ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

«همکاری» اصل تازه ای است در فرهنگ امروزی مایکروسافت

در روز پنج شنبه خبر رسید که مایکروسافت و گوگل از شکایات خود در برابر یکدیگر دست کشیده اند و می خواهند تکنولوژی ها را با سرعتی بیشتر رو به جلو برانند. اقدام مایکروسافت مبنی ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۱ مهر ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

در روز پنج شنبه خبر رسید که مایکروسافت و گوگل از شکایات خود در برابر یکدیگر دست کشیده اند و می خواهند تکنولوژی ها را با سرعتی بیشتر رو به جلو برانند. اقدام مایکروسافت مبنی بر توافق با گوگل، عملی ساده و از روی احساس نبود و تفکری عمیق در پس پرده آن نهادینه گشته.

شرکت ساتیا نادلا اکنون به طور کلی در پی آن است تا به مشتریان و کاربران خود بقبولاند که در همه زمینه ها، به دنبال همکاری با سایرین است؛ چه در آن سوی دادگاه اپل ایستاده باشد یا Salesforce و یا حتی Box. اکنون دیگر دعاوی حقوقی که احساس در آنها جایی ندارد، برای مایکروسافت بی معنی اند چرا که چهره عمومی این شرکت و نوع تجارتش کنونی اش، مستلزم داشتن همکاری با سایرین است.

در گزارش مشترک گوگل و مایکروسافت مبنی بر پایان دادن به دعاوی حقوقی آمده: «گوگل و مایکروسافت به توافق رسیده اند که همکاری های لازم در زمینه استفاده از برخی پتنت های مشترک را انجام دهند و در آینده، با هم همکاری هایی را آغاز نمایند که منفعتی مستقیم را برای کاربران این دو کمپانی به ارمغان آورد.»

تمرکزی که بر «کاربران» شده را مورد توجه قرار دهید؛ این یک رخداد ساده نیست.

اصولا مدیران ارشد بخش فناوری اطلاعات (CIOها) تمایل دارند که با مقامات هم رده خود در شرکت های بزرگ، رابطه ای نزدیک داشته باشند. آنها همچنین علاقه دارند که فروشندگان آنها نیز بتوانند با هم کار کنند اما زمانی که یک فروشنده صرفا محصولات یک برند را معرفی کرده و با دیگری دشمنی نماید، مشخصا این همکاری از همان بخش ریشه ای اش دچار مشکلاتی اساسی می شود. مایکروسافت اما اکنون تصمیم گرفته تا کل این مشکلات را برای خودش حل کند. حقیقت این است که بازار این روزها در حال تغییراتی بزرگ است و نادلا، رهبر فعلی مایکروسافت نیز این موضوع را به خوبی درک کرده. شکایاتی چندین ساله که شاید غرامت کسب شده از آنها روزی بتواند کمتر از یک درصد از درآمدهای بزرگ ترین شرکت نرم افزاری جهان را تشکیل دهد، صرفا باعث عدم پیشرفت مایکروسافت می شدند. با دیجیاتو همراه باشید.

دراز کردن دست دوستی به سوی رقیبان و تحت تاثیر قرار دادن کاربران

کنفرانس Dreamforce متعلق به Salesforce است اما در روزهای گذشته و در هنگام برگزاری آن، ساتیا نادلا روی صحنه ظاهر شد، روی صحنه کنفرانسی که متعلق به کمپانی Salesforce، یکی از دیرینه ترین رقبای مایکروسافت است. لحظه ای به این موضوع فکر کنید.

روزی بود که وکلا، قدرت بسیار بالایی درون مایکروسافت داشتند و کارشان نیز شده بود شکایت کردن از هر شرکتی که در برابرشان قد علم می کرد. آن روزها سپری شده اند و اکنون در انظار عمومی چنین تصور می شود که مدیریت نادلا بر مایکروسافت، برگ دیگری از حکایت این شرکت را رقم زده است.

IMG_9423-1-620x561

این ها هیچکدام شایعه نیستند؛ فرهنگ درونی مایکروسافت دگرگون گشته. در ایام گذشته، مایکروسافت شرکتی نبود که بتوان با آن همکاری کرد، حال اما روزگار دیگریست و هر شخص حقیقی یا حقوقی نزدیک به مایکروسافتی می تواند همین امر را به تمام وجود لمس کند. حضور نادلا در کنفرانس Dreamforce نیز بخشی از همین «لمس» است برای ما که اندکی از این شرکت دور تر هستیم.

«مارک بنیوف»، مدیر عامل Salesforce در رابطه با اقدامات اخیر مایکروسافت می گوید: «من و نادلا تبدیل به دوستان بسیار خوبی برای هم شده ایم و بسیار خشنود هستیم که او، دعوت ما را پذیرفت و به کنفرانسمان آمد. نادلا شخص بی نظیریست؛ کسی که در ایده پردازی و رهبری عالی عمل می کند.»

همکاری اما جدا از مزیت هایی که برای کاربران به همراه خواهد داشت، می تواند گاهی دارای عواقبی برای شرکت های مختلف نیز باشد. اخیر یکی از خبرنگاران مجله «وایرد» از نادلا همین سوال را داشته و در مورد بخش منفی همکاری مداوم با رقبا از وی پرسیده.

نادلا چنین پاسخ می دهد: «به صنعتی که در آن فعالیت می کنیم نگاه کنید؛ چگونه این صنعت می خواهد پیشرفت داشته باشد؟ به نظر من تنها راه، توجه و ارزش دادن بیشتر به کاربرانمان است. کاربران هستند که باید انتخاب کنند، انتخابی که از نگاه آنها، منطقی تر از بقیه است. در این میان کاربران به دسته های مختلف و با سلایق مختلف تقسیم خواهند شد و از اپلیکیشن های متفاوت و فرا پلتفرمی بهره خواهند جست. حال این وظیفه ماست که مشکلات کاربرانمان را [در پلتفرم های مختلف] حل کنیم و شرکت هایی که پلتفرم هایی بزرگ تر دارند، وظیفه سنگین تری بر دوششان است.»

وی همچنین خاطر نشان نموده که رقابت را کنار نخواهد گذاشت و برای افزایش مرزهای شرکتش نیز خواهد جنگید اما به نظر می رسد که در شرایط فعلی، موقعیت همکاری را راهکاری بهتر می داند.

باکس، اپل و مایکروسافت روی شاخه های یک درخت نشسته اند

box-billboard-w600

Salesforce تنها شرکتی نبوده که در گذشته رابطه مایکروسافت با آن رو به تاریکی گرویده. Box و کمپانی ساکن ردموند نیز از قدیم مشکلات بسیاری با هم داشته اند و در این میان بارها شده که Box در بیلبوردهای تبلیغاتی در جاده های کالیفرنیا، SharePoint از مایکروسافت را به سخره گرفته.

اکنون ولی زمان دیگریست، روابط کمپانی ها دست خوش تغییرات اساسی شده و حال باکس نیز با IBM، مایکروسافت و اپل رابطه ای صمیمانه یافته. اهالی ردموند در کنفرانس BoxWorks که در واقع متعلق به باکس است نیز حضور یافتند و دستاوردهای مشترک این دو کمپانی را به نمایش کشیدند. در حال حاضر سرویس های ابری این شرکت به خوبی با پلتفرم ابری آفیس موسوم به آفیس ۳۶۵ هماهنگی یافته اند. Aaron Levie، مدیر عامل باکس اظهار داشت که مشتریان سرویس هایش، مدت ها خواستار همکاری اینچنینی در میان همین دو شرکت بوده اند.

اپل و مایکروسافت نیز برای مدت طولانی رقبای سرسخت و تلخی برای یکدیگر به شمار می رفتند؛ شاید بتوان آنها را بزرگ ترین رقبای سیلیکون ولی دانست اما در حال حاضر این رویه نیز در حال تغییر است.

boxworks-aaron-levie-tim-cook-4849-001

در هفته گذشته، تیم کوک هم در کنفرانس BoxWorks حضور داشت و در مورد روابط میان شرکتش با کمپانی سازنده ویندوز چنین گفت: «اپل و مایکروسافت می توانند در مسائل و پروژه های مختلفی همکاری مشترک داشته باشند. این در واقع همان موردی است که مشتریان ما خواستارش هستند. برای مثال آفیس برای مک. همکاری با مایکروسافت برای مشتریان ما عالیست و دلیل اصلی انجام همکاری های فعلی با این شرکت هم تمرکز بر خواسته های کاربران بوده است.»

دوباره تمرکزی که بر «کاربران» شده را مورد توجه قرار دهید: «این همان موردیست که کاربران از ما می خواهند.»

مایکروسافت این موضوع را درک کرده، رقبایش هم همینطور. مشتریان کنونی دنیای تکنولوژی، خواستار یکپارچگی عمیق و فرا پلتفرمی هستند تا بتوانند با همکاری یکدیگر به راحتی پروژه هایشان را به پیش ببرند.

شاید چند سال پیش، چنین موارد و دوستی هایی در میان شرکت های بزرگ فعال در حوزه تکنولوژی کاملا بعید به نظر می رسیدند امروز اما، شیوه حقیقی کسب و کار و درآمدزایی در سیلیکون ولی، دست خوش تغییر گسترده ای گشته و مایکروسافت نیز به شکل کامل در برابر چشمان کاربران، راهکار تازه را در آغوش کشیده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (19 مورد)
  • سینا
    سینا | ۱۳ مهر ۱۳۹۴

    خداییش این مایکروسافت خیلی توپه عالیههه

    خیلی بهتر از اپله

  • R3D
    R3D | ۱۱ مهر ۱۳۹۴

    عصر اتحاد دیگه فرا رسید. :)

    • تایسون
      تایسون | ۱۱ مهر ۱۳۹۴

      اینا سایه همو با تیر میزنن. اتحاد کجا بود

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی