ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا مخترع استاندارد USB هیچ درآمدی از آن کسب نکرد؟

استاندارد USB یا Universal Serial Bus، در آستانه ۲۰ ساله شدن است و تا کنون در بیش از ده میلیارد گجت مختلف در سراسر جهان به کار گرفته شده. در این میان شخصی که این تکنولوژی ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۵ آبان ۱۳۹۴ | ۲۰:۰۰

استاندارد USB یا Universal Serial Bus، در آستانه ۲۰ ساله شدن است و تا کنون در بیش از ده میلیارد گجت مختلف در سراسر جهان به کار گرفته شده. در این میان شخصی که این تکنولوژی را توسعه داده، هیچگونه درآمدی از آن کسب نکرده و مشکلی هم با این روند ندارد.

Ajay Bhatt، پایه گذار استاندارد USB که اکنون در مقام مدیر ارشد بخش سیستم های تکنولوژیک کمپانی اینتل مشغول به کار است، در همین رابطه می گوید: «چنین کارهایی را برای پول انجام نمی دهم. انجام این کار، دلیلی بزرگ تر داشت؛ می خواستم تغییری بزرگ را باعث شوم چرا که شانس حضور در چنین تغییراتی، همیشه رخ نمی دهد.»

البته باید خاطر نشان کرد که تکنولوژی و استاندارد USB، برای هیچ شخص یا شرکتی سود مالی در بر نداشت چرا که کمپانی اینتل به عنوان شرکتی که ایده آقای Ajay Bhatt را پشتیبانی مالی کرد و آن را به سرانجام رساند، پتنت ها و حق امتیاز آن را به صورت رایگان در اختیار همه قرار داد تا تمام کمپانی ها و کاربران بتوانند از آن بهره مند گردند. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

در حال حاضر، USB به عنوان یک استاندارد واحد برای متصل نمودن دستگاه های مختلف به هم شناخته می شود. آقای Bhatt، پایه گذار این استاندارد البته می گوید که ایده اش را به کمپانی های مایکروسافت و اپل نیز نشان داده تا شاید آنها بخواهند سرمایه گذار وی شوند ولی هیچکدام علاقه ای به این کار نشان نداده اند.

یک اتصال برای همه

در آن زمان چنین ایده ای بسیار هوشمندانه بود؛ اینکه بتوانید توسط یک پورت و استاندارد، درایورهای مورد نیاز همه اپلیکیشن ها را نصب کنید. Bhatt اما باور دارد که بیشتر شرکت های بزرگ، از ایجاد تغییراتی در این سطح می ترسند و معمولا تمایلی نشان نمی دهند که استانداردهای خود را تغییر دهند. اما اینتل - شرکتی که وی همان موقع هم در آن به کار مشغول بود - تنها کمپانی بود که شجاعت لازم برای پیگیری ایده آقای Bhatt را از خود نشان داد.

وی می گوید: «به عنوان یک مهندس، ترقی من در اینتل بی نظیر بوده است و در هیچ شرکت دیگری قادر نبوده ام چنین کار و ایده ای را به سرانجام برسانم، بر همین اساس، هیچ شکایتی هم ندارم.»

screen shot 2015-11-13 at 3.01.02 pm-w600

اگرچه اینتل ایده ی یکی از کامندان خود را جدی گرفت و تکنولوژی مرتبط با آن را نیز در چیپ های خود گنجاند ولی این اپل بود که برای اولین بار، با پشتیبانی از اتصال USB در کامپیوتر iMac G3 خود که در سال ۱۹۹۸ معرفی شد، این پورت را به دست کاربر نهایی رساند. مایکروسافت هم در ویرایش دوم ویندوز ۹۸ خود پشتیبانی از USB را اضافه کرد و بقیه داستان را هم که می دانید.

می توان گفت که آقای Bhatt، به راحتی شانس داشتن درآمدی معادل صدها میلیون دلار را از دست داده اما خودش باور دارد کمکی که به صنعت کامپیوتر سازی نموده، جبران این موضوع را می کند: «اگر استفاده عمومی از کامپیوترها ساده تر می شد، در نتیجه ما هم می توانستیم چیپ های بیشتری را برای PC ها به فروش برسانیم. اگرچه درآمد مستقیمی از USB نداشتیم اما همین استاندارد باعث شد تا فروش کامپیوترها بیشتر شود و شرکت ما از همین طریق چیپ های بیشتری تولید کرد و به فروش رساند.»

مرز بعدی چیست؟

اما آیا در آینده می توان تکنولوژی هایی را دید که همانند USB، بتوانند اینچنین فراگیر شوند؟ آقای Bhatt باور دارد که قلم های استایلوس این قابلیت را دارا هستند.

وی می گوید اکنون با ۳۵ شرکت در حال همکاریست تا یک استاندارد جهانی برای قلم های استایلوس را توسعه دهد. چنین موضوعی، به معنای آن است که شاید روزی بتوانید از استایلوس اپل برای آیپد پرو در سرفس مایکروسافت استفاده کنید و یا برعکس.

وی ادامه می دهد: «تلاش داریم استانداردی را تعریف کنیم که تحت آن، استایلوس ها بتوانند فراگیرتر از پیش شوند و به سادگی دستخط هر کاربر را شناسایی کنند. این مرز بعدی است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • حمید
    حمید | ۲۷ آبان ۱۳۹۴

    درود به شرف ایشون و اینتل ?

  • شهرام
    شهرام | ۲۶ آبان ۱۳۹۴

    اگر اپل بود حالا حالاهاااا باید بابت این پتنت ملت پول میدادن...

  • هیراد
    هیراد | ۲۵ آبان ۱۳۹۴

    "این اپل بود که برای اولین بار، با پشتیبانی از اتصال USB در کامپیوتر iMac G3 خود که در سال ۱۹۹۸ معرفی شد،"

    همین طور اپل در سال ۲۰۰۶ اولین پورت thunderbolt روی کامپیوترش برای عموم ارایه کرد

    همین طور اولین پورت USB-c در سال ۲۰۱۵ در مک بوک

    • N.ima
      N.ima | ۲۶ آبان ۱۳۹۴

      باشه اپل اول بوده ، راحت شدی ؟؟؟;-) ;-) ;-)

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی