ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بدافزار تبلیغاتی در گوگل
تکنولوژی

گوگل مبارزه خود با بدافزارهای تبلیغاتی را شدت می بخشد

برنامه های مزاحم و افزونه های ناخواسته بلای جان مرورگرهای اینترنتی هستند. آنها معمولاً بدون اجازه و یا در قالب های دروغین روی نرم افزارهای یاد شده نصب گشته و به فعالیت تبلیغاتی مخرب دست می ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۱۹ آذر ۱۳۹۴ | ۱۷:۰۰

برنامه های مزاحم و افزونه های ناخواسته بلای جان مرورگرهای اینترنتی هستند. آنها معمولاً بدون اجازه و یا در قالب های دروغین روی نرم افزارهای یاد شده نصب گشته و به فعالیت تبلیغاتی مخرب دست می زنند، و گاهی هم به این سادگی ها نمی شود از دست شان خلاص شد.

از آن طرف بزرگان دنیای اینترنت مدت زیادیست که کمپین های متعددی را برای مبارزه با این مزاحمت های ناخوشایند به راه انداخته اند و همه ساله تلاش می کنند بیش از پیش راه های نفوذ آنها را شناسایی و مسدود سازند.

در همین راستا امروز گوگل گزارشی را در وبلاگ رسمی خود منتشر ساخت تا نگاهی داشته باشد به تلاش های یک سال گذشته اش در نبرد با بدافزارهای تبلیغاتی. در این گزارش آمارهای جالبی هم ارائه شده. از جمله اینکه شکایت کاربران مرورگر کروم از افزونه های ناخواسته در طی سال گذشته از 40 به 20 درصد کاهش یافته است.

در ادامه مطلب دیجیاتو را همراهی کنید.

در این مدت بیش از 14 میلیون کاربر کروم افزونه های مزاحم را از مرورگر خود حذف نموده اند. همچنین اخطارهای مرتبط به نرم افزارهای ناخواسته در سرویس Adwords گوگل هم تا 95 درصد کاهش را نشان می دهد.

این خبر امیدوار کننده ای به شمار می آید، اما چنین تلاش هایی هنوز نتوانسته اند اثر چندان قابل توجهی در اکوسیستم بدافزارهای تبلیغاتی داشته باشند. در ماه می تحقیقی منتشر شد که بر مبنای آن مشخص گشته بود رایانه 5 میلیون نفر از مراجعه کنندگان به صفحه جستجوی گوگل، دست کم از یک نوع بدافزار آلوده میزبانی می کند. در عین حال بر اساس تخمین این سرویس دهنده اینترنتی، از هر 10 مرورگر کروم نصب شده در دنیا، یکی دارای تنظیمات زمینه ساز دزدی اطلاعات یا پذیرش بدافزار است.

گوگل تلاش دارد تمام تمهیدات امنیتی برای جلوگیری از ورود و نصب نرم افزارهای ناخواسته را در قالب "مرور امن" یا همان Safe Browsing به کاربران خود ارائه کند. به لطف همین ویژگی مرورگرها به طور روزانه 5 میلیون اخطار امنیتی را برای کاربران خود به نمایش در می آورند.

در بیانه گوگل آمده است که آنها در راستای کاهش این عدد اقداماتی را در دست انجام دارند. اوایل امسال بود که مکانیزم پیش تایید سختگیرانه تری برای دانلود محتوی در Adwords یا همان سیستم تبلیغات متنی گوگل به کار گرفته شد. علاوه بر این قرار است از این پس امتیاز سایت هایی که روی سرورهای میزبانی کننده از بد افزارها فعالیت می کنند به شدت در نتایج جستجو کاهش یابد.

اقدام دیگر آنها افزودن برخی عناصر طراحی به نرم افزارهای رایگانی چون توییتر، فایرفاکس ،Slack و مانند آنهاست تا نشان دهد کدهای منبع شان مورد اعتماد و عاری از موارد مخرب است. بدین صورت گوگل می تواند مانع انتشار نسخه های قلابی دستکاری شده و آلوده ی این نرم افزارها گردد.

با همه اینها، قدرت اهالی مانتین ویو در این مبارزه محدود است. به خصوص برای آن دسته از کاربران اینترنت که از مرورگر کروم استفاده نمی کنند. «محب رجب» یکی از مهندسان تیم امنیتی گوگل می گوید: «ما فقط بخشی از فضای مجازی را تحت نظارت داریم. اینترنت یک فضای آزاد و نامحدود است. برای ایجاد امنیت پایدار و موثر می بایست همکاری بیشتری بین بزرگان این صنعت شکل بگیرد.»

در گذشته عموم سازندگان بدافزارهای تبلیغاتی برای انتشار نرم افزار خود چشم به سرویس Adwords داشتند، اما تغییرات اخیر در این پلتفرم کارشان را بسیار دشوارتر کرده است. آمار ارائه شده از طرف گوگل نشان می دهد که در حال حاضر کمتر از 1 درصد بدافزارها از طریق پلتفرم تبلیغات متنی شان منتشر می شوند.

اما این پیشرفت هنوز نتوانسته منتقدین را راضی کند. دکتر بن اِلدمن استاد دانشگاه هاروارد که از منتقدین جدی گوگل و البته یکی از مشاوران مایکروسافت در بحث امنیت اینترنت به حساب می آید، معتقد است: «تمام این تلاش ها در مسیر درستی قرار گرفته اند، اما بسیاری آرزو دارند که ای کاش گوگل بسیار زودتر از اینها دست به این اقدامات می زد. بدون شک فهمیدن این حقیقت که اکوسیستم اهالی مانتین ویو هنوز هم بستر مناسب پخش نرم افزارهای ناخواسته است، کار دشواری نخواهد بود. من در بررسی های خود بارها با این نکته مواجه شده ام. با این وجود خوشحالم که می بینم گوگل این بار با عزمی مضاعف پای در میدان مبارزه گذاشته.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • سعید
    سعید | ۱۹ آذر ۱۳۹۴

    من فقط این مشکل دارم با بقیه هم دارن پیدا کردن یه نرم افزار اندرویدی خواص توی فروشگاه گوگل خیلی سخت یا غیر ممکنه در حالی که میدونید تو فروشگاه باید باشه

    • Mohammad Reza
      Mohammad Reza | ۱۹ آذر ۱۳۹۴

      به خاطر تحریم یا شیلترینگه. با شیلترفکن وارد بشید درست میشه. اگر از اپ گوگل پلی استفاده می کنید،قبلش clear data کنید

  • mostafa
    mostafa | ۱۹ آذر ۱۳۹۴

    دستش درد نکنه
    والا من آسایش ندارم از دست تبلیغات
    همه برنامه ها رو هم از روی گوگل گرفتم اما همچنان تبلیغات آزار دهنده و پاپ آپ روی صفحه میاد.

  • N
    N | ۱۹ آذر ۱۳۹۴

    گوگل خودش بد افزار تبلیغاتیه!

مطالب پیشنهادی