ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

فلش بک؛ نیم نگاهی به بازی قدیمی Resident Evil 4

یادش بخیر؛ سال ها پیش، دنیا برای همه ی ما رنگ و بوی دیگری داشت. آن موقع ها، دل مشغولی هایمان کمتر بود و می توانستیم ساعت ها پای کنسول هایمان بنشینیم و در دنیای ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۶ مهر ۱۳۹۴ | ۲۰:۳۰

یادش بخیر؛ سال ها پیش، دنیا برای همه ی ما رنگ و بوی دیگری داشت. آن موقع ها، دل مشغولی هایمان کمتر بود و می توانستیم ساعت ها پای کنسول هایمان بنشینیم و در دنیای رنگارنگ بازی های مختلف غرق شویم. بازی هایی که گاه خنده دار بودند و گاه اشک را از چشمانمان سرازیر می کردند.

گاه چنان لذتبخش بودند که تا تمام اش نمی کردیم، از جای خود تکان نمی خوردیم و گاه چنان سخت و آزار دهنده که بعد از چند دقیقه کنارش می گذاشتیم. دنیای کوچک صفحه ی تلویزیون، مرز بین واقعیت و تخیل را می شکست و همه چیز را تحت تاثیر قرار می داد.

مهم نیست امروز طرفدار چه بازی هایی هستیم و چه کنسولی داریم؛ مهم این است که در سالیان دور، بازی ها دور از تمام حواشی و به سادگی هرچه تمام تر، به دنیای کوچک و محدود ما، زیبایی و رنگ طراوت می بخشیدند. بیایید چند لحظه همه چیز را کنار بگذاریم و به آن روزها بیندیشیم.

شینجی میکامی، یکی از شناخته شده ترین فعالان صنعت بازی های ویدئویی به شمار می رود که توانایی های بسیاری در خلق بازی های ترسناک دارد. اگر میکامی نبود، هیچ وقت سری بازی رزیدنت اویل نیز عرضه نمی شد و دنیا از این شاهکار بازیسازی بی نصیب می ماند.

امروز و حالا که این مطلب نگاشته می شود، رزیدنت اویل و کپکام (سازنده ی بازی) حال و روز چندان مساعدی را تجربه نمی کنند. رزیدنت اویل در نسخه های اخیر به نابودی کشانده شده و دیگر نمی تواند طرفداران قدیمی خود را راضی نگه دارد. بیهوده نیست اگر بگوییم که رزیدنت اویل 4، آخرین نسخه ی جالب توجه رزیدنت اویل بود و بعد از آن، میکامی برای همیشه با کپکام خداحافظی کرد.

در ادامه ی مطلب با دیجیاتو و فلش بک همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر بازی قدیمی هفته.

RE42

همان طور که در مطلب فلش بک بازی Devil May Cry نوشتیم؛ در اوایل سال ۱۹۹۹، به درخواست شینجی میکامی، ساخت بازی کلید خورد. در اصل، قرار بود بازی به عنوان نسخه ای جانبی برای سری رزیدنت ایوُل عرضه شود. نویسنده ی معمول سری رزیدنت ایول، یعنی نابورو سوجیمورا، خیلی زود پروسه ی نگارش سناریوی بازی را آغاز کرد.

هیدکی کامیا، که پیش از این نسخه ی دوم رزیدنت ایول را کارگردانی کرده بود، قصد داشت که بازی، ورژنی متفاوت، اکشن محور و “باحال” از همان سری را ارائه دهد؛ بنابراین، داستان ابتدایی، روایت شخصیتی به نام تونی بود که قصد داشت به دلیل برخی از توانایی فرابشری خود پی ببرد. توانایی هایی نظیر قدرت بدنی و جسمانی بسیار بیشتر از حد معمول که او را به موجودی کاملا متفاوت نسبت به انسان های عادی تبدیل می کردند. طبق معمول سری بازی هم، قرار بود که توانایی های تونی به واسطه ی علم بیوتکنولوژی پاسخ داده شود.

اما آن بازی، با تغییرات گسترده مواجه شد و در نهایت، در قالب فرنچایز جدید دویل می کرای عرضه شد. بنابراین در سال 2004، ساخت بازی از ابتدا آغاز شد. نوامبر سال 2002، بازی به عنوان یکی از 5 بازی انحصاری کنسول گیم کیوب نینتندو شناخته می شد و هیروشی شیباتا، کارگردانی آن را بر عهده گرفت. تا زمان معرفی بازی، 40 درصد از ساخت آن تکمیل شده بود.

RE41

نمایش های اولیه، لیون اس. کندی را نشان می دادند که در قلعه ای شبیه به یکی از مجموعه های کمپانی آمبرلا، با دشمنان رایج سری رزیدنت اویل به مبارزه می پرداخت. قرار بود در این نسخه، لیون کندی به نیرویی فرابشری دست یابد که کاربردهای زیادی در روند مبارزات و داستان داشت. کاراکتر اشلی، در آن نسخه وجود نداشت؛ اگرچه یک کاراکتر معرفی نشده ی مونث دیگر، جای وی را گرفته بود.

در سال 2003 میلادی و در همایش E3 همان سال، ورژنی جدید از بازی به نمایش گذاشته شد که با نام The Phantom Biohazard 4 شناخته می شد. میکامی به هنگام معرفی این نسخه، آن را ترسناک ترین بازی رزیدنت اویل توصیف کرد و حتی گفت که باید مراقب باشید تا هنگام تجربه آن «خودتان را خیس نکنید!»

این بازی در قلعه ای تسخیر شده توسط ارواح و سایر موجودات مشابه می گذشت و لیون کندی با دشمنانی نظیر عروسک های جان دار، شبحی با یک دست قلاب و چیزهایی از این دست مبارزه می کرد. در واقع بازی به شدت از ریشه های خود فاصله گرفت و موضوعات علمی تخیلی آن، جای خود را به مسائل ماورا الطبیعی دادند.

RE44

بسیاری از مکانیک های اصلی رزیدنت اویل 4، مانند دوربین روی شانه و یا استفاده از لیزر برای هدف گیری سلاح ها، در این نسخه شکل گرفت؛ اما به دلیل هزینه های بالای ساخت این نسخه و نیز مشکلات داستان و عدم تطابق آن با سایر قسمت های قبلی، پروژه بار دیگر کنسل شد و میکامی برای آخرین بار، ساخت دوباره ی رزیدنت اویل 4 را برعهده گرفت.

میکامی در مصاحبه ای گفت که برای ساخت ورژن نهایی، تحت فشار زیادی بوده است و کپکام تهدید کرد که اگر بازی به فروش مناسب نرسد، ساخت آن برای همیشه متوقف خواهد شد. تیم سازنده ی بازی بسیار خسته بود و این توانایی را نداشت که بار دیگر، سبک اکشن نسخه های قبلی را به سبک ترسناک تغییر دهد.

میکامی یک بار دیگر داستان بازی را از ابتدا بازنویسی کرد اما برخلاف نسخه های قبلی، بازی دیگر حول محور شرکت آمبرلا و کارهای شرارت آمیز آن ها نمی گشت؛ بلکه داستانی متفاوت و جذاب را به نمایش می گذاشت. خوش بختانه بسیاری از مستندات و طرح های نسخه ی جدید، از پیش آماده بودند و تنها باید دچار تغییرات کوچکی می شدند.

RE43

رزیدنت اویل 4 برای کنسول گیم کیوب عرضه شد و تنها در 12 روز، به فروش 320.000 نسخه ای در آمریکای شمالی رسید. ورژن اروپایی بازی هم در کم تر از یک ماه، 200.000 نسخه فروخت یا خیال کپکام از بابت فرنچایز خود راحت شود. تا سال 2011، فروش نسخه های پلی استیشن 2، کیم کیوب و Wii بازی به بیش از 5 میلیون واحد رسید تا نام بازی به عنوان پر فروش ترین بازی ترسناک تاریخ در کتاب رکوردهای گینس ثبت شود.

رزیدنت اویل 4 علاوه بر فروش موفقیت آمیز، بازخورد بسیار خوبی از طرف منتقدان و رسانه ها دریافت نمود و با کسب نمره ی میانگین 96 در وب سایت متاکریتیک، نام خود را به عنوان یکی از برترین بازی های تاریخ ثبت کرد. در سال 2005 نیز، بازی جوایز بسیار زیادی از جمله بهترین بازی سال در نمایش Spike Video Games Awards را کسب کرد.

با گذشت سال های بسیار، رزیدنت اویل 4 هم چنان جز یکی از برترین بازی های تاریخ شناخته می شود و وب سایت ها و مجلات بسیار زیادی، از آن به عنوان یکی از برترین بازی های پلی استیشن 2 و گیم کیوب یاد می کنند.

RE46

رزیدنت اویل 4 نه تنها واقعا یکی از برترین بازی های تاریخ به شمار می رود، بلکه تاثیر زیادی روی بازی های دیگر گذاشته است. سیستم دوربین روی شانه، بعدا به یکی از محبوب ترین سیستم ها تبدیل شد و از آن در بازی هایی نظیر بتمن، گیرز آو وار و Dead Space بهره گرفته شد.

از سوی دیگر، ترکیب اکشن و المان های ترسناک بازی به قدری خوب از آب در آمده بود که بازی هایی نظیر Silent Hill HomeComing و Alone In the Dark از آن الگوبرداری کردند. حتی استودیوی ناتی داگ نیز در پروسه ی ساخت بازی The Last of Us، نیم نگاهی به این بازی و المان های رایج آن داشت.

خوش بختانه تا به امروز نسخه های متعددی از بازی برای کنسول های پلی استیشن 3، اکس باکس وان و نیز پی سی عرضه شده که ارزش تجربه ی دوباره ی آن را بالا می برد. رزیدنت اویل 4 به عنوان یکی از برترین بازی های ترسناک و آخرین شاهکار شینجی میکامی در کمپانی کپکام، برشمرده می شود و تجربه ی آن بر هر گیمری ضروری است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (38 مورد)
  • امیرمهدی
    امیرمهدی | ۲۲ آبان ۱۳۹۵

    سلا چجور بازی ها زو دانلود کنم

  • MR RSD11!
    MR RSD11! | ۱۰ فروردین ۱۳۹۵

    من که زیاد اهل گیم و بازی نیستم فقط دوبا تمومش کردم....خیلی بازیش ترسناک و احساسی بود....وقتی میخاستی تیر بزنی دختره (اشلی) از ترس دستشو میگرفت رو قلبش...آخر بازی که سوار قایق موتوری شدن داشت گریم میگرفت....

  • mahdi
    mahdi | ۲۶ اسفند ۱۳۹۴

    salam

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی