ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: Sony Xperia Z5 Compact؛ ماشین زمان

درست است که استفاده از نقشه، تماشای ویدیو، مرور وب و ویرایش عکس روی نمایشگر بزرگ تلفن های هوشمند امروزی لذت بخش است، در این میان اما کاربران بسیاری هم هستند که همان ابزارهای کوچکتر ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۱۵ مهر ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

درست است که استفاده از نقشه، تماشای ویدیو، مرور وب و ویرایش عکس روی نمایشگر بزرگ تلفن های هوشمند امروزی لذت بخش است، در این میان اما کاربران بسیاری هم هستند که همان ابزارهای کوچکتر از ۵ اینچ سابق را ترجیح می دهند.

چنین کاربرانی هر روز که می گذرد، با گزینه های محدودتری در بازار روبرو می شوند و در نهایت لازم است بین همراه شدن با روند افزایش اندازه این ابزارها، یا خرید تلفن های هوشمند کوچک بی کیفیت و غیر جذاب انتخاب کنند.

اندازه موبایل های جدید سری نکسوس را با قبلی ها مقایسه کنید، حتی آیفون هایی که اپل روزگاری گفته بود هرگز بزرگ تر ساخته نخواهند شد هرچه رشد کردند سود سازنده را نیز افزایش دادند و شرایط تولید کنندگان دیگر هم کمابیش به همین شکل است.

یکی از دلایل این موضوع کاربران بی شمار کشورهای در حال توسعه هستند که تمایل دارند برای همه امور خود یک تلفن هوشمند بزرگ تهیه کنند تا از تهیه چندین ابزار گران قیمت بی نیاز باشند.

دلیل دیگر نیز این موضوع به شمار می رود که قرار دادن پیکسل های بیشتر و سنسور دوربین بزرگتر و پردازنده سریع تر درون یک بدنه بزرگ ساده تر است و سازندگان با ساخت چنین محصولاتی، راحت تر می توانند توانایی های خود را برای کاربران به نمایش گذارند.

سونی اما یکی از معدود سازندگانی است که هنوز طرفداران محصولات کوچکتر را فراموش نکرده و در کنار پرچمداران جدید، یک نسخه Compact نیز از آنها طراحی می کند، آن هم نه به معنای نسخه ارزان تر و کم کیفیت.

Xperia Z5 Compact آخرین نمونه از این تلفن های هوشمند است که عمده ترین تفاوت آن با دیگر پرچمداران جذاب و قدرتمند این سازنده ژاپنی، تنها در کوچکتر بودن اندازه دستگاه خلاصه می شود.

با بررسی دیجیاتو از این پرچمدار ریز نقش همراه باشید تا ببینیم «اکسپریا زد ۵ کامپکت» قادر است نیازهای طرفداران تلفن های هوشمند کوچک را پوشش دهد یا خیر.

طراحی

نمایش ۳۶۰ درجه تصویر را بچرخانید

از همان نگاه اول مشخص است طراحی «زد ۵ کامپکت» در زمره آنهایی به شمار می رود که یا آن را زشت خواهید خواند یا زیبا و حد وسطی هم در این بین وجود ندارد.

هرچند نویسنده در دسته دوم قرار دارد! اما در هر صورت واقعیت این است که ظاهر این تلفن هوشمند، طراحی محصولات سالیان گذشته را به یاد می آورد.

این موضوع نه فقط به دلیل اندازه ۴.۶ اینچی دستگاه، بلکه به علت ضخامت بسیار زیاد ۸.۹ میلی متری آن است که باعث شده این نسخه فشرده، از برادر بزرگتر خود یعنی Xperia Z5 حدود ۱.۵ میلی متر و از آیفون ۶ اس ۴.۷ اینچی نیز ۱.۸ میلی متر ضخیم تر باشد.

IMG_2149

البته «زد ۵ کامپکت» نسبت به نسل پیش از خود یعنی Xperia Z3 Compact تنها ۰.۳ دهم میلی متر ضخیم تر شده، اما فریم شفاف پلاستیکی مدل قبلی در نسخه جدید جای خود را به یک فریم پلی کربنات سخت داده و همین موضوع باعث شده ضخامت دستگاه بیشتر به نظر برسد.

سونی احتمالاً برای اضافه کردن حسگر اثر انگشت روی فریم لازم دیده طراحی آن را تغییر دهد، اما شاید اگر در این محصول هم مثل Xperia Z5، بجای پلاستیک از فریم آلومینیومی استفاده شده بود نتیجه کار چشم نواز تر از آب در می آمد.

گوشه های گرد نوار فلزی نیز به یکی از خصوصیات زبان طراحی اومنی بالانس در محصولات اخیر تبدیل شده بودند که در «زد ۵ کامپکت» حضور ندارند.

IMG_2123

در مورد دکمه ها و درگاه های موجود روی این نوار پلاستیکی نیز لازم است به چند مورد اشاره کنیم.

نکته اول اینکه حسگر اثر انگشت که درون دکمه power تعبیه شده محل بسیار مطلوبی دارد و تقریباً همیشه به شکل طبیعی زیر انگشت شصت قرار می گیرد، دکمه های صدا اما پایین آن و در کنار دکمه سخت افزاری شاتر دوربین قرار دارند و دسترسی به آنها چندان راحت انجام نمی شود.

آخرین مورد هم به درگاه Micro USB مربوط می شود که درپوش آن مثل دیگر محصولات اخیر حذف شده و دیگر لازم نیست مثل Xperia Z3 Compact هربار هنگام شارژ با آن سر و کله بزنید.

IMG_2077

این تلفن هوشمند ضمنا با طول و عرض ۱۲۷ در ۶۵ میلی متر، از آیفون ۶ اس حدود ۱۱ میلی متر کوتاه تر است و وزن ۱۳۸ گرمی آن نیز اندکی سبک تر به شمار می رود.

همین موضوع باعث شده «زد ۵ کامپکت» از ارگونومی مناسبی برخوردار باشد و استفاده از آن با یک دست نیز ساده باشد، خصوصاً برای افرادی که دستان بزرگی ندارند.

سونی «زد ۵ کامپکت» را در چهار رنگ مشکی، سفید، زرد و صورتی ارائه می کند و برای ساخت بدنه پشتی آن از پلاستیکی استفاده کرده که لمس آن حس مطلوبی دارد و اثر انگشت نیز جذب نمی کند.

در مجموع می توان گفت این تلفن هوشمند جدید از کیفیت ساخت قابل قبولی برخوردار است و ارگونومی آن نیز کاملاً مناسب است، البته اگر برچسب قیمت بیش از ۶۰۰ دلاری آن را به حساب کوچک کردن محصول بگذارید و توقع کیفیت بدنه Xperia Z5 و نسخه پریمیوم آن را از «زد ۵ کامپکت» نداشته باشید.

نمایشگر

IMG_2050

سونی در «زد ۵ کامپکت» از همان نمایشگر IPS LCD با رزولوشن ۷۲۰ در ۱۲۸۰ استفاده کرده که پیشتر در در Z1 Compact و Z3 Compact نیز مشاهده کرده بودیم.

این نمایشگر ۴.۶ حدود ۷۰ درصد سطح بدنه دستگاه را به خود اختصاص داده و تراکم پیکسل های آن ۳۱۹ پیکسل در هر اینچ است که از آیفون 6S تنها اندکی کمتر است.

سازنده در این صفحه نمایش همچنین از فناوری های Live Colour LED، TRILUMINOS و Live Colour Creation استفاده کرده که در نمایش رنگهای بیشتر و دقیق تر موثر هستند.

نسخه موبایل موتور X-Reality نیز فناوری دیگری است که با کاهش نویز، افزایش شفافیت تصاویر و بازتولید پیکسل ها به بهبود عملکرد صفحه نمایش منجر می شود.

Screen Shot 2015-10-07 at 5.50

در عمل هم نمایشگر «زد ۵ کامپکت» از عمق رنگ مشکی مطلوبی برخوردار است، رنگ ها را زنده و شاداب نمایش می دهد، از زاویه دید خارق العاده ای برخوردار است و میزان روشنایی آن نیز با حدود ۶۸۰ نیت در سطح بسیار مناسبی قرار دارد (هرچند زیر نور مستقیم خورشید به دلیل بازتاب نور، از خوانایی آن کاسته می شود).

در مجموع می توان عملکرد این صفحه نمایش را قابل قبول ارزیابی کرد و تنها ضعف را رزولوشن پایین دانست که نسبت به مدلهای پیشین تغییر نکرده و اگر سونی آن را بالاتر برده بود به نتیجه عالی منجر می شد.

نرم افزار

IMG_2151

«زد ۵ کامپکت» به شکل پیش فرض از اندروید آب نبات چوبی ۵.۱.۱ بهره مند است که آخرین نسخه این پلتفرم به شمار می رود و رابط کاربری آشنای سازنده روی آن قرار داده شده است.

این رابط کاربری در سالهای اخیر شمایل یکسانی داشته و سونی در آن سعی کرده خصوصیات کلی اندروید خالص را حفظ کند، اما در محصول جدید تفاوت هایی نیز قابل مشاهده هستند، برای نمونه ویجت های لاک اسکرین در «زد ۵ کامپکت» وجود ندارند و pane ها یا بخش های مجزای این قسمت نیز حذف شده اند.

z5compactsc03

خصوصیات عمده رابط کاربری اما مثل گذشته هستند، نوار نوتیفیکیشن ها با سوایپ از بالا نمایان می شود و با کشیدن ۲ انگشت نیز بخش تنظیمات سریع ظاهر خواهد شد که روی آن می توانید تا ۱۳ toggle مختلف را قرار داده و از آنها برای کنترل عملکردهای مختلف دستگاه مثل خاموش و روشن کردن وای-فای، چراغ قوه و غیره استفاده کنید.

z5compactsc04

برنامک ها نیز از دیگر امکانات رابط کاربری سونی هستند که در «زد ۵ کامپکت» وجود دارند و با استفاده از آنها می توانید نسخه کوچکی از اپلیکیشن های ماشین حساب، مرورگر اینترنت و غیره را، روی پنجره نرم افزارهای دیگر باز کنید.

z5compactsc05

بخش کشوی اپلیکیشن ها دچار تغییرات اندکی شده و برای تعیین ترتیب نمایش نرم افزارها یا حذف آنها از روی حافظه، بجای استفاده از منوی سمت چپ، لازم است روی دکمه کوچک تعبیه شده در گوشه بالا سمت راست اشاره کنید. در کنار این دکمه نیز گزینه جستجو وجود دارد که برای یافتن سریع اپلیکیشن ها می توان از آن کمک گرفت.

z5compactsc06

اپلیکیشن های پیش فرض نیز مثل سابق وجود دارند که البته اکثر آنها قابل حذف کردن هستند. از جمله این نرم افزارها می توان به اپلیکیشن های پخش ویدیو، موسیقی، آلبوم تصاویر، فایل منیجر، Movie Creator برای ایجاد خودکار کلیپ های ویدیویی از عکس ها، Sketch برای نقاشی و Lifelog برای ثبت فعالیت های کاربر مثل تعداد قدم ها و میزان خواب اشاره کرد.

z5compactsc07

سونی قابلیت شخصی سازی را نیز فراموش نکرده و theme های مختلفی برای دانلود و استفاده روی «زد ۵ کامپکت» ارائه شده اند.

در مجموع می توان گفت رابط کاربری سونی نسخه نه چندان تغییر یافته از اندروید خالص است که ظاهر آن از همیشه زیباتر شده و المان های مختلف زبان طراحی متریال در بخش های مختلف آن قابل مشاهده هستند.

سخت افزار

IMG_2137

استفاده از اسنپدراگون ۸۱۰ در پرچمداران پیشین باعث شده بود این دستگاه ها با مشکل داغ شدن بیش از حد مواجه شده و انتقادات زیادی را برای سونی به ارمغان بیاورند.

سازندگان دیگر مثل LG در V10 و مدل های پیشین، برای مواجه نشدن با چنین مشکلاتی به سراغ استفاده از نسل قبلی این چیپست یعنی اسنپدراگون ۸۰۸ رفتند، اما سونی در همه نسخه های Z5 تصمیم گرفته یکبار دیگر شانس خود را با اسنپدراگون ۸۱۰ آزمایش کند.

سازنده ژاپنی اما این بار برای مقابله با مشکل گرمایش بیش از حد این چیپست در Z5 Premium از سیستم خنک کننده مجهز به لوله های حرارتی و خمیر سیلیکون استفاده کرده که به دنیای کامپیوترهای دسکتاپ مربوط هستند و برای نخستین بار است که در یک تلفن هوشمند مشاهده می شوند.

«زد ۵ کامپکت» اما اندازه کوچکتری دارد و احتمال می رود سازنده در این دستگاه مشکل گرمای بیش از حد را با محدود کردن عملکرد پردازنده حل کرده باشد.

برای بررسی این موضوع از پرچمدار جدید بنچمارک گرفتیم و «زد ۵ کامپکت» در تست AnTuTu امتیاز حدود ۶۰ هزار را کسب کرد که نشان می داد سونی با موفقیت توانسته بدون فدا کردن بیش از حد قدرت پردازشی، به مشکلات گرمایشی غلبه کند.

sony-xperia-z5-compact-antutu-benchmark-result-w782

این محصول در بنچمارک Geekbench نیز امتیاز حدود ۱۳۰۰ برای عملکرد تک هسته ای و حدود ۴۰۰۰ را به شکل چند هسته ای ثبت کرد که در مجموع نشان دهنده توان بالای سخت افزاری هستند.

sony-xperia-z5-compact-geekbench-3-benchmark-result-w782

برای بررسی این موضوع در دنیای واقعی، عملکرد دستگاه را با انجام بازی های سنگین گرافیکی سنجیدیم و هرچند در مجموع مشکلی از بابت اجرای بازی ها وجود نداشت، اما گرم شدن بدنه دستگاه کاملاً محسوس بود.

در مجموع می توان گفت «زد ۵ کامپکت» با بهره مندی از پردازنده ۶۴ بیتی اسنپدراگون ۸۱۰ به همراه ۲ گیگابایت حافظه رم و واحد پردازش گرافیکی ادرینو ۴۳۰ تنها ۱ گیگابایت حافظه رم از Z5 و نسخه Premium کمتر دارد که این موضوع نیز با اندازه و رزولوشن پایینتر نمایشگر جبران می شود و جای نگرانی از بابت توان پردازشی دستگاه وجود نخواهد داشت.

این تلفن هوشمند ضمنا به حافظه داخلی ۳۲ گیگابایتی مجهز است که از طریق درگاه MicroUSB می توان آن را تا ۲۰۰ گیگابایت افزایش داد.

علاوه بر این بدنه «زد ۵ کامپکت» نیز مثل دیگر پرچمداران سونی ضد آب و غبار است و می توانید تا مدت ۳۰ دقیقه آن را تا عمق ۱.۵ متری در آب شیرین غوطه ور کنید، البته لازم است توجه کنید درپوش بخش کارت حافظه/سیم کارت لازم است بسته باشد و درگاه Micro USB نیز دیگر مثل Xperia Z3 Compact درپوش پلاستیکی ندارد و ضد آب شده است.

حسگر اثر انگشت

IMG_2051

سونی در پرچمداران جدید خود دکمه power گرد که به نشانه زبان طراحی اومنی بالانس تبدیل شده بود را کنار گذاشته و بجای آن از دکمه بزرگتری استفاده کرده که حسگر اثر انگشت دورن آن تعبیه شده است.

محل قرار گیری این بخش در «زد ۵ کامپکت» به شکلی است که دسترسی به آن با سادگی انجام می گیرد و تقریبا همیشه هنگام نگه داشتن گوشی در دست، حسگر به شکل طبیعی زیر انگشت شما قرار دارد.

عملکرد حسگر نیز سریع و دقیق است و با استفاده از آن می توانید به سریع ترین شکل و با یک tap سریع قفل دستگاه را باز کنید و تنها نقطه ضعف این بخش را می توان عدم کارایی آن هنگام مرطوب بودن انگشت به شمار آورد.

ضمنا امکان استفاده از حسگر اثر انگشت «زد ۵ کامپکت» در اپلیکیشن های سوم شخص نیز هنوز وجود ندارد، اما انتظار می رود با ارائه بروزرسانی اندروید مارشملو این قابلیت در کنار امکانات بیشتر به دستگاه اضافه شود.

  دوربین

IMG_2075

سونی در «زد ۵ کامپکت» با وجود اندازه کوچک، از همان دوربین ۲۳ مگاپیکسلی استفاده کرده که در Xperia Z5 و نسخه گران قیمت Premium نیز حضور دارند.

این دوربین به سنسور 1/2.3 اینچی Exmor RS و لنز ۲۴ میلی متری سری G مجهز است و از فناوری های پیشرفته مثل موتور پردازش تصویر BIONZ و سیستم فوکوس هیبریدی با سرعت ۰.۰۳ ثانیه بهره می برد که سریع ترین در حال حاضر به شمار می رود و توسط تیم Sony Alpha توسعه یافته است.

رابط کاربری دوربین نیز مثل همیشه از امکانات متنوعی برخوردار است که از جمله آنها می توان به تنظیمات دستی با امکان تغییر در وایت بالانس و ایزو اشاره کرد.

Screenshot_2015-10-07-20-54-53

حالت های تصویربرداری مختلف مثل عکاسی همزمان با دوربین پشت و جلو، پانوراما و ماسک مجازی نیز ارائه شده اند و از موارد جدیدتر می توان به Sticker Creator برای ساخت استیکر از اشیای موجود در عکس و حالت Style Portrait برای افزودن افکت های مختلف مثل برنزه کردن پوست و غیره به تصاویر سلفی اشاره کرد.

Z5CompactSC01

سونی برای «زد ۵ کامپکت» همچنین قابلیت زوم دیجیتالی تا ۵ برابر را ارائه کرده که با استفاده از آن می توانید تصاویر ثبت شده را بدون افت کیفیت بزرگنمایی کنید.

دوربین بکار رفته در این محصول ریز نقش در مجموع در زمره بهترین های موجود در بازار به شمار می رود و تصاویر ثبت شده توسط آن از جزئیات مناسب، کنتراست بالا و رنگ های زنده و پویا برخوردار هستند.

DSC_0027

عملکرد عکاسی در شب هم رضایت بخش است و «زد ۵ کامپکت» تصاویر را با نویز کم و نور مناسب ثبت می کند، البته باید توجه داشته باشید عملکرد حالت HDR اندکی کند است و بهتر است از سوژه های متحرک در شرایط کم نور روی حالت دستی و با خاموش کردن این قابلیت عکاسی کنید.

DSC_0007

این تلفن هوشمند در زمینه فیلمبرداری نیز قابلیت های مناسبی دارد که از جمله آنها می توان به حالت Timeshift برای ثبت تصویر اسلوموشن با ۱۲۰ فریم در ثانیه و امکان فیلمبرداری 4K اشاره کرد.

Screenshot_2015-10-07-21-12-41

البته باید توجه داشته باشید حین فیلمبرداری 4K داغ شدن دستگاه کاملاً محسوس است و در محیط های گرم ممکن است دستگاه تصویربرداری را به علت گرمای بیش از حد متوقف کند.

«زد ۵ کامپکت» البته یک تفاوت با دو پرچمدار بزرگتر از خود دارد و آن اینکه به لرزشگیر اپتیکال مجهز نیست، اما با کمک Image Stabilizer و قابلیت Steady Shot می تواند در شرایط پر تحرک فیلم و عکس هایی با وضوح مناسب ثبت کند.

عملکرد دوربین ۵ مگاپیکسلی و لنز عریض ۲۵ میلی متری جلوی دستگاه نیز مناسب است و با استفاده از آن می توانید ویدیوهای Full HD یا تصاویر سلفی با کیفیتی ثبت کنید.

در ادامه می توانید گالری تصاویر ثبت شده با دوربین دستگاه را مشاهده نمایید.

موسیقی

IMG_2120

«زد ۵ کامپکت» به اسپیکرهای استریو در بالا و پایین نمایشگر مجهز است و از نظر نرم افزاری نیز فناوری های متنوع و متعددی از سونی برای آن در نظر گرفته شده که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم.

  • DSEE HX: با شبیه سازی فرکانس های حذف شده از فرمت های فشرده صدا (مثل MP3)، به افزایش کیفیت صدا منجر می شود.
  • +ClearAudio: برای ایجاد تناسب بین فرکانس های مختلف صدا
  • Equalizer: مجهز به قابلیت Clear Bass برای افزایش بیس و حالت های پیش فرض برای سبک های مختلف موسیقی
  • Automatic optimization: برای تنظیم خودکار بهترین حالت پخش بر اساس هدفون مورد استفاده توسط کاربر
  • (Surround Sound (VPT: برای شبیه سازی صدای فراگیر در هدفون
  • S-Force Front Surround: برای شبیه سازی صدای فراگیر در اسپیکر
  • Dynamic Normalizer: نرمالایزر پویا برای یکسان سازی سطح بلندی صدای فایل های صوتی و تصویری مختلف
  • Noise Canceling: برای حذف صداهای زمینه در هدفون هایی که از این قابلیت پشتیبانی می کنند
  • Wireless playback quility: برای تنظیم کیفیت پخش صدا در هنگام استفاده از فناوری LDAC
  • Mic sensitive: برای تنظیم میزان حساسیت بلندگو در هنگام ضبط صدا

در مورد کیفیت اسپیکرها هم باید بگوییم به شکل پیش فرض تقریباً فرکانس های بیس به گوش نمی رسند، اما میزان بلندی صدا نسبتاً کافی است و تفکیک صدا نیز آنقدری مناسب هست که با مقداری دستکاری در تنظیمات نرم افزاری و با استفاده از گزینه های معرفی شده در بالا بتوانید به صدای مطلوبی دست یابید.

امکانات ارتباطی

IMG_2107

«زد ۵ کامپکت» از یک سیم کارت نانوی 4G پشتیبانی می کند و این بار هم مثل Xperia Z3 Compact قابلیت استفاده از ۲ سیم کارت برای آن فراهم نشده است.

برای دسترسی به درگاه کارت حافظه و سیم کارت نانو لازم است درپوش موجود روی نوار اطراف بدنه را باز کنید و سیم کارت را روی کشوی مربوط به آن قرار دهید.

IMG_2073

سونی همچنین از نظر نرم افزاری امکانات مرسوم و متداول در زمینه پیام رسانی و تماس را در رابط کاربری خود قرار داده و علاوه بر آن، قابلیت منشی تلفنی را نیز برای کاربران محصولات خود فراهم آورده است.

خصوصیت دیگر ارائه شده نیز کیبورد برای تایپ یک دستی نام دارد که با فعال کردن آن صفحه کلید مجازی به گوشه متمایل می شود تا تایپ کردن با یک دست ساده تر باشد.

از دیگر امکانات ارتباطی این تلفن هوشمند می توان به وای-فای دو بانده b/g/n/ac، بلوتوث ۴.۱، رادیو و NFC اشاره کرد، اما لازم به ذکر است «زد ۵ کامپکت» در زمره محصولات مجهز به فرستنده مادون قرمز به شمار نمی رود.

پرچمدار کوچک سونی علاوه بر این از فناوری های MHL 3، میراکست، Throw و DLNA پشتیبانی می کند و امکان اتصال دسته پلی استیشن ۳ و ۴ به آن نیز وجود دارد.

باتری

IMG_2128

«زد ۵ کامپکت» به یک باتری ۲۷۰۰ میلی آمپر ساعتی مجهز است که هرچند نسبت به Z3 Compact افزایش چندانی نداشته، اما در مجموع می توان گفت به نسبت اندازه و رزولوشن نمایشگر ظرفیت مناسبی به شمار می رود.

برای بررسی بیشتر این موضوع از باتری دستگاه تست پخش ویدیو به عمل آوردیم که این محصول موفق شد به مدت حدود ۱۲:۳۰ ساعت به پخش ویدو ادامه دهد، هرچند این میزان نسبت به مدل پیشین کمتر است، اما بر اساس آن می توان گفت پرچمدار کوچک سونی قادر است با هر شارژ و در شرایط معمول، به سادگی کاربر را تا ۳ روز پیاپی همراهی کند.

سونی البته علاوه بر این حالت های ذخیره انرژی را نیز در نرم افزار دستگاه تعبیه کرده که با فعال کردن آنها می توانید مصرف باتری را کاهش داده، یا مدت بیشتری به قابلیت های اصلی مثل تماس، ساعت و پیام رسانی دسترسی داشته باشید.

نکات مثبت

  • دوربین باکیفیت
  • سرعت پردازش بالا
  • کیفیت ساخت مناسب
  • ضد آب
  • عمر باتری مناسب

نکات منفی

  • قیمت بالا
  • ضخامت زیاد

جمع بندی

IMG_2146

سونی بار دیگر با عرضه «زد ۵ کامپکت» نشان داد تلفن های هوشمند کوچک مربوط به گذشته نیستند و می توانند از کیفیت، قدرت و امکانات بالایی برخوردار باشند.

این محصول تقریباً تفاوتی با نسخه های بزرگتر از خود ندارد و از همان چیپست، دوربین و امکانات جذاب ارائه شده در Z5 و Z5 Premium بهره می برد که بهترین پرچمداران ساخته شده توسط سازنده ژاپنی تاکنون به شمار می روند.

در مجموع می توان گفت Sony Xperia Z5 Compact بدون تردید بهترین تلفن هوشمندی است که طرفداران موبایل های کوچک در حال حاضر می توانند تهیه کنند، البته به شرطی که حاضر باشند بیش از ۶۰۰ دلار را برای به دست آوردن آن بپردازند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (124 مورد)
  • mohammad pouranvary
    mohammad pouranvary | ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵

    سلام. لطفا جواب بدید که آیا این گوشی قابلیت usb host رو داره؟ یعنی می توانم کیبورد بهش وصل کنم؟

  • علی
    علی | ۱۲ دی ۱۳۹۴

    من از افرادی هستم که از موبایلهای کوچک استفاده می کنند و کیفیت دوربین و داشتن مکان یاب و امکان ضبط صدا برای کارم مهم است بعلاوه امکان استفاده از دو یا چند سیمکارت در یک گوشی . زمانی که در گوشی های بسیار کوچک و با کیفیت پائین چینی امکان استفاده همزمان از دو سیمکارت وجود دارد ، در مدل کامپکت سونی چنین امکانی پیش بینی نشده است که این موضوع یکی از معایب بزرگ این گوشی است که در بسیاری از بررسی ها به اشاره نشده است . علی رغم آنکه از اول پیدایش سونی اریکسون از این مارک موبایل استفاده نموده ام ، ناچار به تغییر مارک موبایل خود می باشم .

  • شایان
    شایان | ۳ آبان ۱۳۹۴

    سونی یعنی این.احترام به سلیقه ها و مشتریان....

  • رامین
    رامین | ۲۷ مهر ۱۳۹۴

    همه چیزش خوبه حتی ضخامتش. من خودم زد ۳ کامپکت دارم و منتظرش بودم تا بیاد و عوض کنم.ولی دلم میخواست صفحه نمایشش بشه ۴.۷ . حتی فول اچ دی نبودنش هم مزیته بنظرم.
    ولی حیف که نشد. ایندفعه حتما زد ۵ میخرم

  • Mehran
    Mehran | ۲۴ مهر ۱۳۹۴

    cheghad sangine in naghd va barresi

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی