ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آزمایشگاه ارتش آمریکا به روشی برای خواندن ذهن سربازان دست یافته است

تحلیلگران واحد اطلاعات ارتش آمریکا زمان زیادی را صرف نقد و بررسی عکس های بی شماری می کنند که از منابع مختلفی نظیر پهپادها و سیستم های نمراقبتی به دست می آیند. حالا دکتر آنتونی ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۷ آبان ۱۳۹۴ | ۱۱:۰۰

تحلیلگران واحد اطلاعات ارتش آمریکا زمان زیادی را صرف نقد و بررسی عکس های بی شماری می کنند که از منابع مختلفی نظیر پهپادها و سیستم های نمراقبتی به دست می آیند.

حالا دکتر آنتونی رایس عصب شناس و متخصص علوم شناختی برنامه ای را توسعه داده که می تواند این فرایند را به میزان زیاد تسریع ببخشد. رایس برای تاسیسات تحقیقاتی ارتش آمریکا موسوم به Mind Lab (آزمایشگاه ذهن) کار می کند که اخیرا تست برنامه ای با قابلیت تعبیر امواج مغزی را آغاز نموده است.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

به زبان ساده تر این برنامه قادر است ذهن انسان را بخواند. در جریان یکی از آزمایشات اخیر انجام شده روی این برنامه، آنتونی نوعی دستگاه دریافت نوار مغز را به سر یکی از سربازان آمریکایی متصل کرد که آن کلاه نیز به یکی از کامپیوترهای آزمایشگاه متصل بود. وی در ادامه از فرد داوطلب درخواست کرد به تصاویری نگاه کند که در هر ثانیه تغییر می کردند. هر کدام از آن عکس ها نیز به یکی از 5 گروه تعریف شده (شامل قایق ها، پانداها، توت فرنگی ها، پروانه ها و لوسترها) تعلق داشت.

در پایان آزمایش، کامپیوتر نشان داد که سرباز بیشتر دوست دارد روی عکس هایی تمرکز نماید که در زیرگروه قایق ها جای می گیرند. اما کامپیوتر چطور به این موضوع پی برده بود؟ با یادداشت برداری از تغییرات ایجاد شده در امواج مغزی سوژه.

در واقع مغز سرباز هر بار که به تصاویر «مورد علاقه اش» نگاه می کرد امواج متمایزی را تولید می کردند. این دستاورد کاربردهای زیادی خواهد داشت از جمله اینکه پژوهشگران در آینده قادر خواهند بود که از این سیستم برای مشاهده عکس های بزرگی استفاده نمایند که به قطعات کوچکتر تقسیم شده اند تا از این طریق قطعه های مرتبط با یکدیگر را بیابند.

هم اکنون دانشمندان در نظر دارند سیستم یاد شده را مرتبا بهبود ببخشند و امکانات تازه ای از جمله قابلیت کنترل چشم ها را به آن اضافه نمایند. در واقع آنتونی هم اکنون نیز این توانمندی را در سیستم ابداعی خود به بوته آزمایش گذاشته و برای این منظور درخواست کرده که یکی از سربازان یک بازی ویدئویی را روی کامپیوتری جداگانه انجام دهد.

در ادامه از سوژه خواسته شد به یکی از حباب های موجود در یک خوشه حبابی شلیک کند و و صرفا با حرکت دادن چشم های خود، حبابی با رنگ مشابه به آن را نشانه بگیرد که آن سرباز نیز موفق شد دستورات یاد شده را اجرا نماید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • amirmahdi
    amirmahdi | ۱۷ آبان ۱۳۹۴

    چرا ایران ازینا نداره؟

  • Saleh
    Saleh | ۱۷ آبان ۱۳۹۴

    آفرین به تو!!

  • شهلا
    شهلا | ۱۷ آبان ۱۳۹۴

    احتمالاً همه کار هارو با همون بطری آب تو تصویر انجام میدن.
    جالبه از ارتش آمریکا غولی دارید میسازید و به بهانه فناوری ازشون مطلب های خیالی میذارید. یکم هم به فکر فناوری های صلح محور باشید :D

  • مسعود
    مسعود | ۱۷ آبان ۱۳۹۴

    :D
    یه پیشنهاد دیگه برات دارم. شما با این طرز فکرت برو عضو داعش شو.

  • zed
    zed | ۱۷ آبان ۱۳۹۴

    ما که هیچی نفهمیدیم

مطالب پیشنهادی