ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استراتژی رشد

۵ توصیه ساده برای تقویت روحیه مبارزه طلبی

به عنوان یک کارآفرین روحیه ی مبارزه طلبی و تلاش برای پیروزی احتمالاً در خون شماست. چارچوب ذهنی مذکور شما را از باقی کارآفرینان جدا می کند و برای موفقیتتان ضروری است. اما این دانه، ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲۲ آبان ۱۳۹۴ | ۱۵:۰۰

به عنوان یک کارآفرین روحیه ی مبارزه طلبی و تلاش برای پیروزی احتمالاً در خون شماست. چارچوب ذهنی مذکور شما را از باقی کارآفرینان جدا می کند و برای موفقیتتان ضروری است. اما این دانه، بدون نگهداری رشد نمی کند و به بار نمی نشیند. کارآفرینان بزرگ به خوبی می دانند در منزل، محل کار، داخل اتومبیل یا باشگاه، هر جا که باشند، باید این روحیه ی «مبارزه طلبی» را هر روز در خود پرورش دهند. خیلی از آنها تمام کسب و کارشان را حول همین روحیه بنا کرده اند.

بنابراین به عنوان مؤسس یک کسب و کار، توصیه هایی وجود دارد که می توانند به شما در پرورش این روحیه ی مبارزه طلبی و چارچوب ذهنی پیروزی طلب در طول روز کمک کنند. برخی از این توصیه ها را می توانید در ادامه از نظر بگذرانید و در زندگی روزمره ی خود به کار بگیرید.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

۱- الهام بگیرید

شما باید بخوانید، تماشا کنید و گوش دهید تا بتوانید از تمام دنیای اطراف خود الهام بگیرید. جوزی ویلینگتون از دانشگاه لیورپول با تخصصی که در مورد اثرات مطالعه دارد در این باره می گوید: «مطالعه می تواند مدل های تجربی غنی تر، گسترده تر و پیچیده تری در اختیار شما قرار دهد. این به افراد اجازه می دهد با دیدگاهی تازه و با درکی نو به زندگی خود بنگرند».

۲- ورزش کنید

ورزش کردن و حفظ تناسب اندام به آمادگی جسمانی و ذهنی شما کمک می کند. این کار باعث می شود ظاهر بهتری پیدا کنید، قدرت بیشتری در خود حس کنید و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید. ورزش کردن پیش از یک مذاکره ی کاری به حفظ روحیه ی برتری طلبی شما در برابر حریف کاری تان نیز کمک شایانی خواهد کرد. داشتن حد اقل نیم ساعت ورزش روزانه اهمیت فراوانی دارد؛ چه در باشگاه ورزشی، چه در منزل یا پارکی که در نزدیکی شما قرار دارد.

جان اشتایمل در مورد اولویتی که به عنوان یک کارآفرین برای ورزش قائل است می گوید: «من ورزش را در برنامه ی روزانه ی خودم گنجانده ام و آن را به تمام فعالیت های کاری ام ارجحیت داده ام. البته در این کار اندکی انعطاف پذیری هم به خرج می دهم اما اگر مثلاً بین دویدن و یک جلسه ی کاری با یکی از مشتریان تداخلی پیش بیاید، معمولاً ترجیح می دهم اول برنامه ی جلسه ی کاری ام را عوض کنم تا ورزش».

او اینگونه ادامه می دهد: «من به این دلیل این کار را می کنم که هم خودم و هم کسب و کارم می توانیم از عهده ی تبعات عوض کردن ساعت یا تاریخ جلسه ای مثل این بر بیاییم؛ حتی اگر به قیمت از دست رفتن آن مشتری تمام شود. اما به محض اینکه ورزش را به تعویق بیندازید، کم کم اشتیاق لازم برای انجام آن را از دست می دهید و با تکرار این حالت احتمال دارد ورزش را برای همیشه کنار بگذارید».

۳- به استقبال چالش ها بروید

کارول دوک، روانشناس رشد، در کتاب جدید خود با عنوان «چارچوب ذهنی: روانشناسی جدید موفقیت» نحوه ی واکنش کودکان به چالش ها را توصیف می کند. او در آزمایشات خود مجموعه ای از پازل های چالش برانگیز را در اختیار کودکان مورد آزمایش قرار می دهد، به نحوی که هر چالش نسبت به چالش قبلی خود سخت تر باشد. او در مورد واکنش های جالب توجه این بچه ها می گوید: «یکی از آنها، از روی صندلی اش بلند شد، دست هایش را به هم مالید، با دهانش نوچ نوچ کرد و فریاد زد: من عاشق این چالش ها هستم!»

این همان روحیه ای است که کارآفرینان به آن احتیاج خواهند داشت. میل به غلبه بر چالش ها چیزی است که تمام کارآفرینان بزرگ آن را در وجود خود زنده نگه می دارند. این کار به آنان فرصت می دهد مهارت ها و خلاقیتشان را به رخ دیگران بکشند.

۴- «چارچوب ذهنی رشد» را در خود پرورش دهید

دوک همچنین متوجه شد چارچوب های ذهنی افراد یا «قابل رشد» هستند یا «ثابت». افرادی که چارچوب ذهنی ثابت دارند بر این باورند که استعداد ها و ویژگی های شخصیتی شان اساساً غیر قابل تغییر است. در عوض آنهایی که چارچوب ذهنی قابل رشد دارند معتقدند می توان با تلاش این استعداد ها را تقویت کرد و یا پرورش داد.

همیشه به دنبال چارچوب ذهنی قابل رشد باشید. این چارچوب ذهنی به شما کمک می کند چالش ها را به عنوان فرصت ببینید، از انتقاد ها انرژی بگیرید و موفقیت های دیگران را منبع الهام خود قرار دهید.

۵- موفقیت های خود را جشن بگیرید و به حرکت خود ادامه دهید

شما می توانید حتی خارج از ساعات کاری نیز چارچوب ذهنی خود را استوار نگه دارید. کلید این کار این است که بابت هر موفقیتی که در طول روز کسب کرده اید، هرچند کوچک، شادی کنید. حتی اگر موفقیت کوچکی کسب کرده اید بابتش شکرگزار باشید. پژوهش های انجام شده این موضوع را تصدیق می کنند که پاداش، در تجدید قوا و آمادگی دوباره برای شروعی قدرتمندتر، نقشی حیاتی ایفا می کند. موفقیت های خود را به هر نحوی که خودتان می پسندید جشن بگیرید. این کار می تواند شکل های مختلفی داشته باشد؛ از سینما رفتن در کنار همسر و فرزندان گرفته تا دراز کشیدن روی تخت و استراحت کردن.

سپس تمام لحظات ناخوشایند روزتان را به حال خود رها کنید و بگذارید فراموش شوند. اجازه ندهید چند اتفاق ناخوشایند کل روزتان را خراب کند. تمرکز خود را روی زمان حال قرار دهید. از اتفاقات گذشته عبور کنید و به آینده چشم داشته باشید.

به یاد داشته باشید تنها چارچوب ذهنی شماست که مشخص می کند تا چه حد می توانید از بقیه جلو یا عقب بیفتید. وقتی رقابتی که در آن قرار دارید خسته کننده می شود یا حالت روزمره پیدا می کند، این چارچوب ذهنی تان است که می تواند شما را در حرکت نگه دارد و باعث شود بیشتر تلاش کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • امیرحسین توحیدی
    امیرحسین توحیدی | ۲۵ آبان ۱۳۹۴

    سلام

  • علی نباتی
    علی نباتی | ۲۲ آبان ۱۳۹۴

    عالی بود ممنون

  • رستگار
    رستگار | ۲۲ آبان ۱۳۹۴

    شما بهترین هستید

  • م
    م | ۲۲ آبان ۱۳۹۴

    اﻟﻬﺎﻣﻮ ﺑﻬﻢ ﻧﻤﻴﺪﻥ :|

  • Karen_Mahdavi
    Karen_Mahdavi | ۲۲ آبان ۱۳۹۴

    درود اقای ادیب عالی بود مثل همیشه

مطالب پیشنهادی