ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کمپانی ARM از کورتکس A35 پرده برداشت؛ معماری ۶۴ بیتی و فوق العاده کم مصرف

کنفرانس توسعه دهندگان ARM که به شکل سالانه برگزار می شود این بار شاهد خبرهای جذابی بود که شامل معرفی و عرضه Cortex-A35 می شدند. تا پیش از این، عنوان کم مصرف ترین هسته پردازشی با ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۰ آبان ۱۳۹۴ | ۱۱:۳۰

کنفرانس توسعه دهندگان ARM که به شکل سالانه برگزار می شود این بار شاهد خبرهای جذابی بود که شامل معرفی و عرضه Cortex-A35 می شدند.

تا پیش از این، عنوان کم مصرف ترین هسته پردازشی با معماری ۶۴ بیتی به کورتکس A53 تعلق داشت که شرکت های سازنده چیپست نظیر کوالکام، از آن در کنار A72 استفاده نموده و به ترکیب ۴ هسته پر قدرت و ۴ هسته کم مصرف دست پیدا می کردند اما حالا، توسط A35 می توانند مصرف انرژی را پایین تر هم بیاورند.

تا کنون در پردازنده های ۳۲ بیتی، سازندگان از هسته های کورتکس A5 و A7 استفاده می کردند که در نمونه های ۶۴ بیتی برایشان جایگزینی وجود نداشت. با این حال اکنون A35 آمده تا بخشی از این فضای خالی را پر کند. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

قیمت تمام شده یک تلفن همراه به موارد بسیاری بستگی دارد؛ از اندازه نمایشگر گرفته تا سایز باتری، قدرت پردازنده و میزان رم و... . با این حال کمپانی ARM باور دارد که سازندگان می توانند از A35 برای رساندن موبایل به دست افرادی که برای اولین بار قصد خرید تلفن هوشمند را دارند، استفاده کنند. به قول گوگل: «یک میلیارد نفر بعدی».

پردازنده هایی که بر بستر معماری A35 ساخته شوند، ارزان تر خواهند بود و از طرفی، دارای مصرف بسیار بهینه ای هم هستند. در نتیجه موبایلی که توسط چنین پردازنده ای نیرو بگیرد، روی کاغذ می تواند از باتری کوچک تری استفاده کند و این به معنای ارزان تر شدن کلی دستگاه است.

arm-cortex-a35-stats-840x473-w600

اما بیایید در مورد ساختار اصلی و نحوه کارکرد A35 اندکی گفتگو کنیم. Cortex-A35 دارای معماری ۶۴ بیتی است که مصرف آن از کورتکس A7 هم تا ۱۰ درصد کمتر است اما می تواند تا ۴۰ درصد کارایی بیشتری از خود نشان دهد. اندازه پردازنده ای که توسط این هسته توسعه پیدا کند نسبت به A53، به میزان ۲۵ درصد کوچکتر است و تا ۳۲ درصد انرژی کمتری مصرف خواهد کرد.

این در حالیست که هسته مورد بحث، از فناوری big.LITTLE هم پشتیبانی می کند؛ به معنای آنکه سازنده می تواند از A35 در کنار A72 استفاده کند و ترکیبی از هسته های کم مصرف و پر قدرت را با هم به ارمغان آورد.

طراحی A35 همچنین مقیاس پذیر است. به معنای آنکه شرکت سازنده پردازنده می تواند A35 را به شکل یک هسته درآورده و یا آن را در چهار هسته مجزا مورد استفاده قرار دهد. اگر طراحی به شکل چهار هسته ای انجام شود، مصرف انرژی در فرکانس ۱ گیگاهرتز به ۹۰ میلی وات می رسد در حالی که در طراحی تک هسته ای و با فرکانس ۱۰۰ مگاهرتز، این مصرف صرفا ۶ میلی وات است. البته مشخصا هیچ سازنده ی موبایلی، در مقیاس ۱۰۰ مگاهرتز از این هسته استفاده نخواهد کرد چرا که چنین قدرتی متعلق به اسمارت فون های ۱۰ سال پیش است اما توجه کنید که بسیاری از گجت های کوچکی که در آینده نزدیک قرار است اینترنت اشیای اطراف ما را تشکیل دهند، به همین قدرت بسیار اندک نیاز دارند.

arm-cortex-a35-die-size-840x473-w600

محصولات مبتنی بر پلتفرم اینترنت اشیا می توانند این معماری را در دل خود داشته باشند تا هم از پردازنده ای ۶۴ بیتی بهره برند و هم یک چیپ بسیار کم مصرف داشته باشند.


به طور خلاصه می توان گفت که Cortex-A35 بهینه ترین معماری است که تا کنون ARM در میان هسته های ۶۴ بیتی خود توسعه داده است. شاید حتی در پرچمدارن سال آینده هم شاهد استفاده از چنین هسته هایی برای کاهش مصرف انرژی باشیم، در حالی که همین تکنولوژی می تواند تشکیل دهنده قلب کم مصرف و پرقدرت گجت های مبتنی بر اینترنت اشیا نیز باشد که صرفا با قدرتی برابر با ۱۰۰ مگاهرتز به کار مشغول می شوند.

اکنون احتمال داده می شود که موبایل های مجهز به پردازنده ای با ساختار هسته Cortex-A35، در پایان سال ۲۰۱۶ به بازار عرضه شوند.

ARM
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • سینا
    سینا | ۲۰ آبان ۱۳۹۴

    واقعا اگه ARM نبود الان نه پردازنده های اینتل, نه amd, نه اسنپدراگون, نه اگزینوس. و.... تا این حد قدرت و سرعت نداشتن. دم آرم گرم

مطالب پیشنهادی