ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

لنوو با چه راهکارهایی قادر به کسب شهرت جهانی شد؟

روزی بود که نام «لنوو» صرفا با کامپیوترهای شخصی گره خورده بود اما اکنون مدت هاست که چهره این برند چینی در جهان به شکل دیگری برای کاربران به نمایش کشیده می شود. حالا دیگر ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۱ آبان ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

روزی بود که نام «لنوو» صرفا با کامپیوترهای شخصی گره خورده بود اما اکنون مدت هاست که چهره این برند چینی در جهان به شکل دیگری برای کاربران به نمایش کشیده می شود. حالا دیگر لنوو تنها یک سازنده رایانه نیست و فعالیت های بسیاری در دنیای تکنولوژی دارد.

در این میان حتی برخی رویدادها باعث شده اند که نام این شرکت در جهان بیشتر و بهتر شنیده شود؛ رویدادهایی نظیر خریدن کسب و کار تولید کامپیوترهای شخصی IBM در سال ۲۰۰۵ یا به دست آوردن برند آمریکایی موتورولا در سال ۲۰۱۴ و... . در هر حال اکنون یک شرکت تبدیل شده است به یکی از بزرگان دنیای فناوری.

لنوو در حال حاضر بر اساس آمار موسسه های مختلف تحلیلی، سومین فروشنده بزرگ تلفن همراه در جهان است در حالی که مدت هاست رتبه بزرگ ترین تولید کننده کامپیوتر شخصی را نیز در دست دارد. در سال جاری مدیر بخش بازاریابی این شرکت، آقای David Roman خبر از تغییر لوگوی لنوو داد. این تنها یکی از تاکتیک های آقای رومن است برای جهانی تر کردن همین کمپانی چینی؛ شخصی که در سال ۲۰۱۰ به لنوو پیوسته و در این مدت کوتاه به شرکتش کمک های بسیاری نموده تا جهان، با آن آشنایی بیشتری پیدا کرده و اعتماد بالاتری به لنوو پیدا کند.

وی اخیرا با وب سایت Mashable مصاحبه کرده و از استراتژی هایش برای قدرتمندتر کردن لنوو گفته. با دیجیاتو همراه باشید.

تصور کنید می خواهید به خودتان در جوانی نصیحتی بکنید که در زمینه بازاریابی، بعدا به دردتان خواهد خورد. آن نصیحت چیست؟

دیوید رومان: صرفا می گویم به سادگی در امر تبلیغات توجه ویژه ای داشته باش و هیچ زمانی هم از آن دست نکش. لحظه ای که از آن دور شوی، گیج خواهی شد و سپس به خودت شک می کنی.

مهم ترین تجربه ناگهانی که تا کنون اندوخته اید و باعث موفقیت های بسیارتان شده چیست؟ 

در درس اصول اقتصاد، اصل «Ceteris Paribus» را آموختیم؛ به معنای آنکه همه با هم برابر هستند.

زمانی که به تاثیر قوانین بر اقتصاد نگاه می کنیم، باید این فرض را داشته باشیم که همه عناصر به شکل ثابت هستند و سپس فرضیه خود را بیان کنیم. در دنیای واقعی، عناصر و عوامل ثابت نمی مانند اما در هر صورت همین دیدگاه ها به ما کمک می کنند تا متغیرهای اطراف خود را بهتر بشناسیم.

درسی که در اینجا می توانیم بگیریم، این است که وقتی ایده ای کاملا برنده دارید و کاری می خواهید انجام دهید که از موفقیت اش کاملا اطمینان دارید، می توانید در ذهن خود به تغییر متغیرها بپردازید و باز هم نتیجه را پیش خود مرور کنید. همین موضوع، روش شناسی تازه ای را پیش پای من گذاشته تا از طریق آن به موقعیت ها بنگرم و بتوانم تشخیص دهم که در آینده، چه متغیرهایی ثابت باقی می مانند و کدام ها، واقعا تغییر می کنند.

سه گرایش پر طرفدار دنیای مارکتینگ به نظر شما چه هستند؟ 

201504151432128f42a_550

در زمان های دور، بازاریابان تلاش می کردند با سخن وری، مشتری مداری کنند. امروز ولی این افراد، مشتری را به خود مجذوب می کنند. در صورتی که پیشه شما مربوط به بازاریابی می شود. در شیوه قدیمی و راهکار جدید، باید مشتری خودتان را بشناسید. تفاوت اما در کنترل کردن آنهاست.

در راهکار قدیمی، می توانید با مهارت پیامی را به مخاطبین ارسال کنید و نظاره کنید که چگونه به دست آنها می رسد. این روزها ولی ترجیح داده می شود تا طیفی از طرفداران ایجاد شود؛ طیفی که خودشان برایتان تبلیغ می کنند. به کلامی دیگر، در شیوه جدید، بازاریابی به مشتری وفادار سپرده شده است و بازاریاب، کنترل را فدای اعتماد می کند.

حال می ماند پیدا کردن یک طیف نه چندان گسترده اما وفادار. ما تصور می کنیم که علاقمند کردن مشتری به یک محصول، ابعاد گسترده ای دارد اما بیشتر بر این سه بخش تاکید می کنیم: جمع سپاری، همکاری تاثیر گذار و محتوایی که به دست کاربر تولید شود.

  • جمع سپاری: این روش اکنون تبدیل شده است که بهترین راهکار برای توسعه سریع یک پروژه. تا چند سال پیش، چنین روشی شناخته شده نبود. اما اکنون تحلیلگران، جمع سپاری و جوامع مربوط به آن را برنامه های یکتایی می دانند که در بیشتر مواقع، به شکلی سریع می توانند نجات بخش یک پروژه باشند.
  • همکاری تاثیر گذار: در هزاره سوم تلویزیون ها از یوتوب عقب مانده اند و بزرگ ترین شبکه به اشتراک گذاری ویدیو، توانسته محبوبیت بیشتری در میان افرادی که به دنبال تفریح هستند کسب کند. همین موج، باعث شکل دادن ستاره هایی شده است که به ایفای نقش در یوتوب می پردازند؛ ستاره هایی که از همرده های تلویزیونی شان بسیار محبوب تر شده اند. این ستاره های آنلاین، هر کدام جمعیتی از طرفداران باوفا را پشت سر خود دارند که به شکل مداوم به آنها کمک کرده، نظرتشان را اعلام می کنند و ایده پردازی می نمایند. ما چندی پیش یکی از ستاره های یوتوب به نام Ryan Higa را در کمپین «من زندگی را هک کردم» مورد استفاده قرار دادیم که تاثیر آن هم بسیار مثبت بود. در این کمپین تلاش می کنیم راهکارهایی ساده به کاربران آموزش دهیم که توسط آنها، بتوانند با محصولات لنوو یا بدون آنها، زندگی راحت تری داشته باشند.
  • محتوای تولید شده به دست کاربر: تکنولوژی و شبکه های اجتماعی، نحوه تعامل ما با کاربران را به شکل گسترده ای تغییر داده. تولید محتوا اما امری مشارکتی است و این روزها، خود کاربران با محتوایی که تولید می کنند، کمپین راه می اندازند. خود ما اخیرا کمپینی به نام «Hack the Logo» راه انداختیم و از کاربران لنوو خواستیم که لوگوی ما را هر طور که مایل هستند طراحی کنند. نتیجه کار عالی بود و تلاش طرفدارانمان را در غرفه خود در نمایشگاه IFA که در برلین برگزار شد، به نمایش گذاشتیم.

شما دو دفتر اصلی در ایالات متحده و چین دارید؛ وجود دو دفتر مرکزی چه خلل هایی در امر بازاریابی ایجاد می کند؟ 

lenovo_ueberarbeitet_logo4_evo_580x326

ساختار رقابتی این کمپانی به ما اجازه می دهد در سطح جهانی، چهارچوب های بازاریابی خاصی را تعریف کنیم که در تیم های مختلف در مناطق متفاوت، مناسب باشند. ما یک ساختمان اصلی در شهر رالی و ایالت کارولینای شمالی داریم و دفتر بعدی ما، در پکن است. با اینحال بخش بازاریابی در دو دفتر اصلی مشغول است و دست و پای خود را با محدودیت های مکانی و زمانی نمی بندیم.

در گذشته ای نه چندان دور، لنوو بیشتر به عنوان یک برند چینی شناخته می شد. چگونه تغییر شکل دادید و خود را جهانی کردید؟

پس از خرید بخش تولید کامپیوترهای شخصی از IBM در سال ۲۰۰۵، همواره به خودمان به عنوان یک برند جهانی نگریسته ایم. به ده سال اخیر که نگاه می کنیم، می بینیم که روند رشد بسیار بالایی داشته ایم و مشتریان بسیار زیادی را به خانواده خود افزوده ایم.

توانسته ایم به مرزهای فراتر از کامپیوترهای شخصی سفر کنیم و افراد بسیار بیشتری در سراسر جهان اکنون این انتخاب را دارند که محصولات ما را تهیه کنند. این البته نیمی از راهکار است. در این مسیر البته مجبور شدیم برخی شرکت یا تجارت ها را بخریم.

این را هم بگویم که پیش از این، بیشتر به مشتریان سازمانی خود توجه می کردیم اما اکنون بخش عمده ای از این توجه به کاربران خانگی رسیده.

بازگشت سرمایه خود را چگونه محاسبه می کنید و آیا این روش با ۵ سال پیش تغییری داشته؟

این ساختار به دو بخش تقسیم می شود: کوتاه مدت و بلند مدت.

نمونه اول، یعنی راهکار کوتاه مدت، آسان است. شما سرمایه گذاری می کنید و سپس برداشت دارید. اما سرمایه گذاری های بلند مدت که برای ساختن یک برند بکار می رود، اندکی پیچیده هستند. صرفا به سری YOGA توجه کنید؛ این محصولات کاملا از کامپیوترهای شخصی دیگری که در ویترین فروشگاه ها می بینید متفاوت هستند. می دانستیم که عرضه محصولات سری YOGA باعث خواهد شد تا دسته بندی جدید و استراتژیکی آغاز شود که شروع راه ساخت محصولات مرغوب برای ما خواهد بود، اما شاید بازگشت سرمایه در این راه، اندکی طولانی شود.

در دنیای کامپیوترهای شخصی، امروزه وفاداری مشتری حرف اول را می زند، مخصوصا در حوزه سازمانی. در این میان لنوو چگونه مشتریان را همواره علاقمند نگه می دارد؟ چگونه مشتریان جدید را ترغیب به خرید محصولاتش می کند؟ و در نهایت چگونه پس از خرید یک محصول از سوی کاربر، رابطه اش را با او حفظ می کند؟

ما سابقه بسیار موفقی از همکاری با سازمان ها داریم. دلیل این موضوع هم گوش دادن ما به آنهاست.

از طرف دیگر رابطه بسیار مناسبی با مشتریان عادی خود برقرار می کنیم و وقت زیادی را صرف گوش دادن به بازخودهایشان می نماییم. به همین شکل محصولات جدید ما پدید می آیند. زمانی که خط تولید یوگا آغاز به کار کرد، مشتریان سازمانی هم به سراغمان آمدند و گفتند آنها هم چنین محصولی می خواهند. ما هم ThinkPad YOGA را خلق کردیم که بیشتر مشخصات سری یوگا در آن یافت می شد در حالی که برخی ویژگی های تجاری نیز به آن افزوده شده بود.

در سال های اخیر لنوو تمرکز خود را فراتر از کامپیوترهای شخصی برده... برای مثال حضور مناسبی در بازار موبایل و تبلت داشته. شما برای فروش کامپیوتر بیشتر شناخته شده بودید، چگونه توانستید این محصولات را هم به بهترین شکل بفروشید؟ 

David+Roman+Ashton+Kutcher+Named+New+Lenovo+vAB1CD4PooBl

ما تمایل داریم در سه نقطه رشد کنیم: کامپیوترهای شخصی، موبایل های هوشمند و سرویس های سازمانی. از لحاظ تعداد، فروش کامپیوتر و موبایل بسیار بالاست اما از طرفی، سرویس ها بسیار سودآورتر هستند.

در بسیاری از کشورها نظیر چین، روسیه، هند و برزیل، تلفن همراه وظیفه برندسازی را به شکل بهتری انجام می دهد تا لپ تاپ. به همین دلیل، بر اساس تحقیقاتی که انجام می دهیم، می توانیم مشخص کنیم که در کدام بازارها باید در چه زمینه ای بیشتر فعالیت کنیم.

می توانید به ما بگویید که لنوو چرا لوگوی خود را تغییر داد؟ کدام بخش از بازاریابی در این موضوع تاثیر داشت؟

لوگوی جدید ما یا بهتر است بگویم کلیه شیوه های رفتاری ما در بخش مارکتینگ، از بازخورد مشتریان دریافت شده است. جهانی که همه در آن زندگی می کنیم، به هیچ عنوان ثابت باقی نمی ماند و در واقع، سرعت بسیار بالایی هم به خود گرفته است که به نظر می رسد هر روز، به این سرعت افزوده می شود. موانع را می بینیم که روزانه از همه طرف به سویمان روانه می شوند و مشخصا تمام تلاش خود را می کنیم تا از برخورد به آنها جلوگیری به عمل آوریم. در همین حال، باید روندی رو به رشد و جلو هم داشته باشیم. فلسفه کاری ما به هیچ عنوان اجازه نمی دهد ثابت و بی حرکت نماییم. یکی از دلایل اصلی تغییر طراحی لوگو، همین موضوع بود.

این البته تمام کار نیست، ما لوگوی جدید را برای بیش از ۶۰ هزار کارمند خود ارسال کرده و از آنها خواسته ایم هر کدام، بر اساس افکار خود، آن را باز-طراحی کند. این در حالیست که بسیاری از طرفداران ما نیز در حال انجام همین کارند و در آینده تصمیم داریم از همین تلاش ها، استفاده کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • البرز
    البرز | ۲۳ آبان ۱۳۹۴

    بهتر بود توی این مقاله به خرید سرورهای IBM توسط لنوو در سال 2014 نیز اشاره میشد که یکی از اتفاقات مهم در دنیای تکنولوژی محسوب میشود.
    در سال 2014 ، لنوو با خرید خط تولید سرورهای سری SYSTEM Xاز شرکت IBM ، رسماَ به جمع شرکت های بزرگ تولید کننده سرور و تجهیزات شبکه در دنیا پیوست.
    اتفاق کمی نبود که اصلاَ بهش اشاره نکردید.

  • mm98
    mm98 | ۲۱ آبان ۱۳۹۴

    محصولات لنوو مثل برند های دیگر چینی فقط روی کاغذ خوبه.
    الان هم دیگه اون فروش سال قبل رو نداره.
    با ارزون فروشی و پایین آوردن کیفیت مدتی بازار رو گرفت.
    شیائومی هم بعدا همین طور میشه.

  • alem
    alem | ۲۱ آبان ۱۳۹۴

    با سلام و خسته نباشید
    به نظر بنده اصلا لنوو مشهور نیست.اون قدیما که ای بی ام تو آمریکا بود لپ تاپاش حرف نداشت.ولی وقتی که اومد چین با اون تبلت ها و لپ تاپ های تولیدیش که اکثرا بد قیافن نام این برند رو زیر سوال برده.اگه هم که الان یکم اسمش مونده از بابت برندی بود که قدیما تو آمریکا اولید شده بود.با تشکر از این که وقت گذاشتین.خداحافظ

    • محمد
      محمد | ۲۲ آبان ۱۳۹۴

      جالبه یکی از دوستام یکی از لپتاپپ های سری گیمینگ لنوو رو گرفته..اول تا دیدمش از شکلش خوشم نیومد بعدشم ویندوز معمولی رو بعد 5 دقیقه بالا اوورد..سرعت بوت و ویندوز با توجه به سری لپتاپ افتضاح بود..اینم بگم که هنوز یه هفته نگذشته از خریدش رفیقم لپتاپو برد واسه گارانتی

مطالب پیشنهادی