ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مروری بر تغییرات مهم تر گنجانده شده در به روز رسانی پائیزه ویندوز ۱۰

نزدیک به چند ماهی می شود که به روز ترین نسخه ی سیستم عامل مایکروسافت یعنی ویندوز ۱۰ در اختیار کاربران قرار گرفته و تا به امروز مورد تعریف و تمجید بسیاری از کارشناسان واقع ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۲۳ آبان ۱۳۹۴ | ۱۹:۰۰

نزدیک به چند ماهی می شود که به روز ترین نسخه ی سیستم عامل مایکروسافت یعنی ویندوز ۱۰ در اختیار کاربران قرار گرفته و تا به امروز مورد تعریف و تمجید بسیاری از کارشناسان واقع شده هر چند که نقدهایی نیز به این محصول وارد بوده است.

مهم ترین نکته در رابطه با پلتفرم یاد شده این است که اهالی ردموند وعده داده اند همواره به روز نگهش داشته و دائماً بهبودهایی را در آن اعمال نماید.

وعده ی مذکور یکی دو روز پیش برای نخستین بار عملی گشت و اولین به روز رسانی حائز اهمیت ویندوز ۱۰ از راه رسید؛ اگر شما عضو طرح Insider مایکروسافت باشید آپدیت مورد بحث و رفتن به آخرین بیلد پلتفرم اهالی ردموند به یقین هیجان چندانی را برای تان در بر نخواهد داشت، ولی سایرین با ارتقا دادن کامپیوتر های شان شاهد بهینه سازی هایی در کاربرد پذیری و همچنین رابط کاربری محصول خواهند بود.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا از تغییرات بیلد جدید ویندوز ۱۰ بیشتر و بهتر آگاه شوید.

مایکروسافت در پستی روی وبلاگ خود عمده ترین تغییرات ویندوز ۱۰ پس از آپدیت نوامبر را شامل موارد زیر دانسته:

  • بهبود نسبتاً محسوسی را در کارایی و طی امور معمول روزمره تجربه خواهید کرد. برای مثال بوت شدن ویندوز ۱۰ نسبت به ویندوز ۷ سی درصد سریعتر گشته.
  • کورتانا اکنون این توانایی را دارد که دست نوشته های کاربر توسط استایلوس را شناسایی و آنها را بدل به یادآور، شماره تلفن و... نموده و ذخیره سازی شان کند. ضمناً دستیار صوتی ویندوز همانند گوگل ناو می تواند فیلم های سینمایی مورد علاقه فرد و روند رزرو بلیط برای آنها را دنبال کرده و به کاربر در این رابطه کمک رسانی کند و حتی از سرویس های مانند «اوبر» نیز تاکسی سفارش دهد.
  • مرورگر اج سریعتر و پایدارتر از قبل شده و با بردن نشانگر ماوس روی زبانه هایی که در آن باز دارید می توانید پیش نمایشی از محتوای شان را ببینید. این مرورگر از امکان سینک پسوردها، Favorites و لیست خواندانی ها (Reading List) بر روی دیوایس های گوناگون کاربر هم بهره مند گشته و ضمناً در اج کورتانا هنگام خرید آنلاین همراهی تان کرده و سعی می نماید برای تان کوپن های تخفیف پیدا کند و شما را متوجه شان سازد.
  • چندین مورد از اپ های ویندوز همانند Mail، تقویم، تصاویر، Groove، اکس باکس، استور، وان نوت، Solitaire و... نیز شامل به روز رسانی هایی جزئی شده اند.

مواردی که در بالا آوردیم همانطوری که اشاره شد نکاتی هستند که اهالی ردموند در پستی به صورت رسمی اعلام داشته اند، اما مایکروسافتی ها در بیانیه خود شاید به خاطر جزئی بودن برخی بهبودها آنها را از قلم انداخته اند و چیزی در موردشان نگفته اند؛ بنابراین اکنون قصد داریم به برخی از مهم ترین این ناگفته ها بپردازیم.

استریم از طریق اج: از این پس می توانید از طریق مرورگر اج بر روی هر یک از دیوایس های دارای ویژگی Miracast یا DLNA همانند کروم کست، اکس باکس وان، ستاپ باکس Roku و... ویدئو استریم کنید. ویژگی مذکور با محتوای سرویس هایی که دارای کپی رایت هستند و ایمن سازی شده اند (همانند نت فلیکس) کار نخواهد کرد ولی یوتوب و سایر خدمات مشابه با آن سازگاری کامل دارند.

edge-cast

اپلیکیشن های مبتنی بر اسکایپ: آپدیت پائیزه ویندوز ۱۰ با خود چند اپلیکیشن جدید را نیز به همراه دارد. سه مورد از این اپلیکیشن های تازه عبارتند از «اسکایپ ویدئو»، «Messaging» و «Phone». هر سه ی آنها بر مبنای خدمات اسکایپ کار می کنند و تماس ویدئویی، گفتگوی متنی و تماس صوتی بر بستر سرویس یاد شده را امکان پذیر می نمایند.

مایکروسافت تلاش داشته با سه اپلیکیشن یاد شده اسکایپ را با ویندوز یکپارچه کند هر چند که هنوز امکان دانلود نسخه ی مجزای نرم افزار مورد بحث وجود دارد. در کنار تفاسیر صورت پذیرفته کاربران قادرند از طریق اعلانات مرتبط به اسکایپ به پیغام ها پاسخ دهند؛ ضمناً از خاطر نبرید کورتانا هم می تواند مستقیماً از کامپیوتر شما به موبایل ویندوزی تان متصل شده و پیغامی که مد نظر دارید را بوسیله ی آن ارسال کند.

تغییر اندازه ی خودکار پنجره های اسنپ شده: وقتی دو پنجره ی ویندوز را با استفاده از ویژگی Snapping در کنار هم قرار داده اید یا در اصل نمایشگر را میان آنها به دو قسمت مساوی تقسیم کرده اید می توانید مرز میانی آنها را با ماوس گرفته و جابه جا کنید، بدین صورت به شکل همزمان یکی از پنجره ها بزرگتر و دیگری نیز کوچک تر می شود. ناگفته نماند که این امکان قبلاً در وضعیت تبلت یا همان Tablet Mode وجود داشته.

بهبود های وضعیت تبلت: در برتری ویندوز ۱۰ شکی نیست ولی به باور برخی ویندوز ۸ در پاره ای موارد در رابطه با تبلت ها قابلیت های بهتری ارائه می کرد. برای مثال در نسخه ی پیشین ویندوز و در مد تبلت به سادگی می توانستید یک پنجره ی «اسنپ» شده را با پنجره ای دیگر جایگزین کنید، ویژگی که در نسخه ی اولیه ویندوز ۱۰ وجود نداشت ولی حالا با آپدیت تازه ارائه شده مجدداً به سیستم عامل ردموندی ها و مد تبلت آن بازگشته است.

تغییر لحظه ای میزان DPI: بیشتر دستگاه های مجهز به نمایشگر با رزولوشن بالا معمولاً در تنظیمات مقیاس یا Scale ویندوز تغییراتی را اعمال می کردند تا روی صفحه نمایش همه چیز خوانا به نظر برسد و متون و آیکن ها بیش از اندازه کوچک نباشند. تغییر Scale‌ در ویندوز با خروج و ورود مجدد از سیستم عامل همراه بود تا تنظیمات جدید اعمال شوند، اما از این پس اینکار به صورت لحظه ای و بلافاصله انجام می گیرد.

نوار عنوان های رنگی: تا کنون همه ی پنجره های اپلیکیشن های دسکتاپ ویندوز ۱۰ نوار عنوانی با رنگ یکسان داشتند، ولی از این پس رنگ این نوار می تواند برای اپ های گوناگون فرق کند. برای عوض کردن رنگ به صورت کلی هم کافیست مسیر Personalization > Colors را دنبال کنید.

ximg_562993c806281.png.pagespeed.ic.IeQwiOOTOk

منوی استارت عریض تر: اگر اپ های زیادی را روی سیستم تان نصب دارید اکنون قادر هستید یک ستون اضافه را به گروه های منوی استارت اضافه کنید. ضمناً محدودیت تعداد تایل های اپلیکیشن ها از ۵۱۲ به ۲۰۴۸ عدد رسیده.

ظاهر منوی راست کلیک: شکل و شمایل منوی راست کلیک هم به محیط ویندوز ۱۰ شباهت بیشتری پیدا کرده و مایکروسافت به وضوح بهبودهایی را در نحوه ی نمایش و ساختار کلی اش اعمال نموده.

Speed Shift: اگر از پردازنده های نسل ششم اینتل موسوم به «اسکای لیک» استفاده می کنید برای اولین بار قادر خواهید بود از قابلیت Speed Shift بهره بگیرید و در نتیجه توانایی پاسخگویی سیستم شما دو چندان می شود. گفتنی است ویژگی مذکور با افزایش قدرت پردازشی سیستم همراه نیست، ولی به کامپیوتر کاربر امکان می دهد تا فرکانس کاری پردازنده را بر حسب امور در حال انجام بسیار سریع تر از گذشته تغییر دهد و بر حسب همین تغییرات سریع سیستم پاسخگویی تندتری نسبت به قبل داشته و البته طول عمر باتری هم دستخوش دگرگونی بخصوصی نمی گردد و کاهش نمی یابد.

مجازی سازی آشیانه ای: بر حسب بهینه سازی هایی که در لایه های ویندوز ۱۰ انجام گرفته حالا این امکان را داریم که در درون یک ماشین مجازی، ماشین مجازی دیگری را تعریف و اجرا کنیم.

nestedVM.png-550x0

تغییرات و بهبود های دیگری نیز وجود دارند که بسیار جزئی تر هستند، ولی برای برخی از موارد مهم تر مثل اضافه شدن افزونه ها به مروگر اج باید منتظر آپدیت های بعدی باشیم. نظر شما در رابطه با به روز رسانی پائیزه ویندوز ۱۰ چیست و کدامیک از تغییرات این آپدیت برای تان حائز اهمیت تر هستند؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (23 مورد)
  • میلاد
    میلاد | ۲۵ آبان ۱۳۹۴

    ولی مشکل مصرف ترافیک رو حل کردن خداییش. تواین مورد آپدیت کاربردی ای بود

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی