ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

6 فناوری مدرن که زندگی روی سطح مریخ را امکان پذیر خواهند کرد

شب گذشته خواندید که حداقل یک-دو جین مشکل اساسی پیش روی انسان هاست تا بخواهند مریخ را به کره ای قابل حیات تبدیل کنند و بشر به این سادگی نمی تواند روی مریخ فرود آید، ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۷ مهر ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

شب گذشته خواندید که حداقل یک-دو جین مشکل اساسی پیش روی انسان هاست تا بخواهند مریخ را به کره ای قابل حیات تبدیل کنند و بشر به این سادگی نمی تواند روی مریخ فرود آید، ماسک را از سر برداشته و بگوید: «به خانه جدیدم خوش آمدم».

آیا ناسا و دیگر آژانس های فضایی و شرکت های خصوصی نظیر Mars One و SpaceX می توانند سفری سلامت را به کره مریخ تضمین کنند؟ آیا می توان اشتباهات انسانی را به 0 رساند تا هیچ مشکلی سر راه زمین تا مریخ نباشد؟

آیا زمانی که مریخ می رسیم، می توانیم غذایی پرورش دهیم؟ خاک مریخ پر است از مواد غنی مورد نیاز برای گیاهان اما آیا شرایط دمایی و تشعشات خورشید به گیاهان اجازه رشد می دهد؟ شاید در نهایت به این نتیجه برسیم که انسان ها باید یک سری مراکز پوشیده برای خود بسازند و در آن ها شرایط زمین را بازسازی کنند اما آیا به هزینه های چند ده میلیارد دلاری آن می ارزد؟

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا این 6 تکنولوژی را با یکدیگر بشناسیم.

Fullbleed
ناسا علاقه بسیاری دارد تا نبوغ طراحان و مهندسین را با برگزاری مسابقات از آن خود کند تا چالش های پیش رویش را برطرف نماید. یکی از این مشکلات، ساخت مراکز قابل حیات است که به صورت پرینت سه بعدی ساخته شده اند. برنده این مسابقه تصویری است که در بالا مشاهده می کنید: ICE HOUSE. این خانه و سرپناه برای 5 نفر می تواند مکانی مناسب باشد و از همین سو، ناسا به سازندگان این طرح، جایزه ای 25 هزار دلاری اهدا کرد.
2-nasa-lettuce-on-mars-1
سال گذشته، راکت فالکون 9 از SpaceX اولین گلخانه مخصوص را به ISS فرستاد تا فضانوردان نیز بتوانند گیاهان را پرورش داده و مصرف کنند. همین چند ماه پیش بود که خبر مصرف سبزیجات در فضا را نیز شنیدیم. بنابراین زمانی که انسان بخواهد در مریخ زندگی کند، لزوما به خاک آن متکی نخواهد شد و با هزینه ای اضافه تر می تواند محیط زمینی که 34 میلیون کیلومتر با آن فاصله دارد را شبیه سازی کند.
3-oxygen-generating-artificial-leaf-1
چگونه در کره ای که کمتر از یک درصد اکسیژن دارد نفس بکشیم؟ ساده است، می توانیم ده ها کپسول عظیم اکسیژن را با خود میلیون ها کیلومتر جا به جا کنیم اما دانشمندان راه حلی جذاب دارند: استفاده از برگ های مصنوعی که توانایی تولید اکسیژن را از جو قالب مریخ یعنی دی اکسید کربن دارند.
4-made-in-space-printer-1
30 الی 280 روز، در خوش بینانه ترین و بد بینانه ترین حالت ممکن طول می کشد تا محموله ها از زمین به مریخ برسند. منطقی هم هست که ما در مریخ به ابزارهای متنوعی نیازمند خواهیم شد و وسیله ای که بتواند این ابزار را سریع تر در اختیارمان بگذارد لازم است. بنابراین پرینترهای مخصوص سه بعدی بسیار کارآمد خواهند بود.
5-nasa-flying-saucer-1
این یک بشقاب پرنده است که البته فعلا طرحی مفهومیست. همان بشقاب پرنده های فلزی که دورانی در فیلم ها و سریال های بسیاری می دیدیم حالا صورتی واقعی به خود گرفته اند و می توانند در سفر به ماه بسیار کارآمد باشند. این وسیله تا چند سال دیگر آماده خواهد شد.
6-3d-printed-food-1
پرینترهای سه بعدی صرفا برای ساخت و ساز یا پدید آوردن ابزارها نیستند. حتی می توانیم با این وسایل غذا هم تولید کنیم، چرا که نه؟ اگرچه ممکن است طعم واقعی غذا را ندهند اما آمینو اسیدها و مواد لازم برای بدن به به ما منتقل خواهند کرد.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • Behnam
    Behnam | ۱۸ مهر ۱۳۹۴

    in Alieee...ta chand daheye dige omidvaram khodemoono amade konim ta betoonim rooye ye sayareye dige zendegi konim

  • moc
    moc | ۱۸ مهر ۱۳۹۴

    آقا چرا این فناوری ها رو تو زمین بکار نمی برن هرچی باشه وضع زمین با وجود خرابی ها خیلی خیلی بهتر از مریخ هست مثلا اینجا اگر ما مشکل چند درصدی افزایش در اکسید کربن داریم تو مریخ که اکثر جو دی اکسید کربن هست . چطور اونجا می تونن با برگ مصنوعی و ... جو رو مصاعد کنند اینجا نمی تونن
    اونجا خیلی مشکلات وجود داره و اگر بخواد ساختاری شکل بگیره کاملا مصنوعی شکل میگیره
    مشکلاتی مثل 1/3 دریافت نور خورشید و وزن خیلی مشکلات به همراه داره و حتی رویش گیاهان در سطح مریخ هم با این درجه تابش رو باید با دیده تردید نگریست و شما هر آنچه که انجام بدید نهایت اقیانوسی خواهید داشت که کمتر از 1/3 سطح کره رو تشکیل میده و با این فاصله از خورشید و میزان کم تبخیر سطحی و همینطور نفوذ بخار آب به خارج از جو جا برای اقلیم پایدار طبیعی باقی نمی گذاره مگر در سواحل اقیانوس که اون هم بخاطر نفوذ بسیار بالای بخار آب به خارج جو پایدار نخواهد بود
    علاوه بر این ساختار موجودات سطح کره زمین مخصوصا گونه های پیشرفته کاملا با اوضاع و اقلیم زمین هماهنگ شده مخصوصا خود بشریت
    و بسیار موارد دیگه که الآن مشخص هست و بسیار بسیار دیگه که هنوز مشخص نشده که کاملا نشون میده مساعد کردن شرایط در زمین قابل مقایسه با کوچ کردن به مریخ نیست

    • MM
      MM | ۱۹ مهر ۱۳۹۴

      حرفت درسته ولی از طرف دیگه
      جمعیت انسانم داره مثل مور و ملخ زیاد میشه... چند وقت دیگه کل زمینو مجبور میشن به شهر های صنعتی و اینا تبدیل کنن...

  • عـــامـر
    عـــامـر | ۱۸ مهر ۱۳۹۴

    خداییش کاربرد پرینتر ۳ بعدی رو ببینید
    به نظرم این اختراع بزرگترین اختراع قرنه تو همه علم ها تاثیر داره

  • ط ـوسی
    ط ـوسی | ۱۸ مهر ۱۳۹۴

    جالبست
    ویرایش: کلی تایپ کرده بودم همش پاک شد چرا؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی