ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تولید چیپست Nuclun 2 ال جی به TSMC سپرده می شود [شایعه]

سامسونگ و هوآوی دو تولید کننده تلفن های هوشمند محسوب می شوند که چیپست های این دسته از دیوایس هایشان را نیز به صورت خانگی تولید می کنند و بعید نیست در آینده ای نه ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۵ آذر ۱۳۹۴ | ۱۶:۳۰

سامسونگ و هوآوی دو تولید کننده تلفن های هوشمند محسوب می شوند که چیپست های این دسته از دیوایس هایشان را نیز به صورت خانگی تولید می کنند و بعید نیست در آینده ای نه چندان دور شاهد استفاده از تراشه های اگزینوس و کایرین آنها در محصولات دیگر برندها نیز باشیم؛ هر چند که برای سامسونگ این اتفاق به صورت محدود رخ داده.

اما در این بین مدتی است که که شایعه ای دیگر نیز به گوش می رسد و بر اساس آن ذکر می شود که ال جی هم می خواهد همانند دو شرکت پیش تر اشاره شده سیستم-روی-چیپ های اختصاصی خود را بسازد و آنها را با نام تجاری «Nuclun» در اسمارت فون هایش به کار بندد؛ شایعه ای که حالا ابعادی تازه پیدا کرده.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

کمپانی کره ای تا به امروز در به ثمر نشاندن این محصول و خط تولید جدید خود با چالش های متعددی از جمله داغ شدن بیش از حد چیپست ها رو به رو بوده و ظاهراً ترجیح داده به جای اینکه تراشه ای مشکل دار عرضه کند و خود را بدنام سازد روند توسعه را طولانی تر نماید.

شواهد کنونی نشان می دهند ال جی به شدت در تلاش است تا هر چه سریعتر چیپست هایش را نهایی کند و در کوتاه ترین زمان ممکن به بازار ارائه شان نماید. اگر به خاطر داشته باشید هفته پیش گزارشی منتشر شد که می گفت غول تکنولوژی کره ای همزمان با دو شرکت اینتل و TSMC دو تراشه ی متفاوت از Nuclun 2 را توسعه داده و البته این گزارش می افزود چیپ حاضر و آماده شده توسط اینتل کارایی بهتری داشته و احتمالاً روند تولید انبوه به همین شرکت سپرده خواهد شد.

اما امروز گزارشی دیگر خبر پیشین را نقض کرده و خاطر نشان می سازد که ال جی ترجیح داده مسئولیت ساخت سیستم-روی-چیپش را به TSMC بسپارد. Nuclun 2 توسعه داده شده توسط اهالی سانتا کلارا از معماری big.LITTLE پیروی کرده و دارای هسته های پردازشی کورتکس A53 و A72 است و از مودم XMM 7360 خود اینتل نیز بهره می برد که مودم مذکور از دسته بندی ۱۰ فناوری 4G LTE هم پشتیبانی به عمل می آورد.

در سمت دیگر TSMC چیپستی ۱۶ نانومتری را تهیه کرده که فرکانس کاری آن روی ۲.۱ گیگاهرتز تنظیم شده و به وضوح از تراشه ی ۱۴ نانومتری اینتل با فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز ضعیف تر است.

اما چرا ال جی چنین تصمیم گرفته و تراشه ی ضعیف تر را برگزیده؟ ظاهراً طی آخرین مذاکرات کره ای ها دریافته اند ظرفیت تولید اینتل از نیازهای آنها کمتر است و در نتیجه به محصول مشترک توسعه یافته با TSMC رضایت داده اند که البته نمی توان آن را تراشه ای ناکارآمد و ضعیف دانست.

هنوز سخنی از تاریخ معرفی رسمی Nuclun 2 به میان نیامده اما منابع گوناگون می گویند باید در سه ماهه اول ۲۰۱۶ منتظر این اتفاق باشیم و البته بعید نیست که موبایل پرچمدار آتی ال جی یعنی G5 نیز از همین سیستم-روی-چیپ بهره مند باشد. همچنین این احتمال نیز مطرح است که دو نسخه ی مشابه از دیوایس یاد شده معرفی شوند که یکی به تراشه ی کوالکام مجهز بوده و دیگری به چیپست های خانگی کره ای ها متکی باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Saafa
    Saafa | ۵ آذر ۱۳۹۴

    من به الجی امیدوارم.
    در ضمن، میتونن اگه یکیشون گند زد (مثل اسنپ 810) کلا به اون یکی مهاجرت کنن.

    این اسنپ 810 همه رو بیچاره کرد، رفت!

  • سعید
    سعید | ۵ آذر ۱۳۹۴

    عالی میشه اگه چیپ هاشو خودش بسازه...
    اینطوری محصولاتش ارزونتر میشه...
    سازگاری و مچ شدن با گوشیاشم بیشتر میشه...توسعه چیپ های خودشم دست خودشه

مطالب پیشنهادی