ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

انتشار جزئیاتی از راه حل جدید مایکروسافت برای افزایش طول عمر باتری لپ تاپ ها

بر طبق آنچه روی وبلاگ کمپانی مایکروسافت قرار گرفته، تحقیق جدیدی که از جانب این شرکت در جریان است احتمال دارد منجر به خلق باترهای لپ تاپی با طول عمر بسیار بیشتر از نمونه های کنونی ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۱۳ مهر ۱۳۹۴ | ۱۲:۳۰

بر طبق آنچه روی وبلاگ کمپانی مایکروسافت قرار گرفته، تحقیق جدیدی که از جانب این شرکت در جریان است احتمال دارد منجر به خلق باترهای لپ تاپی با طول عمر بسیار بیشتر از نمونه های کنونی گردد.

بد نیست یادآور شویم در زمان حاضر نوت بوک ها و راهکاری که به آن متکی هستند بسیار ساده و بدون هیچ پیچیدگی خاصی محسوب می شود؛ در درون لپ تاپ کنونی شما یک پیل معمولاً لیتیوم-یونی نسبتاً بزرگ جای گرفته که به محض درخواست قطعات سخت افزاری، انرژی مورد نیاز را در اختیار آنها می گذارد.

به زبان دیگر هم اکنون و در بهترین حالت وقتی مشغول تماشای یک ویدئو باشید و یا به انجام یک بازی بپردازید کارت گرافیک و پردازنده ی لپ تاپ فرکانس کاری شان را بالاتر می برند تا پردازش ها سریعتر صورت گرفته و کاربر تجربه ای روان تر و مطلوب تر به دست آورد؛ فرکانس کاری بیشتر به معنای مصرف انرژی زیادتر و در نتیجه خالی شدن سریع تر باتری است.

در سمت دیگر اگر مشغول کاری ساده همانند تایپ یک سند ورد یا گشت و گذار در شبکه های اجتماعی شوید، فرکانس کاری قطعات پیش تر اشاره شده پایین آمده و لذا مصرف باتری هم کاهش می یابد.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

تا امروز بیشتر تمرکز شرکت های مختلف برای بهبود طول عمر باتری لپ تاپ ها روی افزایش ظرفیت این قطعات قرار داشته، که البته به ظاهر این تلاش منطقی به نظر می رسد ولی مشکل از جایی آغاز می شود که شتاب افزایش کارایی قطعات سخت افزاری و نیازشان به انرژی بسیار بیشتر از شتاب افزایش ظرفیت باتری ها گشته و لذا شاهد محصولاتی قدرتمند تر از نظر پرفرمنس هستیم که طول عمر باتری شان هر روز کمتر و کمتر می شود.

در سمت دیگر ماجرا بسیاری از کوشش ها هم برای بهبود اوضاع به خاطر بیش از حد ایده آل گرایانه بودن شان متوقف گشته و هرگز به جایی نمی رسند. مثلاً به تازگی گوگل اعلام کرده پروژه ای که بنا بوده منجر به خلق باتری برای اسمارت فون ها با طول عمری پنج برابر نمونه های امروزی شود را متوقف نموده، آنهم تنها به این دلیل که پروژه ی مذکور نمی توانسته سرمایه گذاری های صورت گرفته بر رویش را بازگرداند.

02_microsoft_surface_lawn-00559_vs_r1d

حالا و پس از کشمکش هایی که در بالا به آنها پرداختیم مایکروسافت و تحقیق جدیدش وارد صحنه شده اند تا با خلق باتری هایی هوشمند عاقبت به یکی از نیازها و ضعف های اساسی گجت های امروزی و خصوصاً لپ تاپ ها پاسخ بدهند.

لازم است یادآور شویم راه حل پیشنهادی آنها هنوز در فاز تولید نمونه ی اولیه قرار داشته و این بدان معناست که تا رسیدن به تولید انبوه و قطعی شدنش شاید به چندین و چند سال زمان نیاز باشد.

در همین راستا یکی از محققین حاضر در پروژه کمپانی ساکن ردموند اینگونه توضیح می دهد: «به جای تلاش برای ساخت یک باتری بی نقض، به این نتیجه رسیده ایم که بهتر است از فناوری های موجود کنونی به بهترین شکل ممکن استفاده ببریم.»

کلیات راهکار مایکروسافتی ها بدین گونه است که باتری های کنونی و تولید شده از مواد مختلف را در کنار هم قرار داده و سپس از طریق نرم افزاری در درون سیستم عامل تعریف نمایند که بر حسب استفاده ی کاربر، کدامیک از پیل ها مورد بهره گیری واقع شود.

به زبان دیگر سیستم عامل در این شیوه متوجه خواهد شد شما مشغول تایپ در یک سند ورد (word) هستید، پس لذا زمان طولانی تری را پشت کامپیوتر خود صرف خواهید کرد و بنابراین به سراغ باتری می رود که دوام بیشتری دارد (این باتری شاید ظرفیت کمتری داشته باشد ولی انرژی را کندتر انتقال داده و در طولانی مدت بیشتر عمر می کند). همچنین اگر به ویدئو گیم ها بپردازید بازهم این موضوع درک شده و به باتری سوئیچ می گردد که علیرغم عمر کوتاه ترش انرژی زیادتری را در خود جای داده و می تواند آن را سریعتر تخلیه کند.

apple battery

اهالی ردموند برای شیوه ی مذکور تا حدی نیز به "یادگیری ماشینی" تکیه دارند و کوشش می کنند با فراگیری عادات کاربر بازهم عملکرد باتری های مختلف درون لپ تاپ را بهبود بخشند. بد نیست در این زمینه هم مثالی بزنیم: اگر شما فردی هستید که به صورت دائمی در طول ساعات کاری در شرکت خود جا به جا شده و دائماً نوت بوک تان را با خود حمل کرده و مرتباً آن را به برق می زنید و از برق می کشید، سیستم عامل رفته رفته این مسئله را درک کرده و اولویت را به باتری انتقال می دهد که امکان شارژ سریع تری داشته باشد.

شاید در نگاه اول ایده ی یاد شده عجیب به نظر برسد، ولی برخی از کارشناسان باور دارند بعید نیست چنین راهکاری موثر واقع گردد و خود مایکروسافت نیز اظهار می کند ایده اش در ابزارهای مختلف از لپ تاپ ها و موبایل ها گرفته تا ماشین ها و هواپیماها قابل بهره برداری خواهد بود.

حال باید منتظر ماند و دید آیا ساکنین ردموند راهی که شروع کرده اند را تا انتها رفته و به نتیجه می رسانند یا همچون اهالی مانتین ویو در اواسط کار دلایلی پیدا نموده و از عمل دست می کشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • parsa_soroori
    parsa_soroori | ۱۳ مهر ۱۳۹۴

    به نظر من کمتر کسی هست که به خاطر ضعیف شدن باتری گجتشو عوض کنه. خوب تعویض باتری که راحت تره.

  • 7.62mm
    7.62mm | ۱۳ مهر ۱۳۹۴

    جالبه که گوگل پروژه پنج برابر کردن عمر باتری رو متوقف کرده، و البته دلیلش ساده ست، چون اگه عمر باتری ها بشه ده سال اولا عمر متوسط گجت ها از دو سال خیلی بیشتر میشه و سود سالانه سازنده ها کم میشه، دوما سازندگان باتری برای ثابت موندن سودشون مجبورن قیمت باطری رو پنج برابر کنن! که باعث گرونتر شدن گجت میشه. پس با همکاری هم پروژه متوقف میشه. ما هم هیچی دیگه ‎:)‎

  • Divan Greedy (thankyouaj)
    Divan Greedy (thankyouaj) | ۱۳ مهر ۱۳۹۴

    چند تا ویدیو عالی از ساختمان 87 مایکروسافت اومده که خود مایکروسافت توی یوتیوبش گذاشته فوق العادن / البته یه چند روزی می شه اومدن امیدوارم دیجیاتو اینا رو هم پوشش بده / ویدیوهای فوق العاده هستن / یکی از ویدیو ها نشون می ده که مایکروسافت رکورد ساکت ترین محل توی دنیا رو داخل گینس ثبت می کنه و ...

  • Divan Greedy (thankyouaj)
    Divan Greedy (thankyouaj) | ۱۳ مهر ۱۳۹۴

    اگر اشتباه نکنم باید کار Microsoft research باشه این بخش مایکروسافت فوق العاده است / محشره ، یه کارایی می کنن که تا حالا توی عمرت ندیدی

  • آیییخم و خونواده گلکسی s6 ( اسکی از آیفون و z3 )
    آیییخم و خونواده گلکسی s6 ( اسکی از آیفون و z3 ) | ۱۳ مهر ۱۳۹۴

    اینو مطمعنم که شرکت ها اگر بخوان میتونن بارتی حتی تا 1 هفته هم بزارن اما این کارو نمیکنن

    چون بارتی یکی از عواملیه که موجب میشه وسایلو تعویض کنیم و این به نفع شرکت هاست

مطالب پیشنهادی