ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کارآفرینی

11 حقیقتی که رهبران بزرگ به خوبی از آنها آگاهی دارند ولی اکثر مردم نمی دانند

رهبری امروزه با رهبریِ همین یک دهه پیش هم متفاوت است. این حوزه هم مثل هر حوزه ی دیگری روند ها و تغییرات مختلفی به خود می بیند و شما اگر بخواهید موفق باشید باید ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲۶ آبان ۱۳۹۴ | ۱۵:۰۰

رهبری امروزه با رهبریِ همین یک دهه پیش هم متفاوت است. این حوزه هم مثل هر حوزه ی دیگری روند ها و تغییرات مختلفی به خود می بیند و شما اگر بخواهید موفق باشید باید تسلط خود بر روندها و تغییرات مذکور را حفظ کنید. برای اینکه درک درستی از رهبری داشته باشید باید بتوانید تفکرات قدیمی را از رویه های جاری جدا کنید.

با در نظر گرفتن مفاهیم برگرفته شده از رهبری معاصر می توانید به تفکر خود اجازه دهید تکامل پیدا کند. 10 مورد پیش رو به شما کمک خواهند کرد دید بهتری از چشم انداز این حوزه به دست بیاورید.

با دیجیاتو همراه باشید.

1- اعتبار و شفافیت حرف اول را می زنند

در عصر شبکه های اجتماعی، جایی برای دروغگویی و پوشاندن اشتباهات باقی نمی ماند. اگر خودتان یا شرکتتان دروغ بگویید، و یا تقلب و عددسازی کنید، احتمال اینکه دستتان رو شود از هر زمان دیگری بیشتر خواهد بود.

2- برند شما وجهه ی شماست

زمانی وقتی صحبت از وجهه می شد تمام تمرکز تنها روی شخصیت اجتماعی و گذشته ی فرد قرار داده می شد. اما امروز، وجهه ی شما را برندتان تشکلیل می دهد. آنچه امروز به زبان می آورید و انجام می دهید، درک مردم از شما را تعیین می کند. اطمینان حاصل کنید برند شما تصویر درستی از شما منعکس می کند.

3- اگر اجتماعی نباشید از قافله جا خواهید ماند

شما به عنوان یک رهبر باید قادر باشید با دیگران ارتباط برقراری کنید و دیده شوید. در دنیای امروز حضور در شبکه های اجتماعی کافی نیست؛ باید زبردست باشید و حرفی برای گفتن داشته باشید. مخفی شدن پشت درب اتاق هیئت رئیسه دیگر گزینه ی قابل دسترسی نیست.

4- همکاری و کار مشترک، سکه ی رایج امروز است

اگر با کسی شراکتی ندارید یا همکاری نمی کنید، بخش بزرگی از دنیای کسب و کار امروز را از دست خواهید داد. هزینه ی سنگین این مسئله را رهبری و سازمان شما خواهد پرداخت.

5- گزینه های تازه ی بی شماری در دسترس قرار دارند

حدود 35 درصد نیروی کار فعلی مشغول کسب و کاری است که خودش به راه انداخته است و این تعداد روز به روز افزایش می یابد. خیلی ها مسیر زندگی شغلی خود را در میانه ی راه عوض می کنند و به تفکر کارآفرینانه روی می آورند. البته هنوز هم هستند کسانی که دوست دارند در حوزه ی تحصیلی شان کاری به دست بیاورند و تا آخر عمر به همان مشغول باشند؛ اما دورانی که در آن محبور بودید برای پیشرفت، رضایت رئیس خود را جلب کنید قطعاً به سر آمده است.

6- به هم پیوستگی یعنی آزادی

پیش از این اوضاع به این ترتیب بود که رهبری روابط را کنترل می کرد. اما امروزه، با وجود ایمیل، اینترنت، و دسترسی جمع بسیاری از انسان ها به رسانه های اجتماعی، رهبری ارتباطات جایگزین رهبری قدرت شده است.

7- دورانِ پیش رو، دوران شنیده شدن صدای کارمند و مشتری است

اگر سعی داشته باشید با سلسله مراتب رهبری کنید، به چالش کشیده خواهید شد. بقای آنهایی که به دنبال قدرت هستند و از بروکراسی لذت می برند، با از بین رفتن ساختار عمودی سازمانها روز به روز دشوار تر خواهد شد چرا که ساختار های افقی اختیارات بیشتری در اختیار هر کارمند و حتی مشتریان قرار خواهند داد.

8- کار گروهی نقشی حیاتی دارد

سازمانها در خلأ فعالیت نمی کنند و در رهبری امروز نیز جایی برای خودرأیی وجود ندارد. پرورش یک شرکت نیازمند نوعی رهبری است که افراد را به تلاش در جهت چشم انداز و هدف مشترک ترغیب کند.

9- اگر مشارکت نداشته باشید از گود خارج خواهید شد

امروزه صدای کسانی بیشتر شنیده می شود که یاد گرفته اند مشارکت کنند و در جایی که قبلاً صدایشان شنیده نمی شده نقش فعال تری بر عهده بگیرند.

10- می توان با به اشتراک گذاری دانسته ها به تمایز رسید

در عصر اطلاعات، کسی که بیشترین میزان اطلاعات را با دیگران به اشتراک می گذارد، متخصص آن حوزه در نظر گرفته می شود. اگر می خواهید رهبری کنید، باید خودتان را متمایز کنید و به اشتراک گذاری اطلاعات یکی از مطمئن ترین روش ها برای گسترش محدوده ی نفوذ و اثرگذاری شماست.

11- برای رهبری کردن به عنوان یا موقعیت شغلی خاصی نیاز نیست

هر کسی می تواند رهبر باشد. توانایی رهبری شما دیگر به واسطه ی موقعیت یا عنوان شغلی شما تعیین نمی شود. توانایی اثرگذاری بر اطرافیان، شکل قابل توجهی از رهبری است که در اختیار همگان قرار دارد.

چند سال دیگر ممکن است تصویر کاملاً متفاوتی از رهبری داشته باشیم. تا آن زمان، کسانی که قرار است در آن دوره رهبری کنند پشت سر ما خواهند بود. بنابراین آنچه امروز انجام می دهیم همان تغییری را رقم خواهد زد که آینده به خود خواهد دید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • محمد
    محمد | ۲۸ آبان ۱۳۹۴

    مثل همیشه عالی، ممنون که این مطالب ارزشمند را در اختیار ما می گذارید

  • مهدی
    مهدی | ۲۷ آبان ۱۳۹۴

    خیلی مطلب قشنگی بود
    مرسی واقعا مفید واقع شد

مطالب پیشنهادی