند که برنامه های ویندوزی رو هم بتونند استفاده کنند و دلیلش این هست

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی