ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کارآفرینی

راهنمای گوگل برای شناسایی مدیران برجسته و درس گرفتن از آنها

با داده های «پروژه ی پژوهش اکسیژن» که نشان از اهمیت کیفیت مدیران در عملکرد شرکت داشت، گوگل باید فرهنگ تقدیر از مدیران برجسته ی خود را تقویت می کرد؛ چرا که پیش از این، ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۱۲ آبان ۱۳۹۴ | ۱۵:۰۰

با داده های «پروژه ی پژوهش اکسیژن» که نشان از اهمیت کیفیت مدیران در عملکرد شرکت داشت، گوگل باید فرهنگ تقدیر از مدیران برجسته ی خود را تقویت می کرد؛ چرا که پیش از این، اهمیت مدیران را زیر سؤال برده بود. تیم پژوهشی این پروژه با شناسایی 8 رفتار مشترک میان مدیران برجسته ی گوگل، قصد داشت مدیران نمونه ای که این رفتار ها را از خود نشان می دادند و به این طریق به تعریف خصوصیات یک مدیر خوب کمک کرده بودند را شناسایی کند.

اما برای انتخاب چنین مدیرانی، چه کسی بهتر از زیردست هایشان؟ برنامه ی «جایزه ی سالانه ی مدیران برتر» گوگل با هدف شناسایی برخی از بهترین مدیران این شرکت در سال 2009 شروع به فعالیت کرد. تمام کارمندان گوگل می توانند برای انتخاب مدیران برجسته، به هر کدام از مدیران شرکت که دلشان می خواهد رأی بدهند.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

برگزیدگان این برنامه به تمام کارمندان گوگل معرفی می شوند و این فرصت را پیدا می کنند که با رهبری ارشد این شرکت ملاقات و همکاری کنند. همچنین از آنها خواسته می شود کمک کنند مدیران سرتاسر شرکت از تجربیاتشان بهره مند شوند و به این ترتیب، تبدیل به منبعی بی نهایت ارزشمند برای جامعه ی مدیریت این شرکت می شوند.

شناسایی مدیران برجسته

فرایند جایزه ی سالانه ی مدیران برتر گوگل با سؤال از کارمندان این شرکت برای معرفی حد اکثر دو مدیر نمونه آغاز می شود. این دو نفر می توانند جزو مدیران فعلی یا سابق این افراد باشند، و یا حتی به صورت مستقیم مدیر آنها نباشند. فرم انتخاب مورد استفاده بسیار ساده است و در فرایند «بررسی بازخورد مدیران» نیز برای آن یادآور (reminder) تنظیم می شود.

به این ترتیب هزاران نام توسط کارمندان از سرتاسر شرکت پیشنهاد می شود. کمیته هایی متشکل از برنده های قبلی و رهبران شرکت پیشنهاد های دریافت شده را بررسی و از میان آنها 20 نفر را از بخش ها و سطوح مختلف به عنوان برنده معرفی می کنند. این کمیته ها علاوه بر تعداد و کیفیت آراء، داده های دیگری نظیر عملکرد آنها را نیز مورد بررسی قرار می دهند.

برندگان پس از انتخاب شدن به کل کارمندان شرکت معرفی می شوند تا اهمیت تأثیر مدیریت خوب به تمام کارکنان شرکت یادآوری شود. گوگل متوجه شده است کارمندانی که مدیران توانمندی دارند، شادتر و بهره ور تر هستند، و در بررسی سالانه ی کارمندان، در تمام زمینه ها امتیاز بالاتری کسب می کنند.

درس گرفتن از مدیران منتخب

جدای از معرفی، از مدیران منتخب این برنامه برای بهبود وضعیت مدیریت در کل شرکت دعوت به همکاری می شود. برندگان با در میان گذاشتن تجربیات خود از طریق جلسات سؤال و جواب، جلسات مشاوره ی یک به یک برای دیگر مدیران و کانال های تعاملی دیگر، به منبعی ارزشنمد برای کل شرکت بدل می شوند. فرصت های بسیار زیادی برای به اشتراک گذاری یافته های این مدیران برجسته با همکاران در اختیار آنها قرار داده می شود، چه در قالب پنل های گفتگوی رسمی و چه به شکل توصیه های در لحظه، به مدیرانی که با چالش تازه ای روبروشده اند.

گوگل طی سال ها در تمام بخش های خود شبکه ای از مدیران بزرگ ایجاد کرده است. وظیفه ی آنها در این شبکه این است که رفتار های صحیح مدیریتی را پیش چشم عموم کارمندان قرار دهند و ارزشی که گوگل برای مدیریت قائل می شود را به آنان یادآور شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی