ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استراتژی رشد

یک راهکار ساده برای حفظ مثبت اندیشی در مواقع دشوار

در بسیاری از فرهنگ ها برای حفظ خوش بینی، حتی در مواجهه با چالش های بزرگ، کلیشه های زیادی وجود دارد؛ اصطلاحاتی مثل «هرچه صلاح باشد، همان می شود». با اینکه بسیاری از افراد تا ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۱۸ آذر ۱۳۹۴ | ۱۵:۰۰

در بسیاری از فرهنگ ها برای حفظ خوش بینی، حتی در مواجهه با چالش های بزرگ، کلیشه های زیادی وجود دارد؛ اصطلاحاتی مثل «هرچه صلاح باشد، همان می شود». با اینکه بسیاری از افراد تا حدی به این موضوع اعتقاد دارند که «هر اتفاقی حکمتی دارد»، داشتن این چارچوب ذهنی می تواند فراتر از کلیشه و قدمی بسیار قابل توجه برای رسیدن به آینده ای روشن باشد.

اگر اصطلاح «هرچه صلاح است همان خواهد شد» درست باشد، هر موقعیتی به نوعی بهترین موقعیت ممکن است.

در ادامه ی این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

برای مثال، ماجرای وکیلی به نام زاک را در نظر بگیرید. او زمانی متوجه شد شریک کاری اش در نظر دارد مسیرش را از او جدا کند. او و شریکش کسب و کارشان را از صفر در کنار یکدیگر ساخته بودند و از نظر زاک، توسعه ی آن خواسته ی هر دوی آنها بوده است. اما آدمها عوض می شوند. شریک او قصد داشت به شرکت بزرگ تری بپیوندد، نه اینکه شرکت بزرگ تری بسازد.

زاک هر کاری از دستش بر می آمد انجام داد تا فرصت های پیش رو را به شریک کاری اش نشان دهد، بلکه او نظرش را عوض کند. اما پاسخ او منفی بود. بعد از آنکه عصبانیت، دلخوری و ناسازگاری هایشان فروکش کرد، زاک بالاخره حاضر شد کسب و کار را به طور کامل در دست بگیرد. او هنگام امضای اسناد مربوطه، با خودش فکر می کرد که «بالاخره نکته ی مثبتی هم در این میان وجود دارد؛ حالا رئیس شرکت هستم».

اما این تصمیم تبعات بیشتری برای زاک در بر داشت. او با پذیرفتن این مسئولیت، به عنوان رئیس یک کسب و کار اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرد و کسب و کارش را در همان جهتی که خودش می خواست هدایت کرد، تصمیمات مهم و جسورانه ای گرفت، برای خود نمایندگی فراهم کرد و وکلای بیشتری به استخدام خود درآورد.

کسب و کار او گسترش یافت و اعتبار و درآمد وی نیز به همین ترتیب رشد قابل توجهی پیدا کرد. از همه بهتر اینکه، دوستی خود با شریک کاری سابقش را نیز حفظ کرد. زاک نمی دانست با جواب منفی شریکش، چه موفقیت بزرگی در انتظارش بود.

همیشه در نظر داشته باشید موقعیتی که در ابتدا ممکن است فاجعه بار به نظر بیاید، می تواند از نگاهی دیگر یک فرصت بی نقص باشد. چشم داشتن به چنین فرصت هایی، به ویژه زمانی مفید خواهد بود که اوضاع شدیداً غافلگیر کننده باشد. راهکار سه مرحله ای زیر به شما کمک خواهد کرد در هر موقعیتی به دنبال بهترین ها باشید و در دوره های چالش برانگیز بتوانید دیدگاه مثبت خود را حفظ کنید:

  1. زمانی را به یاد بیاورید که در زندگی تان با یک پاسخ مثبت یا منفی غافلگیر شده اید.
  2. اوضاع چگونه پیش رفت؟
  3. وقتی الان به موضوع نگاه می کنید، چه نکته ی مثبتی در کل ماجرا می توانید بیابید؟

باور داشتن به این موضوع معنایش این نیست که نقش منفعلانه ای در زندگی خود در پیش بگیرید. شما باز هم کنترل زندگی خود را در دست خواهید داشت و هنوز تصویری که برای خود در نظر دارید و چشم انداز زندگی تان در دست خودتان است. تنها تفاوت این است که با ذهنی باز به این مسیر ادامه می دهید و این را می دانید که بنا به دلایلی خارج از درک ما، بعضی چیزها ممکن است به صلاحمان باشند؛ حتی اگر انتخاب خودمان نبوده باشند.

برخی انخاب های ما نیز به همین ترتیب ممکن است به صلاح ما نباشند. گاهی وقت ها خود ما فرصتی که همیشه در انتظارش بوده ایم را می یابیم. اما گاهی وقت ها هم این فرصت ها هستند که به سراغ ما می آیند. با پرسیدن سؤالات بالا از خود، کمک خواهید کرد این فرصت ها شما را راحت تر پیدا کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی