ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کارآفرینی

5 سؤالی که پیش از استخدام اولین کارمند خود باید به آنها پاسخ دهید

فرض کنیم شما کارآفرینی هستید که به تازگی کسب و کار خود را از صفر شروع کرده اید و اکنون به همراه تیم مؤسس حس می کنید باید عضو جدیدی به جمع خود اضافه کنید. ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲۰ مهر ۱۳۹۴ | ۱۲:۳۰

فرض کنیم شما کارآفرینی هستید که به تازگی کسب و کار خود را از صفر شروع کرده اید و اکنون به همراه تیم مؤسس حس می کنید باید عضو جدیدی به جمع خود اضافه کنید. استخدام اولین کارمند همیشه از استخدام بیستمین آنها پیچیدگی بیشتری دارد. انجام دادن این کار به شکلی صحیح در مراحل اولیه ی کار و پیش از آنکه فرهنگ شرکت شما به خوبی جا بیفتد، اهمیتی حیاتی دارد. در این کار چه موفق عمل کنید و چه با شکست روبرو شوید، تجربه ای قابل توجه برای خود و هر کس دیگری که پایش در میان است خواهید ساخت. درس گرفتن از این تجربه در نهایت به موفقیت شما در این مسیر خواهد انجامید.

مختصری از مواردی که باید پیش از تصمیم گیری برای استخدام اولین کارمند خود در نظر بگیرید را می توانید در ادامه بیابید.

با دیجیاتو همراه باشید.

1- ماندنی است؟

به موقعیت کنونی شرکت خود فکر کنید و ببینید در حال حاضر و آینده ی قابل پیش بینی، به چه نوع کمکی نیاز دارید. آیا به یک کارمند تمام وقت با قراردادی درازمدت نیاز دارید یا یک رابطه ی کاری کوتاه مدت برایتان بهتر است؟

استخدام یک کارمند مثل هر سرمایه گذاری دیگری است و دانستن اینکه کارمندان شما چه مدت برای شما کار خواهند کرد در گرفتن بهترین تصمیم نقشی حیاتی دارد. دانستن انتظارات شما از کارمند آینده تان برای کسانی که به شما مراجعه می کنند نیز خوب است. اینگونه مسائل اگر از اول روشن نباشند، پیدا کردن کسی که بتواند به عضوی رضایتمند و کارا از تیم شما تبدیل شود کار آسانی نخواهد بود.

ویجای چروکوری، مدیر عامل Infolab در این باره می گوید: «استخدام اولین کارمند کار آسانی نخواهد بود. میانبری هم ندارد و یکی از چیزهایی که کار را سخت می کند این است که ندانید برای چه مدت به کمک آنها نیاز خواهید داشت. به خاطر خودتان و دیگران، پیش از آنکه تصمیم نهایی را بگیرید و با کسی قرارداد ببندید این موضوع را مشخص کنید».

2- عضو جدید با حضور خود چه خصوصیتی به فرهنگ شرکت شما اضافه خواهد کرد؟

شرکت شما هر کجای راه که باشد، فرهنگ کاری اهمیت خودش را خواهد داشت. حتی در محیطی دونفره نیز لزوم وجود یک رابطه ی دوستانه ی قدرتمند و حاکی از تفاهم جای هیچ بحثی ندارد. مصاحبه های استخدامی اولین کارمندان معمولاً روی توانایی کار در شرایط استرس زا، توانایی خو گرفتن با کار جدید، و پرداختن به جزئیات متمرکز اند. فرهنگ معمولاً تا مدتها وارد این تصویر نمی شود. اما این رویکرد صحیحی نیست. شما در کنار سنجش صلاحیت شخص مورد نظر و مقایسه ی آن با نیاز های خود، باید ببینید عضو جدید تا چه حد میتواند با باقی اعضای تیم (حتی اگر فقط خود شما باشید) به درستی کار کند.

فیل تادروس، مدیر عامل Doejo، عقیده دارد تمرکز باید واقعاً روی این رابطه باشد چرا که رابطه ی مذکور، اولین سنگ بنای فرهنگ شرکت شماست: «شما در تلاشید از هم راستایی نیات و اهداف خود اطمینان حاصل کنید. گاهی اوقات ممکن است شریک کاری شما درست بر خلاف شما باشد، اما کار پیش می رود چون مجبورید با وی کنار بیایید. خیلی ها می گویند نباید با دوستانتان رابطه ی کاری داشته باشید. من اعتقاد دارم اگر قصد شما ایجاد چنین رابطه ای است، می خواهید آنها دوست خیلی خوبی برای شما باشند. چه از اینجا شروع کنید و چه به اینجا برسید، هدف شما رشد در کنار کسانی است که دوست دارید اطرافتان باشند».

3- آیا تجربه ی استارتاپ دارد؟

محیط های استارتاپی به هرج و مرج معروف اند. روزانه هر اتفاقی ممکن است بیفتد. کنار آمدن با این شرایط برای برخی آسان است و برای برخی دیگر یک کابوس واقعی. این قانون نیست ولی داشتن تجربه ی کار در استارتاپ های دیگر می تواند برای اولین استخدام یک شرکت، قدم بزرگی در جهت درست باشد. اگر شخص مد نظر شما تجربه ی کار در چنین فضایی را ندارد، لا اقل باید اشتیاق امتحان کردن آن را داشته باشد.

4- اشتیاقی به این کار دارد؟

علاقه و اشتیاق در هر کاری مهم است، اما در مراحل شروع به کار هر شرکتی اهمیت مضاعف پیدا می کند. ساختن تیمی متشکل از کسانی که فقط به دنبال حقوق و اضافه کردن عنوان آن شغل به رزومه ی کاری خود هستند، سریع ترین راه ممکن برای دستیابی به پسرفت های بزرگ است. در واقع، اشتیاق نشان دادن برای هدف قرار دادن مشکلات و پیش رفتن، عملاً برای تمام گزینه های شما به اندازه ی ویژگی های معمول استخدامی مهم هستند. بحث بر سر حاضر شدن در محل کار و انجام امور محوله نیست؛ بلکه بر سر کمک کردن به رشد یک نهال کوچک و نوپا برای رسیدن به درختی بزرگتر و پویا تر است.

5- آینده ی خودش را در چه مسیری می بیند؟

پیش از استخدام اولین کارمند خود خیلی چیز ها را باید در نظر بگیرید، اما حواستان باشد خواسته ی خود آنها از شغل مورد نظرشان را از یاد نبرید. مثل هر استخدامی، تمرکز روی تناسب فرد جدید با شرکت امری معمول است. اما برای درک خواسته های گزینه های مورد نظر استخدامی از شغل آینده شان وقت بگذارید. البته این یکی از مورد اول فراتر می رود و فقط به این نگاه نمی کند که او برای چه مدت قرار است کنار شما باشد. موضوع بر سر ایجاد رابطه ای است که استعداد ها و آرزوهای عضو جدیدتان نیز در آن نقش دارند. تمام روابط کاری به بده بستان نیاز دارند و پذیرفتن خواسته ی یک عضو جدید بالقوه، می تواند شما را به انتخاب فرد درست دلگرم کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • alex
    alex | ۲۰ مهر ۱۳۹۴

    جالب بود متشکرم
    http://goo.gl/fiwN8N

مطالب پیشنهادی