ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سود اندک و کاهش سرعت فروش؛ ارزش ۴۵ میلیارد دلاری شیائومی دیگر توجیه پذیر نیست

می گویند: «هرچقدر بزرگ تر باشی، شکستت هم سخت تر خواهد بود». سال گذشته حدودا در همین مقطع زمانی بود که شیائومی توانست سرمایه ای معادل ۱.۱ میلیارد دلار از طریق پنج سرمایه گذار آسیایی به ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۹ آذر ۱۳۹۴ | ۱۲:۳۰

می گویند: «هرچقدر بزرگ تر باشی، شکستت هم سخت تر خواهد بود».

سال گذشته حدودا در همین مقطع زمانی بود که شیائومی توانست سرمایه ای معادل ۱.۱ میلیارد دلار از طریق پنج سرمایه گذار آسیایی به دست آورد و سپس، ارزش آن نیز از سوی تحلیلگران برابر با ۴۵ میلیارد دلار ارزیابی شد.

حالا و پس از گذشت ۱۲ ماه از آن زمان و ارزیابی ۴۵ میلیارد دلاری، این رقم کمی بیش از اندازه برای شرکتی در حد شیائومی زیاد به نظر می رسد. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

مدیر عامل شیائومی، آقای Lei Jun در سال ۲۰۱۴ بیان کرده بود که شرکتش در سال ۲۰۱۵ به رکورد فروش ۱۰۰ میلیون تلفن همراه دست پیدا خواهد کرد. در ابتدا و اواسط سال جاری، روند و سرعت فروش تلفن همراه در کشور چین کاهش یافت و بر همین اساس آقای Jun هم برآورد خود را از ۱۰۰ میلیون به ۸۰ میلیون تلفن همراه و فروخته شدن آنها کاهش داد.

حال خبر می رسد که شیائومی احتمالا تا پایان سال ۲۰۱۵ که تنها یک ماه از آن باقی مانده، نمی تواند به رکورد فروش ۸۰ میلیون موبایل دست پیدا کند.

موسسه تحقیقاتی Canalys خبر می دهد که در سال جاری شیائومی نمی تواند آنطور که پیش بینی کرده خود را به پیش براند و روند فروش موبایل هایش هم با کاهش سرعت مواجه شده اند. این در حالیست که بلومبرگ هم گزارش می دهد که برخی از تامین کنندگان قطعات این سازنده گفته اند سرعت تولید قطعات را تا حدی کاهش داده اند.

تحلیلگر ارشد موسسه آماری Edison Research به نام Richard Windsor می گوید: «در صورتی که شیائومی نتواند دوباره به یک رشد واقعی دست پیدا کند و حاشیه سود نیز همچنان مثل حالا پایین باشد، این شرکت به هیچ عنوان ۴۵ میلیارد دلار ارزش نخواهد داشت و این رقم قابل توجیه نیست. من در آینده زیان های سنگینی را در همین مورد برای شیائومی می بینم.»

همانگونه که پیشتر نیز در مورد این برند برایتان توضیح داده ایم، نکته متمایز کننده شیائومی با سایر تولید کنندگان تلفن هوشمند توسعه موبایل هایی با کیفیت و فروش آنها با حاشیه سود بسیار کمتر از رقبا بوده است. این سازنده در واقع موبایل هایی با حاشیه سود بسیار اندک توسعه می دهد و کار به جایی رسیده که می توان آنها را به سختی سودآور پنداشت. حاشیه سود شیائومی در برابر شرکت هایی نظیر هوآوی یا سامسونگ به هیچ عنوان به چشم نمی آید و همین موضوع پس از بزرگ شدن شیائومی، برایش دردسر ساز شده است.

اکنون شرکت های سرمایه گذاری نظیر DST Global [که از سرمایه گذاران اولیه فیسبوک هم به شمار می رود]، GIC و Morningside Group که به رشد شیائومی کمک شایان ذکری کرده اند، در صورت کاهش ارزش کلی این برند زیان های زیادی خواهند دید. بیشتر شرکت های تکنولوژیک در سال های اخیر کاهش ارزش کلی را تجربه کرده اند و این موضوع، می تواند جدا از بحث مالی، وجهه بسیار بدی برای هر استارتاپ یا کمپانی در سیلیکون ولی به همراه داشته باشد. برای مثال در سال های اخیر شرکت هایی نظیر اسنپ چت یا دراپ باکس هم با کاهش ارزیابی ارزش کلی رو به رو بوده اند.

حال باید دید در چین اوضاع چگونه پیش خواهد رفت و آیا شیائومی برای نجات از زیر بار انتقادات سرمایه گذارانش، تصمیم به افزایش حاشیه سود و گران تر کردن موبایل هایش خواهد گرفت یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • مایکروسافت
    مایکروسافت | ۹ آذر ۱۳۹۴

    مگر اینکه توی‌خواب ببینید با وجود ویندوز فون اپل بتونه نفس راحت بکشه ? بزودی اپل نابود خواهد شد ??

    • امیر
      امیر | ۹ آذر ۱۳۹۴

      ممکنه که اپل نابود بشه و تو این دنیا بعید نیست مثل شرکتای بزرگی مثل نوکیا و اچ تی سی برشکست بشه ولی فک نکنم با ماکروسافت

    • 7.62mm
      7.62mm | ۹ آذر ۱۳۹۴

      خودم وینفون دارما ولی حالت خوبه؟!

  • هادی
    هادی | ۹ آذر ۱۳۹۴

    شیائومی باید قیمت هاش رو افزایش بده ولی در عوض گوشی رو بجای دلال ها به دست مشتری برسونه
    همین حالا رو هر گوشی داره نزدیک 20-30 دلار بخاطر سود دلال ها از دست میده شما جساب کنید اگه این پول به حساب خودش میومد چقدر بیشتر سود میکرد

  • kayba
    kayba | ۹ آذر ۱۳۹۴

    یکی اون اوایل پیش بینی کرده بود زیاد دووم نمیاره
    باید اوضاع پنتارو درست کنه خودشو وارد بازار جهانی کنه که یعنی قیمت یکم بالا میره
    دوم نواوری, شیائومی و هواوی هیچ نواوری نداشتن تو بهترین حالت زدن رو دست کسی که ازش کپی کردن

  • N
    N | ۹ آذر ۱۳۹۴

    این چشم بادومی ها مجبورن انقدر قیمت هارو پایین بیارن که نابودی خودشون منجر بشه ? فقط اپل تو این بازار باقی میمونه بقیه محکوم به شکست هستند ?

    • مسعود
      مسعود | ۹ آذر ۱۳۹۴

      کله شما حسابی بو قورمه سبزی میده.
      اپل هم روزگارش سیاه خواهد شد.

مطالب پیشنهادی