ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: Sony Xperia Z5 [به همراه بررسی ویدیویی]

سونی از زمان عرضه نخستین تلفن هوشمند سری Xperia Z در سال ۲۰۱۳ تاکنون روند نسبتاً متفاوتی را نسبت به رقبای خود برگزیده است. این شرکت هر ۶ ماه پرچمدار جدیدی عرضه می کند که هرچند ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۵ آبان ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

سونی از زمان عرضه نخستین تلفن هوشمند سری Xperia Z در سال ۲۰۱۳ تاکنون روند نسبتاً متفاوتی را نسبت به رقبای خود برگزیده است.

این شرکت هر ۶ ماه پرچمدار جدیدی عرضه می کند که هرچند طراحی آن یکسان مانده، اما از مدل قبلی کوچکتر است و قوی ترین چیپست و بهترین سنسور دوربین درون آن قرار گرفته اند.

این موضوع البته باعث از بین رفتن تنوع محصولات نشده و سازنده ژاپنی معمولاً نسخه های مختلفی از پرچمداران خود را در اندازه های متنوع و برای رفع نیاز های گوناگون به بازار عرضه می کند.

سال گذشته Z3 Compact محصول بسیار جذابی به شمار می رفت و اکنون Z5 Compact (بررسی دیجیاتو) یکی از بهترین تلفن های هوشمند ساخته شده تاکنون با اندازه کوچک به شمار می رود.

Z5 Premium نیز گران قیمت ترین پرچمدار فعلی و نخستین تلفن هوشمندی است که به نمایشگر با رزولوشن 4K مجهز شده است.

در بین این دو محصول اما Xperia Z5 قرار می گیرد که از نسخه کامپکت قوی تر و بزرگتر است و نسبت به مدل پریمیوم نیز قیمت پایینتری دارد.

با بررسی دیجیاتو از این تلفن هوشمند همراه باشید تا ببینیم بهبودهای انجام گرفته روی پرچمداران سونی در ۲ سال اخیر به چه نتیجه ای انجامیده است.

بررسی ویدیویی

طراحی

نمایش ۳۶۰ درجه تصویر را بچرخانید

اگر کاربر سونی باشید می دانید این شرکت در زمینه ایجاد تغییر بسیار دست به عصا عمل می کند. هرچند این تغییرات در «زد ۵» به اوج خود رسیده اند، اما باز هم طراحی پرچمدار جدید اختلاف فاحشی با نسل های پیشین ندارد.

سونی در «زد ۵» دکمه power همیشگی (که به نشانه زبان طراحی اومنی بالانس تبدیل شده بود) را با حسگر اثر انگشت جایگزین کرده و برای بخش پشت بدنه هم از شیشه مات استفاده شده که لمس آن حس مطلوبی دارد و نسبت به نسل های پیشین اثر انگشت کمتری جذب می کند.

sony z five (17)

در مورد رنگهای ارائه شده برای بدنه نیز لازم است به سفید، مشکی، طلایی و سبز اشاره کنیم.

تغییرات عمده اما در همین دو نکته خلاصه می شوند و دیگر خصوصیات بی شباهت به گذشته نیستند. «زد ۵» ۱۵۴ گرم وزن و ابعادی برابر ۱۴۶ در ۷۲ میلی متر دارد و ضخامت آن نیز به ۷.۳ میلی متر می رسد.

sony z five (10)

در مجموع می توان گفت پرچمدار جدید نسبت به مدل پیشین اندکی ضخیم تر و سنگین تر شده است، البته این موضوع آنقدری محسوس نیست که در ارگونومی دستگاه اثر داشته باشد.

این بار اما تیزی نوار فلزی اطراف بدنه را هنگام نگه داشتن دستگاه تا حدی احساس می کنید و این موضوعی است که سبب می شود ارگونومی پرچمدار پیشین را از «زد ۵» اندکی مطلوب تر بدانیم.

sony z five (9)

روی این نوار فلزی مثل همیشه دکمه شاتر فیزیکی، درگاه ۲ سیم کارت نانو و کارت حافظه MicroSD، دکمه های صدا و درگاه Micro USB حضور دارند که مورد آخر مثل مدل پیشین فاقد درپوش است و اتصال دستگاه به کابل را ساده می کند.

sony z five (33)

گوشه های این نوار فلزی نیز مثل سابق پلاستیکی هستند تا بدنه دستگاه در برابر ضربه مقاوم تر باشد.

sony z five (11)

در مورد ضد آب بودن بدنه نیز نکته جدیدی وجود ندارد و «زد ۵» هم مثل نسل های پیشین از تاییدیه IP68 برخوردار است که به لطف آن می توانید تلفن هوشمند خود را به مدت ۳۰ دقیقه تا عمق ۱.۵ متری آب شیرین غوطه ور کنید.

sony z five (32)

سونی در تبلیغات پرچمداران پیشین خود تاکید زیادی روی این قابلیت داشت، و معمولاً تصویر فردی در حال استفاده از تلفن هوشمند درون استخر را به نمایش می گذاشت. در تبلیغات «زد ۵» اما عموماً شاهد فردی هستیم که زیر باران قرار دارد و به نظر می رسد شرکت ژاپنی در تصمیم خود برای تشویق کاربران به بردن این پرچمداران درون استخر و موارد اینچنینی تجدید نظر کرده باشد.

در مجموع می توان گفت ۳ پرچمدار جدید سونی هرچند از نظر ظاهری تفاوت های چشمگیری نسبت به اولین تلفن هوشمند سری Z ندارند، اما هرکدام در نوع خود زیباترین پرچمدار ساخته شده به دست سازنده ژاپنی هستند و این شرکت توانسته در طی سالهای اخیر مراحل بلوغ زبان طراحی خود را با موفقیت طی کند تا به «زد ۵» برسد؛ البته با صرف نظر از حاشیه های اطراف نمایشگر که هنوز هم به ضخامت قبل هستند.

نمایشگر

sony z five (24)

این بخش را می توان مهمترین وجه تمایز ۳ پرچمدار جدید به حساب آورد. البته در این میان رزولوشن ۱۰۸۰ و تراکم ۴۲۸ پیکسل در هر اینچ نمایشگر IPS «زد ۵» از زمان «زد ۲» بدون تغییر باقی مانده است.

وقتی این موضوع را با روزلوشن QHD و تراکم ۵۷۷ پیکسل در اینچ رقیبی مثل Galaxy S6 سامسونگ و دیگر محصولات مجهز به نمایشگرهای پرطمطراق مقایسه می کنیم، به نظر می رسد سونی در رقابت مغلوب شده باشد، اما سازنده ژاپنی سعی کرده ثابت ماندن اعداد را با ایجاد بهبود در عملکرد صفحه نمایش و فناوری های مورد استفاده جبران کند.

از جمله این فناوری ها می توان به Triluminos اشاره کرد که نمایش طیف گسترده تری از رنگها را امکان پذیر می کند. استفاده از موتورهای X-Reality و BRAVIA Engine 2 نیز به کاهش نویز، افزایش جزئیات و بالا رفتن کنتراست منجر شده است.

تنظیمات نرم افزاری این قسمت نیز در بخش مربوط به نمایشگر ارائه شده که با ورود به آن ۳ انتخاب خواهید داشت، X-Reality for mobile برای نمایش طیف پویاتری از رنگ ها، حالت Super-vivid برای نمایش رنگهای اغراق شده و حالت Off برای غیر فعال کردن بهبودهای نرم افزاری.

Screenshot_2015-10-27-22-05-34

البته باید توجه داشته باشید با فعال کردن هریک از دو حالت، حداکثر روشنایی به شکل نسبتاً محسوسی کاهش خواهد یافت و برای استفاده از دستگاه زیر نور مستقیم خورشید بهتر است از آنها استفاده نکنید.

White balance نیز بخش دیگر تنظیمات نمایشگر است که با استفاده از آن می توانید نحوه نمایش رنگ ها را بر اساس میل و سلیقه خود تنظیم نمایید، البته به شکل کاملاً دستی و بدون وجود حالت های پیش فرض.

Screenshot_2015-10-27-22-05-51

از دیگر تنظیمات بخش نمایشگر نیز می توان به Glove mode برای استفاده از دستگاه با دستکش، Tap to wake up برای روشن کردن صفحه نمایش خاموش با ۲ ضربه و Smart backlight control اشاره کرد که در صورت فعال کردن آن، هنگامی که «زد ۵» را برای استفاده در دست بگیرید از خاموش شدن نمایشگر جلوگیری خواهد شد.

سونی ضمناً به نمایشگر پرچمدار جدید یک فیلتر کنتراست اضافه کرده که بین پنل LCD و بخش backlight قرار گرفته و باعث می شود رنگ مشکی عمیق تر از همیشه به نمایش در آید. از دیگر خصوصیات نمایشگر محصول نیز می توان به لایه محافظ و لایه ضد جذب چربی اشاره کرد.

حداکثر روشنایی نمایشگر «زد ۵» در حالت عادی به حدود ۵۸۰ نیت می رسد که با قرار گرفتن زیر تابش مستقیم خورشید این میزان تا حدود ۶۰۰ نیز خواهد رسید، اما این بخش نسبت به پرچمدار پیشین افت داشته است.

sony z five (28)

این موضوع را می توان عمده ترین نقطه ضعف نمایشگر به حساب آورد و هرچند عملکرد صفحه نمایش زیر نور مستقیم خورشید قابل قبول است، اما با توجه به پرچمدار بودن «زد ۵» می توانست بهتر باشد.

در مجموع می توان گفت هرچند نمایشگر «زد ۵» از زمان «زد ۲» تاکنون تغییر چشمگیری نداشته، اما با این حال عملکرد بسیار مناسبی دارد و استفاده از آن برای مشاهده ویدیو، مرور وب و مطالعه لذت بخش است.

سونی علاوه بر این با ارائه نسخه پریمیوم به کاربران امکان داده در صورت نیاز به کیفیت بالاتر، پرچمداری تهیه کنند که به نخستین صفحه نمایش با رزولوشن 4K در بازار مجهز است.

نرم افزار

sony z five (1)

«زد ۵» به شکل پیش فرض از اندروید آب نبات چوبی ۵.۱.۱ بهره مند است که آخرین نسخه این پلتفرم به شمار می رود و رابط کاربری آشنای سازنده روی آن قرار داده شده است.

این رابط کاربری در سالهای اخیر شمایل یکسانی داشته و سونی در آن سعی کرده خصوصیات کلی اندروید خالص را حفظ کند، اما در محصول جدید تفاوت هایی نیز قابل مشاهده هستند، برای نمونه ویجت های لاک اسکرین در «زد ۵» وجود ندارند و pane ها یا بخش های مجزای این قسمت نیز حذف شده اند.

Xperia Z5 Digiato SC01

خصوصیات عمده رابط کاربری اما مثل گذشته هستند، نوار نوتیفیکیشن ها با سوایپ از بالا نمایان می شود و با کشیدن ۲ انگشت نیز بخش تنظیمات سریع ظاهر خواهد شد که روی آن می توانید تا ۱۳ toggle مختلف را قرار داده و از آنها برای کنترل عملکردهای مختلف دستگاه مثل خاموش و روشن کردن وای-فای، چراغ قوه و غیره استفاده کنید.

Xperia Z5 Digiato SC02

برنامک ها نیز از دیگر امکانات رابط کاربری سونی هستند که در «زد ۵» وجود دارند و با استفاده از آنها می توانید نسخه کوچکی از اپلیکیشن های ماشین حساب، مرورگر اینترنت و غیره را، روی پنجره نرم افزارهای دیگر باز کنید.

Xperia Z5 Digiato SC03

بخش کشوی اپلیکیشن ها دچار تغییرات اندکی شده و برای تعیین ترتیب نمایش نرم افزارها یا حذف آنها از روی حافظه، بجای استفاده از منوی سمت چپ، لازم است روی دکمه کوچک تعبیه شده در گوشه بالا سمت راست اشاره کنید. در کنار این دکمه نیز گزینه جستجو وجود دارد که برای یافتن سریع اپلیکیشن ها می توان از آن کمک گرفت.

Xperia Z5 Digiato SC04

اپلیکیشن های پیش فرض نیز مثل سابق وجود دارند که البته اکثر آنها قابل حذف کردن هستند. از جمله این نرم افزارها می توان به اپلیکیشن های پخش ویدیو، موسیقی، آلبوم تصاویر، فایل منجر، Movie Creator برای ایجاد خودکار کلیپ های ویدیویی از عکس ها، Sketch برای نقاشی و Lifelog برای ثبت فعالیت های کاربر مثل تعداد قدم ها و میزان خواب اشاره کرد.

Xperia Z5 Digiato SC05

سونی قابلیت شخصی سازی را نیز فراموش نکرده و theme های مختلفی برای دانلود و استفاده روی «زد ۵» ارائه شده اند.

در مجموع می توان گفت رابط کاربری سونی نسخه نه چندان تغییر یافته از اندروید خالص است که ظاهر آن از همیشه زیباتر شده و المان های مختلف زبان طراحی متریال در بخش های مختلف آن قابل مشاهده هستند.

سخت افزار

sony z five (27)

سونی با وجود مشکلات پرچمدار پیشین، باز هم در محصول جدید به سراغ اسنپدراگون ۸۱۰ رفته است. این چیپست ۶۴ بیتی به ۴ هسته Cortex-A53 با سرعت ۱.۵ گیگاهرتز و ۴ هسته Cortex A57 با سرعت ۲ گیگاهرتز مجهز است و در کنار آن از ۳ گیگابایت حافظه رم بهره می برد.

هرچند این چیپست در ظاهر تفاوتی با مدل استفاده شده در نسخه پیشین ندارد، اما سازنده در محصول جدید از ۲ لوله گرمایی و خمیر حرارتی استفاده کرده تا گرمای بیش از حد به ایجاد مشکل در اجرای اپلیکیشن ها و عملکرد دستگاه منجر نگردد.

برای مقایسه عملکرد «زد ۵» با مدل پیشین از بنچمارک AnTuTu استفاده کردیم که توانایی چیپست را به شکل یک مجموعه کامل شامل پردازنده، رم و واحد پردازش گرافیکی سنجش می کند.

«زد ۵» در این تست با کسب امتیاز نزدیک به ۶۰ هزار نشان داد این بار دیگر جای نگرانی وجود ندارد و توان پردازشی دستگاه برای جلوگیری از مشکل ایجاد گرما محدود نشده است.

Xperia Z5 Digiato Antutu

GeekBench 3 نیز بنچمارک دیگری است که عملکرد هسته های پردازشی دستگاه را به شکل تکی و چندتایی سنجش می کند. پرچمدار جدید در این تست برای عملکرد تک هسته امتیاز ۱۳۵۰ و برای چند هسته امتیازی نزدیک به ۴۵۰۰ را ثبت کرد.

Xperia Z5 Digiato Geekbench

سونی اما ادعا می کند الگوریتم های پردازشی «زد ۵» بهینه تر هستند و دستگاه تنها در مواقع لزوم بیشترین توان چیپست را وارد عمل می کند. برای بررسی بیشتر این موضوع تعدادی بازی دارای گرافیک سنگین را روی محصول نصب کردیم.

هرچند گرم شدن بدنه هنگام پردازش های سنگین کاملاً محسوس بود، اما در مجموع می توان گفت «زد ۵» مشکلی در اجرای اپلیکیشن ها ندارد و دیگر شاهد مشکلاتی مثل بسته شدن رابط کاربری دوربین به دلیل ایجاد گرمای بیش از حد در هنگام تصویر برداری نخواهیم بود.

«زد ۵» ضمناً به ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی مجهز است که حدود ۲۳ گیگابایت آن در اختیار کاربر قرار دارد و در صورت نیاز به فضای بیشتر می توان از کارت های MicroSD با ظرفیت تا ۲۰۰ گیگابایت استفاده کرد.

حسگر اثر انگشت

sony z five (25)

سونی در «زد ۵» دکمه پاور همیشگی محصولات سری Xperia Z که به نشانه زبان طراحی اومنی بالانس تبدیل شده بود را به دست فراموشی سپرده و به جای آن از دکمه تخت و بزرگتری استفاده کرده که حسگر اثر انگشت درون آن تعبیه شده است.

محل این حسگر موجب می شود هنگام بیرون آوردن دستگاه از جیب، دکمه به شکل طبیعی زیر انگشت شما قرار گرفته و به ساده ترین شکل قادر باشید قفل دستگاه را باز کنید.

این حسگر قابلیت تشخیص تا ۵ اثر انگشت مختلف را دارد، اما در حال حاضر تنها امکان باز کردن قفل دستگاه با آن وجود دارد و انتظار می رود موارد دیگر در آینده و با ارائه نسخه بعدی اندروید به «زد ۵» اضافه گردند.

آخرین نکته نیز اینکه حسگر اثر انگشت در صورت خیس شدن عمل نمی کند و برای استفاده از آن لازم است این بخش از دستگاه را خشک نمایید.

دوربین

sony z five (21)

«زد ۵» نخستین تلفن هوشمندی است که از زمان Xperia Z1 تاکنون سنسور دوربین آن تغییر کرده است. این محصول به سنسور ۲۳ مگاپیکسلی IMX300 مجهز است و در کنار آن از یک لنز مدل G با گشودگی دیافراگم f/2.0 استفاده شده که تصاویر عریض تری ثبت می کند و به گفته سازنده میزان جذب نور توسط آن نیز بالاتر است.

ویژگی جدید دیگر نیز سیستم فوکوس هیبریدی است که عموماً به دوربین های DSLR تعلق دارد و باعث شده «زد ۵» با ۰.۰۳ ثانیه، سریع ترین فوکوس را بین تلفن های هوشمند در اختیار داشته باشد.

رزولوشن بالاتر نیز موجب شده ثبت تصویربرداری با جزئیات بیشتر امکان پذیر باشد و پس از عکاسی نیز قادر باشید روی عکس ها کراپ یا زوم انجام دهید، بدون آنکه از کیفیت آنها به شکل چشمگیری کاسته شود.

البته باید توجه داشته باشید دوربین «زد ۵» به شکل پیش فرض تصاویر را با نسبت عریض و رزولوشن ۸ مگاپیکسل ثبت می کند (سونی دلیل این تصمیم را ارائه قابلیت زوم بدون افت کیفیت بیان کرده است) و برای استفاده از حداکثر رزولوشن لازم است به بخش تنظیمات رابط کاربری مراجعه نمایید.

Screenshot_2015-10-27-21-49-22

رابط کاربری نسبت به گذشته تغییرات اندکی دارد. یکی از ویژگی های جدید اضافه شده به این بخش امکان تعیین تم رنگ است که با استفاده از آن می توانید هنگام عکاسی به شکل زنده تم رنگها را به سمت گرم یا سرد تغییر دهید.

Screenshot_2015-10-27-21-49-36

از دیگر موارد جدید نیز امکان ساخت استیکر گرافیکی از روی عکس و حالت Style portrait برای ثبت سلفی های جذاب تر هستندو دیگر موارد نیز مثل گذشته حضور دارند، از جمله پانوراما، تایم شیفت، ماسک واقعیت مجازی، فیلمبرداری با هر دو دوربین به شکل همزمان و دیگر حالت های همیشگی ارائه شده توسط سونی.

Screenshot_2015-10-27-21-49-53

دوربین جدید سونی تصاویر را با رنگ های پویا، جزئیات کافی و نویز اندک ثبت می کند. میزان کنتراست نیز کافی است و در مجموع می توان گفت بدون شک «زد ۵» از نظر تصویر برداری یکی از بهترین گزینه های موجود در بازار به شمار می رود.

DSC_0067

کاربر هنگام عکاسی روی حالت Manual نیز امکانات متنوعی در اختیار دارد که با استفاده از آنها می تواند خصوصیاتی از جمله ISO، White Balance، Expoture و جزئیات دیگر را بر اساس نیاز خود تنظیم نماید.

البته قابلیت انتخاب scene یا نوع منظره از مواردی است که در این قسمت حذف شده است.

DSC_0072

سونی در عوض امکان تنظیم تم رنگ را به رابط کاربری افزوده که با استفاده از آن می توانید به شکل زنده تم رنگی تصویر را بین گرم و سرد تغییر دهید.

حالت خودکار
حالت خودکار
تم رنگی سرد
تم رنگی سرد
تم رنگی گرم
تم رنگی گرم

فوکوس از موارد دیگری است که با سرعت مناسبی انجام می شود و می توان گفت فناوری جدید مورد استفاده توسط سونی عملکرد رضایت بخشی دارد.

DSC_0057

پرچمدار جدید سونی در شب هم عملکرد قابل قبولی دارد، اما این بار میزان جزئیات، نویز و طبیعی بودن رنگ ها در مقایسه با عملکرد روز در سطح پایین تری قرار می گیرد که البته بخش عمده آن به پردازش های ثانویه دستگاه مربوط می شود و امید می رود سازنده در آینده با ارائه بروزرسانی، کیفیت این بخش را نیز به حداکثر ممکن برساند.

DSC_0109

البته «زد ۵» در صورت وجود نور کافی حتی در شب هم تصاویری با کیفیت بسیار مناسب ثبت می کند، اما هرچه شرایط نوری سخت تر باشد، کاهش میزان کنتراست، جزئیات و عملکرد نرم افزاری دستگاه برای حذف نویز نیز محسوس تر خواهد بود.

DSC_0113

فلش دستگاه نیز پر قدرت است و استفاده از آن موجب ایجاد تغییر در رنگهای طبیعی نخواهد شد، البته دستگاه ارائه شده به ما فاقد pre-flash بود که یافتن سوژه و انجام فوکوس در شرایط بسیار تاریک را دشوار می ساخت.

این تلفن هوشمند در زمینه فیلمبرداری نیز قابلیت های مناسبی دارد که از جمله آنها می توان به حالت Timeshift برای ثبت تصویر اسلوموشن با ۱۲۰ فریم در ثانیه و امکان فیلمبرداری ۴K اشاره کرد.

البته باید توجه داشته باشید حین فیلمبرداری ۴K داغ شدن دستگاه کاملاً محسوس است و در محیط های گرم ممکن است دستگاه تصویربرداری را به علت گرمای بیش از حد متوقف کند.

عملکرد دوربین ۵ مگاپیکسلی و لنز عریض ۲۵ میلی متری جلوی دستگاه نیز مناسب است و با استفاده از آن می توانید ویدیوهای Full HD یا تصاویر سلفی با کیفیتی ثبت کنید.

DSC_0086

این دوربین تصاویر را با رنگ های پویا و جزئیات مناسب ثبت می کند و امکان روتوش خودکار پوست نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

در ادامه می توانید گالری تصاویر ثبت شده با «زد ۵» را مشاهده نمایید.

موسیقی

sony z five (31)

سونی پیش از آنکه تولید کننده تلفن هوشمند باشد، سابقه دور و درازی در تولید محصولات صوتی تصویری دارد. این شرکت از زمان ارائه اولین محصول سری Xperia Z تاکنون، کیفیت پخش صدای این خانواده را بهبود داده و حالا در «زد ۵» شاهد استفاده از آخرین فناوری ها و قابلیت های سازنده هستیم.

این تلفن هوشمند به اسپیکرهای استریو در بالا و پایین نمایشگر مجهز است. بلندی صدای این اسپیکرها نسبتاً مطلوب است و کیفیت پخش آنها را نیز می توان مناسب ارزیابی کرد.

تفکیک صدا قابل قبول انجام می گیرد، فرکانس های پایین از قدرت مناسبی برخوردار هستند و میزان دیستورشن فرکانس های بالا نیز قابل اغماض است، البته تا زمانی که مجبور به استفاده از بلند ترین حالت پخش صدا نباشید.

محل قرار گیری اسپیکرها نیز به شکلی است که پخش صدای استریو هنگام بازی و مشاهده ویدیو به خوبی انجام می شود و دست کاربر نمی تواند سد راه صدا گردد.

سونی البته به موارد سخت افزاری بسنده نکرده و ویژگی های نرم افزاری متعددی را نیز برای «زد ۵» فراهم آورده که در ادامه به توضیح برخی از آنها خواهیم پرداخت.

  • DSEE HX: با شبیه سازی فرکانس های حذف شده از فرمت های فشرده صدا (مثل MP3)، به افزایش کیفیت صدا منجر می شود.
  • +ClearAudio: برای ایجاد تناسب بین فرکانس های مختلف صدا
  • Equalizer: مجهز به قابلیت Clear Bass برای افزایش بیس و حالت های پیش فرض برای سبک های مختلف موسیقی
  • Automatic optimization: برای تنظیم خودکار بهترین حالت پخش بر اساس هدفون مورد استفاده توسط کاربر
  • (Surround Sound (VPT: برای شبیه سازی صدای فراگیر در هدفون
  • S-Force Front Surround: برای شبیه سازی صدای فراگیر در اسپیکر
  • Dynamic Normalizer: نرمالایزر پویا برای یکسان سازی سطح بلندی صدای فایل های صوتی و تصویری مختلف
  • Noise Canceling: برای حذف صداهای زمینه در هدفون هایی که از این قابلیت پشتیبانی می کنند
  • Wireless playback quility: برای تنظیم کیفیت پخش صدا در هنگام استفاده از فناوری LDAC
  • Mic sensitive: برای تنظیم میزان حساسیت بلندگو در هنگام ضبط صدا

علاوه بر این یک هدفون درون گوشی هم در کنار پرچمداران سونی عرضه می شود که هرچند مدل ارزان قیمتی به شمار می رود، اما کیفیت مناسبی دارد و از قابلیت حذف نویز زمینه نیز برخوردار است.

این هدفون البته قابلیت رقابت با نمونه های ارائه شده در کنار پرچمداران دیگر را ندارد، اما به فناوری حذف نویز مجهز است و با استفاده از امکانات نرم افزاری یاد شده در بالا، می توانید کیفیت مطلوبی را از طریق آن به دست بیاورید.

امکانات ارتباطی

sony z five (15)

نسخه دو سیم کارت «زد ۵» از ۲ سیم کارت نانوی 4G پشتیبانی می کند که البته برای استفاده از اینترنت باید یکی از آنها را انتخاب کنید.

از دیگر امکانات ارتباطی دستگاه نیز می توان به وای-فای b/g/n/ac، بلوتوث ۴.۱، رادیوی اف ام و NFC اشاره کرد، اما فرستنده مادون قرمز در این بخش حضور ندارد.

این محصول همچنین از فناوری های MHL 3 و Miracast برای ارسال تصویر به نمایشگر های دیگر پشتیبانی می کند و با استفاده از فناوری DLNA نیز می توانید دسته های پلی استیشن ۳ و ۴ را به آن متصل نمایید.

باتری

sony z five (6)

اکسپریا Z3 به یک باتری ۳۱۰۰ میلی آمپر ساعتی مجهز بود، رقمی که در +Z3 به ۲۹۳۰ کاهش یافت و حالا در «زد ۵» شاهد کاهش مجدد آن به ۲۹۰۰ میلی آمپر ساعت هستیم و این در حالی است که پرچمدار جدید نسبت به مدل پیشین ضخیم تر شده است.

بر همین اساس بررسی عملکرد باتری را با اندکی تردید آغاز کردیم، اما «زد ۵» با ثبت زمان حدود ۷ ساعت برای پخش ممتد ویدیو نشان داد سونی به خوبی موفق شده کاهش ظرفیت باتری را با بهبود های نرم افزاری جبران کند و پرچمدار تازه شارژ ذخیره شده را بهینه تر از مدل پیشین مصرف می کند.

سازنده علاوه بر این حالت های ذخیره انرژی را نیز در نرم افزار دستگاه تعبیه کرده که با فعال کردن آنها می توانید مصرف باتری را کاهش داده، یا مدت بیشتری به قابلیت های اصلی مثل تماس، ساعت و پیام رسانی دسترسی داشته باشید.

باتری «زد ۵» همچنین به قابلیت شارژ سریع نیز مجهز است که با استفاده از آن می توانید با یک شارژ کوتاه ۱۰ دقیقه ای، حدود ۵ ساعت و نیم از دستگاه استفاده کنید، البته در صورت استفاده از شارژر مخصوص این قابلیت.

در مجموع می توان گفت «زد ۵» هرچند از نظر عمر باتری در زمره بهترین های بازار قرار نمی گیرد، اما قادر است با هر شارژ یک روز و نیم را با کاربر همراهی کند، مدت زمانی که با فعال کردن امکانات نرم افزاری افزایش نیز خواهد یافت.

نکات مثبت

  • دوربین باکیفیت
  • سرعت پردازش بالا
  • کیفیت ساخت مناسب
  • درگاه کارت حافظه
  • ضد آب

نکات منفی

  • ارگونومی در مقایسه با نسل قبل
  • نمایشگر در مقایسه با رقبای پرچمدار
  • عمر باتری با در نظر گرفتن ضخامت و اندازه دستگاه

جمع بندی

sony z five (4)

عرضه سالی ۲ پرچمدار توسط سونی باعث شده تغییرات این تلفن های هوشمند به اندازه رقبا چشمگیر به نظر نرسد. شرکت ژاپنی اما با ثبات قدم به مسیر خود ادامه می دهد و هر ۶ ماه تلفن هوشمند جدیدی عرضه می کند که برخی از خصوصیات مدل پیشین در آن بهبود یافته اند.

این مسیری است که از نخستین تلفن هوشمند سری Xperia Z آغاز و به «زد ۵» ختم می شود، محصولی که هرچند هنوز اشتراکات بسیاری با مدل های پیشین خود دارد، اما بسیاری از نواقص و نقاط ضعف در آن رفع شده اند.

اگر از کاربران پرچمداران پیشین سونی هستید، لازم است با توجه به قیمت محصول و بهبودهای انجام گرفته، در مورد خرید تلفن هوشمند جدید تصمیم بگیرید، اما اگر می خواهید استفاده از پرچمداران سونی را با «زد ۵» آغاز کنید می توانید مطمئن باشید یکی از بهترین ابزارهای موبایل ساخته شده توسط شرکت ژاپنی را به دست خواهید آورد.

در پایان لازم به ذکر است نسخه دو سیم کارت تلفن هوشمند Sony Xperia Z5 با قیمت ۲.۲۸۰.۰۰۰ تومان در بازار ایران به فروش می رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (94 مورد)
  • محمد ایزدی فرد
    محمد ایزدی فرد | ۱ مرداد ۱۳۹۵

    گوشی اندروییدی از نظر دوربین و قدرت سونی از نظر امکانات سامسونگ.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی