ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کارآفرینی

6 نقل قول جاودانه از پابلو پیکاسو با موضوع خلاقیت

اگر آلبرت اینشتین به دنیا نیامده بود، نهایتاً یک نفر دیگر پیدا می شد که از نسبیت عام پرده بردارد. اما پابلو پیکاسو چطور؟ اگر پیکاسو به دنیا نیامده بود، هنرش هیچ گاه خلق نمی ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۱۹ آبان ۱۳۹۴ | ۱۵:۰۰

اگر آلبرت اینشتین به دنیا نیامده بود، نهایتاً یک نفر دیگر پیدا می شد که از نسبیت عام پرده بردارد. اما پابلو پیکاسو چطور؟ اگر پیکاسو به دنیا نیامده بود، هنرش هیچ گاه خلق نمی شد. این چیز کمی نیست. او اولین نقاشی خود را با عنوان Le Picador در سن 9 سالگی کشید؛ تصویر مردی سوار بر اسب در مراسم گاوبازی. آنگونه که نظر می آید او دانش آموز خوبی نبوده و با مسئولان مدرسه ی خود مشکلاتی اساسی داشته است.

در کتاب ها نوشته اند پابلوی جوان از اینکه به او بگویند چکار کند بیزار بوده و از این موضوع برآشفته می شده است. به همین دلیل اغلب اوقات او را حبس می کرده اند. اولین شغل او به نسبت موفقیت های بعدی اش چندان امیدوار کننده نبود. او اولین قرارداد هنری خود را در پاریس و با دلالی هنری به نام پیر مناش بست که قبول کرد ماهانه 150 فرانک سوئیس به وی دستمزد بدهد (حدود 750 دلار امروزی).

با دیجیاتو همراه باشید.

پیکاسو بر خلاف شروع نه چندان امیدوار کننده اش، به یکی از تأثیرگذارترین هنرمندان آغاز قرن بیستم تبدیل شد و آثار باقی مانده از وی امروزه نیز کماکان به عقب راندن مرزهای خلاقیت ما ادامه می دهند. برخی از جالب توجه ترین نقل قول های وی در مورد خلاقیت را می توانید در ادامه از نظر بگذرانید.

1- «هنرمندانِ بد کپی می کنند، اما هنرمندانِ خوب می دزدند»

از این گفته ی پیکاسو برداشت های متعددی شده است. همانگونه که آستین کلیون در کتاب «همچون یک هنرمند بدزدید» توصیف می کند، این جمله یعنی دیگر هیچ چیز بدیعی وجود ندارد و هر چیزی که هست، بازسازی همان چیزهایی است که قبلاً هم وجود داشته. اما کنایه آمیز ترین بخش مسئله اینجاست که به جز استناد استیو جابز به این نقل قول در یکی از سخنرانی هایش، سند قابل استناد دیگری وجود ندارد که ثابت کند این را خود پیکاسو گفته است. در واقع، این کلمات را می توان با اندکی تفاوت در کتاب «مقالاتی در باب شعر و نقد» (1920) به قلم تی. اس. الیوت یافت. او در کتاب خود نوشته است: «شاعران نابالغ تقلید می کنند، اما شاعران بالغ می دزدند».

2- «هر چیزی که بتوانید تصورش را بکنید واقعی است»

می توان گفت که این مرام تمام کارآفرینان است. پیکاسو شناخته شده ترین هنرمند نیمه ی اول قرن بیستم بود و سهم زیادی در پیشرفت فراواقع گرایی (سورئالیسم) داشت؛ مکتبی که قفل تخیل ناخودآگاه را از هم می گشاید.

3- «هنر، حذف نابایسته هاست»

از استیو جابز نقل شده است «نوآوری بله گفتن به هر چیزی نیست». از جاناتان ایوز نیز در مورد حذف مشخصه های زائد و بازگشت به سادگی نقل قول های متعددی وجود دارد. جابز تحت تأثیر هنرمندان قرن بیستم، از جمله پیکاسو قرار داشت. ظاهراً کمپانی اپل برای توصیف فرایند طراحی خود از 11 نقاشی سنگی اثر «گاو وحشی» پیکاسو استفاده می کند.

4- «دست به کار شدن، کلید زیربنایی هر موفقیتی است»

این گفته ی پیکاسو به اندازه ی کافی واضح است و امروزه نه تنها برای خلاقیت، بلکه برای هر چیز دیگری نیز صادق است. تا دست به کار نشوید، آب از آب تکان نخواهد خورد.

5- «تمام بچه ها هنرمند هستند. مسئله اینجاست که وقتی بزرگ می شوند چطور هنرمند باقی بمانند»

این گفته ی پیکاسو بسیار زیباست. تحقیقات نشان داده اند با ورود کودکان به مدرسه و دوران گذار به بزرگسالی، بخش خلاق مغز آنها کمتر و کمتر به کار گرفته می شود.

6- «من اشیا را آنگونه که به ذهنم می رسند نقاشی می کنم، نه آنگونه که آنها را می بینم»

این سخن پیکاسو انسان را به یاد فلسفه ی «دنیا را مطابق با چشم انداز خود تغییر ده» می اندازد. این جمله نیز برای کارآفرینان و تمام کسانی که با خلاقیت سر و کار دارند کاربرد دارد.

نگاهی به درس های زندگی پابلو پیکاسو می تواند به فرایند های خلاق ما کمک کند و درباره ی این هنرمند تأثیرگذار بینشی منحصر به فرد در اختیار ما قرار دهد. هنر نوعی دستبرد است، به یاد داشته باشید که هنرمندان بد کپی می کنند، و هنرمندان خوب می دزدند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • پیمان
    پیمان | ۱۹ آبان ۱۳۹۴

    خیلی ممنون برای این مطلب. با نگاه کردن به زندگی انسان های بزرگ میشه درس های خوبی ازشون گرفت اما باید یادمون باشه که چجوری و به کجای زندگیشون نگاه کنیم تا گمراه نشیم و خودمون رو درگیر اشتباهات و مسائل حاشیه ای زندگیشون نکنیم.

  • یک رهگذر
    یک رهگذر | ۱۹ آبان ۱۳۹۴

    استیو جابز، استیو جابز، استیو جابز!
    حتی توی مقاله ای هم قراره راجب پیکاسو باشه همش حرف و تمجید از استیو جابز!!
    هر هفته یا آیو یاد خاطره ای از جابز میوقته یا کارمند سابقی از اپل! یا مقاله ای راجب...
    انگار عده ای رسانه به دست هرطور که شده میخوان استیو جابز رو توی کمتر از یک دهه بعد از مرگش همتای بزرگان هنر و ادب و خلاقیت چند صد ساله قرار بدن!
    دقیقا به شیوه تبلیغاتی خود اپل.
    بسه دیگه.
    کاری با این نیست ک استیو جابز چیزی ساخته که بشریت یدون اون لنگ بمونه یا نه،
    هر کی هم که بوده دیگه به طور زننده ای هی اسمش تکرار میشه..

    • opda511
      opda511 | ۱۹ آبان ۱۳۹۴

      دمت گرم ، منم فک میکنم دیجیاتو با این تعریف های اغراق امیز از جابز بیشتر از هر کسی استیو مرحوم را فحش بارون میکنه و براش دشمن درست میکنه ،( استیو مستکین و مانی جابز)

مطالب پیشنهادی