ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استراتژی رشد

۷ عادتی که باعث می شوند بیشتر جدی گرفته شوید

جلب اعتماد و احترام دیگران آنقدرها هم کار دشواری نیست. وقتی برای اولین بار وارد بازار کار می شوید، اغلب افراد (به غیر از کسانی که عادت دارند بلافاصله در مورد دیگران قضاوت کنند) نگاهی ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۱۰ آذر ۱۳۹۴ | ۱۲:۱۰

جلب اعتماد و احترام دیگران آنقدرها هم کار دشواری نیست. وقتی برای اولین بار وارد بازار کار می شوید، اغلب افراد (به غیر از کسانی که عادت دارند بلافاصله در مورد دیگران قضاوت کنند) نگاهی خنثی به شما خواهند داشت. شما با عادات رفتاری که به مرور از خود به نمایش می گذارید، شناخت دیگران نسبت به خود را شکل می دهید. اینکه آنها شما را به عنوان عضوی حرفه ای در تیم خود بپذیرند، یا اینکه ارزشی برای شما و مهارت هایتان قائل نشوند به خود شما و رفتارتان بستگی خواهد داشت.

پر واضح است که هر کسی دوست دارد به عنوان عضوی از تیم جدید خود جدی گرفته شود؛ موفقیت در هر حوزه ای نیازمند آن است که جدی گرفته شوید. عادات رفتاری زیر از بهترین راه های جلب احترام دیگران و رسیدن به جایگاهی شایسته در نظر آنان است.

در ادامه ی این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

۱- همه جا کمی زودتر حاضر شوید

لازم نیست یک ساعت پیش از شروع جلسه در محل حاضر شوید، اما بهتر است برای ورود به محل و نشستن در جای خود و آماده شدن، چند دقیقه ای وقت اضافه داشته باشید. در مورد مکان هایی که برای اولین بار در آنها حاضر می شوید، چند دقیقه وقت اضافی می تواند در پیدا کردن به موقعِ محل مورد نظر به شما کمک کند. این موضوع فقط به جلسات ختم نمی شود، مصاحبه، ناهار، برنامه های شرکتی و کار روزمره، همگی از جمله مواردی هستند که می توانید این عادت را در موردشان به کار بگیرید.

حتی اگر شرکت شما در قبال وقت شناسی سیاست مداراجویانه ای در پیش می گیرد، همکاران و هم شرکتی های شما متوجه دیر رسیدن های گاه و بیگاهتان خواهند شد. اجازه ندهید مسئله ی کوچکی در حد چند دقیقه زودتر حاضر شدن، وجهه ی شما را خدشه دار کند.

۲- اعتماد به نفس داشته باشید

با اینکه برخی از افراد ممکن است به صورت طبیعی از اعتماد به نفس بالایی برخوردار باشند، اغلب ما باید روی این موضوع بیشتر کار کنیم. به نمایش گذاشتن اعتماد به نفس، بزرگ ترین دارایی شما در تلاش برای جدی گرفته شدن خواهد بود، چون این پیام را به دیگران انتقال می دهد که شما خودتان را جدی می گیرید. اگر خودتان را جدی بگیرید، دیگران نیز به احتمال زیاد شما را جدی خواهند گرفت.

با ابراز نظر در موقعیت های روزمره، اتخاذ حالتی درست برای بدن خود (به نکته ی چهارم همین مطلب نیز نگاهی بیندازید)، و تسلیم نشدن در مقابل استرس طبیعی محیط کار، اعتماد به نفس خود را تقویت کنید. اگر ذاتاً اعتماد به نفس بالایی ندارید، دستیابی به سطح مطلوب ممکن است مدتی طول بکشد. اما نگران نباشید، با تمرین می توانید موفق شوید.

۳- تا وقتی حرف ارزشمندی برای گفتن ندارید، سکوت کنید

iStock_000044086346_Full

با به زبان آوردن بی دلیل یا شیطنت آمیز حرفی نامناسب یا نابجا، ممکن است به راحتی وجهه ی خود را نزد اطرافیانتان زیر سؤال ببرید. سعی کنید در اغلب مواقع ساکت بمانید؛ مگر آنکه چیزی برای گفتن داشته باشید که حقیقتاً ارزش به زبان آوردن را داشته باشد. حتی وقتی حرف با ارزشی برای گفتن دارید، به جمله بندی آن خوب فکر کنید و افکار خود را تا جایی که ممکن است مختصر و مفید به زبان بیاورید. این کار باعث می شود تک تک کلماتی که از دهان شما خارج می شوند ارزش زیادی پیدا کنند که همین، دیگران را وادار می کند شما را بیشتر جدی بگیرند.

۴- به زبان بدن خود توجه داشته باشید

اهمیت زبان بدن فقط به تقویت اعتماد به نفس ختم نمی شود. استفاده ی درست از حالت بدن در دنیای کسب و کار می تواند شما را فردی سنجیده تر، منسجم تر و باتجربه تر نشان دهد. نکات متعددی وجود دارند که در این زمینه باید رعایت کنید، اما صاف نشستن و ایستادن، عقب دادن شانه ها، برقراری ارتباط چشمی هنگام صحبت کردن با دیگران، و اجتناب از شل دست دادن، از جمله مهم ترین نمونه ها در این زمینه محسوب می شوند. قرار دادن دست ها روی میز و اجتناب از ور رفتن با وسایلی مثل خودکار یا مانند آن طی جلسات، و ابراز احساسات مختلف از طریق حالات چهره در جریان مکالمات نیز از اهمیت زیادی برخوردارند.

۵- بیش از مقدار نیاز، خود را آماده کنید

اندکی بیشتر از مقداری که فکر می کنید به آن نیاز خواهید داشت خود را آماده کنید؛ چه برای یک مصاحبه ی شغلی باشد و چه برای یک جلسه ی ساده و صبحگاهی تیمی. مثلاً کافی است اندکی بیشتر تحقیق کنید، یکی دو بار بیشتر به تکرار سخنرانی خود بپردازید یا برای رویدادهای غیر مترقبه چند طرح بیشتر آماده کنید. به احتمال زیاد مراجعه ی تمام عیار به این آمادگی اضافه لازم نخواهد بود اما وقتی لازم شود، فرصتی بی نظیر برای به رخ کشیدن توانایی های خود در اختیار خواهید داشت که اطرافیانتان را واقعاً تحت تأثیر قرار می دهد.

به علاوه، اگر به این کار عادت کنید، هیچگاه بدون آمادگی قبلی یا با آمادگی ناکافی در جلسات شرکت نخواهید کرد و این باعث می شود اطرافیان، شما را بسیار جدی بگیرند.

۶- اخبار را بخوانید

A young serious businessman reading newspaper

این عادت نسبتاً ساده ای است، اما اهمیت زیادی دارد. سعی کنید در جریان اخبار روز صنعت، کشور و جهان قرار بگیرید. هر روز فرصت ارائه ی این اطلاعات را نخواهید داشت، اما اگر بر فرض، رئیس، همکار یا مشتری شما سر صحبت را باز کند، از اینکه در مورد موضوع مورد بحث اطلاعاتی کلی دارید خوشحال خواهید شد. در نهایت به همین خاطر به عنوان فردی آگاه، اهل مطالعه، پیگیر و پر تلاش شناخته می شوید.

۷- فروتنی خود را حفظ کنید

این مورد از آن جهت به عنوان آخرین عادت فهرست ۷ تایی پیش روی شما انتخاب شده است که باید متناسب با تمام عادات دیگری که به آنها اشاره شد به کار گرفته شود. حفظ تواضع و فروتنی در فرایند خلق وجهه ای بهتر و جدی تر برای خود، از اهمیت خاصی برخوردار است. اعتماد به نفس داشته باشید اما هیچگاه به ورطه ی تکبر قدم نگذارید. آمادگی خود را به دیگران نشان دهید، اما هیچگاه خودنمایی نکنید. سکوت کنید اما گپ و گفت های کوتاه روزانه را با همکارانتان از یاد نبرید. حفظ این تعادل می تواند گاهی دشوار باشد، اما وقتی صحبت از احترام متقابل در محیط کار به میان می آید، فروتنی ویژگی مهمی محسوب می شود.

این عادات را به طور منظم تمرین کنید. به یاد داشته باشید شاید یک شبه نتوانید احترام همه را جلب کنید، اما این عادت ها تأثیر خوبی روی افراد خواهند گذاشت، حتی اگر بلافاصله متوجه آن نشوند. وقتی صحبت از جدی گرفته شدن در میان باشد، صبر و ثبات قدم بزرگ ترین ابزار هایی خواهند بود که در اختیار خواهید داشت. بنابراین از زمان خود استفاده کنید و دست از تلاش نکشید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • سید لطیف
    سید لطیف | ۱۰ فروردین ۱۳۹۵

    با امتینان تشکری از شما بزرگوار

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی