ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

فیسبوک علت فعال سازی قابلیت Safety Check برای پاریس و غیرفعال بودنش در بیروت را توضیح می دهد

بلافاصله بعد از حملات جمعه گذشته در پاریس، بسیاری از ساکنین این شهر، اعلان تازه ای را از سوی فیسبوک دریافت کردند. در واقع این شبکه اجتماعی ابزار نسبتا جدیدی به نام Safety Check را ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۵ آبان ۱۳۹۴ | ۱۰:۰۰

بلافاصله بعد از حملات جمعه گذشته در پاریس، بسیاری از ساکنین این شهر، اعلان تازه ای را از سوی فیسبوک دریافت کردند. در واقع این شبکه اجتماعی ابزار نسبتا جدیدی به نام Safety Check را برای حملات تست می کرد که به ساکنین این شهر امکان می داد به دوستان و خویشاوندانشان اطلاع دهند حالشان خوب است.

این قابلیت برای بسیاری از افراد سودمند واقع شد با این همه، بسیاری معتقد بودند که Safety Check صرفا در پاریس کاربرد داشته و در حملات دیگر از جمله دو بمب گذاری انتحاری در بیروت که منجر به مرگ بیش از 40 نفر شد، بدون کاربرد بوده است. آنها در واقع فعال بودن قابلیت مذکور در پاریس را نمونه دیگری از تعصب غربی ها قلمداد کردند که برای جان برخی بیشتر از انسان های دیگر ارزش قائل می شوند.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

روز یکشنبه، فیسبوک در قالب مطلبی که به قلم الکس شاتز نایب رئیس این شرکت نوشته شده بود، به اتهامات مطرح شده پاسخ داد. شاتز در مطلب خود یادآور شده این نخستین باری بوده که قابلیت Safety Check برای مشکلی غیر از بلایای طبیعی (حوادثی که این ابزار در اصل برای آنها طراحی شده) فعال شده است.

وی خاطر نشان کرده، در جریان این حملات، درست مانند یک بلای طبیعی، فیسبوک به محلی برای اشتراک گذاری اطلاعات تبدیل شد و افراد با استفاده از آن، از سلامت عزیزانشان مطلع می شدند.

بعد از وقوع حملات تروریسی پاریس، مدیران فیسبوک پس از آنکه نظر کارکنان دیگر را جویا شدند تصمیم گرفتند که قابلیت مذکور را فعال نمایند. آقای شاتز می گوید: برای امتحان کردن چیزهای جدید همیشه باید یک بار اولی وجود داشته باشد، حتی در شرایط حساس و پیچیده، و آن بار اول برای ما پاریس بود.

حالا که فیسبوک سابقه استفاده از Safety Check را در حوادث تروریستی و رویدادهای خشن دیگر دارد، لازم است مشخص نماید که چه زمانی و کجا از آن بهره بگیرد. از روی حرف های شاتز نمیتوان مشخص کرد که آیا، تیم تحت نظارت او قابلیت مذکور را برای بیروت هم فعال کرده اند یا خیر.

او در صحبتهایش، این شهر لبنان را در زمره «دیگر بخش های جهان که خشونت در آنها رایج تر است و مسائل وحشتناک با تناوب بالا رخ می دهد» طبقه بندی کرد. این مقام بلند پایه فیسبوک همچنین در صحبت های خود اینطور اظهار داشت که در جریان وقوع یک بحران ادامه دار نظیر جنگ یا شیوع بیماری، Safety Check به شکل امروزی اش برای مردم فایده ندارد چراکه این حوادث نه نقطه شروع مشخصی دارد نه نقطه پایان و در نتیجه نمی توان فهمید که یک فرد دقیقا چه زمانی حالش خوب است.

شاتز در این مطلب اینطور نوشته است: ما می خواهیم که این ابزار هر زمان و هر جایی که می تواند سودمند باشد و در اختیار کاربران قرار گیرد و قطعا چیزهای زیادی از فعال سازی این قابلیت در حوادث پاریس یاد خواهیم گرفت.

مارک زاکربرگ مدیرعامل فیسبوک نیز با تکیه بر این گفته ها، اظهارات خود را مطرح کرد و اینطور گفت: شما درست می گویید که بسیاری درگیری های مهم دیگر در اقصی نقاط دنیا جریان دارد. ما به همه مردم به اندازه یکسان توجه می کنیم و سخت کار می کنیم تا بتوانیم در حد امکان به افرادی که با چنین شرایطی دست و پنجه نرم می کنند کمک نماییم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • باهنر
    باهنر | ۲۵ آبان ۱۳۹۴

    با سلام

    من ور کابل (افغانستان) هستم. این گزینه در زلزله افغانستان فعال شد و خیلی به موقع و کارا اطلاع رسانی کرد. بعید می دانم تعصب و... دلیل فعال نشدن آن در بیروت باشد

  • غلامرضا
    غلامرضا | ۲۵ آبان ۱۳۹۴

    با سلام چرا چشمهایمان را بروی واقعیتها می بندیم غربیها خاورمیانه را انسان نمی دانند علت این است ضمنا در بیروت 129 نفر کشته شدنداونها هم انسان بودند.

  • rezash13
    rezash13 | ۲۵ آبان ۱۳۹۴

    این قابلیت برای زلزله افغانستان بود حتی برای من اومد

  • Asai
    Asai | ۲۵ آبان ۱۳۹۴

    اگه این قابلیتو برای لبنان و سوریه بذارن کسی که برای دوستاش زده من سیف هستم دو دقیقه بعدش خمپاره میاد میزنه نصفش میکنه :| کلا این قابلیت زیر سوال میره

  • Mo30
    Mo30 | ۲۵ آبان ۱۳۹۴

    هرچند حرفش به ظاهر درست و شاید منطقی بیاد, ولی بعد از اون عزاداری یکطرفه ی گوگل فقط واسه پاریس و تسلیت عده ای از هموطنان از خدا خواسته (!) هیچ توجیهی برای تبعیض قائل شدن واسم قابل قبول نیس.
    فک نکنم مثل ما فیسبوک واسه لبنان فیلتر باشه و هرچند کم, اونا هم خبر سلامتیشونو از طریق فیسبوک میگیرن.
    (گرچه اگه واقعا سلامتی بقیه براشون مهم باشه راحت یه زنگ میزنن خبر میدن دیگه! این مسخره بازیا چیه! :-D )

    • سامان
      سامان | ۲۶ آبان ۱۳۹۴

      در خصوص استفاده از تلفن، بايد بگم كه پس از هر حادثه، همه مردم ميخوان از تلفن استفاده كنند كه شبكه تلفن ظرفيت نداره و مختل ميشه. نمونه اش را اكثرا در زلزله هاي مختصر اطراف تهران و بنده در زمان جنگ و حملات موشكي بخاطر دارم.

مطالب پیشنهادی