ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بررسی دیجیاتو: هارد اکسترنال بی سیم Asus Travelair N

اگر تلفن هوشمند زیبا و دلربای مورد نظر شما از درگاه حافظه پشتیبانی نمی کند و ظرفیت ارائه شده روی حافظه داخلی آن نیز برایتان کافی نیست، می توانید تهیه هارد دیسک های بی سیم ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۲۶ مهر ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

اگر تلفن هوشمند زیبا و دلربای مورد نظر شما از درگاه حافظه پشتیبانی نمی کند و ظرفیت ارائه شده روی حافظه داخلی آن نیز برایتان کافی نیست، می توانید تهیه هارد دیسک های بی سیم را مد نظر داشته باشید.

این محصولات در گذشته قیمت بالایی داشتند، اما روز به روز سازندگان بیشتری نمونه های ارزان قیمت تری از هارد دیسک های بی سیم را با امکانات و قابلیت های بیشتر، در دسترس کاربران قرار می دهند.

Asus Travelair N یکی از این محصولات است که کاربران با تهیه آن به مبلغ حدود ۲۰۰ دلار، می توانند ۱ ترابایت ظرفیت ذخیره سازی به ابزارهای موبایل خود اضافه کرده و به شکل همزمان با ۵ دستگاه از این حافظه استفاده نمایند.

با بررسی دیجیاتو از Asus Travelair N همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به ویژگی ها و عملکرد این محصول. ضمنا توجه داشته باشید این مدل هارد دیسک در بازار های جهانی بیشتر با نام Asus Wireless Duo شناخته می شود.

طراحی

IMG_3869

Travelair N یک هارد ۳۰۰ گرمی است که با ابعاد ۱۴۰ در ۹۰ میلی متر و ضخامت ۲۵.۵ میلی متر، نسبت به موارد مرسوم چندان کوچک و باریک به شمار نمی رود. اما باید توجه داشته باشید که این هارد در عوض به امکاناتی مثل باتری، کارت خوان و آنتن وایرلس مجهز است.

IMG_3890

ایسوس البته ضخامت زیاد را با طراحی شیب دار بخش زیرین تاحدی از نظر پنهان کرده و نمای روی دستگاه نیز از طراحی ساده و شکیلی برخوردار است، البته اگر بتوانید جلوی جذب اثر انگشت توسط این قسمت را بگیرید.

IMG_3892

دکمه خاموش و روشن و چراغ های LED این هارد در بخش کناری بدنه قرار دارند و درگاه حافظه نیز در سوی دیگر تعبیه شده است که البته برای دسترسی به آن لازم است Travelair N را از روی میز بلند کنید.

IMG_3880

این هارد ضمنا برای مقاومت جزئی در برابر آب، از گواهی IP43 برخوردار است و احتمالاً به همین دلیل است که برای دسترسی به درگاه USB 3.0 لازم است درپوش این بخش را کنار بزنید.

IMG_3878

در مجموع باید گفت Travelair N از طراحی زیبایی برخوردار است و تنها ایراد این بخش را می توان کوتاه بودن کابل ۵۰ سانتی متری ارائه شده همراه دستگاه در نظر گرفت، موردی که موقع شارژ کردن باتری می تواند دردسر ساز شده و شما را ناگزیر کند هارد را برای اتصال به آداپتور، روی زمین و کنار پریز برق قرار دهید.

امکانات

IMG_3874

Travelair N در ابتدا این قابلیت را دارد که مثل هر هارد دیگری آن را به کامپیوتر متصل کرده و انتقال فایل را آغاز کنید، اما برای بهره مند شدن از امکانات اضافه تر چنین هارد هایی لازم است اپلیکیشن ارائه شده توسط سازنده را دریافت نمایید.

اپلیکیشن مربوط به هارد های ایسوس AiDrive نام دارد و برای پلتفرم های اندروید، iOS و Kindle Fire ارائه شده است که پس از نصب آن می توانید از دیگر امکانات دستگاه نیز استفاده نمایید.

البته لازم است توجه کنید پیش از استفاده از قابلیت های بی سیم لازم است هارد را از درگاه USB کامپیوتر جدا کرده و با ابزار موبایل خود به هات اسپات ایجاد شده توسط آن متصل شوید.

Asus Travelair N Digiato SC05

پس از ورود به این نرم افزار ۳ دسته بندی تصاویر، ویدیوها و موسیقی نمایان می شوند که با انتخاب هر بخش می توانید استریم فایل های مربوطه را آغاز نمایید، البته باید توجه داشته باشید player تعبیه شده درون این اپلیکیشن از امکان نمایش زیرنویس برخوردار نیست.

Screenshot_2015-10-18-19-08-47

در پایین صفحه اول نیز گزینه Files وجود دارد که با انتخاب آن به بخش انتقال فایل منتقل شده و می توانید موارد موجود را بین هارد دیسک و ابزار موبایل خود جابجا نمایید.

رابط کاربری این بخش از امکانات پیشرفته مثل مرتب کردن فایل ها یا جستجو برخوردار نیست و لازم است عملکردهای مورد نظر خود را، به ابتدایی ترین شکل با استفاده از گزینه های Copy، Cut، Paste و موارد دیگر به انجام برسانید.

Asus Travelair N Digiato SC02

بخش تنظیمات دستگاه با سوایپ کردن به سمت راست نمایان می شود و در آن می توانید میزان شارژ، حافظه خالی و میزان فضای موجود روی کارت حافظه را مشاهده نمایید.

Asus Travelair N Digiato SC03

خاموش و روشن کردن دستگاه نیز از طریق همین بخش انجام می شود و از دیگر امکانات ارائه شده نیز می توان به قابلیت تنظیم گذرواژه، تغییر میزان cache و امکان آپدیت فرم ور اشاره کرد.

گزینه بک آپ نیز بخش دیگری است که در این قسمت ارائه شده و با استفاده از آن می توانید به سادگی از شماره ها و اطلاعات موجود روی حافظه SD ابزار موبایل خود پشتیبان بگیرید.

Asus Travelair N Digiato SC04

Travelair N ضمناً از فناوری DLNA نیز پشتیبانی می کند که با استفاده از آن می توانید محتوای موجود روی دستگاه را به دیگر ابزارهای صوتی تصویری مجهز به این تکنولوژی استریم کنید.

این هارد در زمینه فایل های صوتی و تصویری محدودیتی ندارد و هر فرمتی که ابزار موبایل شما قابلیت پخش آن را داشته باشد قابل استریم کردن است. درگاه حافظه نیز از هر دو نوع کارت SDHC و SDXC پشتیبانی می کند.

این موضوع در کنار عمر باتری ۶ ساعته موجب می شود کاربران حرفه ای تر مثل عکاس ها قادر باشند هارد دیسک ایسوس را برای گرفتن پشتیبانی از فایل های خود مورد استفاده قرار دهند.

این هارد دیسک همچنین به NFC نیز مجهز است و به همین دلیل می توانید تنها با نزدیک کردن ابزار موبایل خود به بدنه هارد دیسک، به شکل خودکار اپلیکیشن دستگاه را اجرا نموده و فایل های خود را مشاهده نمایید.

در مجموع می توان گفت Travelair N از امکانات کافی برای رفع انواع نیازهای کاربر برخوردار است، اما نرم افزار ارائه شده توسط ایسوس از عملکردهای پیشرفته تر مثل جستجو و مرتب سازی فایل ها پشتیبانی نمی کند که این موضوع می تواند آزادی عمل کاربر را تا حدی تحت تاثیر قرار دهد.

سرعت و عملکرد

IMG_3879

Travelair N به یک هارد دیسک ۲.۵ اینچی ۱ ترابایتی با سرعت ۵۴۰۰ دور در دقیقه مجهز است. این دستگاه همچنین از USB 3.0 بهره می برد و آنتن وای-فای آن نیز روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و بر اساس استاندارد IEEE 802.11 b/g/n فعالیت می کند.

سرعت این هارد را با بنچمارک های مختلف سنجیدیم و Travelair N در نهایت با ثبت عدد حدود ۱۱۵ مگابایت در ثانیه برای خواندن و ۱۱۷ مگابایت برای نوشتن، نشان داد از عملکرد قابل قبولی برخوردار است.

Asus-Travelair-N-Digiato becnh

در مورد سرعت انتقال اطلاعات به شکل بی سیم نیز هرچند امکان انجام بنچمارک دقیق وجود ندارد، اما برای بدست آوردن یک رقم حدودی، فایلی ۱.۵ گیگابایتی را از روی تلفن هوشمند به هارد انتقال دادیم و این موضوع حدود ۴ دقیقه زمان برد، زمانی که البته فاصله شما تا دستگاه و موارد دیگر نیز می تواند در آن تاثیر گذار باشد.

این هارد دیسک ضمناً به شکل پیش فرض با فرمت NTFS عرضه می شود و در صورتی که بخواهید آن را به کامپیوتر های مک متصل کنید لازم است هارد را فرمت کرده یا درایور NTFS را روی کامپیوتر مک نصب نمایید.

IMG_3898

سرعت استریم ویدیوهای HD نیز کاملاً مناسب است. هنگام نمایش این فایل ها تاخیر و پرش مشاهده نمی شود و تنها ممکن است هنگام عقب یا جلو بردن ویدیو با توقفی کمتر از یک ثانیه مواجه شوید.

البته باید توجه داشته باشید هرچند ۵ دستگاه به شکل همزمان می توانند به این هارد متصل باشند، اما Travelair N می تواند ویدیوهای HD را به شکل همزمان برای حداکثر ۳ دستگاه استریم کند.

Travelair N همچنین به یک باتری با ظرفیت ۳۰۳۰ میلی آمپر ساعت مجهز است که البته استفاده از آن به شکل پاور بانک امکان پذیر نیست.

سازنده برای این باتری کارکردی ۶ ساعته را اعلام کرده که آزمایش های ما نیز نشان دهنده رقمی نزدیک به همین میزان بود، اما این در حالی است که عملکرد باتری محصولی مثل Seagate Wireless Plus به ۱۰ ساعت می رسد.

نکات مثبت

  • کارت خوان SD
  • NFC
  • گواهی IP43

نکات منفی

  • محدودیت های اپلیکیشن موبایل
  • کابل کوتاه برای شارژ

جمع بندی

IMG_3894

Asus Travelair N یک هارد دیسک بی سیم با قیمت حدود ۲۰۰ دلار است که با تهیه آن، می توانید ۱ ترابایت به حافظه ابزار موبایل خود اضافه کنید. این محصول همچنین از قابلیت هایی مثل باتری با عمر ۶ ساعته و درگاه کارت حافظه SD برخوردار است که کاربران حرفه ای تر مثل عکاس ها می توانند از آن برای تهیه پشتیبان از فایل های خود بهره گیرند.

از نقاط ضعف محصول نیز می توان به رابط کاربری اپلیکیشن ارائه شده اشاره کرد که با وجود طراحی ساده و زیبا، از عملکردهای پیشرفته از جمله جستجو و مرتب سازی فایل ها برخوردار نیست، مواردی که البته ممکن است در آینده با ارائه بروزرسانی از سوی سازنده بر طرف گردند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • رضا
    رضا | ۲۷ مهر ۱۳۹۴

    تايم كپسول اپل، باتري ندارد و با برق شهري كار مي كند. در واقع تايم كپسول يك هارد ديسك تحت شبكه مي باشد و حاوي هارد ديسك دسكتاپي (3.5 اينچي است). وزن تايم كپسول اپل هم 1.5 كيلوگرم هست.

  • Siamak Gol
    Siamak Gol | ۲۷ مهر ۱۳۹۴

    آقا گلستانه و وانپلاسش :D
    این رامِ به غیر از تغییرات ظاهری بقیش‌ چطوره؟ شنیدم باگ و این چیزا زیاد داره...!
    خیلی خوشم میاد ازش.. خیلی جالبه.. بهتر از بقیه ی اندرودیا س...
    شیکه!

  • ava
    ava | ۲۶ مهر ۱۳۹۴

    وسترن دیجیتال هم داره از اینا مدل یک و دو ترا . در دیجیکالا موجوده 750 تومن دو تراش نسبت به این قیمتش بهتره رم هم میخوره

    • رضا
      رضا | ۲۷ مهر ۱۳۹۴

      يكي از مهمترين مشكلات اين هاردديسك بي سيم و هارد ديسك هاي مشابه از مارك هايي كه اشاره كرديد، اينه كه بايد از شبكه بي سيم منزل يا محل كار جدا شد و به اينها وصل شد. در واقع در زمان مشاهده محتواي هاردديسك ها با دستگاه هاي موبايل، اتصال به شبكه اينترنت بي سيم منزل يا محل كار را بايد قطع كرد.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی