ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

معماری PCOLED عمر نمایشگرها را تا 27 مرتبه افزایش می دهد

OLEDهای مبتنی بر سیستم رنگی RGB پایه و مبنای اصلی صفحه نمایش تلویزیون های پیشرفته و اسمارت فون ها را تشکیل می دهند و از آنها در ساخت نمایشگرهای منعطف جدید بهره گرفته می شود. اما ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۸ آذر ۱۳۹۴ | ۱۱:۰۰

OLEDهای مبتنی بر سیستم رنگی RGB پایه و مبنای اصلی صفحه نمایش تلویزیون های پیشرفته و اسمارت فون ها را تشکیل می دهند و از آنها در ساخت نمایشگرهای منعطف جدید بهره گرفته می شود. اما این تکنولوژی عاقبت روزی جایش را به یک معماری بهبود یافته موسوم به PCOLED (دیود گسیل نور ارگانیک جفت شده با پلاسمون) می دهد.

شرکت تایوانی ITRI اخیرا از توسعه طرح PCOLED خود خبر داده است که می تواند چرخه عمر نمایشگرها را تا 27 برابر افزایش دهد.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

PCOLED، لایه های رنگی تابنده قرمز، سبز و آبی را که به طور مرسوم برای تولید نور سفید مورد استفاده قرار می گرفتند با طرح نورتاب قرمز، سبز و سبز جفت شده با پلاسمون جایگزین می کند که با یک ساختار فلزی دوگانه تکمیل خواهد شد. نتیجه عمکرد این تکنولوژی بسیار شبیه به RGB است اما از نظر عمر نمایشگر به مراتب بهتر عمل می کند.

PC-OLED_structure

نقطه ضعف نمایشگرها معمولا همان لایه فلورسنت آبی شان است که در مقایسه با لایه های رنگی دیگر عمر به نسبت پایینی دارد. وقتی به مرور زمان، کیفیت نمایشگر شما شروع به پایین آمدن می کند، معمولا مشکل به خاطر پیکسل های آبی است.

در PCOLD این لایه با یک لایه نورتاب سبز جایگزین می شود و نور سفید همچنان تولید می گردد و عمر نمایشگر هم میتواند تا 27 مرتبه بیشتر شود.

دکتر مینگ شان جنگ در این باره گفت:

در مواد نورتاب سبز، یک نوار پخش کننده نور آبی هم وجود دارد که بسیار ضعیف است. به لطف ساختار فلزی دولایه، پلاسمون بیشتری تولید می گردد و در نتیجه میزان نور تولیدی از باندهای سبز و آبی تغییر می کند.

جالب است بدانید که این کشف به صورت کاملا تصادفی و در زمان انجام یک آزمایش دیگر رخ داد. از آن زمان تاکنون شرکت  ITRI دو نمونه نمایشگر را با ابعاد 10 در 10 و 15 در 15 سانتی متر تولید کرده است و هم اکنون به دنبال شرکای تجاری می گردد تا به تولید این تکنولوژی ادامه دهد.

این شرکت هم اکنون با WiseChip وارد همکاری شده تا فرایند تولید ساختار PCOLED را روی یکی از خطوط OLED پسیو خود آغاز نماید و اعلام نموده که دست کم یک تا دو سال زمان نیاز دارد تا محصولی بر پایه این تکنولوژی را ارائه کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی