ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

استفاده از قارچ خوراکی توسط محققین برای پایان دادن به مشکلات باتری های لیتیوم یونی

ابزارهای الکترونیکی بی شماری از تلفن های هوشمند گرفته تا خودروهای برقی، برای انجام فعالیت های خود از باتری های لیتیوم یونی بهره می برند. این باتری ها هرچند تاکنون از پس وظایف خود برآمده ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۱۳ مهر ۱۳۹۴ | ۰۸:۳۰

ابزارهای الکترونیکی بی شماری از تلفن های هوشمند گرفته تا خودروهای برقی، برای انجام فعالیت های خود از باتری های لیتیوم یونی بهره می برند.

این باتری ها هرچند تاکنون از پس وظایف خود برآمده اند، اما مشکلاتی نیز دارند که از جمله آنها می توان به کاهش ظرفیت در طول زمان و تعداد چرخه شارژ محدود اشاره کرد.

این موضوع در کنار نیاز روز افزون به باتری هایی با ظرفیت بالاتر، باعث شده محققین تاکنون روش های مختلفی را برای ساخت نمونه های جایگزین و بهتر امتحان کنند.

در یکی از آخرین تلاش ها، محققین دانشکده مهندسی Riverside Bourns دانشگاه کالیفرنیا روشی ابداع کرده اند که می تواند جلوی کاهش ظرفیت باتری ها را بگیرد، آن هم با استفاده از قارچ های خوراکی.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

این دانشمندان با استفاده از قارچ های خوراکی تکمه ای، باتری های لیتیوم یونی ساخته اند که با صرفه هستند، به محیط زیست صدمه نمی زنند و تولیدشان نیز ساده است.

در حال حاضر برای ساخت الکترود باتری های لیتیوم یونی از گرافیت استفاده می شود که درست بر خلاف مورد قبلی گران قیمت است، اثر مخربی روی محیط زیست دارد و تولید آن نیز دشوار است.

محققین اما در ساخت باتری جدید خود از روش زیست توده استفاده کرده اند که گزینه ایده آلی برای پاسخگویی به تقاضای بسیار بالای موجود در زمینه باتری به شمار می رود.

الکترودهای مورد استفاده در باتری ها لازم است ساختاری متخلخل داشته باشند تا بتوانند انرژی را با ظرفیت مورد نیاز انتقال دهند.

گرافیت هرچند از چنین خصوصیتی برخوردار است، اما در عین حال به مرور زمان و با استفاده، دچار آسیب الکتریکی شده و قابلیت های خود را از دست می دهد.

در قارچ ها اما به دلیل وجود مقادیر زیاد نمک پتاسیم این روند معکوس است و با طی زمان به ظرفیت انتقال الکترون ها افزوده می شود.

با این وجود اما در پایان لازم است بدانید بر اساس اعلام محققین یاد شده، باتری های لیتیوم یونی ساخته شده از قارچ هنوز در ابتدای راه قرار دارند و لازم است بهینه سازی های بیشتری روی آنها صورت گیرد، در نتیجه نباید انتظار داشته باشید در تولید تلفن هوشمند بعدی شما از آنها استفاده شده باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • rk.reza
    rk.reza | ۱۳ مهر ۱۳۹۴

    جل الخالق از قارچ دارن باتری میزنن؟ اونوقت ما نمیتونیم چوب بستنی بسازیم و از آلمان وارد میکنیم

  • BuBo
    BuBo | ۱۳ مهر ۱۳۹۴

    اصولا خبرهایی که در مورد باتری هست رو با بی حالی و چشم خمار میخونم از بس همش حرف شنیدیم.
    انسان داره تو این مبحث درجا میزنه، هوشمند میکنه پردازش قوی میکنه ولی نمیتونه باتری خوب و پر توان و پایدار تولید کنه، الان باتری شده یه باگ تو مبحث تکنولوژی

    • abbasalim
      abbasalim | ۱۳ مهر ۱۳۹۴

      یا بگیم نمیخواد تو باتری پیشرفت کنه چون تا وقتی باتری یه دیوایس خراب نشه کاربران عادی خیلیاشون سراغ یه دیوایس دیگه نمیرن!!!!

  • Sajjad_Jamshidi
    Sajjad_Jamshidi | ۱۳ مهر ۱۳۹۴

    این دانشمندان توسعه دهنده باتری ها هم که همش لب و دهن

مطالب پیشنهادی