ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دسکتاپ گیمینگ Asus ROG G20CB؛ یاقوت سرخ

امروز که این مطلب را می خوانید، پی سی گیمینگ از هر دورانی پر قدرت تر شده و کمپانی های بیشتری به تولیدکنندگان این عرصه می پیوندند. برگ برنده در اختیار با سابقه هایی است ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۵ آذر ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

امروز که این مطلب را می خوانید، پی سی گیمینگ از هر دورانی پر قدرت تر شده و کمپانی های بیشتری به تولیدکنندگان این عرصه می پیوندند. برگ برنده در اختیار با سابقه هایی است که آشنایی کاملی با سلیقه گیمرها دارند و ضمن راضی نگه داشتن پی سی گیمرها، همواره نیم نگاهی هم به دنیای کنسولی داشته اند.

شاید منصفانه نباشد که بگوییم کنسول گیمرها به پی سی مهاجرت کرده اند اما با وجود زیرساخت های کافی، تعداد پی سی گیمرها روز به روز بیشتر می شود و صنعت سرگرمی های تعاملی به شکل روز افزون شاهد پیشرفت است.

آمار و ارقام انتشار یافته توسط استیم نشان می دهد که طی یک دهه گذشته، تمایل گیمرها به سمت این پلتفرم تا چه حد افزایش یافته، به قدری که استیم حالا رسما بزرگ ترین اجتماع گیمرها را شکل داده است.

تا وقتی که استیم هست، مردم میل کمتری به اجرای بازی های کپی دارند و با قیمتی معقولانه بازی های اصل می خرند تا پشتیبانی مناسبی هم در اختیارشان قرار بگیرد. طبیعتا یک بازار رو به رشد، برای شرکت هایی که قلاب های شان را برای جمع کردن پول آماده کرده اند جذابیت بالایی دارد.

همین مسئله سبب می شود تا توسعه دهندگان نرم افزار و بازی های ویدیویی هم میل بیشتری به توسعه محصول خود روی پی سی داشته باشند. کافی است دو سال ابتدایی این نسل را با دو سال ابتدایی نسل هفتم آغاز کنید و ببینید چه تعداد کثیری از بازی ها هیچگاه برای پی سی عرضه نشد یا حداقل با فاصله ای طولانی آمد.

دلیل آن کاملا واضح است، اگر قرار به بازگشت سرمایه نباشد، چه دلیلی برای توسعه بازی وجود دارد؟ چرا توسعه دهندگان دیگر میلی به ساخت بازی روی Wii U ندارند؟ به همین علت، پی سی گیمینگ سال های طولانی مهجور باقی مانده بود اما حالا همه چیز تغییر کرده.

بهترین گرافیک ها را روی پی سی می بینیم و اگر بازی سازها کم کاری نکنند، قطعا می توان بهترین تجربه را روی پی سی داشت. البته گرافیک بهتر، صرفا یک دلیل برای انتخاب پی سی به عنوان پلتفرم شماره یک است. اگر قرار است چند صد دلار بیشتر به نسبت یک کنسول بپردازید، پس قطعا انتظار ویژگی های متعدد دیگری هم داشته باشید.

یکی از عمده مشکلاتی که بسیاری از خریداران را، خصوصا افرادی با اطلاعات اندک در زمینه سخت افزاری، از خرید پی سی دور می کند، جدا بودن قطعات است. گرافیک، سی پی یو، پاور، مادربورد، رم و ... هر کدام ده ها و صدها زیر شاخه پیدا می کنند و هر فروشنده ای هم یک توصیه برای سرمایه چند میلیونی خریدار دارد.

بهترین انتخاب چیست؟ اگر قصد ندارید همانند یک مهندس کامپیوتر بیش از حد کنجکاوی کنید و زیر و بم قطعاتی که خریده اید را بررسی نمایید، کیس های آماده قطعا بهترین گزینه است و Asus ROG G20CB از آن دسته جواهرات درخشانی است که شما را جلب خود خواهد کرد.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

طراحی

PC (3)

در طراحی، Asus ROG G20CB خارق العاده است. همین یک کلمه کافی است تا تمام احساسات را در ارتباط با این کیس بیان داشت. فقط آن را روی میز بگذارید و برای چند دقیقه از زوایای مختلف تماشایش کنید تا ظرافت و زیبایی را کاملا درک کنید.

به جز بدنه مشکی مات، قسمت های میانی و پشتی که حکم دریچه های هوا را بازی می کنند، به رنگ قرمز زینت بندی شده اند اما اگر می خواهید تاثیر متریال قرمز رنگ را در طراحی کاهش دهید و تنوع ایجاد کنید، LED های درون کیس، 8 میلیون انتخاب در اختیار شما قرار می دهند. چه رنگی را دوست دارید؟ فقط کافی است از طریق برنامه Aegis II رنگ مورد نظرتان را انتخاب کنید یا مجموعه ای از رنگ ها را در نظر داشته باشید تا شاهد رقص نور روی میز خود باشید.

PC (6)

اما این صرفا جنبه بیرونی کار است. یک نگاه به کیس خانگی خودتان بیاندازید. چند برابر است و چقدر فضای خالی در آن می بینید که سیم های آشفته در آن پخش شده اند؟ اما این سمت ماجرا، در بدنه ای کوچک، یک کارت گرافیک GTX 980 با تمامی قطعات مورد نیاز قرار گرفته اند و همه چیز مثل ساعت، دقیق و بدون مشکل کار می کند.

یکی از مشکلاتی که پی سی گیمرها بدون شک تجربه کرده اند، صدای فن های کیس شان است. برخی به کنایه می گویند اگر صدای فن های پی سی نباشد، بخشی از وجودمان کم شده اما حقیقت امر این است که اضافه کردن فن های اضافه اگرچه تاثیر شگرفی روی خنک کردن کیس ندارد اما بدون شک به صدای آن خواهد افزود.

PC (2)

معمولا کیس هایی که بدون مهندسی خاصی جمع می شوند و متخصصی روی آن نظر نمی دهد، صرفا از لحاظ زیبایی، درجه یک هستند اما از جنبه کارایی، قطعا یک فاجعه هستند. چندین فن پر سر و صدا با لامپ های LED اگرچه نمای اتاق را رویایی می کنند اما عملا بار اضافه ای روی پاور هستند. نه تنها در خنک کردن سیستم نقشی اساسی بازی نمی کنند، بلکه پس از مدتی، وقتی دچار فرسودگی شدند صدای شان مایه صلب آسایش خواهد بود.

در کیس های آماده ای نظیر G20CB، نمود این مشکل به حداقل ممکن می رسد. در حالت آماده به کار، کیس فقط 22 دسیبل صدا تولید می کند اما وقتی عملیات سنگینی را آغاز کنید، طبعا بار پردازشی بالا خواهد رفت و فن ها نیز با سرعت بیشتری کار خواهند کرد.

PC (30)

ایسوس برای مقایسه و نشان دادن میزان آرامش دستگاه اش، آن را با موقعیت های مختلف مقایسه می کند. برای مثال، وقتی درون یک کتابخانه مشغول مطالعه هستید و سکوت کامل حکمفرما شده، باز هم حدود 30 دسیبل صدا در محیط است و به گوش شما می رسد. بنابراین شب هنگام، موقعی که زمان دانلود بازی ها فرا می رسد، نگران صدای کیس خود نخواهید بود و صدای آن آرامش خواب تان را بر هم نخواهد زد.

طراحان با ترکیب درست ایده های خود، نه تنها زیبایی را، بلکه کارایی را هم برای کیس به ارمغان آورده اند. از شکوه بیرونی که بگذریم، ROG G20CB در طراحی داخلی هم یک ستاره است. همه قطعات به صورت فشرده درون این کیس کوچک قرار گرفته اند در حالی که کیس های عادی حداقل سه یا چهار برابر G20CB حجم دارند.

در حقیقت، ROG G20CB اندکی از کنسول اکس باکس وان بزرگ تر بوده اما با این حال زیبایی اش غیر قابل انکار است. کافی است آن را روی میز، کنار کنسول های بازی خود قرار دهید تا متوجه ظرافت کار مهندسان و طراحان Asus بشوید.

PC (21)

با این حال، اگر اهل جستجو و زیر و رو کردن قطعات باشید، G20CB و عمده کیس های آماده گزینه های خوبی برای شما نیستند. باز کردن دستگاه نه آسان است و نه منطقی و به صرفه. اگر بهانه تان تعمیر است، آن را باید به کاربلدها بسپارید اما اگر می خواهید کنجکاوی کنید، راه اشتباهی را انتخاب کرده اید.

درون دستگاه همه چیز با قاعده و اساس خاصی چیده شده است. کافی است پوشش جلویی کیس خانگی تان را بردارید تا متوجه آشوب درون آن بشوید، سپس قضاوت کنید که جا دادن این همه قطعه و سیم، درون محفظه ای کوچک چقدر مشکل است و سر درآوردن از آن تا چه حد مشکل ساز. باز هم می خواهید کنجکاوی کنید؟ ریسک اش پای خودتان.

PC (26)

هوا از قسمت زیرین دستگاه وارد محفظه می شود و با چرخش درون کیس، از قسمت بالایی و پشتی دستگاه خارج می شود. فن های ویژه ای که در قسمت فوقانی دستگاه تعبیه شده اند بزرگ ترین تولیدکنندگان صدا و خارج کنندگان گرما هستند. اما به هر حال نباید نقش فن مخصوص کارت گرافیک را هم از یاد برد.

فن کارت گرافیک، عمده گرمای تولید شده توسط این واحد را از قسمت پشتی دستگاه خارج می کند و دو هواکشی که در بالای کیس قرار گرفته اند، جریان متداوم ورود و خروج هوا از قسمت هایی تحتانی و فوقانی را کنترل می کنند. همین مهندسی ساده سبب می شود تا G20CB حین انجام بازی ها بیش از حد داغ نکرده و کارایی بالایی داشته باشد.

PC (14)

کیبورد G01 نیز درون بسته بندی ROG G20CB قرار گرفته که رویکرد مشابه طراحان هر دو محصول را به نمایش می گذارد. یک کیبورد مکانیکی نسبتا خوش سیما با نورپردازی مناسب. اما واقعا نمی توان از برجستگی غیر قابل قبول دکمه کنترل صدا گذشت. در کل هر چقدر که طراحی G01 دوست داشتنی باشد، این قسمت همه چیز را خراب کرده است. با این حال، تجربه کار و بازی با کیبورد نشان می دهد که هنوز هم کیبوردهای مکانیکی برای بازی کردن گزینه اول هستند.

قدرت و کارایی

PC (7)

می خواهید یک مانیتور 4K بخرید و از این به بعد بازی ها را با کیفیتی رویایی اجرا کنید؟ ROG G20CB توان اجرای آن را دارد. یکی از جدیدترین پرچمداران انویدیا، GTX 980 درون بدنه مشکی-مات دستگاه جای خوش کرده و با پردازنده Core i7 زوجی دوست داشتنی تشکیل داده اند.

تا به حال ویندوز خود را روی حافظه SSD ریخته اید؟ در یک کلام، تجربه ای ستودنی خواهد شد. محال ممکن است که SSD و سرعت آن را تجربه کنید و بعدها بتوانید بدون آن به زندگی تان ادامه دهید. سرعت خارق العاده بوت شدن ویندوز، اجرای برنامه ها و حتی کاهش سرعت لودینگ در بازی های سنگین، از آن دسته تجربه هایی هستند که تا تجربه نکنید متوجه شان نخواهید شد.

وقتی دکمه پاور را فشار می دهید و بلافاصله ویندوز در برابرتان قرار می گیرد، ارزش ثانیه ها را خواهید فهمید. یا برای مثال حین کار کردن با فوتوشاپ متوجه می شوید که پیش از این چه تجربه ملال آوری داشته اید. حتی اجرا شدن برنامه ها روی لپ تاپ های عادی ده ها ثانیه زمان می برد اما آن را روی SSD نصب کنید و ببینید چه می شود.

PC (20)

نکته ای که ROG G20CB را بسیار دوست داشتنی می کند، همین حافظه SSD است. ویندوز به صورت پیش فرض روی آن نصب شده و فضای قابل توجهی که همچون طلا ارزش دارد در اختیار شماست تا با آن هر کاری می خواهید انجام دهید. جدای از 256GB SSD، یک ترابایت HDD هم در اختیارتان قرار دارد.

M.2 SDD موجود روی این کامپیوتر 4 برابر سریع تر از SATA3 SSD ها و 16 برابر سریع تر از SATA3 HDD ها عمل می کند. به نظر می رسد سرعت کافی را در اختیار یک گیمر قرار بدهد.

با 16 گیگابایت رم (دو ماژول 8 گیگابایتی) DDR4، با سرعت 2133، اگرچه بهای بیشتری می پردازید اما باید توجه داشت که حداقل، سرعت رم ها به نسبت DDR3 1066، دو برابر می شود. هنوز برای اجرای اکثر بازی ها، رم 8 گیگابایتی کافی است اما ROG G20CB، کامپیوتری خواهد بود برای چند سال آینده شما.

همین حالا، در بهترین حالت ممکن، با استفاده از درگاه های یو اس بی 3.0، می توان 5 گیگابیت داده را در ثانیه انتقال داد اما این دستگاه به دو پورت SUB 3.1 مجهز شده که سرعت را به 10 گیگابیت در ثانیه افزایش می دهد.

PC (24)

قلب تپنده دستگاه را فراموش نکنیم. CPU Core i7 با سرعت پردازش 3.4 گیگاهرتز همان چیزی است که هر کسی عاشق اش خواهد شد. پی سی گیمرها معمولا برای کاهش هزینه و در عین حال، حفظ راندمان و میزان فریم در بازی، به سراغ Core i5 ها می روند اما چه چیزی بهتر از واحدهای پردازشی بیشتر و سریع تر؟

خصوصا اگر عاشق تهیه ویدیو از بازی خودتان باشید و همزمان چندین برنامه را اجرا می کنید، سی پی یو های Core i7 بهترین گزینه ها برای شما هستند. در کنار حافظه SSD، رم بالا و تمام موارد دیگری که ذکر شد، Asus ROG G20CB هیچگاه شما را منتظر نخواهد گذاشت.

 

با توجه به رشد روز افزون ویندوز 10 میان گیمرها و افزایش محبوبیت آن، این توقع را داشته باشید که ویندوز 10 کاملا آماده برای استفاده روی این کامپیوتر قرار داشته باشد. به محض اینکه دستگاه را روشن کنید، پا به دنیای سیستم عامل جدید مایکروسافت می گذارید و چه از لحاظ نرم افزاری و چه از لحاظ سخت افزاری، غایت تجربه را به دست خواهید آورد.

PC (19)

یکی از معدود نکات منفی و البته پنهان که در برخورد اول با دستگاه متوجه خواهید شد، پاور بریک عظیم دوگانه آن با دو خروجی برق است. اگرچه سعی شده این قسمت از دستگاه هم به مانند کیس طراحی شیک و جمع و جوری داشته باشد اما گیمرها ذاتا پاور بریک بزرگ را نمی پسندند، هرچند که اصلا قرار نیست جلوی دید باشد. این مشکل در مدل های پیشین G20 هم مشهود بوده و گویا یکی کردن این دو منبع برق امکان پذیر نیست.

جمع بندی

PC (28)

بدون شک، Asus ROG G20CB یک کامپیوتر فوق العاده از هر لحاظ است. داشتن یک کیس آماده، بدون آنکه زحمت اسمبل قطعات را بکشید و دست آخر یک کیس بزرگ تحویل بگیرید، برای بسیاری از گیمرها پسندیده تر است، خصوصا آن هایی که از فضای کنسول گیمینگ فاصله گرفته و می خواهند پی سی گیمر شوند.

طراحی چشمگیر دستگاه، آن را همچون یاقوتی درخشنده روی میز جلوه می دهد و شکوهی بی بدیل به اتاق تان می بخشد. تردیدی نیست که علاوه بر قطعات و سخت افزار، مبلغ لوکس بودن این کالا را هم می پردازید.

PC (23)

در حقیقت، ممکن است با جداگانه سر هم کردن قطعات و خرید یک کیس عادی هزینه کمتری بپردازید اما G20CB زیبایی وصف ناپذیری دارد، خصوصا زمانی که نور از درون آن، تاریکی اتاق را در می نوردد و جلوه ای ویژه پیدا می کند.

اصل ماجرا این است که کیس های آماده در فضای طراحی و دیزاین بسیار رقابتی عمل می کنند. به هر حال همین کارت گرافیک روی یک سیستم دیگر هم ممکن است وجود داشته باشد و با میزان اوورکلاک متفاوت، در هر بازی چند فریم بالا یا پایین شود اما آنچه ROG G20 را یکتا می کند، طراحی بی نظیرش است.

PC (25)

تجربه بازی های پر زرق و برق روی سیستمی با سخت افزار مشابه ROG G20CB هیچ تفاوت علنی نخواهد داشت اما زمانی که کیس خود را برای چند روز کاملا کنار می گذارید و از کامپیوتر ایسوس به عنوان دستگاه اصلی استفاده می کنید، متوجه خواهید شد که زیبایی (خصوصا زمانی که کنار دست تان قرار بگیرد)، تا چه حد روی لذت تجربه کاربری اثر خواهد داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (31 مورد)
  • شادمهر
    شادمهر | ۶ مهر ۱۳۹۵

    فقط میتونم بگم چقد حرف میزنید...تا دو کیلومتر فقط حرف اضافه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی