ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گزارش اپل از سه ماهه چهارم سال مالی ۲۰۱۵؛ درآمد ۵۱.۵ میلیارد دلاری به لطف آیفون

در سال های اخیر، اپل همواره یکی از پردرآمدترین کمپانی های جهان بوده و پس از پایان هر فصل مالی، سرمایه گذاران بسیاری که چه در این شرکت سهام داشتند و چه نداشتند، تمایل ویژه ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۶ آبان ۱۳۹۴ | ۰۷:۰۰

در سال های اخیر، اپل همواره یکی از پردرآمدترین کمپانی های جهان بوده و پس از پایان هر فصل مالی، سرمایه گذاران بسیاری که چه در این شرکت سهام داشتند و چه نداشتند، تمایل ویژه ای به اخبار مرتبط به آمارها و تراز مالی از عملکرد اپل نشان می دادند.

حالا اپل به عنوان با ارزش ترین شرکت با سهام عام در کل جهان شناخته می شود و میزان این توجه، چندبرابر شده است. چنین توجهی البته همواره با رویدادهایی مثبت همراه نخواهد شد. شاید در نگاه یک شخص عادی، فروش بالای یک شرکت نشانه ای مثبت باشد اما تحلیلگران وال استریت و به طور کلی سهام داران، افرادی هستند که معمولا تلاش می کنند نیمه خالی لیوان را بنگرند و بر همین اساس هم بود که در ماه های اخیر، تحلیل های بسیاری را شاهد بودیم که از افت فروش آیفون در بازارهای بزرگ، مخصوصا چین خبر می دادند.

دوره سه ماهه ای که در موردش خواهید خواند، از ۲۶ ژونن تا ۲۶ سپتامبر را در بر می گیرد. این تاریخ، در دفتار مالی اپل با عنوان «سه ماهه چهارم ۲۰۱۵» شناخته می شود اما بر اساس نگاهی به تاریخ میلادی، در اصل سه ماهه سوم ۲۰۱۵ را پشت سر گذاشته ایم که از اول جولای تا ۳۰ سپتامبر را در بر می گیرد. در این میان، نکته قابل توجه این است که آیفون ۶ اس و نمونه پلاس آن صرفا برای اولین آخر هفته [در تاریخ ۲۵ سپتامبر] پس از موجود شدن در این تراز مالی جای گرفته اند؛ آخر هفته ای که البته شامل فروش ۱۳ میلیون دستگاه آیفون شد و سپس در ۲۶ سپتامبر، اپل دفاتر مالی این دوره را بست.

در نتیجه و به جهت انتظار کاربران برای محصولات جدید، مشخصا اپل کم ترین درآمد دوره ای سه ماهه خود را به دست می آورد اما با این حال، شرکت ساکن کوپرتینو قادر گشت باز هم در این خصوص رکوردشکنی کرده و بتواند درآمدهای بسیار بالایی را کسب کند. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به گزارش اپل از سه ماهه چهارم سال مالی ۲۰۱۵ و عملکرد کلی اش در آن.

آمار کلی از تراز مالی ارائه شده از سوی اپل

BT-AF032_APPLE_16U_20151027185407-w600

درآمد کلی اپل در این دوره به ۵۱.۵ میلیارد دلار افزایش داشته در حالی که سود خالص حاصل شده، رقمی برابر با ۱۱.۱ میلیارد دلار بوده. این آمار، افزایش شگرفی را نسبت به دوره مالی مشابه در سال ۲۰۱۴ نشان می دهد. در بخش درآمد کلی این شرکت ۳۱ درصد رشد و در بخش سود خالص، اپل توانسته ۲۲ درصد رشد کند. شرکت یاد شده در دوره مالی مشابه در سال گذشته قادر به کسب درآمد ۴۲.۱۲ میلیارد دلاری و سود خالص ۸.۴۷ میلیارد دلاری شده بود.

در جریان کنفرانس ارائه آمارهای مالی، آقای تیم کوک، مدیر عامل اپل چنین آماری را یک پیشرفت شگرفت نسبت به دوره مشابه در سال پیش دانست. به طور کلی این اولین بار است در چنین دوره ای درآمد و سود اپل توانسته اند بالای ۱۰ درصد رفته و دو رقمی شوند.

همانگونه که ذکر کردیم، سه ماهه سوم ۲۰۱۵ که در ۲۶ سپتامبر پایان یافت، صرفا شامل آمار فروش از اولین آخر هفته پس از ارائه شدن آیفون می شود؛ هفته ای که در آن گزارش شد اپل توانسته ۱۳ میلیون تلفن همراه را به فروش برساند.


آیفون

در دوره مالی سه ماهه مورد بحث، اپل موفق شده تا ۴۸.۰۴ میلیون دستگاه آیفون را به فروش برساند. این در حالیست که در دوره مشابه در سال گذشته، این آمار به ۳۹.۲۷ میلیون دستگاه می رسید. البته باید خاطر نشان کرد که تحلیلگران انتظار فروش ۴۸.۷۲ میلیون آیفون را داشتند که در این بخش، اپل با اختلافی ناچیز نتوانست انتظارات را برآورده کند. در این میان شرکت ساکن کوپرتینوی کالیفرنیا همچنین خاطرنشان نموده که حاشیه سودش پس از کسر همه هزینه ها از محصولات مختلف ۳۹.۹ درصد بوده است. تحلیلگران انتظار داشتند که حاشیه سود اپل از فروش دستگاه های مختلف به ۳۸.۵ الی ۳۹.۵ درصد برسد که در این بخش نیز اپل فراتر از انتظار ظاهر شده است.

BN-KH122_0914ap_J_20150914111350-w600

آیفون پر فروش ترین و پردرآمدترین محصول اپل است و آقای کوک در میان گفته هایش خبر می دهد که نمونه های اخیر این تلفن همراه که با نمایشگرهای بزرگتری رو به رو شده بودند، توانسته اند بازخورد مثبتی دریافت کنند اما سرمایه گذاران نباید نگران فروش آیفون ۶ اس و نمونه پلاس آن باشند چرا که هنوز مشتریان بسیاری وجود دارند که آیفون های کوچک تر خود را بروز رسانی نکرده اند. وی همچنین خاطر نشان کرد که حدود ۳۰ درصد از خریداران آیفون در سه ماهه اخیر، از پلتفرم اندروید به iOS  مهاجرت کرده اند و این بزرگ ترین تعداد «تغییردهندگان» پلتفرم در تاریخ اپل بوده است.

بیشتر آمار و ارقام مربوط به آیفون و درآمد بالای اپل در دوره ای که انتظار چنین فروشی نمی رفت، به لطف چین بوده است. جایی که همچنان این تلفن همراه به خوبی فروش می رود. در این میان قیمت بالای همین موبایل ها، برای اپل سود بسیاری را به همراه دارد و اجازه می دهد به چنین درآمدهایی دست پیدا کند. در قیاس با دوره مالی مشابه در سال گذشته، رشد فروش آیفون در چین ۹۹ درصد افزایش داشته و به طور کلی، درآمد اپل از این کشور شامل ۱۲.۵ میلیارد دلار شده است.


اپل واچ

AppleWatch1

اپل همانند دوره های مالی گذشته، باز هم اشاره ای دقیق به آمار فروش ساعت خود نکرد. این ساعت هوشمند از سال ۲۰۱۰ تا کنون، اولین محصول کاملا جدید و نوی اپل به شمار می رود و از همین جهت سرمایه گذاران بسیاری تمایل دارند نگاهی دقیق داشته باشند به عملکرد اش. کمپانی مورد اشاره ولی نمونه های مختلف این دستگاه را در دسته بندی «سایر محصولات» جای داده؛ قسمتی که با افزایش درآمد ۶۱ درصدی در قیاس با دوره مالی مشابه در سال پیش رو به رو شده و توانسته به درآمد کلی ۳.۰۵ دلار دست پیدا کند.


آیپد و مک

iPadMini-w600

پس از آغاز دومین دوره ده ساله از هزاره سوم و محبوبیت بیش از اندازه تبلت ها به لطف آیپد، کسی انتظار نداشت که این محصولات پس از مدت کوتاهی و در عرض ۵ سال چنین بی طرفدار گردند. مشکل آیپد و سایر تبلت ها اکنون این است که نه استفاده از آنها همانند تلفن های هوشمند ساده است و نه می توانند کارهای حرفه ای را همانند کامپیوترهای شخصی انجام دهند.

در هر صورت، مشتریان متوجه این موضوعات شده اند و سعی می کنند پول خود را جای درست تری صرف کنند. بر همین اساس، فروش آیپد باز هم کاهش داشت. در واقع فروش این محصول در هفت دوره سه ماهه اخیر همواره با کاهش رو به رو بوده است. اکنون اپل گزارش می دهد که فروش آیپد در قیاس به دوره مالی مشابه در سال گذشته، ۲۰ درصد کاهش داشته و به طور کلی موفق به فروش ۹.۹ میلیون دستگاه آیپد شده است.

OSX-(15)

اما نقطه مثبت دیگری که در کارنامه مالی اپل می توان آن را مشاهده کرد،‌ مربوط است به درآمد حاصل شده از فروش کامپیوترهای مک. در حالی که بازار کامپیوترهای ویندوزی اکنون به شدت با افت فروش مواجه شده، اپل توانسته در این دوره سه ماهه ۵.۷۱ میلیون دستگاه کامپیوتر مک را به فروش برساند که این آمار در مقایسه با فروش در سه ماهه مشابه در سال گذشته، نشانگر ۳ درصد رشد شده و درآمدی ۶.۸۸ میلیارد دلاری را برای اپل به همراه داشته است.


چه انتظاری از فصل تعطیلات می رود؟

Apple-Store-in-Hong-Kong-000054108746_Medium-w600

دوره مالی فعلی که در آن حضور داریم [تاریخ میلادی: سه ماهه چهارم ۲۰۱۵ - تاریخ مالی کمپانی اپل: سه ماهه اول سال ۲۰۱۶] که البته می توان آن را پردرآمدترین فصل کمپانی های مختلف هم دانست و در پایان ماه دسامبر به اتمام می رسد، اپل انتظار دارد بتواند درآمدی بالغ بر ۷۵.۵ الی ۷۷ میلیارد دلار کسب کند. لازم به ذکر است که اپل در رویایی ترین فصل فروش [دوره فعلی در سال گذشته: سه ماهه چهارم ۲۰۱۴ - سه ماهه اول سال مالی ۲۰۱۵] توانسته بود درآمدی برابر با ۷۴.۶ میلیارد دلار را از آن خود کند. حال تحلیلگران انتظار دارند که در انتهای دوره سه ماهه فعلی، اپل درآمدی برابر با ۷۷.۱۴ میلیارد دلار را گزارش کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • mn
    mn | ۲۸ آبان ۱۳۹۴

    ممنون از مطالب خوب در مورد اپل

    لطفا اگرامکان دارد اطلاعاتی در خصوص ساختار سازمانی و ساختار تحقیق وتوسعه محصول اپل را برایم بفرستید
    ممنون

  • A_bz
    A_bz | ۶ آبان ۱۳۹۴

    تعهد به کیفیت و خدمات قطعا تراز مالی و درآمدی به این خوبی رو برای یه شرکت میاره.مهم نیست کجاست و یا تو چه زمینه ای.ولی کیفیت و زیبایی که اپل در محصولاتش داره چیزی نیست که هرشرکتی بدست بیاره. به یاد سخن معروف استیو: به افتخار دیوانه ها سرکشان و مشکل سازان.کسانی که دنیا را تغییر میدهند.

  • سجاد
    سجاد | ۶ آبان ۱۳۹۴

    فروش یک ستل نفت ایران با قیمت هر بشکه 72 دلار چیزی حدود 25 میلیارد دلاره بعد اپل با چهارتا محصول فروش 50 میلیارد دلاری رو توی سه ماه به دست میاره
    اینجاست که یاد حرف رابرت کیوساکی باید افتاد که میگفت الان عصر اطلاعات هر کسی اطلاعات بیشتری داره ثروت مند تره

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی