ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

هارد ده ترابایتی HE10 Ultrastar HDD
تکنولوژی

شرکت HGST از هارد دیسک جدید و ده ترابایتی خود پرده برداشت

این درست است که با وجود حافظه‌ ی پر سرعتی مانند SSD، می بایست هاردهای نوع HDD را مربوط به نسل گذشته و قدیمی پنداشت، اما اگر بحث فضای ذخیره سازی و حجم بالای دیتا ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۱۶ آذر ۱۳۹۴ | ۱۸:۴۵

این درست است که با وجود حافظه‌ ی پر سرعتی مانند SSD، می بایست هاردهای نوع HDD را مربوط به نسل گذشته و قدیمی پنداشت، اما اگر بحث فضای ذخیره سازی و حجم بالای دیتا درمیان باشد، هنوز هم HDD حرف اول را در بازار می زند.

شرکت HGST که یکی از زیرشاخه های کمپانی Western Digital به حساب می آید، چهارشنبه هفته قبل محصول تازه ی خود که یک هارد 10 ترابایتی بزرگ جثه است را رسماً معرفی کرد. با ادامه مطلب دیجیاتو را همراهی کنید.

فقط در نظر بگیرید که با ده ترابایت فضای ذخیره سازی چه کارهایی می توان انجام داد. مثلاً می شود 3744914 فایل موزیک با نرخ 128kbps را در آن جای داد. با این که ابعاد فیزیکی این HDD آنقدری هست که در کیس های خانگی جای گیرد، اما به واقع چنین حجمی برای کاربران خانگی بیش از اندازه زیاد است و به نظر می رسد بیشتر مناسب کاربردهای حرفه ای باشد.

گرچه HE10 Ultrastar اولین HDD ساخت این شرکت نیست، اما اولین هارد تولیدی آنهاست که از روش «دخیره سازی مغناطیسی عمودی» یا PMR به جای روش «ذخیره سازی مغناطیسی مسطح» یا SMR بهره می برد. اگر بخواهیم به شکل ساده تفاوت این دو تکنولوژی را شرح دهیم، می توان گفت که هاردهای نوع SMR عمدتاً به عنوان ذخیره ساز دیتاهای آرشیوی با حجم وسیع استفاده می شوند، در حالی که هاردهای نوع PMR با توجه به سرعت خواندن و نوشتن بیشتر، کاربردهای عمومی تری در سیستم های خانگی و حرفه ای دارند.

خود HGST معتقد است که بیشتر از همه مراکز پردازش و ذخیره داده های ابری مشتری این محصول تازه خواهند بود. همچنان که اعلام شده Netflix قصد دارد به زودی تعداد قابل توجهی از این هاردها را خریداری و برای ذخیره سازی محتوای تصویری عظیمش مورد استفاده قرار دهد.

ویژگی جالب دیگر HDD بهره گیری آن از تکنولوژی helium filling است. یعنی محفظه قرارگیری دیسک های فلزی در آن، به جای هوا از گاز هلیوم پر شده است. نتیجه استفاده از هلیوم کاهش قابل توجه اصطکاک و در نتیجه دمای تولیدی در حین چرخش دیسک هاست. همین امر سبب شده که HE10 بتواند تا 25 درصد فضای ذخیره سازی بیشتری را نسبت به نمونه های هم جثه خود فراهم کند، و در عین حال تا 56 درصد انرژی کمتری به مصرف برساند.

یکی از مهمترین کاربردهایی که می توان برای هاردی با این ظرفیت زیاد متصور شد، استفاده از آن برای ذخیره تصاویر با کیفیت 4K، ویدیوهای 360 درجه و محتوای واقعیت مجازی است. به عنوان مثال نوکیا بعد از معرفی دوربین OZO اعلام داشت که هر 45 دقیقه فیلم برداری با آن یک هارد پانصد گیگابایتی را پر خواهد کرد. بنابراین HE10 تنها می تواند 15 ساعت دوربین واقعیت مجازی OZO را همراهی کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • s.s.b
    s.s.b | ۱۶ آذر ۱۳۹۴

    هارد 3.5 اینچی نه بزرگ جثه !

مطالب پیشنهادی