ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استراتژی رشد

۴ راهکار برای غلبه بر کمرویی، از زبان ۴ درونگرا

همه ی ما در میان اطرافیان خود کسانی را سراغ داریم که تا حد زیادی خجالتی و گوشه گیر هستند. آنها معمولاً از مراسم ها و میهمانی های بزرگ لذت نمی برندو ماندن در خانه ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۱۶ آذر ۱۳۹۴ | ۱۵:۰۰

همه ی ما در میان اطرافیان خود کسانی را سراغ داریم که تا حد زیادی خجالتی و گوشه گیر هستند. آنها معمولاً از مراسم ها و میهمانی های بزرگ لذت نمی برندو ماندن در خانه و مشغول شدن به فعالیتی دیگر را ترجیح می دهند. خیلی از آنها شخصیت درونگرا دارند و به دلایل مختلف از جمله کار و کسب درآمد مجبورند هر روز با تعامل با دیگران دست و پنجه نرم کنند. هرچه باشد کسب و کار یک فعالیت اجتماعی است و هر کسی برای اینکه در این حوزه به موفقیت برسد باید بتواند بر خجالتی بودنش غلبه کند.

بسیاری از نویسندگان ذاتاً خجالتی هستند. اصولاً شاید به همین دلیل باشد که احساسات و درونیات خود را از طریق نوشتن با دیگران در میان می گذارند. بنابراین چه کسی بهتر از آنها می تواند برای غلبه بر کمرویی، توصیه هایی به درونگرا های دیگر داشته باشد؟ جمعی از نویسندگان وبسایت inc توصیه ها و تجربیات خود را در این باره با خوانندگانشان در میان گذاشته اند که در ادامه آنها را با شما نیز شریک خواهیم شد.

با دیجیاتو همراه باشید.

۱- هدفمندانه پرسشگر باشید

کوین داوم در این باره می گوید: «مواقعی که مجبور می شوم در محیط های اجتماعی حضور داشته باشم و مشارکت کنم، از گپ و گفت های کوتاه می ترسم. لزوماً دوست ندارم داستان خودم را بیست بار برای افراد مختلف بازگو کنم و سعی هم ندارم خودم را به دیگران تحمیل کنم. بنابراین به جای این کار دست به یک بازی ساده می زنم. روش کار این است که به دنبال حقایقی جالب در مورد حضار داخل اتاق می گردم. کم نیستند کسانی که دوست دارند در مورد خودشان صحبت کنند. من هم از این موضوع بهره برداری می کنم و با استفاده از سؤالات هدفدار سعی می کنم نکات جالب و سرگرم کننده ای در مورد آنها پیدا کنم. به این ترتیب می توانم به جای تمایل شدیدی که برای به خانه رفتن دارم، روی آنها متمرکز شوم».

۲- خود را در موقعیت مورد نظر قرار دهید

پیتر ایکانمی اعتقاد دارد: «بهترین رویکرد برای غلبه بر کمرویی این است که نترسید و خود را در موقعیت های جدید قرار دهید. وقتی در رویدادی حضور دارید که قرار است در آن برای اولین بار با افراد زیادی روبرو شوید، چند دقیقه وانمود کنید خجالتی نیستید. در واقع بهتر است خود را در حالتی تصور کنید که روحیه ی اجتماعی و برونگرایی دارید. اگر بتوانید خود را برونگرا و اجتماعی تصور کنید، می توانید برونگرا و اجتماعی هم باشید».

۳- روی دیگران تمرکز کنید نه خودتان

اما مارلا تاباکا در این باره می گوید: «کمرویی معمولاً نتیجه ی بیش از اندازه فکر کردن به این است که دیگران راجع به ما چه فکری می کنند، اما در اغلب مواقع می توان بر این نگرانی غلبه کرد. به جای آنکه روی خودتان متمرکز شوید، توجه و احساسات خود را به دیگر حاضران در جمع معطوف کنید. با منحرف کردن افکارتان از خود و مشارکت در گفتگو ها از روی علاقه و کنجکاوی، حواس شما از خودتان پرت خواهد شد. با متمرکز شدن روی دیگران، فکر کردن راجع به اینکه آنها در مورد شما چه فکری خواهند کرد بسیار دشوار خواهد بود».

۴- شما تنها کسی هستید که می توانید پیامتان را آنطور که شایسته ی آن است به دیگران برسانید

در نهایت، اریک هولتزکلاو در این زمینه می گوید: «من فقط با رسیدن به این تفکر توانستم بر کمرویی غلبه کنم: من تنها کسی هستم که می توانم پیامم را با اشتیاق و دیدگاهی که برازنده ی آن است به دیگران منتقل کنم. بعد از رسیدن به این نتیجه، برای تقویت مهارت های سخنرانی در برابر جمع و آشنایی با افراد جدید قدم هایی برداشتم. هفته ای یک بار به همراه یکی از دوستانم به رویداد های شبکه سازی رفتم و برای بالا بردن مهارت های سخنوری در برابر جمع در کلاس های مربوطه شرکت کردم».

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • بنده خدا
    بنده خدا | ۱۸ آذر ۱۳۹۴

    امام علی (ع) می‌فرمایند: اگر از چیزی ترسیدید(خجالت کشیدید) خود را درون آن بیافکنید(برید در دل ماجرا).
    تنها با خطرکردن است که میتوان بر خطر قلبه کرد

  • سهیل
    سهیل | ۱۸ آذر ۱۳۹۴

    باید ونیاید زیاد و دستورات مستقیم به کودکان وایرادگیری از آنها بچه ها رو کمرو وخجالتی بار میاره. رو بروی اینه قرار بگیرن و از خودشون و محسناتشون تعریف کنن ویا توکلاس درس رو برای بچه های دیگه توضیح بدن اعتماد به نفسشون افزایش پیدا میکنه

  • سید
    سید | ۱۸ آذر ۱۳۹۴

    به نظر من یکی از علل کمرویی اینه که فکر میکنی در مقابل دیگران هیچی تو چنته نداری همیشه قبل از اینکه وارد جمعی بشی داشته های خودتو مرور کن و چه بهتر اونایی رو که مادی نیستن مرور کنی و به خاطر بیاری .هیچوقت خودتو کمتر از دیگران نبین و بدون که همه ممکنه یه نقصی توی رفتار یا سایر جنبه های زندگیشون داشته باشن و این دلیلی نمیشه که فقط روی اون تمرکز کنند بلکه باید در صدد رفع اون بر بیان و به نظر من این دلیل موجهی برای کمرویی نیست.

  • عسل
    عسل | ۱۷ آذر ۱۳۹۴

    بنظرم اگه خودتو پایینترازبقیه بدونی این حس به ادم دست میده ،ولی وقتی اعتمادب نفس داشته باشی دیگه خجالت نمیکشی

  • هـــیـــــوا
    هـــیـــــوا | ۱۶ آذر ۱۳۹۴

    ممنون منم تو این بحث، مشکل دارم . بهترین کار اینه بیشتر فرد روبه روت رو بخندونی سعی کنی بامزه باشی ، این خیلی کمک میکنه چون همه خندیدن رو دوست دارند

    • برزو
      برزو | ۱۷ آذر ۱۳۹۴

      دلقک جمع هیچوقت نباش

مطالب پیشنهادی