ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استراتژی رشد

10 معیار فرهنگ شرکت که باید مدام زیر نظر داشته باشید

همه از فرهنگ شرکتی خوششان می آید. معیار هم برای همه، چیز خوشایندی است. با این حال رهبران کسب و کار ها برای قرار دادن این دو به شکلی معنادار در کنار هم با دشواری ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۱۶ آبان ۱۳۹۴ | ۱۲:۰۰

همه از فرهنگ شرکتی خوششان می آید. معیار هم برای همه، چیز خوشایندی است. با این حال رهبران کسب و کار ها برای قرار دادن این دو به شکلی معنادار در کنار هم با دشواری های زیادی مواجه شده اند. فرهنگ مدتها مقوله ی نرمی در نظر گرفته می شد که بیش از اندازه ناملموس، فردی و غیر قابل اندازه گیری و ردیابی است. این باعث شده است هم راستا کردن فرهنگ با موفقیت کسب و کار امر چالش برانگیزی باشد.

خیلی ها پس از سال ها فعالیت به عنوان کارآفرین و رهبر کسب و کار، غوطه ور شدن در دنیای پژوهش های دانشگاهی و حرفه ای و بررسی صدها شرکت مختلف، هنوز به دنبال این هستند که ببینند شرکت ها چگونه کار می کنند. در پاسخ به این سؤال است که می توان به زبان ساده گفت فرهنگ مجموعه ای از رفتار هاست که مشخص می کنند کارها در چنین محیط هایی چگونه انجام می شوند. بنابراین وقتی بخواهیم دنبال معیار های فرهنگ بگردیم، دنباله روی از شرکت هایی که به طور مداوم با موفقیت مالی و عملیاتی مواجه بوده اند منطقی به نظر می رسد. بعد از بررسی این شرکت ها به 10 مشخصه ی مشترک میان آنها بر می خوریم که عناصر تشکیل دهنده ی یک فرهنگ قدرتمند در نظر گرفته می شوند. تحت نظر داشتن این 10 معیار به مدیران کمک می کند بفهمند شرکتشان از لحاظ فرهنگ در مسیر موفقیت قرار دارد یا خیر.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

1- ارتباطات

در شرکت هایی که ارتباطات قوی دارند، کارمندان می توانند افکار و پیشنهادات خود را به مدیریت منتقل کنند، و مدیریت نیز از سوی دیگر اطلاعات لازم را به شکلی مؤثر در اختیار کارمندان خود قرار می دهد. اثربخشی کانال های ارتباطی موجود شرکت خود برای ارسال، دریافت و درک اطلاعات را ارزیابی کنید و در صورت لزوم تغییرات لازم را در جهت بهبود این فرایندها انجام دهید.

2- نوآوری

lightbulb

نوآوری یکی از جذاب ترین مسائل برای کارآفرینان است. بحث نوآوری ارتباط نزدیکی با ارتباطات دارد، چون به توانایی یا عدم توانایی کارمندان در انتقال ایده های خود به سازمان و آمادگی سازمان برای پذیرا شدن این ایده ها بر می گردد. هنگام سنجش نوآوری باید در نظر داشته باشید که این موضوع شکل های گوناگونی به خود می گیرد، از جمله منابع، فرایندها، رفتارها و خود محصولات.

3- چابکی

مقوله ی چابکی برای حفظ توانایی رقابت در بازار حیاتی است. رهبران شرکت ها ممکن است حس کنند به خوبی خود را با تغییرات داخلی و خارجی تطبیق می دهند. اما این کارکنان هستند که اثرات نقصان های احتمالی این انطباق را حس می کنند. بنابراین، همیشه چابکی شرکت خود را با دریافت بازخورد های مداوم از کارمندان تمام سطوح شرکت خود تحت نظر داشته باشید.

4- بهداشت

بهداشت محیط کار، سلامت ذهنی و جسمانی کارمندان را شامل می شود. بهداشت نه تنها به داشتن کارمندانی رضایتمند تر و بهره ور تر منجر می شود، بلکه پیامدهای چندگانه ی دیگری هم دارد که کاهش هزینه های ناشی از مشکلات پزشکی و غیبت نیروی کار از جمله ی آنهاست.

5- محیط

با اینکه داشتن یک محیط کاری مدرن و طراحی شده جذاب به نظر می رسد، اما این برای داشتن محیطی اثربخش ضروری نیست. آنچه که بیش از همه اهمیت دارد این است که محیط کار برای کارکنان خود آسایش و بهره وری به ارمغان بیاورد. به عنوان مثال، جزئیات کوچکی مثل نامناسب بودن دمای محیط، می تواند از زاویه ی بهره وری منجر به ضررهای هنگفتی شود. به نظرات کارکنان خود در مورد محیط کار توجه کنید تا بهترین و سریع ترین راه های بهبود عملکرد آنها را بیابید.

6- همکاری

o-BUSINESS-facebook

همکاری لایه های متعددی دارد، و یک بار دیگر، بازخورد های کارکنان بهترین راه سر در آوردن از چند و چون آن است. تیم بازاریابی شما شاید با یکدیگر بسیار خوب کار کنند اما در همکاری با دیگر بخش های شرکت دچار مشکل شوند. برای اینکه میزان همکاری در شرکت خود را به طور کامل اندازه گیری کنید، به همکاری های درون تیمی و همچنین میان تیمی نگاهی بیندازید.

7- حمایت

کارمندان هر شرکتی باید حس کنند از طرف کل شرکت، مدیر و همکاران خود مورد حمایت قرار می گیرند. طبق پژوهش انجام شده توسط مجله ی کسب و کار هاروارد، مدیران میانی بیشترین سرخوردگی را در میان نیروی کار شرکت ها متحمل می شوند. دلیل این امر احتمالاً  این است که از حمایتی که برای موفقیت به آن نیاز دارند بی بهره اند. با بررسی عمیق این معیار در سطوح فردی و جمعی، می توانید از روندهای مهمی در حوزه ی مشارکت پرده بردارید.

8- تمرکز روی عملکرد

هر کسی باید از تعریف موفقیت در نقش خود آگاهی داشته باشد و بر اساس آن مورد قدردانی و تشویق قرار بگیرد. پاداش های بزرگ لزوماً به تقویت فرهنگ کمکی نمی کنند. به جای این کار، وقت بگذارید و ببینید کارمندانتان احساس می کنند قدرشان دانسته می شود یا نه و اینکه دوست دارند چطور از آنها قدردانی شود.

9- مسئولیت پذیری

مسئولیت پذیری یعنی اینکه کارکنان همانطور که در مورد کارشان توانایی تصمیم گیری دارند، در قبال اقدامات و نتایج کار خود نیز پاسخگو باشند. این مورد با اینکه معیاری فردی به نظر می رسد، باید در سطح کل شرکت تشویق و ارزیابی شود. مطمئن باشید کارکنان نیز برای گزارش تجربه ی خود در این زمینه اشتیاق زیادی نشان خواهند داد.

10- همسویی مأموریت و ارزش های شرکت

اولین قدم این است که بیانیه ی مأموریت و ارزش داشته باشید؛ این بخش کار آسان است. در مرحله ی بعد باید حواستان باشد کارکنان شما از این دو آگاهی دارند، آنها را درک می کنند و با آنها زندگی می کنند. این فرایند با جذب نیرو شروع می شود، بنابراین اجازه ندهید در دوره های رشد، این معیار به حاشیه رانده شود.

شیوه ی منحصر به فرد شرکت شما در قبال این ویژگی ها، «شخصیت» شرکتتان را شکل می دهد. این معیار ها تمام جنبه های شخصیت شرکت شما را در بر نمی گیرند اما کارایی شخصیت شرکت برای کارکنانتان را می توان با استفاده از آنها سنجید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • محمد کاظمی
    محمد کاظمی | ۱۶ آبان ۱۳۹۴

    این مطلب واسه ایران نیست..حمایت کجا بود؟حمایت وام با نرخ 30%؟
    بعد برشکست شی خود آدم به فنا میره

    • BuBo
      BuBo | ۱۶ آبان ۱۳۹۴

      **بعد برشکست شی**
      ورشکست

      • محمد کاظمی
        محمد کاظمی | ۳ آذر ۱۳۹۴

        شرمنده :D

مطالب پیشنهادی