ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مایکروسافت در آلمان پایگاه داده تاسیس می کند تا از نظارت های دولت آمریکا در امان باشد

مایکروسافت در جدیدترین اقدام خود تصمیم گرفته تا پایگاه های داده جدیدی در آلمان داشته باشد تا مشتری های اروپایی از هر نوع نظارت و دخالت دولت ایالت متحده آمریکا در امان باشند. این پایگاه ...

فروغ بیداری
نوشته شده توسط فروغ بیداری | ۲۰ آبان ۱۳۹۴ | ۱۸:۴۵

مایکروسافت در جدیدترین اقدام خود تصمیم گرفته تا پایگاه های داده جدیدی در آلمان داشته باشد تا مشتری های اروپایی از هر نوع نظارت و دخالت دولت ایالت متحده آمریکا در امان باشند. این پایگاه ها در اواخر سال 2016 میلادی در دسترس قرار خواهند گرفت و توسط یکی از شرکت های وابسته به دویچه تلکام کنترل و اداره خواهند شد.

در همین راستا، فایننشال تایمز در اخبار خود نوشته که مشتری ها برای ذخیره اطلاعاتشان به این روش باید هزینه جداگانه ای پرداخت کنند. و البته ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت در کنفرانس خبری امروز صبح در برلین در همین رابطه اظهار داشت: «این پایگاه داده های جدید به مشتری ها اجازه می دهند تا به طور کامل از خدمات کلاود مایکروسافت در کشور خود یا همان آلمان بهره بگیرند و مطمئن باشند که شرکتی از همین سرزمین طرف حساب آنها خواهد بود و سرنوشت داده هایشان هم در دست هموطنان شان قرار دارد.»

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

این امکان تازه ی مایکروسافت، جدیدترین حرکت شرکت های فناوری آمریکایی بر علیه دولت این کشور پهناور به شمار می رود که غالبا از کمپانی های مذکور می خواهد تا امکان دسترسی اش به داده های خارجی که آنها نگهداری می کنند را فراهم آورند.

شرکت های بزرگی همانند مایکروسافت و گوگل، پس از افشاگری های اسنودن در تلاش برای جلب اعتماد مشتری های خود هستند و برای این منظور باید با پلیس آمریکا و آژانس های جاسوسی که می خواهند بی دردسر به اطلاعات مردم نظارت داشته باشند، مبارزه و مخالفت می کنند.

یک مجادله قانونی میان مایکروسافت و دادگاه نیویورک نشان داد که نیروهای دولتی آمریکا از این کمپانی خواسته اند تا امکان دسترسی به ایمیل های یک شهروند آمریکایی را به آنها بدهد گفتنی است که این ایمیل ها در ایرلند نگهداری می شدند و مایکروسافت از افشا کردن شان سر باز زده و دست دولت را از اطلاعات موردبحث کوتاه کرده است.

حتی اگر مبارزه یاد شده به باخت مایکروسافت منجر شود، اما ایجاد پایگاه های داده در کشورهای اروپایی همانند آلمان می تواند پناهگاه امنی برای اطلاعات کاربران در مقابل دولت آمریکا به حساب آید. شرکت آمریکایی مذکور، از تصمیم خود برای تاسیس پایگاه های مشابهی در انگلستان نیز خبر داده اما باید گفت دولت آلمان در این زمینه دقیق تر و مطمئن تر به نظر می رسد.

این روند را می توان به سیستم رمزگذاری مورد استفاده در شرکت اپل تشبیه کرد که حتی خود سازنده های آیفون نیز توان رمزگشایی آن را ندارد؛ یعنی با توسعه سیاست یاد شده از طرف مایکروسافت، می توان امیدوار بود که دولت آمریکا از نظارت بر اطلاعات آنلاین مردمانش دست بردارد. البته باید اشاره کنیم که هیچ کدام از روش های موجود، امنیت کامل ندارند. به طور مثال، پس از افشاگری های اسنودن مشخص شد با تمام تلاش اروپایی ها برای محرمانه نگه داشتن اطلاعات شهروندان، باز هم برخی از آژانس های جاسوسی محلی اطلاعاتی را به NSA داده بودند.

پاول میلر، تحلیل گر Forrester در این رابطه می گوید: «با اینکه مایکروسافت به دولت آلمان اعتماد کامل دارد اما این هماهنگی ها ابتدا باید در مراکز قضایی آزمایش شوند»

باید خاطر نشان کرد رویدادهایی که در بالا به آنها پرداختیم اثرات گسترده تری دارند  و تنها به کارابران شرکت مورد بحث یعنی مایکروسافت منتهی نمی گردند.

اگر مدل به کار گیری یک متولی آلمانی به عنوان استانداردی برای امنیت اطلاعات شناخته شود، بقیه مشتری های دیگر موسسه های ارائه دهنده سیستم محاسبات ابری همانند گوگل و آمازون هم احتمالا تقاضای دریافت خدمات به شیوه ای مشابه خواهند داشت.

در حال حاضر اتحایده اروپا بستر خوبی برای حرکت های اینچنینی به شمار می رود. مثلا در ماه گذشته، دادگاه اتحادیه اروپا پیمان قدیمی Safe Harbor که به کمپانی های آمریکایی اجازه می داد تا اطلاعات شهروندان اروپایی را به آمریکا برگشت بزنند را لغو کرد. مفاد این پیمان که در حال حاضر در مرحله بازنویسی است، می تواند نمونه ی خوبی برای استفاده از سیستم امنیت داده تحت حمایت مایکروسافت به شمار رود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • patrik
    patrik | ۲۰ آبان ۱۳۹۴

    والا منم نمی فهمم شما چرا اطلاعاتت برات مهم نیست. چرا باید به همه اطلاعات من دسترسی داشته باشن؟ حتی همه اطلاعات و ایمیل شرکتی هایی که توشون کار می کنیم.
    ایمیل که فقط برا فورواد عکس پیک نیک نیست.
    یکی کار سیاسی میکنه، یکی پروژه های شرکتی داره، یکی عکسا شخصی داره.
    به هر حال طرح سوال شما مثل اینه که بپرسی چرا آزادی میخوایم؟ مگه می خوایم چیکار کنیم!
    چک کردن زندگی شخصی شما دلیل میخواد عزیز من نه چک نکردنش!

  • آریا
    آریا | ۲۰ آبان ۱۳۹۴

    من نمیفهمم یه عده چرا باید از اینکه اطلاعاتشون توسط آژانس امنیت ملی چک بشه نگران باشن. مگر اینکه ریگی تو کفشون باشه.

    • patrik
      patrik | ۲۰ آبان ۱۳۹۴

      والا منم نمی فهمم شما چرا اطلاعاتت برات مهم نیست. چرا باید به همه اطلاعات من دسترسی داشته باشن؟ حتی همه اطلاعات و ایمیل شرکتی هایی که توشون کار می کنیم.
      ایمیل که فقط برا فورواد عکس پیک نیک نیست.
      به هر حال طرح سوال شما مثل اینه که بپرسی چرا آزادی میخوایم؟ مگه می خوایم چیکار کنیم!
      چک کردن زندگی شخصی شما دلیل میخواد عزیز من نه چک نکردنش!

      • آریا
        آریا | ۲۱ آبان ۱۳۹۴

        اونها زندگی شخصی کسی رو چک نمیکنن. اصلن مگه میشه زندگی این همه کاربرد رو چک کرد.
        اینها از KEYWORD استفاده میکنن. رباطهایی که دنبال کلمات حساسیت بر انگیر مثا president . white house . بمب و الله اکبر و... میگردن و دسته بندی میکنن. بعد محتویات اینها رو بر حسب اولویت میبینن
        وگر نه چرا باید اینقدر هزینه صرف کنن بیان جاسوسی یه عده آدم رو بکنن که تو ایمیلشون در مورد فیلم سینمایی آخر هفته و رنگ چشم دوست دختر سابق فلانی صحبت کردن

        • patrik
          patrik | ۲۱ آبان ۱۳۹۴

          من یه توضیح مختصر تو کامنت قبلی دادم.
          اول اینکه علاوه بر کی ورد، متا دیتا هم جمع می کنن. یعنی تاریخ تماس ها و مکان و...این متا دیتا های کاربران بی احتیاط وقتی روی هم جمع میشن، اطلاعات فوق العاده ای از توشون در میاد. وازه متا دیتا و ان اس ای رو سرچ بزنین.
          به علاوه، ایمیل برا مسائل درون سازمانی و شرکتی هم استفاده میشه. جاسوسی تکنولوژیک الان خیلی دردسر ساز شده.
          اما از همه مهم تر یه نکته است که تو یه ضرب المثل خوب بیان شده: مال خودتو‌بچسب، همسایتو دزد نکن.
          خب یکی مثل من امنیت داده هاش براش مهمه. حتی احتمال جاسوسی و سرک کشیدن تو زندگی شخصیش هم براش دلچسب نیست. می خواد در خونشو ببنده.
          حالا اینکه بگی مگه چی تو خونه داری حرف درستی نیست. خونه منه، می خوام سه قفلش کنم.

مطالب پیشنهادی