ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

محققین MIT در پی قرار دادن دوربین های سه بعدی دقیق و دارای کیفیت بالا در تلفن های هوشمند هستند

مدتی است که دوربین های سه بعدی فارغ از همه نواقصی که دارند در دسترس کاربران عادی قرار گرفته اند و این قشر می توانند از آنها برای امور مختلفی استفاده نمایند. البته در این ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۱۲ آذر ۱۳۹۴ | ۱۵:۳۰

مدتی است که دوربین های سه بعدی فارغ از همه نواقصی که دارند در دسترس کاربران عادی قرار گرفته اند و این قشر می توانند از آنها برای امور مختلفی استفاده نمایند.

البته در این بین یک نکته وجود دارد آنهم اینکه مواردی که در اختیار عموم مصرف کنندگان هستند از نظر کیفیت و کارایی با آنچه مدل های گرانقیمت حرفه ای عرضه می کنند، یا در تجهیزات تصویر برداری پیشرفته تر شاهد هستیم تفاوت داشته و خروجی بسیار ضعیف تر را ارائه می نمایند.

حال یک گروه از محققین MIT بر این باورند به راهکاری تازه دست یافته اند که با استفاده از آن می توانند کیفیت و رزولوشن سنسور های کوچک دوربین های مذکور را بیش از هزار بار افزایش داده و در نهایت محصولی کاملاً متفاوت و بهینه را در اختیارمان بگذارند.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

در تکنیک تازه پیاده سازی شده از ترکیب فیلترهای نوری پولاریزه و سنسورهای تشخیص عمق همانند آنچه در کینکت مایکروسافت به کار رفته استفاده می گردد تا بتوان به شکلی بسیار دقیق جهتی که به یک سطح نور تابیده می شود و وضعیتی که آن نسبت به منبع نوری دارد را تشخیص داد.

انجام چنین محاسباتی برای خلق یک تصویر سه بعدی بسیار پیچیده بوده و نیازمند توان پردازشی بالایی است، ولی محققین می گویند در روش جدید راه حل ها را به قدری ساده کرده اند که یک واحد پردازش گرافیکی به کار رفته در کنسولهای بازی رایج کنونی می تواند پردازش های لازم را بلافاصله و در لحظه سر و سامان بخشد.

ضمناً اعضای پروژه یاد شده خاطر نشان می سازند که راهکار ابداعی شان علاوه بر بهبود بسیار زیاد خروجی سنسورهای ارزان قیمت و دارای کیفیت پایین امکان خلق مدل های سه بعدی را مهیا می سازد که به مراتب دقیق تر از مدل های تهیه شده توسط بسیاری از اسکنرهای لیزری کنونی خواهند بود.

MIT-3D-camera-840x235

تیم مذکور باور دارد که با کمی تحقیق بیشتر فناوری شان به زودی قابل به کارگیری در تلفن های هوشمند خواهد بود و پس از آن کاربران قادر می شوند بسیار سریع از هر آنچه می خواهند مدل هایی سه بعدی تهیه کرده و توسط پرینترهای سه بعدی این مدل ها را چاپ نمایند.

فراموش نکنید در این شیوه شما به خاطر فیلتر نوری به کار گرفته شده نمی توانید از حداکثر کیفیت سنسور دوربین اسمارت فون تان همچون گذشته استفاده نمایید، ولی در عوض تهیه و چاپ مدل های سه بعدی بسیار سریع و دقیق امکان پذیر می شود.

ناگفته نماند تکنولوژی مورد بحث در عرصه ی اتومبیل های خودران نیز می تواند بسیار کاربردی بوده و از آنجایی که قادریم ماژولی بزرگتر را در این ماشین ها به کار بندیم پس به یقین داده هایی دقیق تر و کامل تر برای پردازش در اختیار خواهیم داشت و اتومبیل هایمان از جزئیات حائز اهمیت تری نسبت به قبل آگاه بوده و دقت شان بیشتر خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی