ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ویندوز و OS X: نگاهی بر چند تفاوت بزرگ دنیای کامپیوترهای شخصی و مک

اپل و مایکروسافت از بزرگترین شرکت های «ساکن سیلیکون» ولی هستند که در دهه های انتهایی قرن بیستم با هم وارد کارزاری شده اند که هنوز هم پایان نیافته و نمی توان برنده ای مشخص ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۷ آذر ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

اپل و مایکروسافت از بزرگترین شرکت های «ساکن سیلیکون» ولی هستند که در دهه های انتهایی قرن بیستم با هم وارد کارزاری شده اند که هنوز هم پایان نیافته و نمی توان برنده ای مشخص برایش تعیین کرد، چرا که هر کدام از آنها دارای چندین نقطه ضعف و قدرت هستند.

در ابتدای کار استیو جابز ایده های بسیاری برای مک داشت اما برخی تصمیمات غلط اش، باعث شد تا مک آنطور که باید و شاید اوج نگیرد. در آنسوی ماجرا بیل گیتس ولی ایده های بهتری برای تجاری کردن ویندوز در سر می پرورداند و به همین شکل توانست علاوه بر تبدیل شدن به ثروتمندترین مرد جهان، ویندوز را به دست کاربران بسیار بیشتری برساند.

در هر حال، جنگی که از تلاش برای کسب بازار بیشتر برای کامپیوترهای خانگی و اداری شروع شد اکنون به دستگاه های هیبریدی و تبلت ها کشیده شده و مشخص نیست مرحله بعدی برای آن چیست. بیایید نگاهی داشته باشیم بر همین موارد و تفاوت های مهمی که میان محصولات مایکروسافت و اپل دیده می شود. با دیجیاتو همراه باشید.

اپل به طراحی اش می نازد...

apple-prides-itself-on-design--w600

سال هاست که محصولات اپل با ظاهری زیبا به دست مصرف کنندگان می رسند. پس از بازگشت جابز به این شرکت، همین طراحی بود که ناجی اپل شد.

این شرکت سال ها روی طراحی هر محصول کار نموده و تلاش می کند آن را به یک تکامل برساند. در گذر زمان و با کامل تر شدن دستگاه ها، به جزییات توجه ویژه ای می شود و حتی قطعات داخلی دستگاه که به شکل معمول در برابر دیدگان کاربر قرار نمی گیرند هم به زیبایی چینش گشته اند.


مایکروسافت در حال ارتقا طراحیست

-but-microsoft-is-catching-up-w600

شرکت ساکن ردموند ولی در سال های اخیر محصولی به نام سرفس را در چنته داشته که این دستگاه هیبریدی هم در گذر زمان بسیار بهتر از پیش شده است. سرفس از همان ابتدای کار از راه رسیده بود تا جایگزین لپ تاپ ها شود. در واقع این وعده ای بوده که مایکروسافت از روز اول معرفی چنین دستگاه هایی داده است و حالا بالاخره سرفس پرو ۴ توانسته چنین وعده ای را به شکلی پویا عملی کند.

از سوی دیگر، مایکروسافت در مهر ماه امسال اولین لپ تاپ خود را توسعه داد؛ یک کامپیوتر شخصی بسیار زیبا و قابل حمل که البته قیمت آن از ۱۵۰۰ دلار شروع شده و خود مایکروسافت خبر می دهد که دو برابر سریع تر از مک بوک پروی اپل است.

همانگونه که ذکر کردیم اپل در بحث طراحی پیشتاز است اما مایکروسافت اخیرا تلاش های بسیاری کرده و در این وادی به اهالی ساکن کوپرتینو نزدیک شده و همین تلاش های مایکروسافت باعث گشته اند تا شرکای سخت افزاری اش نظیر دل، لنوو و ایسوس هم بکوشند تا کامپیوترهای زیباتری خلق نمایند.

البته باید خاطر نشان کرد که هنوز هم می توان لپ تاپ های ویندوزی با طراحی بسیار بدی را از سوی سازندگان مختلف شناخته شده و نشده در ویترین فروشگاه ها دید ولی با این حال، خود مایکروسافت و شرکای اصلی و بزرگش می کوشند تا به امر طراحی اهمیت بیشتری دهند.


کامپیوترهای مک گران تر از نمونه های ویندوزی هستند

macs-are-usually-more-expensive-than-windows-pcs-w600

به طور معمول، کامپیوترهای مک گران تر از کامپیوترهای ویندوزی هستند. در بسیاری از مواقع سخت افزار به کار رفته در کامپیوتر مک همسان یا ضعیف تر از نمونه ویندوزی است اما با اینحال، گران تر به فروش می رسد.

اگر لپ تاپ های لوکس ویندوزی نظیر سرفس بوک یا لپ تاپ های گیمینک را در نظر نگیریم، معمولا کاربران قادر هستند با صرف بودجه ای ۵۰۰ دلاری به یک لپ تاپ ویندوزی مناسب دست پیدا کنند. این در حالیست که قیمت مک بوک ایر اپل از ۹۰۰ دلار آغاز می شود، آن هم برای نسخه ۱۱ اینچی.


ویندوز برای گیمرها انتخاب بهتری است

windows-is-better-for-hardcore-pc-gamers-w600

کامپیوترهای شخصی ویندوزی قابلیت سفارشی شدن به شکل بسیار بهتری را دارند و به همین دلیل، گیمرهای حرفه ای ترجیح می دهند از یک PC برای انجام بازی هایشان استفاده کنند.

گیمرها معمولا به سخت افزار به کار رفته در دستگاهشان بسیار حساسند و تلاش می کنند تا همواره پردازشگر گرافیکی، رم و برخی دیگر از سخت افزارها را ارتقا دهند.

این در حالیست که در کامپیوترهای مک، معمولا نمی توان به آسانی سخت افزار را ارتقا داد. در بیشتر موارد تنها راه داشتن یک مک قدرتمند، خریدن نسخه جدید و گران قیمت آن است.

از همه این ها مهم تر، با اینکه اکنون برخی بازی های مهم برای OS X هم عرضه می شوند ولی هنوز این سیستم عامل در برابر ویندوز حرفی برای گفتن ندارد، چرا که بیشتر عنوان های مهم را می توان در ویندوز یافت تا OS X.


کامپیوترهای مک پشتیبانی بهتری دارند

May11_AppleGeniusBar

اگر برای مک شما مشکلی پیش آید و در مکانی زندگی کنید که به یک اپل استور دسترسی داشته باشید، قادر هستید برای بردن کامپیوتر خود به این فروشگاه وقت قبلی گرفته و سپس دستگاه مشکل دار را به اپل استور ببرید.

در صورتی که اپل استور بتواند مشکل شما را درجا و در واقع در یک جلسه حل کند، معمولا هزینه ای هم از شما دریافت نخواهد شد.

این در حالیست که مایکروسافت هم از فروشگاه های فیزیکی برخوردار است و می توانید لپ تاپ ویندوزی خود را به آنجا برده و سوالات مورد نظرتان را از کارکنان Answer Desk بپرسید. فروشگاه های مایکروسافت هم سرویس هایی عالی ارائه می دهند اما برعکس اپل، مایکروسافت خودش در بیشتر موارد سازنده سخت افزار نیست.

بر همین اساس کارکنان مایکروسافت استور معمولا قادر به حل کردن مشکلات سخت افزاری نیستند و باید کامپیوتر شما را برای سازنده اصلی ارسال کنند. این در حالیست که تعداد خود مایکروسافت استور ها هم بسیار کمتر از اپل استورهاست و این شرکت به تازگی به اهمیت بالای داشتن فروشگاه های فیزیکی پی برده است.


مک در برابر ویروس ها و نرم افزارهای مخرب ایمن تر است

macs-tend-to-be-safer-against-malware-and-viruses-w600

کمپانی امنیتی AVG می نویسد: «از آنجایی که کامپیوترهای مک کمتری نسبت به رایانه های ویندوزی وجود دارند، در نتیجه مک کمتر مورد هدف ویروس نویسان و هکرها قرار می گیرد.»

این مورد ولی در حال تغییر کردن است. همین کمپانی خاطر نشان می کند که در سال های اخیر شاهد آن بوده که ویروس های نوشته شده برای کامپیوترهای مک هم افزایش بالایی داشته اند.

در این میان البته خود اپل می گوید که از یک سیستم رمزگذاری جدید در OS X ال کاپیتان استفاده کرده است تا به ایمن ماندن کامپیوتر کمک بیشتری نماید.

با این حال ولی MacWorld گزارش می دهد که به دلیل ساخته شدن سیستم عامل اپل بر بستر Unix، پلتفرم OS X به شکل ذاتی ایمن تر از ویندوز است.


دو سیستم عامل ظاهری کاملا متفاوت از هم دارند

the-two-operating-systems-look-entirely-different-w600

ویندوز ۱۰ مایکروسافت با OS X اپل ظاهری کاملا متفاوت از هم دارند.

در تازه ترین نسخه ویندوز، مایکروسافت کوشیده تا کاربری آسان از ویندوز ۷ و تعامل مناسب با نمایشگر های تاچ در ویندوز ۸ را به نسخه اخیر همین پلتفرم بیاورد و به واقع می توان گفت که کاملا هم موفق بوده است.

به طور کلی، مایکروسافت ایده مناسبی را دنبال کرده و کاربر می تواند در لپ تاپ خود حالت دسکتاپ را تجربه کرده و در نمایشگرهای تاچ به سراغ حالت تبلت برود.

اما Mac OS X ظاهری یکدست و ساده تر دارد. از شلوغی خبری نیست. در نهایت شما یک دسکتاپ در برابر خود دارید که نواری از اپلیکیشن های دلخواه را می توان در پایین آن دید و در بالای نمایشگر هم یک نوار وظیفه ساده را می بینید که هر دو مورد یاد شده می توانند در آخرین نسخه از OS X موسوم به ال کاپیتان، در زمانی که نیازی به آنها وجود ندارد از دید شما پنهان شوند.


کامپیوترهای شخصی انتخاب های بیشتری به شما می دهند

pcs-offer-more-choice-w600

کامپیوترهای ویندوزی سازندگان بسیاری دارند. در نتیجه شما هستید که می توانید از میان برندهای مختلف و مورد علاقه تان، بهترین را انتخاب کنید.

اگرچه در سال های اخیر مایکروسافت تلاش کرده وارد بازی سخت افزار شود و اکنون هم اولین لپ تاپش را برای فروش قرار داده اما با این حال، هنوز هم بیشتر کامپیوترهای ویندوزی به دست اچ پی، ایسر، لنوو و دل توسعه یافته و فروخته می شوند. همین موضوع برای افرادی که می خواهند دستگاهی ویندوزی داشته باشند خبر بسیار خوبی است چرا که هر سازنده به شکلی که مایل است دستگاه را طراحی کرده و سخت افزارهای مورد نظرش را در آن قرار می دهد. در نتیجه انتخاب یک لپ تاپ یا کامپیوتر ویندوزی با هر بودجه ای آسان است.

از سوی دیگر با ویندوز ۱۰، مایکروسافت تلاش کرد تا یک پلتفرم نرم افزاری یکتا طراحی کند که بر روی همه دستگاه هایش قرار بگیرد؛ از کامپیوترهای شخصی گرفته تا تبلت، تلفن هوشمند و حتی محصولی آینده نگرانه نظیر هولولنز.

اپل هم سخت افزار مک را توسعه می دهد و هم نرم افزارش را. در نتیجه کاربر صرفا چند انتخاب در برابر خود دارد.

با این همه، اگر واقعا کاربری حرفه ای هستند و می توانید یک کامپیوتر شخصی را با قطعات انتخابی خودتان از پایه بسازید، مشخصا به سیستم عامل ویندوز نیاز خواهید داشت اما اگر کمی اهل ریسک کردن و سختی کشیدن هستید، می توانید «هکینتاش» را هم بر روی سیستم تازه خود نصب نمایید که البته در این راه با مشکلات بسیاری رو به رو خواهید شد اما این امر شدنی است.


برخی کامپیوترهای ویندوزی نمایشگر لمسی دارند

some-windows-computers-come-with-touchscreens-w600

از زمان عرضه ویندوز ۸، مایکروسافت تلاش کرده تا به کاربران بقبولاند که آینده پردازش کامپیوتری در صفحات لمسی خلاصه می شود. حال ویندوز ده هم بر همین مهم، تمرکزی ویژه نموده و به همین دلیل است که امروزه بسیاری از رایانه های مجهز به ویندوز ۱۰ دارای نمایشگرهای لمسی هم شده اند.

در طرف مقابل، اپل اکنون اذعان می کند که آیپد پرو می تواند برای بسیاری از کاربران جایگزین لپ تاپ هایشان شود اما با این حال، اکنون هیچکدام از مک ها به نمایشگرهای لمسی مجهز نشده اند. اپل همچنین اشاره می کند که نمایشگرهای لمسی هیچوقت به پلتفرم  OS X راه نخواهند یافت.


کلیدهای میانبر در دو سیستم عامل کاملا متفاوت هستند

get-used-to-different-keyboard-shortcuts-if-youre-planning-to-switch-w600

کاربر هر کدام از پلتفرم های ویندوز یا OS X که باشید، در زمان هجرت به دیگری سختی های بسیاری خواهید کشید. یکی از این سختی ها، عادت کردن به کلید های میانبر یا شورتکات در سیستم عامل انتخابی جدیدتان است.

حتی ساده ترین کارها، نظیر ثبت یک اسکرین شات هم کاملا متفاوت هستند. برای مثال در سیستم عامل مایکروسافت شما برای ثبت یک اسکرین شات باید کلید ویندوز و سپس Print Screen را فشرده و سپس در یک اپلیکیشن جانبی نظیر Paint،‌ آنچه به ثبت رسیده را بازیابی کنید اما همین امر به شکلی بسیار ساده تر در مک قابل انجام است. کافیست کلیدهای Command، Shift و شماره ۴ را فشرده تا تصویری که انتخاب می کنید ثبت شده و روی دسکتاپ شما قرار گیرد.


آیفون و مک بهترین هماهنگی را با هم دارند

macs-and-iphone-are-the-best-team-w600

اپل، آیفون و مک را توسعه می دهد و پس از iOS 8، هماهنگی میان این دو محصول به شکل شایان ذکری افزایش یافته است.

می توانید از طریق کامپیوتر خود به پیام هایتان پاسخ دهید و در این میان اگر حتی صاحب یک ایپد هستید، پیام های خود را در آن گجت هم می توانید مشاهده نمایید.

از سایر قابلیت های جذاب آیفون و مک، می توان به Airdrop اشاره کرد که به شما اجازه می دهد به سرعت اسناد، تصاویر یا فایل های مورد نظر خود را بین دستگاه های مختلف خود و یا آشنایانتان انتقال دهید. از طرفی «Handoff» به شما اجازه می دهد تا لینکی را در مرورگر موبایل خود گشوده و سپس آن را در مرورگر مک تماشا کنید.

اگر با آیفون کار می کنید و کامپیوتری ویندوزی دارید، برای انجام انتقالات نیاز به نصب iTunes خواهید داشت و البته هیچکدام از قابلیت های یاد شده هم موجود نخواهند بود.


یک انتخاب خوب: اجرای ویندوز در مک

bonus-want-the-best-of-both-worlds-macs-can-run-windows-w600

مک قادر به اجرای ویندوز از طریق ماشین های مجازی یا به شکل مستقیم از روی خود دستگاه است.

در پلتفرم OS X، برنامه ای به شکل پیشفرض به نام Boot Camp نصب شده که به شما اجازه می دهد ویندوز را روی مک خود نصب کنید. البته برای نصب ویندوز در مک دست کم به پنجاه گیگابایت فضای ذخیره سازی نیاز خواهید داشت. قادر هستید از فضای خالی که در حافظه اصلی دستگاه خود دارید، مقدار مورد نظر را برای ویندوز در نظر بگیرید و سپس اقدام به نصب فایل ISO ویندوز کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (42 مورد)
  • مهدی
    مهدی | ۹ آذر ۱۳۹۴

    ما که پول مک رو نداریم اما به لطف ویندوز کم کمش یه سیستم 500 تومنی تو هر خونه ای پیدا میشه که از دنیا عقب نمونن.
    خدمتی که مایکروسافت کرده به دنیا (مثل گوگل با اندرویدش) شرکت فیس فیسو اپل نکرده که فقط به فکر جیب مردم هست.

    چشماتون رو باز کنید و دستتون رو از جیب باباجون دربیارین ببینم باز آیفون و مک چند میلیونی میتونید بگیرید.

    جک سال هم اونی بود که گفت دانشجوها سوییچ میکنن رو مک بوک ایر البته شاید منظورشون دانشجوهای نیویورک و کالیفرنیا و اونوراس نه ایران!

    • nima
      nima | ۱۰ آذر ۱۳۹۴

      دقیقا حق با شماست.
      اپل و محصولاتش خوبن ولی قبل از خوب بودن حالت اشرافی داره و کاربرد فخر فروشی تا استفاده!

  • m
    m | ۸ آذر ۱۳۹۴

    مهمل تو میگی مادر...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی