ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نگاهی بر آخرین تیر ترکش بلک بری؛ آیا اندروید می تواند راه نجات این شرکت باشد؟

یکی از روزهای گرم زمستان در ژانویه سال 2014 بود که ران لاکس به لاس وگاس سفر کرد تا یکی از بزرگ ترین قمارهای زندگی کاری اش را رقم بزند. او تازه به سمت مدیریت ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۲ آبان ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

یکی از روزهای گرم زمستان در ژانویه سال 2014 بود که ران لاکس به لاس وگاس سفر کرد تا یکی از بزرگ ترین قمارهای زندگی کاری اش را رقم بزند. او تازه به سمت مدیریت بخش موبایل بلک بری منصوب شده بود، با این همه به زودی قرار بود، مسیر آینده شرکت متبوعش را تغییر دهد و علامت سوال بزرگی را مقابل نام بلک بری قرار دهد.

زمانی که لاکس به این شهر بیابانی رسید، نمایشگاه سالانه کالاهای الکترونیکی مصرفی، CES در آن در حال برگزاری بود. این مدیر تازه منصوب شده، بعد از ورودش به لاس وگاس جلسه ای کوتاه با جان چن مدیرعامل بلک بری داشت و سپس نخستین و مهم ترین مسئولیت زندگی اش را دریافت کرد. کاری که به او محول شده بود نه به اپراتورهای موبایل مربوط می شد و نه یکی از شرکای تجاری بلک بری، موضوع جلسه آنها در واقع گوگل بود.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید تا در مورد تصمیم اخیر بلک بری برای استفاده از اندروید در موبایل های تولیدی اش بیشتر بدانید.

لاکس در جریان مصاحبه هفته قبل خود اظهار داشت: «استفاده از اندروید مدت هاست که به ذهنمان خطور کرده».

اما بگذارید توضیحی کوتاه در مورد چن بدهیم. او یکی از کهنه کارهای صنعت نرم افزار دنیاست که اواخر سال 2013 میلادی استخدام شد تا این شرکت کانادایی (یعنی بلک بری) را از خطر ورشکستگی نجات دهد. او برای عمل به وظیفه اصلی اش که همانا نجات بلک بری بود، تصمیمات مختلفی را اتخاذ نمود، از جمله اینکه با گوگل وارد مذاکره شد تا در مورد استفاده از اندروید در محصولات بلک بری که حالا عنوان محبوب ترین سیستم عامل دنیا را در اختیار دارد گفتگو کند.

گام بعدی برای عملیاتی سازی این مهم به لاکس محول شد که پیشتر برای اچ تی سی و سونی اریکسون کار کرده بود.

حالا تقریبا دو سالی از ملاقات لاکس و چن در لاس وگاس می گذرد و بلک بری خود را برای فروش موبایل 700 دلاری Priv آماده می کند؛ نخستین تلفن هوشمند این شرکت که سیستم عامل موبایلی آن را ندارد و در عوض از اندروید بهره می برد.

چن و لاکس امیدوارند که با گره زدن بخت و اقبال خود به اندروید بتوانند کاری را انجام دهند که در 5 سال گذشته از انجامش عاجز بوده اند: مشتریانی را با خود همراه نمایند که زمانی شیفته گجت های کیبورد محور آن بودند و با ورود آیفون اپل و سری تلفن های هوشمند گلکسی سامسونگ، وفاداری شان به این شرکت را از دست دادند.

اگر Priv با شکست روبرو شود، احتمالا پایانی خواهد بود بر کسب و کار بلک بری در حوزه موبایل.

کریس هزلتون یکی از تحلیلگران شرکت تحقیقاتی 451 Research در این رابطه گفت: «اگر این موبایل نتواند مشتریان را به سمت خود جلب کند، آنها کار دیگری نمیتوانند انجام بدهند.»

blackberry-slider

اما چن هم خوب از این حقیقت آگاه است و با گفتن این جمله که «اگر Priv به سوددهی نرسد، کسب و کار موبایل بلک بری را تعطیل می کند» حجت را بر همگان تمام کرده است.

البته درآمدهای بلک بری از بخش دستگاه هایش چندان هم تغییری نداشته اما از دو سال و نیم گذشته تا به امروز، این شرکت زیانی 6 میلیارد دلاری را از بخش موبایل خود متحمل شده است. شرکت  مورد بحث برای آنکه هیچ بدهی نداشته باشد باید سال آینده 5 میلیون دستگاه موبایل بفروشد. این رقم با در نظر داشتن اینکه میزان فروش تلفن های هوشمند بلک بری در سه ماهه اخیر تنها 800 هزار عدد (کمتر از نصف تعداد دستگاه های فروخته شده این شرکت در سال قبل) بوده بیش از اندازه خوشبینانه به نظر می آید.

نکته دیگری که باید در نظر گرفته شود این است که براساس گزارش شرکت تحقیقاتی IDC اسمارت فون های بلک بری کمتر از 0.5 درصد از بازار تلفن های هوشمند دنیا را در اختیار دارند که این رقم فاصله زیادی با اندروید و iOS دارد. این آمار و ارقام با توجه به اینکه بلک بری در سال 2009 میلادی تقریبا یک پنجم بازار این محصولات را در اختیار داشته و پشت سر بزرگترین برند بزرگ آن دوران یعنی نوکیا بوده، اندکی رقت انگیز و تاسف بار است.

چن همچنین پیشتر اظهار داشت که 2016 سال پیروزی یا شکست بلک بری و مدیریت آن است. او در کنفرانس موبایل ماه اکتبر اعلام داشت: «اگر موفق نشویم باید مجددا در مورد کاری که اینجا انجام می دهم فکر کنم».

اما بگذارید نگاهی به اوضاع و احوال امروز بلک بری بیاندازیم: این شرکت با مهم ترین اپراتورهای دنیا «وارد همکاری شده» که همه شان نیز موافقت کرده اند آن را برای بازاریابی محصول تازه اش یاری خواهند اد.

در ایالات متحده آمریکا، AT&T نخستین اپراتوری خواهد بود که این محصول را به فروش می رساند و شرکت های کانادایی و Carphone Warehouse اپراتور انگلیسی نیز قرار است که آن را به کاربرانش عرضه نماید.

اما نکته اینجاست که چنین اظهاراتی پیشتر هم از سوی بلک بری مطرح شده بودند که هیچکدامشان هم عاقبت خوبی نداشتند.

ران لاکس گریزان می شود

IMG_9840

در روز دوم نمایشگاه CES 2014 چن در حالی که توسط خبرنگاران احاطه شده بود از برنامه های آتی اش برای شرکت و همچنان پروژه هایی که قرار شده بود به لاکس محول گردند سخن می گفت. خود لاکس هم که روز قبل خبر استخدامش منتشر شد در جمع غایب بود و نمی شد پیدایش کرد.

او تا 11 ماه بعدی در مقابل هیچ دوربینی رویت نشد و همگان را در بی خبری از خود گذاشت. حتی در جریان مراسم رونمایی از بلک بری Z3 تلفن هوشمند ارزان قیمت این شرکت که در کنگره جهانی موبایل در ماه فوریه معرفی گردید باز هم خبری از او نبود و 5 ماه بعد هم که یک نشست امنیتی برگزار و بلک بری برای نخستین بار پرده ها را از روی موبایل پاسپورت کنار زد، باز هم لاکس از جمع غایب بود.

در سپتامبر سال 2014 میلادی، او بیمار شد و باز هم نتوانست در مراسم سخنرانی نیویورک خود حضور یابد. در همین زمان برخی این گمانه زنی را مطرح کردند که لاکس از بلک بری خارج شده و دست آخر مشخص گردید که او روی پروژه ساخت یک تلفن هوشمند مبتنی بر اندروید کار می کند و سخت درگیر همین مساله است.

در حالی که چن خواستار برقراری رابطه ای قوی تر با گوگل بود (یکی از سرویس هایی که بلک بری ارائه می دهد مدیریت ایمیل ها روی دستگاه های موبایل از جمله ابزارهای ارائه شده در اندروید است) لاکس سخت تلاش می کرد تا هرچه سریع تر یک موبایل اندرویدی بسازد و آن را در اوایل سال 2014 رونمایی کند.

چن اما زیاد با این ایده موافق نبود و دست برقضا تنها فردی نبود که روی این مساله تاکید می کرد. در واقع قدیمی های بلک بری عادت داشتند که از سیستم عامل اختصاصی همین شرکت روی محصولات تولیدی اش استفاده نمایند تا ایمن ترین دستگاه ممکن را بسازند و از این لحاظ اندروید به هیچ وجه وجهه خوبی نداشت.

لاکس می گوید: زمانی که یک تصمیم استراتژیک را تغییر میدهید عادی است که تنش میان شما به وجود بیاید چراکه به این ترتیب اعتبارتان به زیر سوال می رود.

اوضاع بر همین منوال بود تا اینکه، لاکس چن را مجاب کرد که می تواند یک تلفن هوشمند اندرویدی ایمن بسازد و اینطور شد که چراغ سبز مدیر خود را دریافت کرد. اما چن انتظار داشت که لاکس به عنوان نخستین تلفن هوشمند اندرویدی یک موبایل درخور و خاص را تحویلش بدهد.

اسلایدر ظاهر می رود

در جریان کنفرانس خبری بلک بری در کنگره جهانی موبایل که در ماه مارس 2015 برگزار گردید، لاکس با نیت قبلی قدم به روی استیج گذاشت و یک تلفن هوشمند مرموز را با کیبوردی کشویی و نمایشگر خمیده از جیبش بیرون آورد و در اندک زمانی مجددا آن را به داخل جیبش باز گرداند.

«اسلایدر»، آنطور که چن می خواندش ذهن بسیاری را به خود مشغول کرد. نمایشگر خمیده یکی از ویژگی های اصلی گلکسی اس 6 اج سامسونگ بود که دو روز قبل از آن اتفاق رونمایی شده بود. مدیران این شرکت کره ای هم در باب فرایندهای پیچیده تولید آن محصول سخن ها گفته بودند و این در حالی بود که بلک بری هم محصولی با همین خصوصیت را پیش چشمان مخاطبانش قرار داد.

اسکات وینگر رئیس واحد طراحی بلک بری در این رابطه می گوید: لاکس به خوبی بر این امر واقف بود که چنین اقدامی تا چه اندازه می تواند خبرساز شود. او در سپتامبر 2014 و پس از سابقه همکاری دیرینه اش با لاکس در اچ تی سی و سونی اریکسون به بلک بری پیوسته بود.

لاکس آن موبایل را در یک چشم بر هم زدن از جیبش در آورده و مجددا پنهانش کرد که این کار تنها یک دلیل می توانست داشته باشد: اینکه دستگاه تنها یک ماکت بوده و با استفاده از نور پس زمینه کار گذاشته شده در آن، چیزی شبیه به نمایشگر دستگاه های موبایل واقعی را نشان می داد. اگر نگاهی نزدیک تر به آن موبایل می انداختید متوجه می شدید که هوم اسکرین آن موبایل سیستم عامل بلک بری 10 را نشان میداد نه اندروید.

کار کردن روی آن دستگاه اندکی بعد از رونمایی بلک بری پاسپورت آغاز گردید؛ موبایلی با نمایشگر چهار گوش و بدنه ای حجیم که در سپتامبر 2014 معرفی گردید. اما مدیران بلک بری به ایده های مفهومی نظیر نمایشگرهای خمیده ای چشم داشتند که سامسونگ ماه ها قبل به کاربرانش معرفی کرده بود.

مشکلی که وجود دارد این است که گلکسی اس 6 اج و مدل پلاس آن با نمایشگرهای خمیده شان هم اکنون هم در بازار هستند. از همین روی سوالی که مطرح می شود این است که آیا بلک بری Priv به همین خاطر توجه کاربران را از دست نمی دهد؟

لاکس دراین باره گفت: در ابتدای امر اعتماد به نفسم را از دست دادم» اما او باور دارد که بلک بری می تواند به رقابت با سامسونگ بپردازد و نظر کاربارن علاقمند به نمایشگرهای خمیده را به خود جلب نماید.

لاکس و چن همچنین امید زیادی به کیبورد کشویی این موبایل بسته اند و خوشبختانه تمرکز و توجه ویژه شان به امنیت از سوی بسیاری مورد توجه قرار گرفته است.

چرا هیجان زده؟

بسیاری از کاربران تصورشان این بود که موبایل اسلایدر از سیستم عامل بلک بری 10 بهره خواهد برد چراکه تا پیش از آن، رسم بر این بود که موبایل های ساخت این شرکت از سیستم عامل اختصاصی آن بهره می بردند.

در تابستان گذشته اما، عکس ها و اطلاعات زیادی در مورد یک موبایل اندرویدی ساخت بلک بری به فضای مجازی درز کرد که با تصور کاربران در تناقض بود.

در ماه سپتامبر، مقامات این شرکت کانادایی اعتراف کردند که در سه ماهه چهارم سال یک تلفن هوشمند اندرویدی را معرفی می کنند. موبایل Priv که نامش از عبارت Privacy (به معنای حریم خصوصی) و privilege (به معنای امتیاز گرفته شده است) می توانست به نیازهای کاربران قبلی و فعلی بلک بری پاسخ دهد و گلایه آنها تنها یک چیز بود: نبود اپلیکیشن.

کاربران Priv به لطف اندروید می توانستند به بیش از یک میلیون اپلیکیشن دسترسی پیدا کنند و این در حالیست که تا همین یک سال پیش شمار اپلیکیشن های ارائه شده در استور BlackBerry World از رقم 234500 تجاوز نمی کرد، البته موبایل های این شرکت امکان استفاده از اپ استور آمازون با 330 هزار برنامه را هم دارند.

مارتی بیرد مدیر اجرایی بلک بری طی مصاحبه ای که هفته پیش انجام داد اظهار نمود: در هر دستگاهی که به تا به امروز ارائه کردیم، نبود اپلیکیشن مشکل شماره یک ماست.

رونمایی از بلک بری Priv درست در همان روز ماه سپتامبر انجام شد که این شرکت گزارش مالی ناامید کننده خود را با سرمایه گذارانش در میان گذاشت. آن سرمایه گذاران حالا مشتقاند تا از میزان پیشرفت طرح ها و برنامه های چن برای تبدیل کردن بلک بری از یک شرکت تولید کننده سخت افزار به برندی که نرم افزار و خدمات هم به مشتریانش ارائه می دهد، آگاهی پیدا کنند و شاید Priv چنین فرصتی را برای آن به وجود بیاورد.

باز هم داستانی تکراری

اما آخرین بازگشت بلک بری یک فاجعه بود. بلک بری Z10 تلفن هوشمندی بود که همراه با یک کمپین تبلیغاتی رونمایی شد و حمایت اوپراتورهای متعدد و جام سوپر باول را داشت. عاقبت هم بلک بری مجبور شد مسئولیت یک میلیارد دلار زیانی که به خاطر فروش نرفتن مدل های تولید شده از این دستگاه متحمل شده بود را بپذیرد.

حالا این شرکت، به لطف اندروید فرصتی را پیدا کرده تا جمع کثیری از کاربران را با خود همراه نمابد و به بازاری قدم بگذارد که بسیاری از نامداران آن نظیر سونی واچ تی سی برای باقی ماندن در آن با مشکل روبرو هستند.

گفتنی است که گوگل از هر گونه اظهار نظر در این رابطه خودداری کرده است. ماریبل لوپز یکی از تحلیلگران شرکت لوپز در رابطه با چشم اندازهای بلک بری اینگونه می گوید: موفقیت در بازاری که دیگران در آن شکست خورده اند چالشی غیر قابل عبور است. با این همه، باز هم نمی توان احتمال موفقیت این شرکت در بازاری که پیشتر از طلایه دارانش بوده را به کلی باطل شمرد.

لاکس برای این چالش آماده است و سخت تلاش دارد تا کاربران را با خود همراه سازد. اما از نظر او و تیم تحت سرپرستی اش، بلک بری بهای موفقیت را پرداخت کرده و Priv همان چیزی است که می تواند آنها را به سرمنزل مقصود برساند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • BlackBerry Forever
    BlackBerry Forever | ۱۳ آبان ۱۳۹۴

    من حتما میخرمش
    در ضمن هم تایید نظراتتون خیلی مسخره شده هم اینکه کلا مثبت منفی ها رو برداشتین،من رفتم زومیت،تا وقتی امکانات برگرده کامنت نمیذارم

    • Ehsan_total
      Ehsan_total | ۱۳ آبان ۱۳۹۴

      حالم از زومیت به هم میخوره، همش دعواس توش!!

  • Ramtin
    Ramtin | ۱۳ آبان ۱۳۹۴

    مشكل از بخش نظرات نيست ، مشكل از پوشش خبر ها هستش

  • majid
    majid | ۱۳ آبان ۱۳۹۴

    امیدوارم بلک بری به این هدفش برسه،ولی شانس زیادی ندارد.

  • اکبر
    اکبر | ۱۳ آبان ۱۳۹۴

    من که خیلی خوشم اومد از این گوشی اگه پولش برسه میخرمش. امیدوارم قیمتش عادلانه باشه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی