ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مصاحبه دیجیاتو با اوپو؛ برندی چینی که می خواهد موبایل هایی با کیفیت به دست کاربران برساند

چندی است که در همهمه بازار پر ازدحام تلفن های هوشمند که پیشتر از سوی نامداران این صنعت به تسخیر درآمده، صداهایی هرچند ضعیف اما متفاوت از سرزمین اژدهای سرخ شنیده می شود و اوپو ...

مانی قاسمی
نوشته شده توسط مانی قاسمی | ۲۶ مهر ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

چندی است که در همهمه بازار پر ازدحام تلفن های هوشمند که پیشتر از سوی نامداران این صنعت به تسخیر درآمده، صداهایی هرچند ضعیف اما متفاوت از سرزمین اژدهای سرخ شنیده می شود و اوپو یکی از این نام هاست که حرف های زیادی برای گفتن دارد.

این کمپانی در سال 2004 میلادی در چین تاسیس شد و هدف نخست آن جذب جمعیت بالای این سرزمین پهناور از طریق موبایل های ارزان قیمت اما با کیفیتش بود. ولی موفقیت های روز افزون آن باعث شد که پا را از مرزهای چین فراتر گذاشته و موفقیت را در سایر کشورهای دنیا [عمدتا آسیایی] جستجو کند.

از همین رو بر آن شدیم تا در حاشیه نمایشگاه GITEX 2015 گپ و گفتی کوتاه داشته باشیم با خانم کاترینا لی مدیر برند اوپو در خارج از چین و همچنین مدیر دفتر این شرکت در ایران تا بیشتر در مورد سیاست های آن در رابطه با بازار کشورمان بدانیم. با دیجیاتو همراه باشید.

به غیر از چین، قصد دارید محصولات خود را به کدام کشورهای دنیا عرضه نمایید؟

IMG_9278

باید بگویم که خاورمیانه قطعا یکی از این مناطق است و پس از آن، کشورهای جنوب شرقی آسیا و مکزیک و استرالیا قرار دارند. اما اصلی ترین بازار هدف ما کشورهای جنوبی و شرقی آسیا هستند و از آن جمله می توانم به سنگاپور، ویتنام، مالزی و تایوان اشاره کنم؛ البته بدیهی است تعداد این کشورها بیشتر از مواردی هستند که نام بردم.

کدام بازارها برای شما پرسود تر هستند؟

ما در بازارهای مختلف خیلی خوب ظاهر شده ایم که برای نمونه می توانم از ویتنام یا مالزی یاد کنم. حدودا یک سال و نیم یا دوسال است که در ویتنام حضور داریم و در این مدت موفق شدیم که 13 درصد از سهم بازار این کشور را به خودمان اختصاص دهیم. همچنین در حدود یک سال در بازار میانمار حضور داشته ایم. در بازار مالزی هم توانسته ایم تقریبا هشت درصد از سهام فروش تلفن های هوشمند پیشرفته این کشور را از آن خود کنیم. البته آمار و ارقام مرتبا تغییر می کنند اما به طور کلی شرایط در ماه های اخیر به همان نحوی بوده که برایتان گفتم.

چه زمانی می توانیم حضور محصولات شما را در ایران شاهد باشیم؟

باید بگویم این مساله ایست که ذهن مدیر عامل ما را هم به خود مشغول کرده است [مدیر دفتر اوپو در ایران به خنده می گوید: شاید از فردا و در نهایت سه ماه آینده را اعلام می کند].

برندهای چینی عموما وجهه خوبی در ذهن کاربران ایرانی ندارند و معمولا نامشان مترادف است با کالاهای بی کیفیت. زمان زیادی طول کشید تا هوآوی این دیدگاه را در ذهن ایرانی ها تغییر دهد. برنامه شما برای این از بین بردن این تصور چیست؟

IMG_9287

بله به نظرم هرچیزی شروعی دارد. ما برای رسیدن به این هدف تلاشمان را از سال ها قبل آغاز کرده ایم. مردم حس های متفاوتی نسبت به محصولات چینی دارند و در وهله نخست باید بگویم که انتظار نداریم دیدگاه شان را نسبت به برندهای برخواسته از سرزمین اژدهای سرخ یک شبه تغییر دهیم.

ما برای این منظور قصد داریم محصولاتی با کیفیت خوب را به کاربرانمان عرضه کنیم. ممکن است الان حرف های من را باور نکنید اما زمانی که با محصولات ما کار کردید و از نزدیک آنها را لمس نمودید به کیفیت بالایشان پی می برید و نظرتان تغییر می کند.

بنابراین باید بگویم که واقعا دوست دارم محصولات اوپو مردم را تشویق به خرید کالاهای چینی کنند و آنوقت است که می توانند در مورد کیفیت آنها نظر بدهند و بگویند که خوب است یا بد. این دقیقا همان کاری است که ما انجام می دهیم؛ یعنی محصولاتی می سازیم که خود گویای کارایی و کیفیت شان هستند. ما دقیقا با همین شرایط در جنوب و شرق آسیا روبرو هستیم و مردم در برابر کالاهای چینی مقاومت می کنند.

اما باور داشته باشید که پس از امتحان کردن این دستگاه ها نظرتان تغییر می نماید. آن وقت است که به دوستان خود خواهید گفت، این محصول کیفیت بالایی دارد و امکانات بسیار خوبی برایش در نظر گرفته شده و حتی ممکن است به کسانی که می شناسید پیشنهاد خریدش را بدهید.

اوپو همیشه تلاش کرده که محصولاتی مبتکرانه را طراحی کند و تصورم بر این است که شرکت شما حالا بیش از 4500 پتنت ثبت شده را در اختیار دارد. اما زمانی که به بازار نگاه می کنیم در می یابیم که محصولات سایر شرکت ها که عموما هم تقلیدی از اپل یا برندهای مطرح دیگر هستند، موفق تر هستند و سهم شان از بازار بیشتر از اوپو است. به نظرتان مشکل از کجا ریشه می گیرد؟

IMG_9283

ما باورها و آرمان های خودمان را داریم و ابدا قصد نداریم در مورد عملکرد شرکت های دیگر و استراتژی هایشان قضاوت کنیم. اما شرکت هایی مانند اوپو دوست دارند که توجه ویژه کاربران را به خود جلب نمایند. ما موفقیت ها و دستاوردهای خودمان را داشته ایم و محصولاتی را در سبد کالاهایمان داریم که مایه افتخارمان هستند.

از طرفی تلاش می کنیم که با استفاده از استراتژی های بازاریابی بلند مدت خود و با کمک شرکای نزدیک مان محصولاتی ماندگار را تولید کنیم و این باور ماست. ما اعتقادی به سرمایه گذاری کوتاه مدت در بازار نداریم. ایران مثال خوبی برای این سوال شماست. تقریبا بیش از یک سال است که در بازار ایران حضور داریم و در این مدت تلاش داشتیم بفهمیم مردم شما چه می خواهند، به چه چیزهایی اهمیت می دهند و اینکه رقبای مان در این بازار چه می کنند. دوست داریم از حقایق درس بگیریم و سپس با در نظر داشتن همه این اطلاعات این سوال را از خود می پرسیم که بهترین محصول برای ایرانی ها چیست؟

آیا فکر نمی کنید که اگر در حوزه بازاریابی بیشتر تلاش کنید می توانید جایگاهی به مراتب بهتر از موقعیت فعلی تان داشته باشید؟ در واقع به نظر من بودجه بازاریابی شما پایین است و بازار الان بیش از هر زمان دیگری رقابتی است. در نتیجه ضرورت دارد برای آنکه پول بیشتری دربیاورید بودجه بیشتری را صرف کنید. منظور من صرفا ایران نیست و همه بازارهای شما را می گویم.

فکر می کنم که چه از منظر جهانی و چه از نقطه نظر منطقه ای [ایران] مدیرعامل ما به زودی جزئیات بیشتری را در این رابطه منتشر می کند. اما من شخصا نظری متفاوت از شما دارم. همانطور که می دانید ما تنها سه سال است که فعالیت مان را در بازارهای جهانی غیر از چین شروع کرده ایم و در این مدت تلاش های زیادی برای شناساندن محصولاتمان انجام داده ایم.

کاری که ما انجام می دهیم نه مقیاس منطقه ای دارد و نه اینکه به یک همکاری یک ساله و کوتاه مدت مربوط می شود. در واقع دوست داریم رابطه ای بلند مدت را با مشتریان و البته شرکای تجاری مان داشته باشیم. تردیدی نیست که ما هم تمایل داریم بودجه بیشتری را برای شناساندن محصولاتمان در سطح جهانی صرف کنیم و باید بگویم که در جنوب و شرق آسیا و همچنین خانه خودمان چین، فعالیت های بازایابی زیادی انجام می دهیم و برای نمونه تیزرهای تبلیغاتی خود را در برنامه های تلویزیونی پر مخاطب پخش می کنیم یا اینکه حامی مالی رویدادهای مختلف می شویم و مطمئن باشید که سرمایه های هنگفتی را در حوزه مارکتینگ در بازار این کشورهای صرف کرده ایم. لذا می خواهم به شما اطمینان دهم که ما برای حصول اطمینان از بابت ارتباط خوبمان با مشتریان خود برنامه های مختلفی در حوزه بازار یابی داریم.

بگذارید سوال دیگری را مطرح کنم. در حال حاضر شرکت هایی مانند سونی یا اچ تی سی عملکرد خوبی در حوزه موبایل ندارند آیا تصور می کنید که اوپو روزی این برندها را خریداری نماید؟

خوب باید بگویم که پاسخگویی به این سوال بسیار دشوار است اما مطمئنم که برای پیروزی باید تمام تمرکز خود را روی کاری که انجام می دهیم بگذاریم. بنابراین نه از موفقیت شرکت های بزرگ می ترسیم و نه اینکه برای مثال وقتی خبر عملکرد ضعیف اچ تی سی را می شنویم دست به انجام کارهای تازه ای می زنیم تا از فرصت به وجود آمده حداکثر بهره را ببریم.

ما فقط می خواهیم روی کار خودمان تمرکز کنیم و مطمئن شویم که مردم در نهایت کالایی با کیفیت و امکانات خوب و البته قیمت منطقی را خریداری می کنند و باید این نکته را نیز اضافه کنم که تا به حال استقبالشان خوب بوده است. هر شرکتی منابع محدود خود را در اختیار دارد پس ما هم ترجیح می دهیم روی منابع و کالاهای خودمان تمرکز نماییم؛ مطمئن شویم کارمان را خوب انجام می دهیم؛ محصولاتمان کیفیت مطلوبی دارند و مشتریانمان راضی هستند.

برنامه هایتان برای خدمات پس از فروش چیست؟

در حال بررسی این مساله هستیم و قصد داریم که خدمات دراز مدت و بی نظیری را به مشتریانمان عرضه نماییم.

سوال آخر اینکه آیا دیگر محصولات اوپو را هم در ایران خواهیم دید؟

در آینده نزدیک خیر. در واقع می خواهیم تمرکز خود را روی تلفن های هوشمند قرار دهیم. ما یک برند کاملا جدید در ایران هستیم و باید مطمئن شویم هر قدمی که بر می داریم محکم و قابل اطمینان است. بنابراین عجله ای برای این منظور نداریم و مصمم هستیم تنها یک کار را خوب انجام دهیم.

آیا چیز دیگری هست که بخواهید به صحبت های خودتان اضافه نمایید؟

شخصا باید بگویم که تلفن هوشمند R7S محصول فوق العاده ایست. این حرف را به این خاطر که برای اوپو کار می کنم نمی گویم و برای تایید حرف های من بهتر است خودتان از نزدیک با این موبایل کار کنید و با کیفیت و امکانات خوبش آشنا شوید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (41 مورد)
  • محمد
    محمد | ۲۸ مهر ۱۳۹۴

    دوستان ببخشید که اینجا مطرح میكنم، به نظرتون گوشی honor6 گوشی خوبی هست؟
    تو این رنج قیمت چی پیشنهاد میدین.ممنون

  • Amc1
    Amc1 | ۲۷ مهر ۱۳۹۴

    سلام من همون Ali.varzide هستم.ممنونم sony 1946

    هنوز اکسپریا زد 5 نیومده تا بیاد و قیمتش متعادل بشه چند ماهی طول میکشه. و البته یه دلیل دیگه برای نخریدنش دارم که هنوز s810 پردازندش امتحانش رو پس نداده که مثل قبل هنوز هم مشکل داره یا نه مشکلش حل شده و تا این مسئله مشخص شه چند وقتی میگذره....

    باز هم سوالم رو اینجا مطرح میکنم تا دوستای دیگه هم نظرشون رو بگن.

    من میخواستم آیفون ۶ بخرم ولی چون نسخه ۱۶گیگش بنظرم کمه(بنظرتون برای موزیک و بازی و برنامه کم نمیاد؟) و نسخه ۶۴ گیگش هم خیلی گرون میشه پشیمون شدم و یه نگاهی به گلکسی اس ۶ انداختم و بعدش برادرم گفت آیفون ۵اس بگیرم چون آی او اس دوست دارم. حالا میخوام کمکم کنید که بدونم کدومشون رو بگیرم. حقیقتش چون از تولید ۵اس حدودا دوسال گذشته میترسم از پس اجرای بازی ها و برنامه ها ی جدید خوب برنیاد و یا آپدیت آی او اس ۹ که براش میاد کند بشه و اذیتم کنه. بنظرتون کدوم یکیش رو بخرم البته اگه پیشنهاد دیگه ای هم به جز این دوتا داشتید با دلیل بگید لطفا. مرسی

    • Great_M
      Great_M | ۲۷ مهر ۱۳۹۴

      دوست من شانزده گيگ كمه،اولا كه دوازده گيگ در اختيارات ميذارن كه به سرعت هم پر ميشه، اگه فايو اس بخري بد نيست كند هم نميشه تو iOS 9.0.2 ولي به نظر من وقتي آيفون سيكس شصت و چهار با يكم هزينه بيشتر بخري:
      -گوشيت حالا حالا ها كند نميشه و از همه بازي ها پشتيباني ميكنه
      -تا پنج سال ديگه پشتيباني سريع داري
      -بينه خودمون بمونه آيفونت خيلي شبيه به سيكس اس هستش
      در هر صورت اولويت من اينطوريه: سيكس شصت و چهار،اس سيكس شصت چهار،فايو اس، سيكس شانزده

  • zoroastrian
    zoroastrian | ۲۷ مهر ۱۳۹۴

    ایول عالی بود مرسی .

  • reza_mohammadi
    reza_mohammadi | ۲۷ مهر ۱۳۹۴

    البته خب اگه با مدیران برندهای مهم تر هم مصاحبه کنید و به خصوص این سوال رو بپرسین که چرا با توجه به فروش و سود خوبی که از بازار ایران میبرن پشتیبانی ناعادلانه ای واسه کاربرای فارسی زبان و به خصوص ایرانی ها میذارن
    و دوم اینکه درسته که هر کشور واسه تعاملات بازرگانی و واردات و فروش کالا قوانین و تعرفه های خاصی رو داره اما آیا این دلیل میشه که کل قیمت گذاری محصولات خودشون رو که در انحصار هم هست به عهده وارد کننده بذارن!! و اونها هم واسه سود بیشتر و کم نشدن حاشیه سودشون از فروش اجناس قدیمی تر قیمت کالاهای جدید رو کاذب بالا ببرن!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی