ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

احتمالا مریخ در 20 میلیون سال آینده حلقه ای شبیه زحل خواهد داشت

احتمالا می دانید که سیاره مریخ دو قمر طبیعی بسیار کوچک به نام های فوبوس و دیموس دارد که به آنها سیارک های اسیر شده هم می گویند. قمر فوبوس سرعت بسیاری دارد و خیلی ...

فروغ بیداری
نوشته شده توسط فروغ بیداری | ۳ آذر ۱۳۹۴ | ۲۰:۰۰

احتمالا می دانید که سیاره مریخ دو قمر طبیعی بسیار کوچک به نام های فوبوس و دیموس دارد که به آنها سیارک های اسیر شده هم می گویند. قمر فوبوس سرعت بسیاری دارد و خیلی سریع تر از ماه دیگر در مریخ طلوع و غروب می کند.

گفته می شود به علت کشش گرانشی سیاره مریخ، قمر فوبوس آن در آینده بسیار نزدیک به صخره های فضایی برخورد خواهد کرد و از بین خواهد رفت. اما به جای ناپدید شدن در فضا، مواد حاصل از انفجارِ آن همانند یک حلقه دور سیاره سرخ را خواهند گرفت و منظره ای شبیه زحل تشکیل خواهند داد.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

دانشمندان، در اویل ماه جاری میلادی متوجه سرنوشت تلخ این ماه شدند و دلیل آن نیز تغییر سطح قمر یاد شده بود. محققان در تلاش برای کشف منشا گودال های کم عمق در سطح بیرونی فوبوس بودند که قبلا آنها را شکستگی های ناشی از نخستین فرمگیری این ماه تصور می کردند. تا چندی پیش هم فکر می کردند این نشانه ها در اثر اصابت اجسامی است که اول با سطح ماه برخورد کرده اند و سپس از روی آن افتاده اند.

اما در حال حاضر مدل سازی ها کامپیوتری ثابت کرده اند که این گودال ها در واقع مرگبار بودن کشش گرانشی سطح مریخ را نشان می دهند. فوبوس که بیشتر از دیگر قمرها به سیاره خود نزدیک است و هر یکصد سال نیز حدود دو متر به آن نزدیک تر می شود، بیشتر از بقیه در معرض خطر قرار دارد. این چاله ها علایم کششی ناشی از نیروهای جزو و مد مریخ هستند و نشانه هایی برای تغییر شکل تدریجی فوبوس به شمار می روند.

در یک نشریه چاپی به نام «نیچر ژئوساینس» در مورد سرنوشت این ماهِ محکوم توضیحاتی داده شده که از مشاهدات عینی و روش های مدل سازی به دست آمده اند؛ بر اساس آن، فوبوس که از مواد ضعیف و آسیب پذیر ساخته شده، به تکه های کوچکی تقسیم خواهد شد و در طول 20 تا 40 میلیون سال آینده، به شکل حلقه ای اطراف ماه را خواهد گرفت. این حلقه تراکمی برابر با حلقه سیاره زحل را دارد و یک تا یکصد میلیون سال دیگر نیز عمر خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • پارسا
    پارسا | ۳ آذر ۱۳۹۴

    این عکس برگزیده امروز ناسا بود. فوبیوس بهش قمر نفرین شذه هم میگن فاصلش خدود ۵۸۰۰ کیلومتره فقط

  • taha
    taha | ۳ آذر ۱۳۹۴

    به اون حلقه ها ميگن قمر

مطالب پیشنهادی