ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

فلش بک: نیم نگاهی به بازی Call of Duty: World at War

یادش بخیر؛ سال ها پیش، دنیا برای همه ی ما رنگ و بوی دیگری داشت. آن موقع ها، دل مشغولی هایمان کمتر بود و می توانستیم ساعت ها پای کنسول هایمان بنشینیم و در دنیای ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱ آذر ۱۳۹۴ | ۲۰:۳۰

یادش بخیر؛ سال ها پیش، دنیا برای همه ی ما رنگ و بوی دیگری داشت. آن موقع ها، دل مشغولی هایمان کمتر بود و می توانستیم ساعت ها پای کنسول هایمان بنشینیم و در دنیای رنگارنگ بازی های مختلف غرق شویم. بازی هایی که گاه خنده دار بودند و گاه اشک را از چشمانمان سرازیر می کردند.

گاه چنان لذتبخش بودند که تا تمام اش نمی کردیم، از جای خود تکان نمی خوردیم و گاه چنان سخت و آزار دهنده که بعد از چند دقیقه کنارش می گذاشتیم. دنیای کوچک صفحه ی تلویزیون، مرز بین واقعیت و تخیل را می شکست و همه چیز را تحت تاثیر قرار می داد.

مهم نیست امروز طرفدار چه بازی هایی هستیم و چه کنسولی داریم؛ مهم این است که در سالیان دور، بازی ها دور از تمام حواشی و به سادگی هرچه تمام تر، به دنیای کوچک و محدود ما، زیبایی و رنگ طراوت می بخشیدند. بیایید چند لحظه همه چیز را کنار بگذاریم و به آن روزها بیندیشیم.

سال ها پیش و برخلاف روندی که کمپانی اکتیویژن امروز در پیش گرفته است، یکی از بهترین بازی های ویدیویی تاریخ تحت عنوان Call of Duty: World at War عرضه شد و به جرئت، انقلابی در سبک شوتر اول شخص ایجاد کرد. World at War یکی از آخرین عناوین سری کال آو دیوتی به شمار می رود که واقعا دوست داشتنی به شمار می رود و از آن پس، روند افول در پیش گرفته شد.

اگر از آن دسته از گیمرهای قدیمی باشید، احتمالا به خوبی با World at War آشنایی داشته و آن را به خاطر می آورید. در آن دوران، بازی های جنگ جهانی محور هنوز روی بورس بودند و هیچکس به موضوعاتی نظیر انسان های نیمه روبات و جنگ بر سر تکنولوژی اهمیتی نمی داد. آن دوران، دوران بهتری بود.

در ادامه ی مطلب با دیجیاتو و فلش بک همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر بازی قدیمی هفته.

WW3

بازی World at War در تاریخ 23 ژوئن سال 2008 میلادی برای اولین بار معرفی شد و قرار بود که در پاییز همان سال عرضه شود. نسخه چهارم سری بازی کال آو دیوتی، به دنیای امروزی آمده بود و از فضای جنگ جهانی محور رایج فرنچایز فاصله گرفته بود. بنابراین، معرفی بازی جدیدی با محوریت این برهه زمان تاریخی، خبر بسیار خوبی به شمار می رفت.

روند ساخت World at War برخلاف نسخه های قبلی کال آو دیوتی، زمان نسبتا زیادی برد و حدود 2 سال به طول انجامید؛ این در حالی است که بازی های قبلی استودیوی Treyarch، مانند سومین نسخه کال آو دیوتی، زمانی به مدت یک سال و حتی کمتر می طلبیدند. World at War با ورژن بهبود یافته موتور توسعه Call of Duty: Modern Warfare ساخته شد؛ با این حال، موتور ارتقا داده شده بود و فیزیک بهتری به نمایش می گذاشت.

WW2

برای اولین بار، بخش هایی از محیط قابل تخریب پذیری بودند و گیمر می توانست با بهره گیری از سلاح هایی هم چون نارنجک و شعله افکن، بناها را تخریب کند و یا به آتش بکشد. با توجه به وجود شعله افکن، طراحی لباس و چهره شخصیت های بازی هم به گونه ای انجام می شد که می توانستیم تاثیر سوختگی را روی هر یک مشاهده کنیم.

استودیوی Treyarch مدتی بعد از انتشار بازی، ابزار مادسازی World at War را در اختیار عاشقان بازی قرار داد. از این ابزار معمولا برای ساخت عناوین مختلف سری کال آو دیوتی استفاده می شد و تقریبا آزادی عمل زیادی در اختیار مادسازها قرار می داد. با استفاده از این ابزار، محتویات زیادی برای بازی تولید شد که ارزش تکرار آن را بالا می برد.

WW5

داستان World at War به جرئت یکی از بهترین های این سری بازی به شمار می رود و از نگاه سه شخصیت مختلف دنبال می شد. تمامی وقایع بازی براساس اتفاقات واقعی تاریخی ساخته شده بودند و همین مسئله، به جذابیت داستان کمک زیادی می کرد.

شخصیت پردازی در World at War اهمیت زیادی داشت و اگر بازی مورد بحث را تجربه کرده باشید، مطمئنا به خوبی با دو کاراکتر «گروهبان روباک» و «گروهبان رزنوف» آشنایی کامل دارید. صداگذاری این دو شخصیت محبوب، توسط دو بازیگر مطرح هالیوود، یعنی کیفر ساترلند و گری اولدمن انجام شد و انصافا هر دوی آن ها، در کار خود سنگ تمام گذاشتند.

WW6

بخش چند نفره در World at War اهمیت شایانی داشت و سازندگان تلاش زیادی کرده بودند تا گیمرها برای مدتی طولانی، از تجربه بازی لذت ببرند. علاوه بر محتویات زیادی که در این بخش گنجانده شده بود، گیمرها می توانستند همانند کال آو دیوتی 4، به خرید نقشه های جدید بپردازند و در آن ها با رقبای خود مبارزه کنند.

در همین حال، بخش Nazi Zombies برای اولین بار در سری کال آو دیوتی مورد استفاده قرار گرفت و به قدری موفقیت آمیز بود که هنوز هم در جدیدترین نسخه های کال آو دیوتی شاهد آن هستیم. در این حالت، گیمرها می توانستند در قالب گروه های دونفره (آفلاین) و یا چهار نفره (آنلاین) در مقابل موج عظیمی از زامبی های نازی قرار بگیرند و این روند، تا از پای در آمدن کامل تمام اعضای گروه، ادامه می یافت.

WW4

World at War هنگام عرضه، چندان غوغا به پا نکرد اما توانست نظر بخش اعظمی از منتقدان و گیمرها را به خود جلب کند. در واقع مشکل اینجا بود که در آن زمان دیگر تب و تاب زیادی برای بازی های جنگ جهانی محور وجود نداشت و عرضه Modern Warfare سبب شد که مردم علاقه ای شدید به بازی های نظامی مدرن پیدا کنند.

World at War توانست در نهایت به نمره 85 در وب سایت متاکریتیک دست یابد و در همان ماه نخست، فروش 1.5 میلیون نسخه ای را تجربه کرد. بنابر آخرین آمار منتشر شده، World at War تا به امروز از مرز فروش 16 میلیون واحد عبور کرده و مطمئنا فروشی فوق العاده برای اکتیویژن رقم زده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • ali
    ali | ۶ آذر ۱۳۹۴

    با احترام باید بگم قبل از نظر دادن یخورده تامل کنید بعد تایپ،به نظر من تمام سری بازی های cod عالی هستن ،شاید گاهی با بی دقتی سازنده هاشون نقص های چشم گیری داشتند و دارن،ولی بی انصافی که قضاوت نادرست راجبشون کنیم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی