ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پژوهشگران نوعی اسفنج سحرآمیز برای پاکسازی لکه های نفتی ساخته اند

پژوهشگران دانشگاه دیکن استرالیا ادعا می کنند که موفق به ساخت ماده جدیدی با قابلیت پاکسازی لکه های نفتی عظیم در کوتاه ترین زمان ممکن شده اند. تیمی به سرپرستی پروفسور یینگ چن روش تازه ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۱ آذر ۱۳۹۴ | ۰۸:۳۰

پژوهشگران دانشگاه دیکن استرالیا ادعا می کنند که موفق به ساخت ماده جدیدی با قابلیت پاکسازی لکه های نفتی عظیم در کوتاه ترین زمان ممکن شده اند.

تیمی به سرپرستی پروفسور یینگ چن روش تازه ای را ابداع کرده که در آن از پودر نیترید بور به عنوان سنگ بنای ساخت نوعی اسفنج بهره گرفته می شود که می تواند نفت را از آب جدا کرده و به خود جذب کند.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

چون نمی شود این ماده را روی ناحیه ای که در آن یک نفتکش دچار سانحه شده پاشید، لازم است که آن را به نوعی ساختار سه بعدی متخلخل تبدیل کرد. برای این منظور، تیم پژوهشگران دانشگاه دیکن موفق شدند سطح هر گرم از این ماده را تقریبا به 5 و نیم برابر یک زمین تنیس برسانند.

نکته مهم تر اما این است که نیترید بور آتش نمی گیرد و به همین خاطر ماده ای ایده آل برای انتقال مواد شیمیایی فرّار نظیر نفت است. البته لازم است یادآوری کنیم که تکنولوژی ارائه شده توسط این تیم هنوز دوران طفولیت خود را پشت سر می گذارد و تصور نمی شود که به این زودی، برای پاکسازی لکه های نفتی از آنها استفاده شود.

گفته می شود که تیم سازنده این اسفنج، هم اکنون در حال مذاکره با شرکت هایی است که تمایل دارند آن را در مقیاس وسیع تولید کنند و به همین خاطر شاید دور نباشد روزی که یکی از اسفنج ها را در صحنه سانحه نفتکش ها دیدید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • پارسا
    پارسا | ۱۱ آذر ۱۳۹۴

    یاد باب اسفنجی افتادم :D

مطالب پیشنهادی