ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گوگل اکس اهداف بلند پروازانه ای برای تحویل مرسولات پستی از طریق پهپادها دارد

دِیو واس رئیس پروژه بال (Wing) گوگل امروز در جریان کنفرانس کنترل ترافیک هوایی واشنگتن به شرکت کنندگان اعلام نمود که در نظر دارد تا سال 2017 میلادی، ایده تحویل کالا از طریق درون ها ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۲ آبان ۱۳۹۴ | ۰۹:۳۰

دِیو واس رئیس پروژه بال (Wing) گوگل امروز در جریان کنفرانس کنترل ترافیک هوایی واشنگتن به شرکت کنندگان اعلام نمود که در نظر دارد تا سال 2017 میلادی، ایده تحویل کالا از طریق درون ها را عملیاتی نماید.

این بازه زمانی با در نظر داشتن اینکه سازمان هوانوردی آمریکا هنوز قوانین مربوط به استفاده از پهپادهای تجاری را تصویب نکرده و مشخص نیست که چطور باید از این پرنده های بدون سرنشین در مناطق دارای تراکم جمعیتی بالا استفاده گردد، اندکی جاه طلبانه به نظر می آید.

نکته دیگر اینکه درون ها علاوه بر ابهامات قانونی که پیش رویشان قرار دارد هنوز از نظر کارایی تکنولوژی حسگر-پیشگیری (که از بروز حوادث برای آنها در جهان واقعی ممانعت به عمل می آورد) مورد بررسی قرار نگرفته اند.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

علاوه بر این هیچ استانداردی برای برقراری ارتباط دو سویه میان پهپادها و هواپیماهای معمولی تعریف نشده و این مساله ایست که تا پیش از کاربرد انبوه درون ها و استفاده از آنها در ناوگان تحویل کالای گوگل لازم است مورد بررسی قرار گیرد.

کور کیمچی رئیس برنامه Prime Air آمازون، در جولای امسال توضیحاتی را در مورد چگونگی استفاده از این پهپادها مطابق با قوانین مدیریت کنترل ترافیک پرنده های بدون سرنشین ناسا مطرح کرده بود.

براساس این پیمان نامه، شهروندان می توانند درون های خود را تنها تا ارتفاع 60 متری پرواز دهند این در حالی است که هم اکنون پهپادهای ویژه سرگرمی تا ارتفاع 120 متری هم به پرواز در می آیند.

این محدوده هوایی در اصل قرار است که با وسایل حمل و نقل کم سرعت تقسیم شود یعنی همان پهپادهایی که از زمین بلند می شوند و پس از طی مسافتی کوتاه برای تحویل کالا روی زمین می نشینند.

اما محدوده ارتفاع 60 تا 120 متری هم برای ترانزیت سرعت بالا حفظ می شود، یعنی زمانی که درون تحویل کالا از انبار به پرواز در آمده و به سمت خانه مشتری حرکت می کند.

ارتفاع 120 تا 150 متری هم محدوده پرواز ممنوع خواهد بود و وسایل هوایی معمول نظیر هلی کوپترها از ارتفاعات بالاتر از این محدوده مجاز به پرواز کردن خواهند بود. البته محدوده پروازی هواپیماها به مراتب بیشتر از این میزان است و درون ها نیز قطعا از نزدیک شدن به این محدوده و مسیرهایی که معمولا توسط آنها مورد استفاده قرار می گیرد، خودداری خواهند کرد.

گوگل نیز طرح های مشابهی را در ذهن دارد هرچند که این دو غول فناوری از نظر نوع تکنولوژی مورد استفاده برای برقراری ارتباط میان هواپیما و برج های کنترل ترافیک هوایی مستقر در زمین با یکدیگر اختلاف نظرهای زیادی دارند.

برخی در این صنعت به استفاده از سیستم های  ADS-B اصرار می ورزند که هم اکنون در هواپیماها مورد استفاده قرار می گیرد و برخی دیگر نیز معتقدند که باید از همان شبکه های موبایلی استفاده شود.

هر دوی این شرکت ها در کنار غول خرده فروشی آمریکا، والمارت (که برنامه های جاه طلبانه خود را برای تحویل هوایی کالا در سر دارد)، اخیرا به نیروی ضربت سازمان هوانوردی آمریکا ملحق شدند تا نسل جدیدی از سیستم های کنترل ترافیک هوایی را ایجاد نمایند.

البته این را هم باید یادآور شویم که تحویل خودکار کالا هم اکنون در استرالیا انجام می شود و در ژاپن نیز از پهپادها در کارگاه های ساختمانی استفاده می گردد.

با این همه، برنامه ریزی برای استفاده گسترده از این پرنده های بدون سرنشین تا سال 2017 به منظور تحویل کالا آن هم در تمامی شهرهای آمریکا، کمی جاه طلبانه و بلند پروازانه به نظر می آید هرچند که پیش بینی می شود تا آن زمان، استارتاپ هایی با این محوریت و در ارتباط با همین تکنولوژی به خدمت گرفته شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • mohammad
    mohammad | ۱۲ آبان ۱۳۹۴

    به هیچ کس هیچ ربطی نداره
    خخخ

  • mehran
    mehran | ۱۲ آبان ۱۳۹۴

    سلام
    ببخشید یه سوال بی ربط داشتم

    من میخوام یه هنزفری 16 دلاری از سایت علی اکسپرس بخرم هزینه ارسال ازچین به ایران 4 دلار هستش حالا اگه بیاد ایران گمرک روش درصدی میکشه ؟!
    با دلار 3400 قیمت کل حدود 70 هزار تومان میشه حالا اگه مثلا گمرک بخوره چقدر روش کشیده میشه ؟ وزن هنزفری کمتر از 500 گرم هستش !
    امکان داره قیمتش از 100 تومان بیشتر بشه ؟

    • اکبر
      اکبر | ۱۲ آبان ۱۳۹۴

      گمرک هیچ سیستم مشخصی نداره. من یه کیف 7 دلاری از علی اکسپرس خریدم، ارسالشم رایگان بود.
      گمرک 18 تومن گرفت!

    • mohammad
      mohammad | ۱۲ آبان ۱۳۹۴

      منم یه کیف برا تبلتم خریدم
      افراد گمرک موقع تحویل یه نگاهی بهم کرد و کاملا غیرمنطقی گفت بیست تومن بعد گذاشتش تو جیب و اصلا فیش یا چیز دیگه نداشت معلوم شد برا خودش برداشته بره خرج خودش بکنه
      متاسفم برا چنین گمرکی
      دیجیاتو لطفا تایید کن

  • فردین
    فردین | ۱۲ آبان ۱۳۹۴

    باشه!

مطالب پیشنهادی