ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استراتژی رشد

5 ترفند تقویت حافظه از زبان اِد کوک

اد کوک، مدیر عامل و یکی از مؤسسان Memrise به عنوان یک کارآفرین سابقه ی عجیبی دارد. او به جای پیوستن به مدرسه ی کسب و کار و یا سالها سابقه ی مشاوره، بخش اعظم ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲۶ مهر ۱۳۹۴ | ۱۵:۰۰

اد کوک، مدیر عامل و یکی از مؤسسان Memrise به عنوان یک کارآفرین سابقه ی عجیبی دارد. او به جای پیوستن به مدرسه ی کسب و کار و یا سالها سابقه ی مشاوره، بخش اعظم جوانی خود را صرف شرکت در مسابقات سنجش حافظه کرده است و با نشان دادن استعداد خارق العاده در به حافظه سپاری، برنده ی بسیاری از این مسابقات شده است. کوک به عنوان یک نمونه موفق شده است در زمانی کمتر از یک ساعت ترتیب بیش از 800 کارت بازی را به خاطر بسپرد.

چنین تجربه ای اغلب مواقع مسیر معمول یک رهیر کسب و کار برای زندگی نیست اما در واقع بهترین آمادگی برای نقش فعلی کوک بوده است. اگر تا کنون با Memrise آشنایی نداشته اید، باید بگوییم ابزار فوق العاده ای برای کمک به افراد در یادگیری سریع تر هر چیزی است، از حقایق علمی گرفته تا یک زبان خارجی. این ابزار از ارتباط دادن نکات مورد نظر با کلمات یا ایده های جدیدی که بهتر در ذهن می مانند بهره می گیرد. Memrise به ویژه برای به حافظه سپردن واژگان جدید یک زبان خارجی بسیار مفید عمل می کند.

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

رویکرد شرکت کوک پایه ی علمی دارد و دیگر مؤسس آن، دانشمندی در زمینه ی علوم عصبی به نام گرِگ دیتر است. آنها برای کار خود نه تنها از جدید ترین یافته های حوزه ی یادگیری و حافظه، بلکه از تجربه ی غیر متعارف کوک بهره می گیرند. شرکت مذکور در حال حاضر مشغول انجام آزمونی است که می تواند مشخص کند بهترین شیوه برای یادگیری در مجموع کدام است. کوک، با زبان خود به بیان 5 ترفند تقویت حافظه می پردازد که آنها را در ادامه می خوانیم:

1- مکان نقشی کلیدی دارد

دستکاری شدید حافظه توسط مکان، احساس مشترکی است که بسیاری از ما آن را تجربه کرده ایم. برای مثال، فرض کنید در آشپزخانه هستید. با خود می گویید «باید بارانی ام را از داخل اتاق خواب بردارم» و به سمت اتاق خواب می روید. همینکه به آنجا می رسید نمی توانید به خاطر بیاورید برای چه به آنجا مراجعه کرده اید. دوباره به آشپزخانه باز می گردید و بلافاصله موضوع را به یاد می آورید. باز به سمت اتاق خواب بر می گردید و دوباره فراموش می کنید دنبال چه چیزی آمده بودید. من یک متخصص حافظه هستم و برای من پیش آمده که سه بار این کار خنده دار را تکرار کنم. ترفند کار این است که اول خود را در مکان مورد نظر تصور کنید، بعد سعی کنید آنچه به دنبالش هستید را به خاطر بسپارید. بدین ترتیب محیط تازه ای که در آن قرار می گیرید یادآور آنچه به دنبالش می گردید خواهد بود.

2- مغز خود را تمرین دهید

برای آماده نگه داشتن حافظه نیز همان چیزهایی را لازم خواهید داشت که در کل برای آماده نگه داشتن ذهن خود به آنها نیاز دارید: تحریک زیاد، فعال نگه داشتن خود از لحاظ ذهنی و یادگیری چیز های تازه. چه جدول حل کردن باشد، چه گفتگو درباره ی موضوعات پیچیده، یاد گیری زبان خارجی، و یا انجام یک کار ساده ی دستی، فعال نگه داشتن مغز هسته ی سلامت ذهنی را تشکیل می دهد و با بالا رفتن سن، کنترل ذهن را در دست شما نگه خواهد داشت.

3- بازی های فکری انجام دهید

هر نوع اطلاعاتی که در حافظه قرار می گیرد با انواع دیگر متفاوت است. به همین دلیل سنجش آن آزمونی کلی ندارد. اما بازی های زیادی هست که انجام دادنشان برای حافظه خوب است. برای مثال، از کسی بخواهید فهرستی 20 تایی از کلمات را روی کاغذ بنویسد. یک دقیقه به خودتان فرصت به یادسپاری بدهید و بعد سعی کنید آن 20 کلمه را به ترتیب به یاد بیاورید. 14 نتیجه ی خیلی خوبی به شمار می رود. چند بار دیگر همین کار را با فهرستی 20 تایی از اعداد، فهرستی 10 تایی از نام گل ها، یا چهره ی افراد و نامهایشان انجام دهید. هر کدام از اینها حافظه ی شما را به شکلی خاص به چالش می کشد. هرچه بیشتر این کار را تمرین کنید، مهارت بیشتری در آن پیدا خواهید کرد.

4- تکرار، تکرار، تکرار

اگر لازم است چیزی را به خاطر بسپارید، آن را تکرار کنید، خودتان را بیازمایید و آن را مرتب مرور کنید. یکی از عادات بسیار خوب در زمینه ی تقویت حافظه، عادت «به یاد آوردن دوباره ی اطلاعات» است. در پایان هر روز، به تمام کارهایی که در آن روز انجام داده اید فکر کنید. همین تکرار ساده برای اینکه چیزی از خاطرتان نرود کافی است و می تواند شفافیت کلی ذهنتان را تا حد قابل توجهی تقویت کند.

5- داستان تعریف کنید

ما موجودات روایتگری هستیم و حافظه مان به طور اخص با هر چیزی که قالب داستان به خود بگیرد به وجد می آید. خرید روزانه، تمایلات شخصی، و حتی حقایق معمولی زندگی خود را به صورت ماجرا های کوتاه یا بلند در بیاورید تا آنها را خیلی بهتر از قبل به خاطر بسپارید. قانون کلی این است که هر چه توجه ما به موضوعی بیشتر باشد، آن را بهتر به یاد می آوریم. حال چطور توجهمان را بیشتر کنیم؟ پاسخ همیشه این است که باید دید در آنچه نیاز داریم به حافظه بسپاریم چه چیز جالب توجهی می توان یافت. اگر یک ماجراست، خود را درون آن قرار بدهید و از آن لذت ببرید. اگر یک مکالمه است، سعی کنید در معنای آن غرق شوید. اگر یک حقیقت است، سعی کنید چیز جالبی در موردش پیدا کنید که در خاطرتان بماند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • امیر
    امیر | ۲۷ مهر ۱۳۹۴

    ممنون از شما, این بخش بسیار مفید و دوست داشتنی ای هست واسه من

  • Ghazanfar Didindipour
    Ghazanfar Didindipour | ۲۷ مهر ۱۳۹۴

    "همینکه به آنجا می رسید نمی توانید به خاطر بیاورید برای چه به آنجا مراجعه کرده اید. دوباره به آشپزخانه باز می گردید و بلافاصله موضوع را به یاد می آورید. باز به سمت اتاق خواب بر می گردید و دوباره فراموش می کنید دنبال چه چیزی آمده بودید."

    3 بار؟ واقعا؟

  • عیاس
    عیاس | ۲۶ مهر ۱۳۹۴

    خواهشا از این موارد بیشتر بزارید . من ک لذت میبرم . من اگه در روز کمتر از 5 بار به دیجیاتو سر نزنم خوابم نمیبره. خیلی خیلی ناین نکات و این موضوعات جدید بهم کمک کردن و می کنند . مرسی از تمام زحماتی ک میکشید از جمله نویسنده یا مترجم عزیز.سپاس فراوان

  • احسان حیدری
    احسان حیدری | ۲۶ مهر ۱۳۹۴

    از آقای پیام ادیب در رابطه با محتواهای عالی ای که به اشتراک میگذارند تشکر و قدردانی دارم.
    شاد و پیروز باشید

مطالب پیشنهادی