ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بررسی بازی Uncharted: The Nathan Drake Collection؛ حماسه ی ناتی داگ

بازی Uncharted: The Nathan Drake Collection بیش از آن که یک بازی ویدئویی باشد، سفری در تاریخ است. از یک سو، گیمر در مکان های تاریخی، مقبره های چندین هزارساله و ده ها محل تاریخی ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۷ آبان ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

بازی Uncharted: The Nathan Drake Collection بیش از آن که یک بازی ویدئویی باشد، سفری در تاریخ است. از یک سو، گیمر در مکان های تاریخی، مقبره های چندین هزارساله و ده ها محل تاریخی دیگر پا می گذارد. اما از سوی دیگر، با این کالکشن می توانیم نگاهی داشته باشیم بر روند تبدیل شدن آنچارتد به یکی از برترین فرنچایزهای تاریخ.

مشاهده ی این که ناتی داگ چطور از سبک کاری پیشن خود و عناوینی نظیر Jak And Daxter یا Crash فاصله گرفت و یکی از بهترین عناوین اکشن ادونچر را پدید آورد، در نوع خود بسیار جالب توجه است. آنچارتد امروزه یکی از شناخته شده ترین IPهای روز دنیاست و شاید اگر این بازی وجود نداشت، شاهد عرضه ی بازی های دیگری چون The Last of Us هم نبودیم.

استودیوی بلوپوینت این وظیفه را عهده دار شد تا نسخه ی بازسازی شده ی سه نسخه ی ابتدایی بازی را برای کنسول نسل هشتمی سونی منتشر کند. این استودیو پیش از این هم سابقه ی کار در همین حوزه را در کارنامه ی خود داشته و همه چیز حاکی از آن است که به خوبی به کار خود واقف است.

آنچارتد ناتان دریک کالکشن، چیزی بسیار بیش تر از یک بازی بازسازی شده ی صرف است و بلوپوینت از تمام توانایی ها و منابع مالی خود بهره برده تا بهترین تجربه ی ممکن را برای گیمر به ارمغان آورد. در ادامه ی این بررسی با دیجیاتو همراه باشید.

Uncharted™: The Nathan Drake Collection_20151027123738

نسخه ی دوم بازی آنچارتد به جرئت آغازگر عرصه ی جدیدی در صنعت گیمینگ بود. المان های خارق العاده ی این بازی به قدری انقلابی و متفاوت بودند که هنوز هم بسیار از توسعه دهندگان به دنبال الگوبرداری و پیاده سازی آن ها هستند. اما هیچ کس به جز خود ناتی داگ قادر به پیاده سازی و چیدن درست این المان ها در کنار یک دیگر نبوده است.

نسخه ی دوم بازی یا همان Uncharted 2: Among Thieves نه تنها اکثر جوایز سال عرضه اش را مال خود کرد، بلکه به عنوان شروعی بر عرضه ی زنجیروار بازی های انحصاری پلی استیشن 3 به شمار می رود. آنچارتد 2، قدرت بازی های انحصاری را به سونی فهماند و روند کاری و استراتژیک آن ها را برای همیشه تغییر داد.

Uncharted™: The Nathan Drake Collection_20151026160002

تقریبا همه چیز درباره ی آنچارتد 2 فوق العاده بود. از پرولوگ خارق العاده ی بازی که ناتان خود را زخمی در قطاری میان زمین و هوا می یابد تا سیستم  پلتفرمینگ و تیراندازی روی قطار در حال حرکت و باس فایت آخر بازی. البته درست است. شاید باس فایت آخر بازی جز ویژگی های مثال زدنی آنچارتد 2 نباشد، اما به هر حال هیچ مشکلی هم برای بازی ایجاد نمی کند.

جذابیت کار ناتی داگ در قبال سری آنچارتد هم همین است. هیچ یک از نسخه های بازی به غایت کمال نرسیده اند و هر یک به نوبه ی خود، از لحظات احمقانه ای رنج می برند. اما جالب اینست که این لحظات به هیچ وجه با ماهیت بازی در تضاد نیستند و با به پایان رسیدن بازی، گیمر به دنبال این است که یک بار دیگر آن را از ابتدا آغاز کند.

Uncharted™: The Nathan Drake Collection_20151026155446

چه Among Thieves را پیش از این تجربه کرده باشید و چه تجربه نکرده باشید، با در اختیار داشتن آنچارتد ناتان دریک کالکشن، برخی از به یاد ماندنی ترین لحظات گیمینگ نسل پیش را مشاهده خواهید کرد. لحظاتی که گیمرهای آن دوره و زمانه با آن ها زندگی کردند و از تک تک ثانیه هایش لذت بردند.

و درست در همین نقطه است که استودیوی بلوپوینت در کار خود به موفقیت رسیده است. چه کسی بدش می آید که جستجو برای شامبالا یا سردرگمی در صحرای ربع الخالی را بار دیگر و با گرافیک بسیار بیش تر تجربه کند؟ بلوپوینت توانسته یک بار دیگر و با خلق آنچارتد ناتان دریک کالکشن، توانایی دیوانه وار خود در بازسازی بازی های قدیمی را به نمایش بگذارد و در عین ناباوری، تجربه ای متفاوت از آنچارتد را برایمان به ارمغان آورد.

Uncharted™: The Nathan Drake Collection_20151026143423

هر سه نسخه ی بازی یعنی Drake's Fortune ،Among Thieves و Drake's Deception با 60 فریم ثابت بر ثانیه و رزولوشن فوق العاده ی 1080p اجرا می شوند. تکسچرها، صداگذاری و نورپردازی هم دستخوش تغییرات فراوان شده و تجربه ی شنیداری و دیداری فوق العاده ای از هر سه بازی خواهید داشت.

البته تمام تغییرات بازی به بخش گرافیکی محدود نمی شود و بلوپوینت برخی از بخش های مهم گیم پلی را نیز دستخوش تغییر کرده تا تجربه ای یکسان و دوست داشتنی از هر سه نسخه پدید آید. قبل از هر چیز، سیستم هدف گیری نسبتا بدقلق Drake's Deception با کمی تغییر به شکل سابق خود در دو نسخه ی قبلی در آمده تا با مشکل خاصی مواجه نباشید.

Uncharted™: The Nathan Drake Collection_20151027132947

در همین حال، مکانیزم های SIXAXIS نسخه ی اول هم به طور کل حذف شده و با سیستم های دو نسخه ی بعد جایگزین شده. هم چنین، سیستم پرتاب نارنجک در نسخه ی اول تغییری نسبی کرده و همانند دو نسخه ی بعدی خود، بسیار روان تر و درگیرکننده تر انجام می شود.

تمام این تغییرات کمک زیادی به بازی کرده اند و بعد از تجربه ی هر سه نسخه به صورت پشت سر هم، به این فکر نخواهید افتاد که هر نسخه چقدر با نسخه ی دیگر متفاوت است. تمام مبارزات تن به تن هر نسخه ی بازی، در 3 مرحله ی مداوم حمله و جاخالی دادن دنبال می شود و حالا استفاده از سرعت و دقت از اهمیت بیش تری برخوردار است. به طور کل، مبارزات تن به تن به گونه ای شدند که می توان حس بلوغ را در آن ها احساس کرد.

Uncharted™: The Nathan Drake Collection_20151027121647

با همه ی این صحبت ها، نمی توان گفت که تمام نسخه های آنچارتد بسیار پیشرفت کرده اند و حالا یک بازی جدید به حساب می آیند. نسخه ی اول و اصلی بازی که در سال 2007 عرضه شده بود، بسیار در طول زمان قدیمی شده و دیگر لذت پیشین خود را ندارد. اما با این حال، بلوپوینت تمام تلاش آن خود را به آن بسته که حداقل گیمرهای جدید بتوانند به بهترین شکل ممکن با بازی ارتباط برقرار کنند. به هر حال باید پذیرفت که بلوپوینت نمی توانسته جادو کند و همین که بهترین تلاش خود را به کار بسته جای تحسین فراوان دارد.

Drake's Fortune امروز بیش از هر زمان دیگری قدیمی به نظر می رسد. ترکیب گان پلی و پلتفرمینگ بازی تفاوت های بسیاری با استانداردهای رایج بازی های مشابه امروزی دارد و مسلما جذابیت بازی های امروزی را در خود جای نمی دهد. اما با این حال بلوپوینت توانسته با تغییر برخی از المان های اصلی و نیز بالا بردن گرافیک بازی، این تفاوت ها را تا حد چشمگیری از بین ببرد و بازی هم چنان جذاب بنماید.

Uncharted™: The Nathan Drake Collection_20151026144814

هنر بلوپوینت در به روز کردن آنچارتد، در نسخه ی دوم به اوج خود می رسد و بار اکشن بازی تا حد فزاینده ای بهبود یافته. آنچارتد هیچ وقت به خاطر اکشن واقع گرایانه ی خود معروف نبوده و صرفا می توانسته به اشکال مختلف، گیمر را سرگرم نگه دارد. با این حال، نسخه ی عرضه از سوی بلوپوینت تفاوت های کوچکی با نسخه های معمولی دارد که سبب می شود بخش های اکشن بازی در عین حفظ سرگرم کنندگی خود، واقع گرایانگی بیش تری نیز داشته باشند.

پیشرفت میزان تخریب پذیری کاورها، بالا رفتن نسبی هوش مصنوعی دشمنان و البته کمبود مهمات اسلحه ها، سبب می شود که دائما در محیط های بزرگ بازی در حال حرکت باشید و از سلاح های مختلف بهره ببرید. در واقع همه ی این ها دلایلی است که بلوپوینت صرفا به بالا بردن گرافیک بسنده نکرده و بیش از هر چیز به دنبال آن بوده که تجربه ای جدید و متفاوت برای آن دسته از افرادی که قبلا آنچارتد را تجربه کرده اند، به ارمغان آورد.

Uncharted™: The Nathan Drake Collection_20151026133328

در نهایت و با تمام این تفاسیر، هر سه نسخه ی بازی ضمن حفظ هویت خود، شباهتی عجیب به بازی هایی نظیر Resident Evil 4 و Vanquish پیدا کرده اند؛ بازی هایی که جز بهترین های سبک سوم شخص شوتر به حساب می آیند.

با این حال نباید فراموش کرد که برخی از تغییرات پدید آمده از سوی بلوپوینت لزوما هم به بازی کمک نکرده و در پاره ای از مواقع، گیم پلی خیلی سخت تر از آن چه که باید و شاید دنبال می شود؛ و این مسئله تا حدودی با ماهیت کلی آنچارتد در تناقض است. برای مثال این موضوع خیلی نامعقول به نظر می رسد که یکی از دشمنان 5 گلوله روی سر را تحمل می کند تا با یک تیر شاتگان بکشت تان!

Uncharted™: The Nathan Drake Collection_20151026155024

البته با همین یک مشکل نمی توان تمام کار بلوپوینت را زیر سوال برد. چک پوینت های بازی نسبت به قبل بهبود زیادی داشته اند و بارگزاری ها با سرعت بسیار بیش تری انجام می شوند تا هیچ گاه هنگام بازی با وقفه ای طولانی مواجه نشوید.

از سوی دیگر هم، برای این که بازی جذابیت های بیش تری برای افرادی که پیش از این آنچارتد را تجربه کرده اند، داشته باشد حالت های جدیدی مثل Explorer Mode یا Photo Mode معروف کنسول پلی اسیتشن 4 به بازی اضافه شده تا بتوانید وقت زیادی را به هر یک اختصاص داده و ارزش تکرار هر نسخه بالاتر رود.

2944576-undc_screens26

جمع بندی

بلوپوینت با ساخت نسخه ی بازسازی آنچارتد تحت عنوان Uncharted: the Nathan Drake Collection بار دیگر هنر خود را در ساخت بازی های بازسازی شده به اثبات رسانده و می توان امیدوار بود که بزودی شاهد عرضه ی بازی های اریجینال یا بازسازی شده بیش تری از سوی این استودیو باشیم.

در حال حاضر، ساخت نسخه ی بازسازی شده ی بازی ها برای پلتفرم های نسل هشتمی، به امری محبوب تبدیل شده و احتمالا خیلی زودتر از آن چه انتظارش را داشته باشیم با عنوان جدیدی از سوی بلوپوینت مواجه خواهیم که به نوبه خود، خبر بسیار خوشایندی است.

اما اگر بخواهیم درباره ی آنچارتد کالکشن صحبت کنیم چیز زیادی برای گفتن وجود ندارد به جز این که چه این سه گانه را تجربه کرده باشید و چه نکرده باشید، پرداختن به آن امری حیاتی به شمار می رود و در این کمبود بازی، مطمئنا خرید آن کار عاقلانه ای خواهد بود. برای بررسی نکات فنی بازی هم می توانید به مطلب «نگاهی به عملکرد بازی Uncharted: The Nathan Drake Collection» رجوع کنید.

نسخه ی چهارم بازی تا پیش از پایان سال جاری شمسی عرضه خواهد شد و تجربه آنچارتد کالکشن، می تواند هر گیمری را برای نسخه ی احتمالا آخر سری بازی آنچارتد آماده کند. مهم نیست که آنچارتد را پیش از این بازی کرده اید یا خیر، آنچارتد کالکشن را تهیه کنید تا یک بار دیگر از شاهکار ناتی داگ و بلوپوینت لذت ببرید.


این بازی توسط شرکت بانیان پرتو الکترونیک برای بررسی در اختیار دیجیاتو قرار گرفته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • امیر
    امیر | ۸ آبان ۱۳۹۴

    خیلی عالیه

  • BOZORG#
    BOZORG# | ۸ آبان ۱۳۹۴

    نسخه اول و دوم رو تووم کردم
    سومیظم چن روزه شرو کردم

  • Mohi Beyki
    Mohi Beyki | ۷ آبان ۱۳۹۴

    من اولیشو تموم کردم هنوز وقت نکردم برم سراغ دومی :دی البته من نسخه‌ی اصلی رو زیاد بازی نکرده بودم و راضی بودم در کل، اینکه دریک هیچ حسی نسبت به لبه‌ی پرت‌گاه‌ها نداشت خیلی رو اعصاب بود، کلا تنها حالتی که مردم این بود که مثل احمق‌ها از لبه‌ی یکجایی میافتادم پایین :D

  • reza shabani
    reza shabani | ۷ آبان ۱۳۹۴

    bah bah ali bud be shedate montazere noskhe 4 hasam

  • Siamak
    Siamak | ۷ آبان ۱۳۹۴

    خیلی دوست دارم میشد این سری رو روی PC بازی کنم.

مطالب پیشنهادی