ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا گوگل نباید سیستم عامل کروم را از میان بردارد؟

اگر اخبار دنیای تکنولوژی را دنبال می کنید مشخصا در روزهای اخیر نام سیستم عاملی که گوگل برای کامپیوترهای شخصی توسعه داده،‌ چند باری به گوشتان خورده است. در مورد Chrome OS صحبت می کنیم؛ سیستم ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۸ آبان ۱۳۹۴ | ۱۴:۰۰

اگر اخبار دنیای تکنولوژی را دنبال می کنید مشخصا در روزهای اخیر نام سیستم عاملی که گوگل برای کامپیوترهای شخصی توسعه داده،‌ چند باری به گوشتان خورده است. در مورد Chrome OS صحبت می کنیم؛ سیستم عاملی که حدود ۱۰ روز پیش، وال استریت ژورنال خبر داد که در حال ادغام با اندروید است.

پس از انتشار چنین خبر مهمی از سوی یک منبع معتبر، گوگل چندین بار عنوان نمود که این شرکت تصمیم به حذف Chrome OS ندارد. البته حذف نشدن سیستم عامل کروم، منطقی هم هست چرا که هم خود گوگل و هم بازیگران بزرگ صنعت کامپیوترهای شخصی به آن نیاز دارند. با دیجیاتو همراه باشید.

گوگل سیستم عامل کروم را در سال ۲۰۰۹ منتشر کرد تا به عنوان رقیبی خاص در برابر ویندوز،‌ OS X و لینوکس قرار گیرد. در نسخه اولیه، پلتفرم یاد شده صرفا یک مرورگر کروم بود که برخی قابلیت های آفلاین را نیز در دل خود داشت. در سال های اخیر اما علاقه به این سیستم عامل بیشتر شده است؛ مخصوصا از سوی تولید کنندگان کامپیوترهای شخصی و همچنین قشر دانشجو.

Linn Huang، یکی از تحلیلگران موسسه آماری IDC می گوید: «اندروید هنوز به خوبی نتوانسته توجه و اعتماد دانش آموزان و قشر فعال در حوزه آموزشی را به خود جلب کند.» این سازمان همچنین باور دارد که تا پایان سال جاری، تعداد ۷.۵ میلیون کروم بوک به فروش خواهند رسید.

chrome os-w600

رشد این محصولات نیز تا کنون قابل قبول بوده است چرا که در سال ۲۰۱۲، گوگل قادر به فروش حدود ۵۰۰ هزار عدد کروم بوک شده بود. این آمار برای سال ۲۰۱۳ به ۲.۵ میلیون می رسد و در سال ۲۰۱۴، تعداد ۶ میلیون کروم بوک به فروش رسیده. این رشد در حالی صورت گرفته که به طور کلی، فروش کامپیوترهای شخصی در سال های اخیر با کاهش نیز مواجه بوده است.

سیستم عامل کروم اگرچه علاقه دانش آموزان و دانشجویان را در بر داشته اما باید توجه داشت که برخی سازندگان بزرگ، تمایل ویژه ای دارند تا اتکای خود به مایکروسافت و ویندوز را نیز کاهش دهند. پس از ارائه خانواده سرفس [بخصوص سرفس بوک که یک لپ تاپ تمام عیار است] این علاقه بیشتر هم شده.

Marta Fiorentini، یک تحلیلگر دیگر موسسه IDC می گوید: «چندین سازنده کامپیوتر شخصی روی کروم بوک ها حساب ویژه ای باز کرده اند و آنها را بخشی از تحول محصولات همراه متکی بر فضای ابری می دانند.»

آقای Huang در این میان اشاره می کند:‌ «پس از عرضه سرفس و RT، در کنار سازنده ها، حتی خود اینتل هم نیاز به وجود سیستم عامل های جایگزین برای ویندوز را حس کرد. اکنون انتظار داریم در میان قشر دانشجو، کروم بوک تبدیل به محصولی شود که سریع ترین رشد را داشته است.»

این در حالیست که سیستم عامل کروم، به گوگل اجازه می دهد تا در مقابل آیپد هم به مبارزه بپردازد. این تحلیلگر ادامه می دهد: «آیپد در زمان معرفی، در بین دانشجوها بسیار محبوب شد و در آن زمان، هیچ محصولی در دسته بندی های ویندوزی وجود نداشت که بتواند با آن رقابت کند، بخصوص در بحث قیمت.»

ap60175490865 (1)-w600

حالا ولی مایکروسافت ویندوز ۱۰ را به همراه موتور جستجوی بینگ روانه بازار کرده و امیدوار است بتواند توجه این قشر خاص را به خود جلب کند. با این حال فروش ۷.۵ میلیون کروم بوک نشان از این دارد که حتی مایکروسافت هم نمی تواند جلودار رشد بسیار سریع کروم بوک ها شود.

در این میان حتی به تازگی خبر رسیده که احتمال دارد گوگل دست به ساخت یک سیستم عامل سوم بزند و بهترین مشخصه های اندروید و کروم را در آن نهادینه کند. تا کنون این شرکت مرز بین دو سیستم عامل را به خوبی رعایت کرده بود اما باید دید اگر شایعات به حقیقت بدل شوند، نتیجه سومین تلاش گوگل چه خواهد بود.

سیستم عامل کروم برتری استراتژیکی در میان طیف خاصی از کاربران دارد که از میان برداشتن یا حتی محو کردن آن، موجب از دست رفتن همین برتری خواهد شد. توماس جن [Thomas Jenn] سخنگوی کمپانی ایسوس می گوید:‌ «ارزش واقعی سیستم عامل کروم این است که به کاربر اجازه می دهد تجربه ای بسیار ساده و روان از کامپیوتر شخصی اش داشته باشد.» این همان مشخصه ای است که گوگل آن را دور نخواهد ریخت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • THE VERGE
    THE VERGE | ۱۸ آبان ۱۳۹۴

    دیجیاتو‌چرا یه بررسی جامع از اخرین نسخه کروم‌ نمیزاری ؟!
    یه سیستم عامل ناشناخته هست برای خیلی از ماها

    • آوش
      آوش | ۱۸ آبان ۱۳۹۴

      اره واقعا. کاش یه بررسی جامع انجام میدادن

    • فردین
      فردین | ۱۸ آبان ۱۳۹۴

      بله مواققم.

مطالب پیشنهادی