ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ناسا تصاویری جدید و بسیار واضح از سیاره پلوتو را منتشر کرد

ناسا به تازگی تصاویری با رزولوشن بالا و جزئیات بسیار زیاد از سطح سیاره پلوتو منتشر نموده که تاکنون نمونه آن وجود نداشته. این تصاویر توسط فضاپیمای رباتیک ناسا به نام «نیوهورایزنز» (افق های تازه) و ...

فروغ بیداری
نوشته شده توسط فروغ بیداری | ۱۵ آذر ۱۳۹۴ | ۰۱:۰۰

ناسا به تازگی تصاویری با رزولوشن بالا و جزئیات بسیار زیاد از سطح سیاره پلوتو منتشر نموده که تاکنون نمونه آن وجود نداشته. این تصاویر توسط فضاپیمای رباتیک ناسا به نام «نیوهورایزنز» (افق های تازه) و از فاصله 17 هزار کیلومتری از بالای سطح این سیاره کوتوله به ثبت رسیده اند.

اینها تنها عکس های باکیفیتی هستند که بدون فشرده کردن فایل از طرف فضاپیمای مذکور به زمین مخابره شده اند. در مقابل آن باید به تصاویری اشاره کرد که در تابستان گذشته از نیوهورایزنز به زمین ارسال و به منظور افزایش سرعت و تعداد فایل ها، فشرده شده بوده اند. به این مفهوم که اول پیش نمایشی از تصاویر ارسالی از فضا مخابره می شود تا سپس فضاپیمای یاد شده وقت کافی برای ارسال اطلاعات کامل را داشته باشد. (پروسه دریافت اطلاعات به این روش حدود یک سال کامل به طول می انجامد.)

برای آگاهی بیشتر در مورد عکس های جدید در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

به غیر از تیم پشتیبان New Horizons هیچ کسی تا پیش از دریافت این تصاویر با کیفیت، سطح دورترین سیاره زمین را به این وضوح و با این جزئیات ندیده بود. جزئیات دیوارهای داخلی گودال های موجود در سطح پلوتو به گونه ای کامل و واضح هستند که انگار از یک دشت یخی عکسبرداری شده. تا پیش از این فقط تصاویری از رشته کوه های این سیاره کوتوله وجود داشت اما اکنون همه کوه ها به طور مجزا قابل مشاهده هستند.

این تصاویر نه تنها از نظر بصری جذابیت دارند، بلکه به تیم تحقیقاتی نیز کمک می کنند تا مسائل تازه ای از این سیاره دور افتاده کشف نمایند. به طور مثال، با بررسی تصاویر ثبت شده از دیواره های حفره های موجود در سطح سیاره می توانند لایه های تشکیل دهنده آنها را تشخیص دهند.

ناسا در همین راستا اعلام داشته تا هفته آینده تصاویر بیشتری از سطح این سیاره دانلود خواهند شد و در نتیجه اطلاعات آنها نیز در رابطه با این قمر دورافتاده افزایش خواهد یافت.

باید خاطرنشان کرد که حجم وسیعی از اطلاعات (حدود 60 درصد) هنوز در فضاپیمای ارسالی باقی مانده و این در حالیست که نیوهورایزنز حدود 3 میلیارد مایل از زمین فاصله دارد و وقتی به این فاصله طولانی، محدودیت های تکنولوژی در زمینه ارتباط اینترنتی در خارج از جو زمین نیز اضافه می گردد، اطلاعات فقط می توانند با سرعت 1 تا 4 کیلوبیت در هر ثانیه مخابره گردند.

تیم پشتیبان نیوهورایزنز، پروژه دریافت اطلاعات از فضاپیما را تا اکتبر سال 2016 میلادی به حال خود رها خواهند کرد و روی هدف بعدی متمرکز خواهند شد. این هدف 2014 MU69 نام دارد و در واقع یک عنصر یخی و کوچک است که در فاصله یک میلیارد مایلی از سطح پلوتو و در کمربند پویپر واقع شده است.

در ادامه می توانید برخی از تصاویر دریافتی موردبحث را مشاهده نمایید.

nh-cratersandplains_0.1-w600

nh-craters-mountains-glaciers.3-w600

nh-mountainousshorline_0.0-w600

nh-plutosbadlands_0.2-w600

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • pejman
    pejman | ۱۵ آذر ۱۳۹۴

    یعنی من تو کف تکنولوژی هستم که میتونه چندین هزار هزار کیلومتر امواج ارسال شده را دریافت کنه و نویزهای گوناگون ارسال شده از فضا رو هم کنسل کنه ...
    شاید برای ما شنیدن 4 کیلو بیت در ثانیه کم به نظر برسه ... اما دقت کنید ، 4 هزار اطلاعات فقط در یک ثانیه اونم از این فاصله بینهایت طولانی ...
    ماشالله تصاویر عجب کیفیتی هم دارند ...

    • آرش
      آرش | ۱۶ آذر ۱۳۹۴

      البته چندین میلیون سال نوری دقیقتر از چندین هزار هزار کیلومتر هست

  • حمیدرضا
    حمیدرضا | ۱۵ آذر ۱۳۹۴

    بسیار زیبا و شگفت انگیزه. مخصوصاً محل تلاقی یخ و سنگ. البته اینطور به نظر می رسه شاید جنس دیگری داشته باشن

  • Meysam-Tn2
    Meysam-Tn2 | ۱۵ آذر ۱۳۹۴

    اینقد افسوس میخورم وقتی کامنت ها کمه تو پستای علمی

    • Alireza
      Alireza | ۱۵ آذر ۱۳۹۴

      ایرانی جماعت ( از جمله خودم ) دنبال حاشیه س

مطالب پیشنهادی